Miksi koulutukseen laitetaan jatkuvasti lisää rahaa eikä sieltä saa leikata?
Miksi siis näin on vaikka joka vuosi ikäluokat on pienempiä? Nyt syntyy vuosittain noin 40 000 lasta kun suuret ikäluokat oli noin 120 000 kokoisia.
Vuonna 1990 lapsia syntyi 65 000, vuonna 2000 lapsia syntyi 56 000 ja vuonna 2022 lapsia syntyi 45 000.
Eikö koulutuksesta voitaisi leikata ihan hyvin?
Kommentit (12)
Sieltä leikattiin ja siitä kärsitään nykyään. Ammattikoulusta valmistuu paljon täysin mitään osaamattomia henkilöitä, kun opiskelu on pääasiassa itse opiskelua tai harjoittelupaikan pitäisi opettaa ihan perusjutut alkeista lähtien.
Voisi säästää laittamalla tuhat opetusministeriön paperinpyörittäjää tuottavampiin töihin.
Täh? Koulutuksestahan on leikattu ihan v*tusti viimeisen 10 vuoden aikana. Ei siellä ole enää mistä leikata.
Jollakin ne pisatulokset pitäis saada nousemaan, jos oppiaines on heikkoa, niin rahaa voidaan aina syysätä siinä uskossa, että raha paikkaa idiotismin lapsissa ja nuorissa.
Vierailija kirjoitti:
Sieltä leikattiin ja siitä kärsitään nykyään. Ammattikoulusta valmistuu paljon täysin mitään osaamattomia henkilöitä, kun opiskelu on pääasiassa itse opiskelua tai harjoittelupaikan pitäisi opettaa ihan perusjutut alkeista lähtien.
Miksi nykyään asia on näin kun ennen sinne laitettiin vähemmän rahaa per opiskelija kuin nykyään?
Tiesitkö, että opetushallituksessa on 1407 työntekijää. Voisiko leikata kaksi kolmasosaa?
Opettajat päästävät nytkin S2-lapset armovitosilla, eikä ketään jätetä luokalle, vaikka olis saapastakin tyhmempi tapaus. Raha ei taida älykkyyttä kantaa pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Täh? Koulutuksestahan on leikattu ihan v*tusti viimeisen 10 vuoden aikana. Ei siellä ole enää mistä leikata.
Hyvä että on leikattu koska ikäluokat on vuosi vuodelta pienempiä. Muutaman vuoden päästä voimme leikata lisää koulutuksesta koska ikäluokat ovat nykyistä pienempiä silloin.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että opetushallituksessa on 1407 työntekijää. Voisiko leikata kaksi kolmasosaa?
Mitä opetushallituksen väki tekee työkseen?
Vierailija kirjoitti:
Olin vuoden ammattikoulussa opettajana ja otin loparit. Aivan uskomatonta se meno siellä. Totesin, että minä en halua olla osa tätä, kun ei täällä saa oikeasti edes opettaa. Etäpäiviä ja itseopiskelua niin paljon, että jouluna jo mietin, että niin miksi minä oikeastaan edes olen täällä. Keväällä sanoin, että en tuu syksyllä takaisin.
Suomessa työn tuottavuus ei ole noussut ainakaan 10 vuoteen. Nyt pitäisi pienemmällä porukalla saada vielä enemmän tulosta aikaan. Mitä luulet, olisko ojien kaivamisen lisääminen ratkaisu? Vai pitäisikö sinunkin hankkia sitä osaamista, vaikkapa ihan kouluttautumalla, että pystyisit tekemään enemmän lisäarvoa tuottavaa työtä?
Kyllähän jostain virkamiehille,asiantuntijoille ja tutkijoille pitää palkka saada maksettua.