Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

24-vuotias Saara ei halua lapsia, koska ilman lapsia saa nukkua pitempään

Vierailija
31.10.2023 |

https://yle.fi/a/74-20056776

Ilman lapsia saa myös tehdä asioita vapaasti ja spontaanisti.

Kommentit (854)

Vierailija
621/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jonkun on tehtävä se rankka työ eli kasvattaa uusi sukupolvi yhteiskuntaa pyörittämään. Jos ei halua lapsia itsekkäistä hedonistisista syistä ei ole sen kummempi kuin muukaan yhteiskunnan laiskamato ja loinen. Ainahan yhteiskunnassa on niitä jotka vain kuppaavat sitä ja sitten ne, jotka tekevät sen eteen työtä ja uhraavat siihen osan itseään.

Ei sitä kenenkään ole pakko tehdä, yhteiskunta vaan lakkaa sitten pyörimästä mutta mitäs sitten.

Vierailija
622/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Harmittaa vain nuorten naisten typeryys. Lapsen saanti on oikeasti ihan mahtavaa. En minäkään innostunut muiden lapsista yhtään ja vaikea pukea sanoiksi tätä fiilistä, taitaa olla jotkut hormonit asialla.

Säälittää lapsettomat, oma valinta jokaiselle, eikä kaikkien tarvitse / kannata hankkia lapsia, jos omasta itsestäkin huolehtiminen ottaa koville. Tuollainen väsymys ja energian puute ei muuten ole normaalia todennäköisesti joku raudan + vitamiinien puute.

Ja mua säälittää sun kaltaiset lapselliset, jotka eivät voi sen vertaa maailmankuvaansa avata, että tajuaisi että jotkut on onnellisempia ilman lapsia. Lapsen saanti ei olisi "mahtavaa", se olisi hirveää. Osa ihmisistä on tosiaan matalaenergiaisia ihan luonnostaan mutta on meissä lapsettomissa kaikenlaisia ihmisiä, voit pitää rautatablettisi ja vitamiinisi ihan itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan kannalta ihan OK ettei kaikki halua lapsia. Velojen osuus on kuitenkin niin pieni ettei se vaikuta mihinkään. Suurempi ongelma on ihmiset jotka halustaan huolimatta eivät saa lasta: ei ole sopivaa kumppania tai lasta yritetään myöhään kun biologinen fertiliteetti jo laskussa. Tuosta minusta kannattaisi puhua paljon enemmän. Ihmiset saavat olla onnellisia miten haluavat, saavat tietää tai olla tietämättä 20-vuotiaina mitä loppuelämältään haluavat jne.

Vierailija
624/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempia ei vain enää kiinnosta enää lisääntyä eikä raataa oravanpyörässä kuten vanhempia ikäpolviä. Ei koske pelkästään tuollaisia 24v vaan myös yli kolmekymppiset tietävät etteivät halua koskaan lapsia. Ovat nähneet omien vanhempiensa elämää ja kun enää ei ole sosiaalinen sekä myös taloudellinen pakko mennä naimisiin ja hankkia lapsia niin valitsevat toisin. 

Vierailija
625/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti te lapsettomat ootte täällä vauva sivustolla😂😂

Vierailija
626/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen minä jatkoajan keskustelupalstallakin vaikken nhl-kiekkoa pelaa. 

Vierailija
627/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jonkun on tehtävä se rankka työ eli kasvattaa uusi sukupolvi yhteiskuntaa pyörittämään. Jos ei halua lapsia itsekkäistä hedonistisista syistä ei ole sen kummempi kuin muukaan yhteiskunnan laiskamato ja loinen. Ainahan yhteiskunnassa on niitä jotka vain kuppaavat sitä ja sitten ne, jotka tekevät sen eteen työtä ja uhraavat siihen osan itseään.

Lapset hankitaan aina itsekkäistä ja hedonisista syistä, koska minä haluan. Lapseton voi olla monesta eri syystä, ja silti osallistua yhteiskunnan pyörittämiseen monella eri tapaa. Mm. maksamalla veroja joilla kustannetaan myös niiden lasten elämää.

