Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin syödä jouluna jotain ihanaa kalaa, enkä

Vierailija
31.10.2023 |

Mitään lanttulaatikoita. Olen kyllästynyt jouluruokiin.

Tavallinen yhden ruokalajin kala-ateria vaikka hän kalliimmastakin kalasta, ja joku hyvä jälkkäri, vaikka kauraomenapaistos.

Ei ähkyä, ei tympääntymistä, kaikki tyytyväisiä.

Millaisen jouluaterian sinä haluaisit?. 

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin hyvää kalaa, sillisalaatia ja perunaa jossakin muodossa. Juomaksi kotikaljaa ja jälkkäriksi suklaata.

Vierailija
2/44 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai sua mikään estä? Sen ku teet juuri sellaisen aterian, kuin haluat. Jos sulla on perhe, joka haluaa sitä lanttulaatikkoa, niin voihan sitä olla myös. Ehkä voisit tehdä heille kyselyn, mitä he toivoisivat joulupöytään ja toteuttaa sitten kaikkien toiveita.

Minä haluan joulupöytään kinkun, aura-punajuurilaatikon ja porkkanalaatikon. Mun mies haluaa kinkun ja perunalaatikon. Äiti lanttulaatikon, anoppi karjalanpaistin. Lapsi toivoo falafeleja ja hyvän salaatin. Toinen lapsi graavilohta.

Siitä se sitten rakentuu. Jokaisen toiveet täytetään, mutta mitään iänikuista koristeeksi jäävää rosollia en tee, koska sitä ei kukaan syö kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalaa meillä varmaan jouluna syödäänkin, tai jotain riistaa (en itse siitä niin innostu). Ankkakin olis kiva. Jälkkäriksi jotain leivosta, katsotaan mitä meidän paikallinen konditoria keksii joulun alla. Juomana kuohuviini ja valkkari, jälkkäriksi mastikalikööriä. 

Vierailija
4/44 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun joulupöytään kuuluu usein kylmäsavulohta, silliä, salaatteja. Uunijuureksia, hasselbackan perunoita, kylmäsavuporoa ja muutama kinkkusiivu. Eli vähän sellainen soveltava jouluateria.

Tosin mun joulupöydässä onkin parina viimeisenä aattona ollut kolme ihmistä: minä, täysi-ikäinen tyttäreni ja siskoni, joten mitään kamalia määriä jouluruokia ei olisi edes järkevää tehdä. 

Vierailija
5/44 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan todella mureaksi paistetun kinkun, porkkana- ja lanttulaatikon, herneet, sienisalaatin, perunat ja ruskean kastikkeen. Juomaksi kuiva omenasiiderin. Jälkkäriksi luumuvaahto. 

Vierailija
6/44 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi saan päättää ihan itse mitä syön jouluna. Ap taitaa mennä valmiiseen pöytään. Mikset itse osta ja vie kalaa mennessäsi? 

Vierailija
7/44 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on erittäin pieni kinkku, vähän porkkana- ja lanttulaatikkoa, paahtoperunoita, rosollia, vähän silliä ja joku hyvä kastike kinkulle. Kaikista muista on luovuttu. Juomaksi punkkua ja olutta, jälkkäriksi creme brulee.

Vierailija
8/44 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä noin on tehty jo vuosia, joulupöytään hankitaan jotain parempaa ja kalliimpaa, mitä ei normaalisti raaskisi hankkia. Viime joulu meni karitsapihveillä, itse tehdyllä savulohella, tytär tykkää porkkanalaatikosta ja perunalaatikosta, joten niitä sitten pöytään, salaattia, kotikaljaa

Jälkiruuaksi juustokakku 

Vierailija
9/44 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle olennaista jouluna on riittävän iso kinkku, kunnon sinappi ja hyvä ruisleipä.

Ja se riisipuuro joulupäivän aamuna on melkoisen pakollinen kuvio. Muu on extraa.

Mutta enpä itkisi, jos jonain pyhäpäivänä olisi tarjolla ihan puhtaasti kalapohjainen ateriakin. 

Savulohta, graavisiikaa, perunoita. Ehkä kananmunakastike?

Ja kinkunjämistä keitetään tietysti kunnon hernari pyhien päätteeksi. 

Vierailija
10/44 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipeäkalaa, ihanaa limaista mädäntynyttä kumimaista kalaa.

Vierailija
11/44 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitteen tekiä: Etkö itse voi ostaa ravintosi mitä syöt arkena ja juhla päivänä? Vai mentkö valmiseen Joulupöytään vanhemille,ystävälle sukulaiselle? Silloin syöt mitä tarjolla on ,etkä vaadi erikois- ruokaa,mikä sinulle maistuu.

Vierailija
12/44 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime jouluina en ole viitsinyt tehdä mitään kokonaisia jouluaterioita vain itselleni.

Reilunkokoisen juhlakinkun paistan ja teen leipiä ja piirakoita. Sienisalaattia on kyllä oltava. 

Ja yhtenänä päivänä riisipuuro. Näillä mennään. 

Ja glögiä tulee juotua jo ennen jouluakin. 

Joulu ei tunnu joululta, jos ei saa uitella ruisleipää kuumassa kinkunpaistoliemessä. Tämä on jäänyt jostain lapsuudesta.

Ja se täydellinen kinkkusinappi on edelleen hakusessa. Lähelle on päästy, mutta.......

Vierailija
13/44 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mätiä! Alkuun mätileipä, pari kinkkuviipaletta, kotitekoinen sinappi, uuni juurekset, jälkiruokana jäädyke hedelmien kera. Kuiva valkoviini mädille ja dom-likööri jälkkärin kanssa. Kinkku ei kaipaa alkoholia.

Vierailija
14/44 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö niitä omia ruokia sitte valmistaa jouluna eikä täälä määkyä

Vierailija
15/44 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pienenpieni kinkku tai lampaanviulu, imelletty perunalaatikko, mannaryyneillä tehty porkkanalaatikko, ruotsalaiset lihapullat, omatekoiset sieni- ja kylmäsavulohisalaatit, joku tuoresalaatti, jälkkäriksi mustikkajäädyke.

Vierailija
16/44 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, 15 unohti savukirjolohen.

Vierailija
17/44 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap kala-allerginen, vai miksi et jo ole syönyt kalaa jouluisin? En ole syönyt aikuisiällä lainkaan laatikoita, koska en ole koskaan tykännyt niistä. Jokainen saa laittaa sellaiset jouluruoat kun tahtoo.

Vierailija
18/44 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin mietin ostanko tänä jouluna edes kinkkua, mutta toisaalta harmaasuolattu sianliha on vaan niin hyvää eikä sitä ole tavallisesti saatavilla muulloin.

Ihan hyvin kinkun voi korvata lohella tai vaikka jollain hiton juurisellerillä, jos niin haluaa. Jouluna on pääasia, että jokainen saisi omat herkkunsa. Eikä kukaan pakota syömään ähkyyn saakka, vaikka se on toisaalta keskellä pimeintä talvea omalla tavallaan rentouttava kokemus. Siis parin päivän harmiton mässäily, joka lähinnä vain kerää nesteitä ruuan suolaisuuden takia. Se on vähän kuin valmistautuisi talviunille. 

Vierailija
19/44 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein siellä joulupöydässä on monenlaistakin kalaa ja lisäksi niitä laatikoita ja kinkkuakin. Ihan itse saat varmaan valita mitä otat.

Vierailija
20/44 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään ihan siitä perinteisestä jouluateriasta. Ja rosolli smetanan kanssa on ihan must! Ei siitä silti ähkyä tule, kun mitäån ei syö liikaa.

kinkku on se, minkä itse jättäisin pois, mutta mies haluaa sitä. En itse oikeastaan välitä kinusta kuin aivan vastapaistettuna. Livekalaan pitäisi joskus tutustua, en ole koskaan kokeillut, sillä se ei ole kuulunut oman eikä miehen suvun perinteisiin. Kalakattauksella on todennåköisesti paria eri sortttia silliä, mätiä, kuhaa, sipulihakkelusta, rosollia ja sitä smetanaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän