Miten toimia parisuhteessa, jossa kulut jaetaan 50/50, mutta toinen syö silti enemmän?
Ruoka on muutenkin kallista ja tienaan vähemmän kuin mies. Maksan puolet ruokakuluista, mutta mies syö ja ottaa itselleen joka kerta 2/3. Asutaan erillään ja kaikki juomat, isot juustot, pastat, riisit ym jäävät hänen käytettäväkseen arkiviikolle, jos eivät kaikki uppoa kerralla tehtyyn ateriaan yhdessä vietetyllä viikonlopulla.
Järkytyin taas kerran kun hän pakkasi eilisestä tekemästämme ruuasta kummallekin lounasannokset töihin ja avatessani rasian, siellä oli vain kaksi raviolia ja loput pelkkää kastiketta. Olin varma, että sinne kattilaan jäi kyllä eilen enemmän kuin neljä raviolia, jos olisi muka jakanut ruuan tasan puoliksi.
Kehtasi tänään aamulla vielä nalkuttaa kun otin aamupalalla kivennäisvettä, josta olin maksanut puolet. Näköjään oikein varmistat, että saat tasan puolet siitä vedestä. Minusta kivennäisvesi ei sovi aamupalalle. Vastasin, että jos en joisi tätä nyt niin sinä joisit koko täyden pullon taas yksin. Minusta tämä vesi sopii hyvin aamulla, on niin raikkaan makuista. Siihen ei sanonut enää mitään, mutta oli jäinen tunnelma hetken.
miten teillä toimitaan ja onko kellään samanlaista?
Kommentit (169)
Ei teistä taida olla pariskunnaksi. Minä en tasan jaksaisi tuollaista hetkeäkään.
Nainen käyttää enemmän vessapaperia kuin mies.
Vierailija kirjoitti:
Sä varmaan kans laitat tankin täyteen autoon aina kun näätte ja sit se ajaa työmatkat sun maksamalla löpöllä vai? Hih.
siis mitä? Mä asun omassa asunnossa, teen työt etänä ja kun toimistolla täytyy käydä, käytän julkisia. Käyn ruokakaupassa yksin bussin tai junan avulla. Miehellä on auto ja valittaa kuluista kuinka paljon autoon menee rahaa ja järkyttyy minun kauneudenhoitokuluista (jotka maksan itse!!). Sanoin että mulle riittää hyvin Helsingissä julkiset kulkuneuvot tarpeisiini ja käytän rahani mieluummin ihonhoitoon, kampaajaan ja liikuntaharrastuksiin, sekä silloin tällöin uusiin vaatteisiin ja asusteisiin. Hän vain tokaisi, että kyllä mulle hänen kyydit kelpaa kuitenkin. Öh, mitkä kyydit? Hän haluaa viikonloppuisin käydä yhdessä ruokakaupassa ja ostaa siinä samalla tarvikkeet itselleen tulevalle viikolle ja viikonlopun yhteisiin kokkauksiin. Mä sanoin, että ei meidän tarvitse mennä hänen autolla, että edelleen voimme hyvin mennä julkisilla, se ei minulle ole mikään ongelma. Hän ei sitä halua ja sekään ei kelpaa, että minä menisin sinne kauppaan sitten bussilla ja hän itse autollansa. Bensoja en rupea maksamaan.
Näitä merkkejä on ollut vaikka ja kuinka, kaikki pitää mennä täysin tasan ja sitten ahnehditaan kuitenkin yhteisistä ruuista. Mä yllätyin miten kehtasi valittaa tuosta kivennäisveden juonnista aamulla? Ilmeisesti on ollut niin tyytyväinen siihen, kun saa 2/3 kaikesta ja mä en valita tai osaa olla itsekäs.
Ap
Riivinrauta kirjoitti:
Ei ole ikinä ollut samanlaista.. Olen itse +40 ja kommentoijat ilmeisesti kaikki nuorempia...
Kun kommenteissa ilmenee, että kuluja jaetaan prosenttien perusteilla tai laskeskellaan jotain kuitteja.
Ihan oikeesti??
En ole ikinä aiemmin moisesta kuullukkaan. Minä ole asunut naisten kanssa 19-vuotiaasta alkaen lähes
yhtämittaa ja meillä minä olen kaikissa suhteissa tienannut paremmin niin luonnollisesti olen kantanut suuremman vastuun taloudesta esim. ruokakaupassa käynneistä ja puoliso on sitten ehkä hakenut jotain pienempää tarpeiden mukaan kaupasta. Yhtään kuittia ei ole koskaan ynnäilty..=)
kyllä tuota näkee vanhemmassakin sukupolvessa äitini maksaa aina ruokaostokset ja usein isän saunakaljatkin.
Miehiin menee rahaa. Sellaista se nyt vaan on jos haluaa sellaista pitää. Itse en nyt ajatellut ottaa tuollaista riesaa. Niin kiva kun ei ole rahat aina loppu.
Aloituksessa käydyn esimerkkikeskustelun perusteella voi päätellä, että mies tiedostaa ongelman, mutta ei kiinnosta muuttaa itselle edullista järjestelyä. Harkitsisin tarkkaan jatkoa ihmisen kanssa, jolle on ok jatkaa tuollaista tietoista hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Riivinrauta kirjoitti:
Ei ole ikinä ollut samanlaista.. Olen itse +40 ja kommentoijat ilmeisesti kaikki nuorempia...
Kun kommenteissa ilmenee, että kuluja jaetaan prosenttien perusteilla tai laskeskellaan jotain kuitteja.
Ihan oikeesti??
En ole ikinä aiemmin moisesta kuullukkaan. Minä ole asunut naisten kanssa 19-vuotiaasta alkaen lähes
yhtämittaa ja meillä minä olen kaikissa suhteissa tienannut paremmin niin luonnollisesti olen kantanut suuremman vastuun taloudesta esim. ruokakaupassa käynneistä ja puoliso on sitten ehkä hakenut jotain pienempää tarpeiden mukaan kaupasta. Yhtään kuittia ei ole koskaan ynnäilty..=)
kyllä tuota näkee vanhemmassakin sukupolvessa äitini maksaa aina ruokaostokset ja usein isän saunakaljatkin.
Juu ei ole mikään ikäkysymys, olen nähnyt jopa kuusikymppisten harrastavan kuittien ynnäilyä. Enemmän luonnekysymys. Me sovittiin että maksetaan tulojen suhteessa, eli molemmat laittaa saman osuuden omasta palkasta yhteiselle tilille ja sieltä ruuat ja muut semmoiset. Ei tartte laskee senttejä, ei tartte tehdä jotain epämääräistä "maksa sinä laskut ja minä maksan ruuat"- jakoa ja tuntuu reilulle molemmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa että ap on se sama, joka jo aiemmin tänä vuonna kertoi tilanteestaan. Siinä se mies laskutti ap:ta omista autonajoistakin niin, että ap lopulta rahoitti miehen kaikki auto- ja bensakulutkin.
Taloudellista väkivaltaa. Eroa.
Tämä on yllättävän yleistä suomalaisissa parisuhteissa.. ei onnistuisi muualla päin maailmaa. Suomessa miehet tottuneet siihen, että nainen tasavertainen, mutta samalla törkeästi vetävät välistä ja varmistavat jotenkin sillä tavalla, etteivät mukamas tulisi hyväksikäytetyksi. Kehtaavat vielä haukkua suomalaisia naisia lompakkoloisiksi:D
Niin on. Jotkut suomalaisnaiset on vielä oikein ylpeitä kun maksaa jopa yhteisen lapsen hoitovapaalla ollessaan puolet kaikesta (omilla säästöillään tietenkin). Naisiin on istutettu tiukkaan se, että omilla rahoilla pitää elää, ja jotkut miehet käyttää sitä ihan sumeilematta hyväkseen. (Ja epäilemättä jotkut naiset käyttää hyväkseen kiltin miehen lompakkoa myös, mutta se jotenkin tunnistetaan paremmin kuin tää aloituksen tasa-arvoksi naamioitu hyväksikäyttö).
Kyllä nauroin pitkään ja makeasti. Onpas ahne mies. Syö ap.n eväitä ja sitten vinkuu miksi ap.kin haluaa syödä.
Tulee mieleen kun kerran toin työpaikalle karkkia. Kyseessä oli iso 400 g pussi. Laitoin isoon maljaan kahvihuoneeseen. Tauolla ajattelin ottaa kahvin kanssa muutaman karkin. Työkaveri hermostui minulle kun valitsin neljättä karkkia itselleni että miksi otat niin paljon, kyllä nyt riittää.
AP, jos sulle on noin suuri ongelma miehen käytös, niin miksi sitten roikut siinä kiinni? Miksi pitää kokkailla yhteistä, jos se yhteinen talous ei sovi? Osta itsellesi vain valmisruokia annoksina ja syö niitä. Mies ostakoot omansa. Oletko edes kokeillut? Voithan vetää vaikka kaurapuuropaastoa pari viikonloppua ja katsoa miten mies reagoi.
Jos on löytänyt ns. sen oikean, niin joku syömisten grammamäärien vahtaaminen on aika kaukana siitä mikä kiinnostaa. Ette selvästi sovi toisillenne tai ette ole kumpikaan riittävän kypsiä parisuhteeseen.
Only in Finland.
Jälleen kerran.
Kumpikin maksaa omat ruokansa. On helppoa varsinkin jos molemmilla on omat ruokavalionsa.
Mää kävin mun exän kanssa kaupassa ja ostettiin jauhelihaa, spagettia, sinappia ja ketsuppia. Maksettiin puoliks. Tehtiin sitte ruokaa josta jäi vielä yli. Kun lähin kotiin ja ajattelin ottaa ees ketsupin tai sinapin mukaan niin äijä totes et ne on sen kun ne on sen kämpillä. Hymyilin ja lähdin meneen enkä sen jälkeen vastannu yhteenkään yhteydenottoon. Halvaks tuli jos yhestä kusipäästä pääsi eroon ketsupin hinnalla.;)
Vierailija kirjoitti:
Mää kävin mun exän kanssa kaupassa ja ostettiin jauhelihaa, spagettia, sinappia ja ketsuppia. Maksettiin puoliks. Tehtiin sitte ruokaa josta jäi vielä yli. Kun lähin kotiin ja ajattelin ottaa ees ketsupin tai sinapin mukaan niin äijä totes et ne on sen kun ne on sen kämpillä. Hymyilin ja lähdin meneen enkä sen jälkeen vastannu yhteenkään yhteydenottoon. Halvaks tuli jos yhestä kusipäästä pääsi eroon ketsupin hinnalla.;)
Juuri noin - kerrasta poikki. Ei se mies siitä paremmaksi muuttuisi kuitenkaan
Äh, kuulostatte kumpikin rasittavilta. Ette edes asu yhdessä. Ehdottaisin että kumpikin tarjoaa omassa kodissaan, niin ei tartte niitä ruokia laskea, mutta sen jälkeen varmaan kinaisitte siitä, kumpi tarjosi halvempaa ruokaa toiselle.. tai laskisitte kuinka monta juustoviipaletta tuli otettua aamiaisleivälle..
Pitäisikö jatkossa tehdä niin, että AP ostaa miehen asunnolle valmisruokia sinne mennessään ja syö ne itse. Ja sama toisinpäin kun mies tulee käymään AP:n luona.
Vierailija kirjoitti:
Only in Finland.
Jälleen kerran.
Kyllä täällä Saksassakin osataan noin ap:n ongelmat.
Alkakaa punnitsemaan ruoka jonka laitatte lautaselle. Kummallekin teistä saman verran. Talousvaaka on edullinen ostos.
Jos ruuat pitäisi maksaa 50/50 niin mielummin menisin siihen, että kumpikin ostaa omat ruuat ja sitten jaetaan se jääkaappi ja pakastin kahtia ja kummatkin syö vain omia ruokiaan ja tekee omat ruokansa.
Ootkos tossun alla, kun et viitsi ottaa puheeksi?