24-vuotias Saara ei halua lapsia, koska ilman lapsia saa nukkua pitempään
Ilman lapsia saa myös tehdä asioita vapaasti ja spontaanisti.
Kommentit (854)
Vierailija wrote:
Kyllähän näitä itsekkäitä laiskoja hihhuleita riittää.
Hihhuleita? XD Eiköhän hihhuleita ole teissä lisääntyneissä enemmän. Mitä itsekästä ja laiskaa on siinä, että tiedostaa rehellisesti omat voimavaransa ja resurssinsa eikä hanki kakaraa yhteiskunnan ja kanssaihmisten elätettäväksi ja kasvatettavksi? Niin minun lapselleni nimittäin kävisi, jos sellaisen riesakseni joutuisin hankkimaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi monet lapsettomat tekevät asiasta niin ison numeron, asian jota pitää korostaa joka paikassa koko ajan?
Mä olen ollut vapaaehtoisesti lapseton ja myöhemmin äiti. Kummassakaan tilanteessa en kokenut tarvetta kuuluttaa asiaa koko maailmalle. Pitäisiköhän näiden ihmisten tehdä jotain elämässään ja hankkia oikeita saavutuksia. Ei lapsettomuus tai äitiys ole mikään isompi saavutus jolla täytyy pullistella lehtien palstoilla.
Sillä vapaaehtoinen lapsettomuus on niin kova paikka joillekin. Lapsettomuutta täytyy perustella, lisääntymistä ei. Kuten tästäkin ketjusta saat nähdä, suhtautuminen veloihin on usein aika vihamielistäkin. Siksi aiheesta pitää puhua. Ei sitä ketään minään saavutuksena pidä.
Kenelle pitää perust
Ystäville, sukulaisille, työkavereille, tuttaville, you name it.
Vierailija wrote:
Kyllähän näitä itsekkäitä laiskoja hihhuleita riittää.
Noinko koville se kakaran hoito ottaa?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi monet lapsettomat tekevät asiasta niin ison numeron, asian jota pitää korostaa joka paikassa koko ajan?
Mä olen ollut vapaaehtoisesti lapseton ja myöhemmin äiti. Kummassakaan tilanteessa en kokenut tarvetta kuuluttaa asiaa koko maailmalle. Pitäisiköhän näiden ihmisten tehdä jotain elämässään ja hankkia oikeita saavutuksia. Ei lapsettomuus tai äitiys ole mikään isompi saavutus jolla täytyy pullistella lehtien palstoilla.
Sillä vapaaehtoinen lapsettomuus on niin kova paikka joillekin. Lapsettomuutta täytyy perustella, lisääntymistä ei. Kuten tästäkin ketjusta saat nähdä, suhtautuminen veloihin on usein aika vihamielistäkin. Siksi aiheesta pitää puhua. Ei sitä ketään minään saavutuksena pidä.
Kenelle pitää perust
Ei sitä minunkaan mielestä velana tarvitsisi perustella, mutta kun aika monet ihmiset - varsinkin, jos olet nuori nainen - eivät ota vastausta "Ei ole lapsia" tosissaan. Eikä sitä, että lapsia ei ole tulossa.
Pahimmillaan tämä jatkuu vuodesta toiseen, vaikka miten selkosuomella kertoisi, että lapsia ei ole tulossa. Varsinkin isoissa muutoksissa:
Löydät miehen -> OHO, kohta varmaan tulee lapsia
Muutat miehen kanssa yhteen -> No niin, lapsia onkin helpompi kasvattaa saman katon alla
Menet naimisiin -> No nyt ainakin niitä lapsia tulee, liekö jo raskaana.
Ostat talon kumppanin kanssa -> Oi joi, tilaa lapsille, nyt niitä kohta syntyy useita, liekö jo raskaana
Ostat isomman auton -> No niin, perhefarkku, sieltä ne pikkujalat kohta alkaa tepastaa
Täytät 40v. -> Kyllä se kohta pamahtaa se biologinen paniikkikello päälle ja alkaa syntyä lapsia!
Kovakalloisimpiin tyyppeihin ei tehoa edes se, että kertoo käyneensä sterilisaatiossa, koska ei halua lapsia. Kääntävät ne mielessään, että no kyllä se mieli vielä muuttuu tai ajattelevat, että se ei vaan pysty saamaan lapsia, eikä kehtaa myöntää sitä surussaan. Siksi se on keksinyt tällaisen steritarinan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Btw, se on ihan eri juttu herätä töihin aikaisin kuin heräillä mihin aikaan sattuu lapsen takia. Toinen on kontrolloitavissa ja toinen ei.
Lapsia on erilaisia, ja heräily kestää vain aikansa. Tietysti pienen kanssa on rankkaa, mutta kouluikäisen ei niinkään.
Työ kestää kymmeniä vuosia. Kyllä kuudeksi-seitsemäksi töihin meno jo pelkästään pilasi elämän ihan tehokkaasti iltavirkulta. Puhumattakaan siitä, kun oli yksi työpätkä aikaisin aamulla ja toinen myöhään illalla. Tietysti töistä on yleensä vapaapäiviä. Silloin lapsiperheelliset tutut haluavat tavata klo 9.
Ylipäätään ihmettelen tätä velojen tapaa puhua vain siitä vauva/pikkulapsivaiheen rankkuudesta ja jotenkin sillä todistella että lapse
Iloa? XDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD Joku paskalta haiseva rääkyle, joka vie terveytesi ja rahasi ja pahimmassa tapauksessa turmelee parisuhteesi. Melkoinen käsitys ilosta sulla siellä.
Minä olen yli 40 vuotta. Olen tiennyt myös lapsesta lähtien etten halua äidiksi ja olen ollut tästä asiasta hyvin avoin.
Valitettavasti(?) olen nirso parisuhdemielessä ja viihdyn erinomaisesti yksin. Tästä syystä en ole ollut parisuhteessa sitten viimeisen eron, joka tapahtui 23-vuotiaana.
Kautta rantain kuulen joidenkin jo lapsuudessa minut tunteneiden henkilöiden surkutteleva, että Siirillä ei ole lapsia, kun se ei ole löytänyt miestä :(
Miksi 24-vuotiaana pitäisikään haluta lapsia. Suurella todennäköisyydellä 24 vuotias äiti olisi kouluttamaton, vailla vakityöpaikkaa, yh ja pikavippikierteessä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lisään vielä sivusta että lemmikin hankinta on myös hyvä kohta tuolle mussutukselle. "No niin, koiranpentu, niin sitä harjoitellaan jälkikasvua varten".
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kenelle pitää perust
Pahimmillaan tätä saa perustella sairaalassa lääkäreille, että miksi pitäisi saada vaikka kohdunpoisto. Kohtu on sairas ja tekee elämästä helvetillisen, mutta kun ne lapset, ne lapset, kuitenkin haluat joskus lapsia, ihan varmana haluat.
Joudun elämään itse sairaana ja vetämään päivittäin useita eri lääkkeitä, koska kukaan ei ole vielä suostunut leikkaamaan kohtuani pois ja parantamaan ongelmaa kertaheitolla.
Olen siinä iässä, että luonnollinen raskautuminen on hyvin epätodennäköistä. Ja varmaan on muutenkin epätodennäköistä tämän jämäpaloista tehdyn kohdun kanssa.
Mulla on niin ihanat ja fiksut lapset, että todellakin ois kurjaa, jos en ois heitä saanut! Ei ollut vauva-aika rankkaa, vaikka aika lailla yksin hoidin kodin ja lapset, mies paljon töissä. Se on niin lyhyt aika, kun lapset on pieniä, kyllä sen kestää... Yönsä nukkuivat alun(keskosuus) jälkeen hyvin eivätkä ole koskaan liikaa rillutelleet vaan keskittyivät opiskeluun, harrastuksia toki oli, ja saivat hyvät työpaikat ja meillä on kivat välit. Näinkin voit olla, kun "tekee" lapsia!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei se ole kova paikka läheskään niin monelle kuin velat jostain syystä haluavat kuvitella. Tässäkin ketjussa on vaan lähinnä todettu se tosiasia, että nuori ihminen ei suinkaan tiedä tällaista asiaa niin lopullisesti kuin ehkä kuvittelee, mutta kun tämäkin fakta on monelle ihan sietämätöntä kuultavaa niin ehkä se sitten tuntuu vihamieliseltä. Henkilökohtaisesti ei kiinnosta pätkääkään kenenkään lisääntymisasiat, ja paljon on tullut vastaan sellaisia veloja joiden varmasti kannattaakin jättää lapset tekemättä. Kyllästyttää ainoastaan tämä täysin ääliömäinen ja huomionkipeä tapa, jolla tätä asiaa aina käsitellään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Sano että olet klamydian takia hedelmätön niin eivät kysy mitään enää koskaan. Kaikesta ei tarvitse aina vetää hernettä nenään ja oikein etsiä syitä loukkaantua.
Tuontapainen henkinen kypsymättömyys lienee yleisimpiä syitä lapsettomuuteen. Toinen iso ryhmä on aakkoset, jotka ei tiedä itsekään mitä ne on. Hyvä vaan etteivät lisäänny.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Btw, se on ihan eri juttu herätä töihin aikaisin kuin heräillä mihin aikaan sattuu lapsen takia. Toinen on kontrolloitavissa ja toinen ei.
Lapsia on erilaisia, ja heräily kestää vain aikansa. Tietysti pienen kanssa on rankkaa, mutta kouluikäisen ei niinkään.
Työ kestää kymmeniä vuosia. Kyllä kuudeksi-seitsemäksi töihin meno jo pelkästään pilasi elämän ihan tehokkaasti iltavirkulta. Puhumattakaan siitä, kun oli yksi työpätkä aikaisin aamulla ja toinen myöhään illalla. Tietysti töistä on yleensä vapaapäiviä. Silloin lapsiperheelliset tutut haluavat tavata klo 9.
Ylipäätään ihmettelen tätä velojen tapaa puhua vain siitä vauva/pikkulapsivaiheen rankku
Onko tämä luonnehdinta peräisin äidiltäsi?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei se ole kova paikka
Niin, sinähän sen tiedät. Kuten varmaan muutkin asiat ja ja ilmiöt jotka eivät sinua kosketa.
Miksi vapaaehtoisesta lapsettomuudesta puhuminen on mielestäsi ääliömäistä ja huomionkipeää?
Vierailija wrote:
Söpöä. Olin ihan samanlainen parikymppisenä. Yhtä ehdottoman varma, yhtä kiihkeästi ja lopullisesti tätä mieltä. Yhtä tuohtunut siitä jos joku kehtasi epäillä. Nyt lapsia on kaksi. N39
Söpöä. Et tuntenut itseäsi ja nyt oletat ettei kukaan muukaan voi tuntea. Et osaa käsittää muuta kuin mitä omaan kokemusmaailmaasi kuuluu. Nyt ylimielisenä julistat olleesi entinen vela, vaikka tosiasiassa olit vain pihalla. Ehkä järkesi vielä joskus kasvaa - tai sitten ei. Teistä minäminämammeleista ei kannata odottaa liikoja.
No en todellakaan valehtele mistään klamydiasta, haloo nyt. :D
24-vuotias on aika nuori tyttö vielä. Saattaapi mieli siitä muuttua, kun vähän kypsyy.
Ei kukaan ole kiinnostunut toisten lapsettomuudesta, kuka muka kyselee toiselta lapsentekohaaveita nykyään? Nykyään on sukupuoliakin niin monta ette voida olettaa että ylipäätään lapsia tehdään.
Kärpäsestä on tehty härkänen, nykyisin on ihan ok olla lapseton, perheellinen tai uusperheellinen. En tunne ketään vanhempaa tai nuorempaakaan sukulaista joka olisi kyselyissä noin tökerö tavatessaan. Nuo epäluulot tulevat omista oletuksista tai vanhanaikaisista olettamuksista.
En tiedä sinusta mutta esim sukulaiset saattaa tiedustella että millon sitä jälkikasvua on tulossa tms.