Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka ei jaksaisi taas joulua?

Vierailija
07.11.2023 |

Vastahan se oli... Siis ajatuksen tasolla ihan kiva, mutta sitten kun tietää sen stressin määrän kun kaikki pitää oikeasti tehdä ja valmistella niin alkaa ahdistaa. Pakkosukuloinnit ja pahat konvehtirasiat jotka pitää antaa eteen päin. Haluaisin mennä johonkin korpimökkiin ja viettää joulun ihan yksikseen....

Ehkä olen vaan tullut vanhaksi.

Kommentit (170)

Vierailija
121/170 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtenä jouluna vuosia sitten piti yksi sukulainen saatella jouluaattona sairaalaan. Tulin sieltä kotiin taksilla, kun ei iltapäivällä enää julkiset kulkeneet maalle. Taksikuski oli puhelias nuori mies, joka ihmetteli, että mitä sitä jouluun kuuluu ja mitä jouluna pitäisi tehdä. Hän oli kuulemma ollut aina joulun töissä, niin ei sitten ollut mitään käsitystä joulun vietosta. No illasta oli kuitenkin menossa anoppilaan syömään. Ehkä se lähti vielä sen jälkeen rattia kääntämään, en tiedä. Mutta siinä se joulu menee, päivä muiden joukossa. 

Vierailija
122/170 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen vuoden jälkeen sain "tahtoni läpi" ja tänä vuonna joulu vietetään KOTONA! Viime jouluna jo asiasta sovimme. Odotan joulua niiiiiiiiiin paljon. Niin ihanaa!! Tehdä oman näköinen joulu... laittaa niitä ruokia, joista pidämme, valita itse joulupukin kellonaika, ylipäätään olla kotona !!

En osaa antaa vinkkiä, koska tätä yritin itsekin kauan. Ehkä mieskin lopulta ymmärsi (ja näki!) kuinka väsyin siihen sukulaisissa juoksemiseen.. tee kotona ruuat,  vie sitä tätä tota mennessäs.. vie jo edellisenä iltana ruokia anoppilaan, raahaa lahjoja.. ja sitten raahaa ne lahjat hetken päästä takasin kotiin. ÄLYTÖNTÄ! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/170 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulupukki, lahjat ja kuusi varmaan kuuluukin hänen jouluunsa. Mutta oikeastiko tarvitaan kymmenen sorttia ihmiselle joka ei edes syö itse vaan syötetään?? Tuskimpa hän sitä huomaisi, jos ruokaa olisikin vähemmän. Kakku kaupasta valmiina. Se on toki selvä, että noin vaikeasti vammaisen kanssa ajan viettäminen on raskasta, mutta ei se joulusta johdu.

Ihminen, jota syötetään voi vallan hyvin toivoa jouluna ruokia, joita ei muutoin saa. Ja ruoka soseutetaan ja kyllä, hän siitä huolimatta haluaa ne tietyt jutut jouluna ihan kuten moni meistä terveistäkin. Sitä paitsi hänen asumisyksikköönsä ruoat tulevat sairaalasta, joten voin ymmärtää, että hän haluaa edes jouluna parempaa.

Pahin ongelma ei ole ruoat tai muut aaton kuviot itsessään, vaan aikataulutus, joka tekee aatosta raskaan, eikä asiat tapahdu siinä järjestyksessä kuin itse haluaisin.

Tuli tästä melkein tippa linssiin. Olet kyllä hieno ihminen, selvästi veljesi on sinulle hyvin rakas ja haluat tuoda iloa hänen elämäänsä. Tuota on rakkaus puhtaimmillaan. Tsemppiä ja jaksamista 

Vierailija
124/170 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin viime jouluna joulukoristeen tekoa, se jäi kesken. Nyt onkin hyvä aika ottaa se työalle. Nopeasti meni vuosi..

Vierailija
125/170 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset mene sinne korpimökkiin? Minä en tee sukulaisille mitään, enkä mene heille, vietän joulun itsekseni ja omilla ruoilla ja aikatauluilla.

Vierailija
126/170 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä tarvi heittää eikä toivottaa hevonk.... Menee itse hotelliin 3 vrk, tosin ilmoittaa 2 vk ennen aattoa jotta juhlijat kerkeävät järjestää perinteisen joulun itselleen.

Vierailija
127/170 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin valitetaan, kun joudutaan joulua pakko juhlia. Sitten kun muut yrittää neuvoa ettei tarvi pakolla tehdä mitään niin hyökätään ja aletaan puolustella omaa toimintaa.

Omat elämänarvoni ovat kunnossa ja elän niiden mukaan. Ei ahdistusta. Teen sitä mikä tuntuu hyvältä.

Suosittelen muillekin. 

Vierailija
128/170 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on onnistuneesti siirrytty minimalistiseen jouluun. Parin läheisimmän sukulaisen lapsille annetaan lahjat (joka on rahaa, että saavat ostaa mieluisimpia tavaroita tai vaikka maksaa vuokraansa).

Meillä on muutenkin joulunpunaiset matot, pari punatulkkua on koristeena näköjään viime joululta valmiina ja oveen olen todella upean kranssin tehnyt, se hämää ohikulkijoita luulemaan, että meiläkin on "normaalit" jouluhässäkät.

Ostamme ruuaksi, mitä haluamme syödä.

Ihanaa. Jos vielä pääsisi eroon noista konjakki- ym pulloista, joita saadaan, kun ei itse ole alkoholia juotu lähes 20 vuoteen.

Tämä tietysti mahdillistui vasta viime vuosina, kun vanhemmat ovat kuolleet, eikä heidän luonaan enää voi käydä, vähän pakkopullaa sekin kyllä alkoi  olla.

Vierailija
129/170 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen aikuinen voi tehdä joulunsa juuri sen näköiseksi kuin itse haluaa. Aikuisten ihmisten ei tarvitse enää nöyristellä ja luimistella vanhempiensa tai kenenkään edessä. Tai jos luimistelee, niin ei todellakaan kannata valittaa kenellekään omasta typeryydestään. 

Meillä joulusta tehtiin minun ja mieheni päätöksestä jo lasten ollessa pieniä mukava. Sitä ennen se oli valtava hösellys ja meidän vuoro oli järjestää joulu miehen suvulle, eli vanhemmille, mummolle ja sisaruksille perheineen aina välillä ja järjestimmekin se pariin kertaan, mutta sitten riitti. Vaikka anoppi ja sisarukset toivat jotain ruokia ja tietenkin lastensa lahjat, niin suurin osa jäi itselle ja meitä oli jo aika paljon. Päätimme myös silloin, että aikuisille ei lahjoja enää anneta ja sisarusten lapsistakin vain kummilapsille jotain ja se on pitänyt. Nyt vietämme joulun omillamme ja olemme onnellisia rauhallisesta hyvästä joulusta. Rauhallista joulua on mukava odottaa ja sen jälkeen on mukava olla. 

Vierailija
130/170 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa kaikki joulunvihaajat hakeutuisivat töihin aloille, joissa tehdään töitä myös jouluna, jotta joulua yli kaiken arvostavat saisivat viettää täydellistä aattoa. 99% aattona työskentelevistä tekevät sen kuitenkin vihaten jokaista sekunttia, jona ovat tekemättä sitä, jota aattona kuuluisi sillä hetkellä tehdä. 

No aika omituisen suuri merkitys on joillekin joulusta, jos toisten pitäisi heidän mielikseen ammatinvalintakin tehdä.

Kyllä on pelkästään mukava, kun isolla palkalla saa olla poissa töissä ja rauhassa jouluhölinältä edes vähän aikaa.

Vierailija
131/170 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaas olen kymmeniä vuosia asunut yksin n.34-vuotiaasta, silti aina tehnyt perinteisen joulun. Liharuoka, laatikot, rosolli, leivonnaisia.  Nyt en taida.  Kai aina ajatus jos joku kävisi, en vaan tiedä muiden ruokavaliota, joten en erityisesti varaudu.

Vierailija
132/170 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. Jos yksin ilmoittaa, että jään kotiin niin siinä on vuosisadan riita päällä. 

itsekään en ole ikinä ollut mikään jouluihminen ja ylipäätään mikään vastaavien juhlien ystävä. Voisin aivan hyvin olla töissä koko joulun ajan, vaikka joka joulu. 

Joulu menee aina suunnilleen samalla kaavalla. Valtaisalla hössötyksellä pitää lähteä anoppilaan joulun viettoon. Kaikki ilmoittavat, että mitä pitää ehdottomasti olla joulupöydässä tarjolla, mitä koristeita kuusessa pitää olla. Ja suurinta osaa he eivät itse ole valmiita tekemään tai hankkimaan, jonkun muun ne pitää tehdä/hankkia mutta ne on oltava.

Ensimmäiset riidat on yleensä jo ennen kuin kaikki on saapunut anoppilaan. Perillä odottaa valmiiksi sähköinen tunnelma. Ei kestäisi tulitikkua raapaista. Alkaa se joulun suorittaminen. On kaikenlaista perinnettä ja uusia keksittyjä idioottimaisia, jostain amerikkalaisilta apinoituja juttuja. 

Anopin lapset vain makailevat ja nauttivat joulusta kuin lomakotiin olisivat tulleet. Perheen ulkopuoliset yrittävät avustella, jotta lähes kiehumispisteessä oleva anoppi ei räjähdä. Välissä suunnitellaan jo seuraavaa joulua ja mitä silloin pitää ehdottomasti olla. Jossain kohtaa tilanne etenee riitaan ja perheenjäsenet huutavat toisilleen kaiken paskan mitä ovat vuoden aikana keränneet. Sitten alkaa mököttäminen. Tässä kohtaa minusta järkevät ihmiset lähtisivät kotiin mutta ei. Jäädään vielä odottamaan päästäisiinkö ottamaan uusintaerä. 

kyllä, tämä tapahtuu jokaisena jouluna, vain riidan taso ja osalliset vaihtelevat. Silti joka jumalan joulu pitää ahtautua samaan tilaan, vaikka lopputulos on aina tiedossa. Sitä minä en ymmärrä. 

Anoppi on myös lähes joka kerta melko suoraan tai rivien välistä luettuna sanonut, että ei olisi edes väliksi tulla sinne joulua tai ylipäätään mitään aikaa viettämään, mutta hänen lapset ei ilmeisesti sitä älyä. 

Sori mutta kyllä tuo vaan on ihan oma valintasi. Jos et mene niin edessä on "vuosisadan riita", mutta ei kai tuo ahdistava helvetti ja riitely siellä anoppilassa ole yhtään sen kivempaa? Jos anoppi vielä on toistuvasti ilmaissut ettei sinne olla oikeastaan edes tervetulleita joulua viettämään, niin en kyllä itse edes kehtaisi mennä paikkaan jossa tietäisin emännän mieluummin olevan ilman vieraita. Ilmeisesti se on puolisosi joka sinne väkipakolla haluaa mennä, mutta kyllä puolisollekin pitää pystyä välillä sanomaan vastaan, tuli sitten riitaa tai ei. Jos joka vuosi on anoppilassa vietetty joulua, on ihan kohtuullista haluta välillä olla kotona. Tuohon on monta mahdollista kompromissia olemassa. Joko sovitte että vietätte joka toisen joulun anoppilassa ja joka toisen kotona, sekin helpottaa kun ei ihan joka vuosi tarvitse tuollaiseen lähteä. Tai sitten puoliso menee sinne äitinsä tykö yksin ja sinä vietät joulua kotona tai varaat vaikka matkan jouluksi, ei ole pakko olla paita ja perse vaikka naimisissa onkin. Anna riidellä jos riitelyttää, jatkuvaa riitaahan se kuulostaa anoppilassakin olevan.

Vierailija
133/170 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu katkaisee tämän kurjan, pimeän, märän ja surkean vuodenajan mukavasti. Tervetuloa vain.

M38

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväksikäyttöä, syyllistämistä ja kireää tunnelmaa. Silti sitä vuodesta toiseen pitää vain pakko jouluun suostua?! Onko takana joku muille esittäminen vai mikä? Mitään hauskaahan tuo ole. Joku 10 hengen joulu tarkoittaa hirveää työtä 1-2 henkilölle. Muut vain ovat käsi suklaarasialla. 

Mun kohdallani syynä on ollut vain sääli isääni kohtaan. Äiti kun on ollut marttyyriluonne ja valittaisi isälle tyttären pilaamasta joulusta jo ennen joulua, koko joulun ja vielä jonkin aikaa sen jälkeenkin. Mä en asu äitini kanssa, mutta isäni asuu. Nyt 96-vuotiaana äiti on ensimmäistä kertaa niin hönö, ettei se enää edes muista, keiden kaikkien pitäisi olla viettämässä joulua. Ilman joulukuusta ja joulukoristeita äiti ei edes tajuaisi, että ylipäätään on joulu.

Vierailija
135/170 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedossa noin 1000 km autolla ajamista, pimeässä liukkailla teillä. Ehkä tuiskuttaa lunta. 

Ei kiinnostaisi yhtään. Mutta mummon viimeinen joulu, kuten on muka ollut useampana viimeisenä vuotena. Sillä syyllistetään. Ehkä onkin minun viimeinen joulu, ajan vielä jonkun kolarin.

Joo, nää on aina hankalia kun mummo tekee kuolemaa 20 vuotta.

Vierailija
136/170 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Luuletko etten ole yrittänyt? Joka helv etin joulu käydään sama vääntö, mutta lopputulos on aina sama."

No et vaan tee mitään. Jätä kaikki järjestämättä, niin eiköhän he opi siitä. He ovat ilkeitä sinua kohtaan ja pitävät sinua itsestään selvyytenä. 

Niin ja sitten on kaikilla paha mieli kun yksi pilasi kaikkien joulun.

Miten niin yksi pilasi kaikkien joulun? Itse pilasivat jos eivät järjestäneet joulua, et sinä ole mikään virallinen jouluorganisoija ja palvelija. Sanot etukäteen ettei nyt ole voimavaroja järjestää mitään, mutta olet paikalla kyllä jos he järjestävät. Ihan itse olet suostunut tuohon rooliin. 

Vierailija
137/170 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viettänyt jo niin monta joulua, että omasta puolestani voisin jättää jo joulut viettämättä. Absurdi joulunäytelmä lahjoineen, Kortteinen, Kuusinen ja suklaarasioineen toistuu joka vuosi. Olen jo aikaa sitten tehnyt joulusta enemmän omannäköistäni jättämällä kokonaan pois esim. sukulaisvierailut satojen kilometrien ajomatkoineen, joulukorttien postittamisen ym. Sukujouluista minulla on vuosien takaa hyvien muistojen lisäksi valitettavasti myös ikäviä muistoja, riitoja, välien katkeamisia ym.  Lapsille jouluaatto on kuitenkin tärkeä ja pidän itse useimmista jouluruuista. Tosin kinkkua en ole koskaan paistanut enkä paista. 

Nykyään joulukoristeet ja kortit ym tuntuvat minusta jostakin syystä jotenkin tosi luotaantyöntäviltä ja vierailta. 

Vierailija
138/170 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä joulusta stressaajia. Normaali siivo riittää, ei jokaista kaappia järjestää ja kattoa pestä sitä varten. Laittaa kotia sen verran mitä jaksaa. Muutaman jouluvalon ripustamisessa ei montaa minuuttia mene, vähän kukkia ja kuusi, niin hyvä on. Ei mene kauaa.

Meillä ei vaihdeta aikuisten kesken lahjoja. Lapset saavat kaksi pakettia per pää, tilaan ne yleensä netistä hyvissä ajoin ja muksut on ne jo itse yleensä toivoneet/valinneet, joten tämäkin vie vai muutaman minuutin. Jouluna nautitaan tunnelmasta ja hyvästä ruuasta, materia ei ole pääasiassa, joten lahjaröykkiöt voi unohtaa. Nettishoppailen myös pari hyvää kirjaa, koska pyhinä on kiva lukea. Nekin laitan kuusen alle yhteiseksi. Ehkä nappaan samalla kivan palapelin tai lautapelin. Niitäkin kyllä löytyy jo kaapista, joten eivät ole välttämättömyys.

Pyhävaatteet etsitään kaapista, ei aleta ostamaan mitään sitä varten. Aina on jotain juhlavaatetta. Ruuat tilaan pitopalvelusta netin kautta, loput haen kaupan tuoretiskistä, esim salaatit ja kalat. Yhdellä isolla kauppareissulla käydään, ostetaan viinit, kukat ja ruuat. Kestää muutaman tunnin. Leivotaan ehkä pari satsia pipareita, joka on ihan mukavaa.

Siinäpä se. Sukulaisia muistetaan kivalla joulukuvalla whatsappissa tai puhelulla. Mitään kyläilyrallia ei harrasteta. Aattona ollaan juhlatamineissa kotona, muut päivät köllötellään vaikka pyjamissa. Haudoilla käydään kynttilöitä viemässä.

Mulle joulu on vuoden paras juhla ja haluan itsekin nauttia rauhasta ja tunnelmasta, kauniista kodista. Ei kiinnosta stressaaminen. Taitaa toi stressi vaivata lähinnä näitä muiden miellyttäjiä. 

Vierailija
139/170 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen vuoden jälkeen sain "tahtoni läpi" ja tänä vuonna joulu vietetään KOTONA! Viime jouluna jo asiasta sovimme. Odotan joulua niiiiiiiiiin paljon. Niin ihanaa!! Tehdä oman näköinen joulu... laittaa niitä ruokia, joista pidämme, valita itse joulupukin kellonaika, ylipäätään olla kotona !!

En osaa antaa vinkkiä, koska tätä yritin itsekin kauan. Ehkä mieskin lopulta ymmärsi (ja näki!) kuinka väsyin siihen sukulaisissa juoksemiseen.. tee kotona ruuat,  vie sitä tätä tota mennessäs.. vie jo edellisenä iltana ruokia anoppilaan, raahaa lahjoja.. ja sitten raahaa ne lahjat hetken päästä takasin kotiin. ÄLYTÖNTÄ! 

Kuinka ollaankaan erilaisia ihmisiä. Minä en olisi koskaan suostunut aikuisena alkaa juoksemaan sukulaisissa jouluna siitä lähtien kun oman kodin perustin. Mikään ei ole ihanimpaa kuin tehdä joulua omaan kotiin ja sitten nautiskella omassa rauhassa kun maailma vähäksi aikaa pysähtyy.

Viihdyttäköön muut itse itseään ja minä en ala ketään jouluna viihdyttämään ja miellyttämään. Joulu on kotiin rauhoittumisen aikaa ja voidaan sitten sukulaisia tavata muulloin. Mieheni on ihan samanlainen. Tykkää olla kanssani jouluna kaksin eikä ole muualle kaivannut.

Osa muista sukulaisista kokoontuu jouluna omasta tahdostaan mutta eivät ne jotka haluavat olla omassa kodissaan. Kukaan ei ole siitä koskaan osoittanut mieltään jos jotkut haluavat viettää joulut omassa rauhassa. Aikuiset eivät vaihtele lahjoja ja joulun merkitys on ihan muu kuin tuhlata turhaan krääsään rahaa. Jokainen tietää että olemme toinen toisiemme mielessä jouluna ilman kukkaron kevennystä eikä tarvitse välttämättä ahtautua samaan huusholliin. Näköpuhelimella pidetään yhteyttä.

Vierailija
140/170 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on onnistuneesti siirrytty minimalistiseen jouluun. Parin läheisimmän sukulaisen lapsille annetaan lahjat (joka on rahaa, että saavat ostaa mieluisimpia tavaroita tai vaikka maksaa vuokraansa).

Meillä on muutenkin joulunpunaiset matot, pari punatulkkua on koristeena näköjään viime joululta valmiina ja oveen olen todella upean kranssin tehnyt, se hämää ohikulkijoita luulemaan, että meiläkin on "normaalit" jouluhässäkät.

Ostamme ruuaksi, mitä haluamme syödä.

Ihanaa. Jos vielä pääsisi eroon noista konjakki- ym pulloista, joita saadaan, kun ei itse ole alkoholia juotu lähes 20 vuoteen.

Tämä tietysti mahdillistui vasta viime vuosina, kun vanhemmat ovat kuolleet, eikä heidän luonaan enää voi käydä, vähän pakkopullaa sekin kyllä alkoi  olla.

Pistäkäähän nuo hyvät konjakit kiertoon. Ensi vuonna eteenpäin lahjaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi