Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhden avioliiton ihmiset harvassa

Vierailija
04.11.2023 |

Melkein jokaisella on useampia liittoja ja uusperheitä.

Kommentit (266)

Vierailija
41/266 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Uusperhe on työväenluokkainen perhemalli. 

Itse olen ollut naimisissa 15 vuotta, enkä ole kokenut tarvetta vaihtaa. Oletettavasti eroajat ovat menneet parisuhteeseen liian huonon itsetuntemuksen kera ja/tai väärin perustein, kuten miellyttääkseen vanhempiaan, varallisuuden takia tai saadakseen hienot häät - vain muutamia esimerkkejä mainitakseni.

Vierailija
42/266 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidilläni on 9 sisarusta, kukaan heistä ei ole ollut kahta kertaa naimisissa, tai edes eronnut.

Mun isällä oli neljä sisarusta joista kaksi on eronnut, mutta ei ole mennyt toista kertaa naimisiin. Kaksi sisaruksista on edelleen nuorena solmitussa avioliitossaan, ja ovat varmasti loppuun asti.

Itse olen ollut elämäni aikana kahden miehen kanssa minkäänlaisessa intiimisuhteessa, ensimmäisen kanssa sain yhden lapsen, mutta ei menty naimisiin oltiin avoliitossa liki 10 vuotta, toisen kanssa ollaan oltu parikymmentä vuotta naimisissa, enkä toista kertaa naimisiin mene vaikka vanhalla iällä ero tulisikin, lapset on parin vuoden päästä omillaan.

Serkkuja on aika paljon, heistäkin hyvin harva eronnut jos on naimisiin mennyt. Sisaruksia mulla on kaksi jotka eivät ole menneet naimisiin koskaan, yksi joka on toista kertaa naimisissa, ja yksi puolisisarus joka on nuoresta asti ollut saman kanssa naimisissa, ja alkaa olla lapset myös kohta aikuisia, että en usko hänenkään menevän koskaan toista kertaa naimisiin vaikka ero nykyisestä tulisikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/266 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Rakaus on ikuista,kohde vain voi vaihtua milloin vain.Aviolitto on laitos ja en ole laitos kypsä.

Vierailija
44/266 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä ensimmäiselläkään kierroksella, mutta olenkin vasta 31v.

En minäkään, olen pian 50. Toivottavasti vielä ehdin.

Vierailija
45/266 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten. Samaa paskaako pitä haistella koko elämä?

Kun ei mene hätäseen naimisiin vaan etsii hyvän puolison, ei tarvitse vaihtaa.  

Me oltiin ex-mieheni kanssa 10v yhdessä, kihloissa ja avoliitossa, ennen kuin mentiin naimisiin. 8v myöhemmin erottiin, koska kipinä oli sammunut ja liitosta oli tullut kaverisuhde. Ei se pitkä tutustuminen mitään takaa, kun elämässä tapahtuu kaikenlaista ja ihmiset voi muuttua erilaisiksi.

Sinä vaan et tyypillisenä suomalaisena naisena osaa sytyttää mitään kipinää parisuhteeseen, saati ylläpitää sitä.

Kipinän ylläpitämiseen tarvitaan 2, jotka kummatkin haluavat pitää sen kipinän yllä. Ei onnistu yksin.

Vierailija
46/266 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut naimisissa 15 vuotta, enkä ole kokenut tarvetta vaihtaa. Oletettavasti eroajat ovat menneet parisuhteeseen liian huonon itsetuntemuksen kera ja/tai väärin perustein, kuten miellyttääkseen vanhempiaan, varallisuuden takia tai saadakseen hienot häät - vain muutamia esimerkkejä mainitakseni.

Työväenluokkainen?? Kaikissa luokissa erotaan. Omat vanhempani ja isovanhempani, työläisiä, yhdessä kunnes kuolema erotti.

Vierailija
47/266 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioiduin ja aloin vakavasti seurustella vasta kolmikymppisenä, joten ehti hyvin etsiä sitä oikeaa. 

Vierailija
48/266 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työväenluokkainen?? Kaikissa luokissa erotaan. Omat vanhempani ja isovanhempani, työläisiä, yhdessä kunnes kuolema erotti.

Kyllä. Uusperhe on insta-aikakauden ilmiö, jossa haetaan instant pleasure, keinoja kaihtamatta. Uusperheisiin ryhtyvät ne jotka eivät pysty pitkäjänteisesti rakentamaan mitään, kuten kestävää ihmissuhdetta.

Ydinperhemalli on konservatiivinen perhemalli.

Vierailija
49/266 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan näin on. Olen ollut työpaikoissa, joissa iso osa oli amiksia ja siellä niitä uusperhesäätöjä riitti. Nyt olen ollut useammassa työssä, johon vaaditaan korkeakoulutus ja siellä about kaikilla oli ydinperhe ja pitkä parisuhde.

Vierailija
50/266 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaan näin on. Olen ollut työpaikoissa, joissa iso osa oli amiksia ja siellä niitä uusperhesäätöjä riitti. Nyt olen ollut useammassa työssä, johon vaaditaan korkeakoulutus ja siellä about kaikilla oli ydinperhe ja pitkä parisuhde.

Uusperheitä harrastavat paljon myös ne akateemiset, joiden omilta vanhemmilta puuttuu akateeminen loppututkinto. Ollaan vähän hukassa, että miten tässä nyt kuuluukaan olla? Pelätään että tausta näkyy läpi.

Keskiluokkaan pääsyyn ei näin ollen vielä riitäkään korkeakoulututkinto ja tietty tulotaso.

Vierailija
51/266 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme olleet aviossa 46 vuotta, monet ystäväpariskuntamme ovat olleet 50-60 vuotta. Yhdessäolo on ihan oma valinta ja täysin vapaaehtoista. Miksi vaihtaa, kun syvästi rakastaa?

Tämä. Omalle kohdalle ei valitettavasti ole sattunut naista joka näin ajattelisi.

Yhden avioliiton ihminen olen mieleltäni, mutta yksin en sitä voinut päättää.

Vierailija
52/266 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ja missä määrää, että pitää koko elämä roikkua yhdessä suhteessa?

Kuten aikaisemmin mainitsin, yhdessäolo on ihan oma valinta ja täysin vapaaehtoista. Kukaan ei voi määrätä eikä pakottaa. 

Jos olisi oma valinta, olisin edelleen yhdessä ex-vaimoni kanssa. Tasan tarkkaan toinen voi määrätä ja pakottaa mitä tapahtuu etkä itse mahda sille yhtään mitään.

Vierailija
53/266 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä monet omahyväisesti nostaa itsensä jollekin ikuisen avioliiton jalustalle ja tuomitsee muut "työväenluokkaisiksi" ja ties miksi nuotion kipinän ei-ylläpitäjiksi, kun ei ollenkaan oteta huomioon, että avioero ei läheskään aina ole mikään yhteinen päätös. Naimisiin mennään yhdessä, mutta avioeron voi ottaa yksin. Jos puoliso lakkaa rakastamasta tai rakastuu johonkin toiseen, ja ilmoittaa haluavansa eron, niin ei sitä voi mitenkään estää. Itse en olisi eronnut, mutta mies halusi lähteä 🤷

Vierailija
54/266 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä monet omahyväisesti nostaa itsensä jollekin ikuisen avioliiton jalustalle ja tuomitsee muut "työväenluokkaisiksi" ja ties miksi nuotion kipinän ei-ylläpitäjiksi, kun ei ollenkaan oteta huomioon, että avioero ei läheskään aina ole mikään yhteinen päätös. Naimisiin mennään yhdessä, mutta avioeron voi ottaa yksin. Jos puoliso lakkaa rakastamasta tai rakastuu johonkin toiseen, ja ilmoittaa haluavansa eron, niin ei sitä voi mitenkään estää. Itse en olisi eronnut, mutta mies halusi lähteä 🤷

Niinpä, sama täällä.

Mun vanhemmat ovat pienituloisia duunareita. Ovat edelleen yhdessä. 

Vierailija
55/266 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivänä suhteet kestää sen 5-8 vuotta. Yksikään kaveripiirissä ei ole naimisissa ensimmäisen kumppanin kanssa ja kaikkien liitto päättyi 5-8 vuodessa. Nyt kolme toisella kierroksella ja kaksi heistä tekee eroa ja ovat olleet tällä kieroksella 4 ja 5 viisi vuotta.

Minä tunnen kolme pariskuntaa, jotka ovat olleet nuoresta asti yhdessä ja ovat nyt nelikymppisiä. Yksi pari on ollut yläkoulusta saakka.

Minäkin tunnen tuollaisia pareja paljon. Tosin osalla heistä jo nitisee ja natisee avioliitto ja ero taitaa tulla. Ei se väkisin yhdessä junnaaminen mikään hyvä juttu ole sekään, varsinkaan lapsille. 

Omat vanhemmat eivät suostuneet eroamaan, vaikka alkoi mennä huonosti. Sain siitä aivan vääristyneen mallin parisuhteista.

Vierailija
56/266 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on myös paljon ihmisiä jotka ovat ikisinkkuina ja sinkkujen määrä kasvaa kokoajan. 

Minun isovanhemmat on syntyneet 1930 luvulla ja he menivät naimisiin noin 20 vuotiaana ja yhä yhdessä, mun mielestä tuo on jopa sairasta.

T:ikisinkku

Vierailija
57/266 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän noin 541 paria, kaikki kerran avioeronnu jo.

Vierailija
58/266 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ja missä määrää, että pitää koko elämä roikkua yhdessä suhteessa?

kyllä jos lapsia tehdään, niin lapsillekin pitäisi olla vastuussa. Jos liitossa ei riidellä tms ole ongelmia, niin lapsi kärsii erosta.

Vierailija
59/266 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla kipinää, jos toinen  sairas. Ei vaan enää voi olla yhtään mitään.

No ei ollut ennenkään toki, mutta nyt ei yhtään mitään, ei ollenkaan.

Kuolen kohta minäkin

Pitäis poistaa avioliittokaavasta ne myötä- ja vastoinkäymiset. Tai vastoinkäymiset ainakin.

Vierailija
60/266 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan jossain elämänkoulu porukoissa tuo on enemmän sääntö kuin poikkeus. Mun lähipiirissä ja suvussa on erottu hyvin vähän.

Eikä se aina ole hyvä asia. Kyllä siitäkin omanlaisensa traumat jäi, kun vanhemmat väkisin pysyi yhdessä vaikka selvästi ällösivät toisiaan. Ja molemmat myös taisi pitää jotain rakastajia. Että näin sitä "paremmissa piireissä" toimitaan. Kulissit pidetään pystyssä vaikka hampaat irvessä.