Vierailija
628/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän tämän täysin. Esikoinen on nyt 18 vuotta ja käytännössä ensimmäiset kolme vuotta meni niin etten nukkunut yhtään yötä kunnolla. Sitten alkoi unissakävely, joten lapsi herätti joka yö seuraavat viisi vuotta. Murrosiässä uni tasaantui, mutta sitten unirytmi muuttui yläasteella niin että nukkui pitkään viikonloput ja arkisin valvoi, saattoi kuntosalilta tulla 22 aikaan kotiin ja itse nukuin korvatulpissa etten heräisi siihen yökokkailuun.

Jos oikeasti mielenterveys on kiinni unesta ja tietää jo ennakkoon että pää leviää jos ei saa unta tarpeeksi, ei kannata tehdä lapsia. Itsellä on ihan kroonistunut unettomuus ja heräilen yhä öisin, keho tottui heräämisiin.

Vierailija
629/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Harmittaa vain nuorten naisten typeryys. Lapsen saanti on oikeasti ihan mahtavaa. En minäkään innostunut muiden lapsista yhtään ja vaikea pukea sanoiksi tätä fiilistä, taitaa olla jotkut hormonit asialla.

Säälittää lapsettomat, oma valinta jokaiselle, eikä kaikkien tarvitse / kannata hankkia lapsia, jos omasta itsestäkin huolehtiminen ottaa koville. Tuollainen väsymys ja energian puute ei muuten ole normaalia todennäköisesti joku raudan + vitamiinien puute.

Miksi sinua harmittaa muiden ihmisten lasten hankinnat!? Minullakin on lapsia, mutta ei todellakaan kiinnosta/harmita hankkiiko joku Saara lapsia vai ei, ei kiinnosta/harmita edes läheisten valinnat haluavatko lapsia vai ei. 

Vierailija
630/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaapa, kun nämä länsimaiset kermat lakkaa lisääntymästä, mutta "kolmas maailma" ei. Fast forward 100 v = rewind 1000 v.

Vierailija
631/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselliset suupielet kireinä huutamassa miten isovanhempien samoin kuin yhteiskunnan autettava aina vain enemmän kun lapsiperheen elämä niin rankkaa. Rahatkaan eivät riitä sekä lomiakin liian vähän kun kaikkia lasten kouluaikojen vapaita ei voi itse olla pois töistä. Kaikki on niin vaikeaa ja se muiden vika. Lapseton ystävä ei yhtään ymmärrä ja lähti viikoksi taas lomamatkalle. 

Vierailija
632/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Viittaus peruskouluun tarkoitti vissiinkin sitä, että argumentointi  ja sellainen yleinen rationaalisuus ym. on hyvin alhaisella tasolla. Tyyliin: en halua lapsia, koska näin 13-vuotiaana vauvan enkä tykännyt siitä.

Minua ei ärsytä kenenkään lapsettomuus tai lapsellisuus. Huomaan ärsyyntyväni ihmisistä, jotka eivät halua kokea minkäänlaista epämukavuutta elämässään. Kaiken pitäisi olla kivaa ja helppoa eikä minkään eteen jakseta tehdä työtä. Nämä ovat kanssaihmisinä hirvittäviä, työkavereina, naapureina, sukulaisina ja etenkin parisuhteessa. Jos itseäni ajattelen, niin se tuossa Saarassa ärsyttää. Itselläni on lapsia, mutta toivon salaa, että oma tyttäreni ei olisi vielä 24-vuotiaana äiti. Tämä on maailman ihanin pesti, mutta tähän ehtii :)

Ja minä taas en pidä "kärsi kärsi niin kirkkaamman kruunun saat" -ihmisistä. Olen järjestänyt koko eläm

Tämä. Olisi hauskaa tietää millaisella kasvatuksella ihminen saadaan uskomaan ettei elämää saa elää hakematta siihen epämukavuutta ja hankaluuksia. Elämä tarjoaa niitä itse kullekin ihan pyytämättä enemmän tai vähemmän, mutta sitten on tämä ihmisryhmä jonka mukaan ihminen elää oikein vain jos hakeutuu epämukavuusalueelle omasta tahdostaan.

Kai siinä on jotain sellaista vanhakantaista ortodoksisuutta mukana. Kärsiä pitää tai muuten ei taivaan portit aukene. Hetken kestää elämä, ja sekin synkkä ja pimeä... Kel onni on se onnen kätkeköön!

Vierailija
633/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Viittaus peruskouluun tarkoitti vissiinkin sitä, että argumentointi  ja sellainen yleinen rationaalisuus ym. on hyvin alhaisella tasolla. Tyyliin: en halua lapsia, koska näin 13-vuotiaana vauvan enkä tykännyt siitä.

Minua ei ärsytä kenenkään lapsettomuus tai lapsellisuus. Huomaan ärsyyntyväni ihmisistä, jotka eivät halua kokea minkäänlaista epämukavuutta elämässään. Kaiken pitäisi olla kivaa ja helppoa eikä minkään eteen jakseta tehdä työtä. Nämä ovat kanssaihmisinä hirvittäviä, työkavereina, naapureina, sukulaisina ja etenkin parisuhteessa. Jos itseäni ajattelen, niin se tuossa Saarassa ärsyttää. Itselläni on lapsia, mutta toivon salaa, että oma tyttäreni ei olisi vielä 24-vuotiaana äiti. Tämä on maailman ihanin pesti, mutta tähän ehtii :)

Itseänikin ärsyttää ihmiset, joille kaikki pieni epämukavuus on syy jättää tekemättä. Kuitenkin lapsi on ihan omassa luokassaan näissä epämukavuusasioissa, eikä siinä ole kyse vain epämukavuuden sietämisestä. Kyllähän sitä epämukavuutta sietää monessakin asiassa, jos kokee että lopputulos antaa enemmän ja on kuitenkin vaivan arvoista. Lapseen sen sijaan joutuu sitoutumaan, siihen liittyy valtava vastuu ja rahanmeno, se sitoo elämää ja aiheuttaa muutoksen, jollaiseen jokainen ei ole valmis tai halukas. Vanhemmuus ei ole automaattisesti ihanaa ja antoisaa, kunhan niistä kakkavaipoista ja yöheräilyistä selviää. Se lapsi pitää ihan oikeasti haluta ja sille pitää olla paikka omassa elämässä. Se, että lapsen menee pykäämään alkuun ajatellen sitä jonain velvollisuutena mikä pitää hoitaa pois alta ja kestää siihen liittyvät asiat on ajatus jota toivon, ettei kukaan lapsia suunnitteleva lähde toteuttamaan. Lapsi on kuitenkin ihan oma ihmisensä. Sen eteen pitää tehdä parhaansa ja silloinkaan ei voi olla varma siitä, että onnistuu kasvattamaan tasapainoisen ja hyvin voivan ihmisen. Sekin on vastuuta ja aikuista ajattelua, ettei ryhdy vanhemmaksi jos kokee ettei se ole oma juttu tai ettei siihen ole valmis.

Vierailija
634/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tälle maalle olisi parasta se, että me kan ta suomalaiset lisääntyisimme. Ja vain me. Nyt tämän asian hoitavat puolestamme muualta tulleet, sou malialaiset, iirak kilaiset, jne.

Ei mene kuin 100 vuotta, niin tämä on pysyvästi menetetty.

Mutta nämä minä minä, ich, ich -ihmiset eivät sitä ymmärrä. Kun eihän se asia heitä kosketa.

Kerrotko miksi minun pitäisi lisääntyä sinun rotuoppiajatustesi takia? Ei minua kiinnosta hevon vi t un vertaa minkäväristä sakkia täällä tallaa sadan vuoden päästä.

Niin juuri. Sinä ajattelet vain itseäsi. Muutama vuosikymmenen sitten tuhannet naiset ja miehet menettivät henkensä sen takia, että sinun eikä sinun vanhempiesi olisi tarvinnut asua Neuvostoliitossa. Mutta kun sinä et kykene sit

Kyllä, ajattelen mieluummin itseäni kuin sinun kaltaistasi rotuopin kannattajaa.

Ja eikö sodassa muka kuollut lapsettomia? Yhtälailla lapseton tekee työtä yhteiskunnan eteen, vaikkapa maksamalla veroja, ja ihailemassasi ennen vanhaan -ajassa lukuisat lapsettomat naiset toimivat esimerkiksi opettajina. Olivatko he itsekkäitä?

Ja vielä - jos minua ei olisi syntynyt, enhän tietäisi asiasta mitään. Se olisi oikeastaan parempi kuin tämä että synnyin. En siis koe minkäänlaista velvollisuutta saada lapsia vain siksi että sinun mielestäsi niin pitää tehdä. Teoreettisia lapsiani ei ole olemassa eivätkä he sitä siis tiedä - ja siis oikeastaan parempi etteivät ole täällä mm. sinun tyyppisten ihmisten kanssa.

Vierailija
635/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ja minä taas en pidä "kärsi kärsi niin kirkkaamman kruunun

Kukin tavallaan. Mä näin yhden avioliiton josta ei onneksi siunaantunut lapsia. Nyt kaipaan luonnon rauhaan.

Vierailija
636/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On Saaran syntymättömien lasten etu, että Saara ei halua lapsia.

oman kokemukseni perusteella 95% vapaaehtoisesti lapsettomista naisista olisi todella huonoja äitejä. Joten kaikki voittavat kun eivät hanki lapsia.

Vierailija
637/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Yhteiskunnan kannalta ihan OK ettei kaikki halua lapsia. Velojen osuus on kuitenkin niin pieni ettei se vaikuta mihinkään. Suurempi ongelma on ihmiset jotka halustaan huolimatta eivät saa lasta: ei ole sopivaa kumppania tai lasta yritetään myöhään kun biologinen fertiliteetti jo laskussa. Tuosta minusta kannattaisi puhua paljon enemmän. Ihmiset saavat olla onnellisia miten haluavat, saavat tietää tai olla tietämättä 20-vuotiaina mitä loppuelämältään haluavat jne.

Olisihan se yhteiskunnan kannalta ihan ok, vaikka kaikki suomalaiset yhtäkkiä yhdessä päättäisivät etteivät halua lapsia.

Vierailija
638/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mielestäni aivan liikaa puhutaan lasten tuomasta väsymyksestä ja miten on niin rankkaa ja ei ole omaa aikaa ja elämä on ohi lasten myötä. Itsekin luulin jääväni lapsettomaksi, kun vauvakuumetta ei vaan tullut, oma aika tuntui liian kallisarvoiselta menetettäväksi ja juhliminenkin oli niin kivaa, mutta onneksi tulinkin toisiin ajatuksiin ja sain yhden, ihanan, rauhallisen, suloisen ja äärettömän rakkaan lapsen, jonka kanssa jokainen päivä on suurta onnea. Tottakai on rankempiakin hetkiä, kun on kiukkua tai lapsi sairastaa, mutta elämä kaikkineen on äärettömän paljon parempaa ja onnellisempaa kuin ilman lasta.

Perhepedin ansiosta (lapsi kainalossa) sain nukuttua vauva-aikanakin hyvin, sitten lapsen sänky oli oman sängyn vieressä (helppo rauhoitella), kunnes hän 4-vuotiaana oli valmis siirtymään omaan huoneeseen nukkumaan rauhallisesti ilman painajaisia. Lapsen isä ja läheisten tukiverkot ovat varmistaneet, että ehdin harrastaa tai ihan vaan

Ihana että sulla on mukavaa arkea lapsen kanssa ja hyvät tukiverkot, mutta kun kaikilla ei ole noita tukiverkkoja ja kaikki ei tule toisiin ajatuksiin. Senkin pitäisi olla ihan hyväksyttävää, että vauvakuumetta ei vaan tule ja elämästä voi tehdä itsensä näköisen ja mielekkään ilman lapsiakin. Ei elämä ilman lapsia ole yhtään vähempiarvoista tai välttämättä vähemmän onnellista, jokaisen elämä on kuitenkin hyvin henkilökohtainen kokemus.

Vierailija
639/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Aihe Vapaa ei ole tuttu konsepti sinulle? Ei se mitään, kyllä sinäkin ehkä vielä joskus ymmärrät. 

Vierailija
640/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Aihe Vapaa ei ole tuttu konsepti sinulle? Ei se mitään, kyllä sinäkin ehkä vielä joskus ymmärrät. 

Miettikää sitä, että tuokin on lisääntynyt....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän