Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

24-vuotias Saara ei halua lapsia, koska ilman lapsia saa nukkua pitempään

Vierailija
31.10.2023 |

https://yle.fi/a/74-20056776

Ilman lapsia saa myös tehdä asioita vapaasti ja spontaanisti.

Kommentit (854)

Vierailija
481/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellinen valinta. 💖

Vierailija
482/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Yli miljoona lapsetonta ei kyllä ole mikään vähemmistö eikä syrjäyttävä tekijä yhteiskunnasta. 

Ja tottakai lapsiperheille tulee myöntää enemmän tukia, koska ne on niitä lapsia varten. Niitä, jotka kuitenkin on meidän yhteiskunnan tulevaisuus. 

Noin muuten, ei ketään enää nykyään ole liiemmin kiinnostunut kenenkään lapsettomuudesta. Yhtä paljon saa selitellä sitäkin että miksi hankkii lapsia, etenkin useampia.

Mummelit ja papat nyt viljelee kaikissa muissakin asioissa ummehtuneita käsityksiään ja todennäköisesti teemme niin myös itse vanhaksi tullessamme. Se on normaalia että eri sukupolvet omaa erilaisia arvoja ja käsityksiä. 

Vapaaehtoisesti lapsettomien määrä kasvaa. Väestöliiton mukaan Suomessa oli lähes miljoona lapsetonta 20–45-vuotiasta vuonna 2021. Heistä noin viidesosa oli vapaaehtoisesti lapseton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Yli miljoona lapsetonta ei kyllä ole mikään vähemmistö eikä syrjäyttävä tekijä yhteiskunnasta. 

Ja tottakai lapsiperheille tulee myöntää enemmän tukia, koska ne on niitä lapsia varten. