Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

24-vuotias Saara ei halua lapsia, koska ilman lapsia saa nukkua pitempään

Vierailija
31.10.2023 |

https://yle.fi/a/74-20056776

Ilman lapsia saa myös tehdä asioita vapaasti ja spontaanisti.

Kommentit (854)

Vierailija
581/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

24-vuotiaalta Saaralta hyvä päätös. Heikomman aineksen lisääntymättömyys päätös on aina kaikkien osapuolten kannalta hyvä asia. Lisääntykööt vain ne, joilla on siihen "aineksia". 

Ikävä kyllä homma menee niin että se heikko aines nimenomaan lisääntyy, sillä rahkeet eivät riitä muuhun kuin viettien mukana seilaamiseen. Fiksut voivat miettiä asioita laajemmalta kulmalta ja tehdä siksi harkittuja päätöksiä asian suhteen.

Vierailija
582/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Yli miljoona lapsetonta ei kyllä ole mikään vähemmistö eikä syrjäyttävä tekijä yhteiskunnasta. 

Ja tottakai lapsiperheille tulee myöntää enemmän tukia, koska ne on niitä lapsia varten. Niitä, jotka kuitenkin on meidän yhteiskunnan tulevaisuus. 

Noin muuten, ei ketään enää nykyään ole liiemmin kiinnostunut kenenkään lapsettomuudesta. Yhtä paljon saa selitellä sitäkin että miksi hankkii lapsia, etenkin useampia.

Mummelit ja papat nyt viljelee kaikissa muissakin asioissa ummehtuneita käsityksiään ja todennäköisesti teemme niin myös itse vanhaksi tullessamme. Se on normaalia että eri sukupolvet omaa erilaisia arvoja ja käsityksiä. 

Tämä on ilmiö joka jää piiloon ellei itse ole lapseton. Se meinaan kiinnosta

Itseasiassa uskon tämän. Mieheni on yhtä lailla vapaaehtoisesti lapseton kuin minäkin, mutta hänelle ei ole kukaan ikinä maininnut asiasta. Niin miehen suvun kuin omanikin painostus ja kyselyt kohdistuvat minuun, eivät sanallakaan mieheen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuusteema on aika loppuunkaluttu aihe. Mielestäni hyvä, että lasta eivät hanki ne, jotka eivät sitä halua.

Sain lapset kolmenkympin molemmin puolin. Nyt olen 50v,  lapset aikuisia, saan nukkua pitkään, elää omannäköistä elämää ja matkustaa jne vailla huolta. Eli koko elämänkaaressa se pikkulapsiaika valvomisineen on lyhyt aika, jos ei ole perustanut suurperhettä.

Vierailija
584/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kertoa minulle että miksi hel.vetissä niin monia ihmisiä kiinnostaa tuo iänikuinen lapsista jankuttaminen?! En voi käsittää miten noin puuduttavan tylsästä aiheesta saa revittyä juttua vuodesta toiseen. 

KETÄ HEL.VETTIÄ KIINNOSTAA???????

Vierailija
585/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, millainen tuo Saara on, mutta julkisuudenhakuinen draamakuningatar nyt ainakin.

Tulin äidiksi 30-vuotiaana. Meiltä ei kysytty lapsista sitä ennen koskaan. Mieheni sisar on yhtä vanha kuin minä ja lapseton. Osa serkuistani on lapsettomia ja nyt jo sen ikäisiä, että lapsia ei tulekaan. Työkavereistani yllättävän moni on lapseton, samoin moni muu kaverini.

Kun tulin raskaaksi, alkoi kysely ja kritiikki. Mahani on liian pieni tai liian iso, lapsen sukupuolta ja kokoa arvuuteltiin. Lapsen syntymän jälkeen arvosteltiin lapsen nimeä, imetyksen kestoa, päivähoitoon viemistä, harrastuksia, lapsen käytöstä ... Oman kokemukseni perusteella etenkin pienten lasten vanhemmat ovat ihan vapaata riistaa. Kritiikkiä saattoi tulla tuntemattomalta mummolta bussissa ja ihan ohikulkijalta, aiheena esim. se, miksei lapsella ollut tuttia (sylki sen aina pois) tai miksi lapsella on loskakelillä kumisaappaat eikä goretexit (lapsella vuoratut talvikumpparit jalassa).

Suvussamme on tällä hetkellä 7 nuorta naista (parisuhteessa kaikki), iältään 21-33-vuotiaita (ja se miehen sisko tietysti). En ole kuullut kenenkään kyselevän heiltäkään lapsista tai niiden puuttumisesta. 

Muuttuuko mieli sitten vanhemmiten? Se voi muuttua. Tunsin nuoruudessani tytön, joka oli piinkova telaketjufeministi, naistutkimuksen opiskelija ym. Nykyisin hän kulkee hunnuissa, ei käy työssa ja vie perässään suurta värillistä lapsilaumaa. Tämä tarina on tosi.

Vierailija
586/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin saman ikäisenä, että haluan nukkua pitkään. Myös mieheni, jonka kanssa oltiin tuon ikäisinä oltu jo vuosikausia yhdessä. Nyt lapsentekoikä jo mennyt, mutta edelleen yhdessä, elämä mennyt juuri niin kuin pitikin ja olen aina saanut nukkua pitkään.

Vierailija
587/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Yli miljoona lapsetonta ei kyllä ole mikään vähemmistö eikä syrjäyttävä tekijä yhteiskunnasta. 

Ja tottakai lapsiperheille tulee myöntää enemmän tukia, koska ne on niitä lapsia varten. Niitä, jotka kuitenkin on meidän yhteiskunnan tulevaisuus. 

Noin muuten, ei ketään enää nykyään ole liiemmin kiinnostunut kenenkään lapsettomuudesta. Yhtä paljon saa selitellä sitäkin että miksi hankkii lapsia, etenkin useampia.

Mummelit ja papat nyt viljelee kaikissa muissakin asioissa ummehtuneita käsityksiään ja todennäköisesti teemme niin myös itse vanhaksi tullessamme. Se on normaalia että eri sukupolvet omaa erilaisia arvoja ja käsityksiä. 

Tämä on ilmiö joka jää piiloon ellei itse ole lapseton. Se meinaan kiinnostaa todella monia ihmisiä sukulaisista ystäviin,

Työhaastattelussa ei saa kysyä tällaisia yksityisasioita, sen tietää jokainen.

Vierailija
588/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En tiedä, millainen tuo Saara on, mutta julkisuudenhakuinen draamakuningatar nyt ainakin.

Tulin äidiksi 30-vuotiaana. Meiltä ei kysytty lapsista sitä ennen koskaan. Mieheni sisar on yhtä vanha kuin minä ja lapseton. Osa serkuistani on lapsettomia ja nyt jo sen ikäisiä, että lapsia ei tulekaan. Työkavereistani yllättävän moni on lapseton, samoin moni muu kaverini.

Kun tulin raskaaksi, alkoi kysely ja kritiikki. Mahani on liian pieni tai liian iso, lapsen sukupuolta ja kokoa arvuuteltiin. Lapsen syntymän jälkeen arvosteltiin lapsen nimeä, imetyksen kestoa, päivähoitoon viemistä, harrastuksia, lapsen käytöstä ... Oman kokemukseni perusteella etenkin pienten lasten vanhemmat ovat ihan vapaata riistaa. Kritiikkiä saattoi tulla tuntemattomalta mummolta bussissa ja ihan ohikulkijalta, aiheena esim. se, miksei lapsella ollut tuttia (sylki sen aina pois) tai miksi lapsella on loskakelillä kumisaappaat eikä goretexit (lapsella vuoratut talvikumppar

Mua hirvittää että tällaiset ihmiset lisääntyvät. Ei ole totta tämä, minulta ei ole kysytty lapsettomuudesta (näin äitinä), ei pidä paikkaansa, en ole kokenut, ei ole olemassa!

Ajatella miten lapset kärsivät kun äiti mitätöi kokemukset vetoamalla omiin toisenlaisiin kokemuksiinsa (ja kuvittelemiinsa muiden ihmisten kokemuksiin). Vedoten siihen ettei hän ole kuullut muilta lapsettomilta kysyttävän asiasta.

P.S. Feminismin ytimessä ollaan silloin kun nainen saa itse tehdä päätöksen pariutumisestaan ja uskonnostaan.

Vierailija
589/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tämä on ilmiö joka jää piiloon ellei itse ole lapseton. Se meinaan kiinnosta

Mutta silti sitä kysytään. Edelleen vastauksena siihen kun jotkut mussuttavat ettei ketään kiinnosta onko joku lapseton vai lisääntynyt. Sitä kysellään myös oikeusjutun uhalla, niin paljon se itseasiassa kiinnostaa.

Vierailija
590/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälle maalle olisi parasta se, että me kan ta suomalaiset lisääntyisimme. Ja vain me. Nyt tämän asian hoitavat puolestamme muualta tulleet, sou malialaiset, iirak kilaiset, jne.

Ei mene kuin 100 vuotta, niin tämä on pysyvästi menetetty.

Mutta nämä minä minä, ich, ich -ihmiset eivät sitä ymmärrä. Kun eihän se asia heitä kosketa.

Vierailija
591/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tälle maalle olisi parasta se, että me kan ta suomalaiset lisääntyisimme. Ja vain me. Nyt tämän asian hoitavat puolestamme muualta tulleet, sou malialaiset, iirak kilaiset, jne.

Mutta nämä minä minä, ich, ich -ihmiset eivät sitä ymmärrä. Kun eihän se asia heitä kosketa.

Kerrotko miksi minun pitäisi lisääntyä sinun rotuoppiajatustesi takia? Ei minua kiinnosta hevon vi t un vertaa minkäväristä sakkia täällä tallaa sadan vuoden päästä.

Vierailija
592/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuossa jutussa lukenut, että äidiksi tulleelta ei kyselty lapsettomuudesta eikä noilta seitsemältä sukulaiselta ja miehen siskoltakaan? Eli ei ollut vain omaa kokemusta.

Minusta on hyvä, että noin huonosti lukevat ja ymmärtävät eivät lisäänny.

Se on ihan tosi hyvä.

Vierailija
593/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eikös tuossa jutussa lukenut, että äidiksi tulleelta ei kyselty lapsettomuudesta eikä noilta seitsemältä sukulaiselta ja miehen siskoltakaan? Eli ei ollut vain omaa kokemusta.

Minusta on hyvä, että noin huonosti lukevat ja ymmärtävät eivät lisäänny.

Se on ihan tosi hyvä.

Siinä luki että hänen lapsettomuudestaan ei ole udeltu (hän on äiti, toim. huom.), eikä hän ole kuullut muilta udeltavan. En minäkään ole ikinä kuullut että jollekin lisääntyneelle ystävälleni sanottaisi ikävästi julkisella paikalla imettämisestä, muttei tulisi mieleenkään kieltää ilmiön olemassaoloa.

Vierailija
594/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiesin jo 13 vuotiaana, ettei lapset ole minun juttu. Ärsyynnyin sukulaisvauvaan niin pahasti, että aloin inhota vauvoja ja pikkulapsia. Nyt 31 vuotiaana olen löytänyt samanhenkisen miehen, meille ei lapsia tule ja hyvä niin. Turhaa on hokea kaikille, että kyllä se mieli muuttuu. Hyväksykää muiden valinnat.

Vierailija
595/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monelta "en halua lapsia, ei ole mun juttu" jne. paljastuu taustalta ongelmaiset suhteet omiin vanhempiin, isättömyyttä, lapsettomuutta, joka naamioidaan tähän vela-verhoon.

Vierailija
596/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kerrotko miksi minun pitäisi lisääntyä sinun rotuoppiajatustesi takia? Ei minua kiinnosta hevon vi t un vertaa minkäväristä sakkia täällä tallaa sadan vuoden päästä.

Niin juuri. Sinä ajattelet vain itseäsi. Muutama vuosikymmenen sitten tuhannet naiset ja miehet menettivät henkensä sen takia, että sinun eikä sinun vanhempiesi olisi tarvinnut asua Neuvostoliitossa. Mutta kun sinä et kykene sit

Meinaatko että heitä nyt harmittaa kun minä, tuntematon ihminen vuosikymmenten päästä en lisäänny? Älä höpötä joutavia. Kuolleilla ihmisillä ei ole tässä hetkessä mitään merkitystä, eikä minun lisääntymättömyyteni johda Neuvostoliittoon.

Vierailija
597/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kuinka monelta "en halua lapsia, ei ole mun juttu" jne. paljastuu taustalta ongelmaiset suhteet omiin vanhempiin, isättömyyttä, lapsettomuutta, joka naamioidaan tähän vela-verhoon.

Kuinka monelta lapsensa traumatisoivalta epäkelvolta vanhemmalta paljastuu taustalta ongelmaiset suhteet omiin vanhempiin, isättömyyttä, lapsettomuutta? 

Lapset ja nuoret voivat nyt huonommin kuin koskaan, ehkä syy on vanhemmissa jotka lisääntyivät harkitsemattomasti?

Vierailija
598/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Niin juuri. Sinä ajattelet vain itseäsi. Muutama vuosikymmenen sitten tuhannet naiset ja miehet menettivät henkensä sen takia, että sinun eikä sinun vanhempiesi olisi tarvinnut asua Neuvostoliitossa. Mutta kun sinä et kykene sit

Nyt siis on epäitsekästä tehdä lapsia tykinruuaksi, jotta rotuopillisesti juuri sinun henkilökohtaiseksi katsomasi oikea sukulinja säilyisi. Tämä menee aina vaan huvittavammaksi :D

Vierailija
599/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotias ärsyyntyi pikkuvauvaan ja tiesi, ettei halua vauvaa.

Kertoo asiasta ylpeänä 31-vuotiaana VAUVA-lehden palstalla.

Voi itku, mitä porukkaa oikeasti on olemassa.

Suomen peruskoulu on ajanut pahasti karille.

Tekisi mieli kysyä, että mistä näitä sikiää. Mutta onneksi tuon kirjoittaja on päättänyt, että ei sikiä enää.

Jotain fiksua sentään.

Vierailija
600/854 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

13-vuotias ärsyyntyi pikkuvauvaan ja tiesi, ettei halua vauvaa.

Kertoo asiasta ylpeänä 31-vuotiaana VAUVA-lehden palstalla.

Voi itku, mitä porukkaa oikeasti on olemassa.

Suomen peruskoulu on ajanut pahasti karille.

Tekisi mieli kysyä, että mistä näitä sikiää. Mutta onneksi tuon kirjoittaja on päättänyt, että ei sikiä enää.

Jotain fiksua sentään.

Nyt näin ohiksena kiinnostaa tietää, että miten peruskoulu on ajanut karille tämän asian suhteen? :D Pitäisikö siellä opettaa ihmisiä tekemään vauvoja vai mitä kummaa?

Ja Vauva-lehden keskustelupalsta on Suomen suosituin, olemme nyt osiossa Aihe vapaa. Täällä keskustelevat muutkin kuin lisääntyneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi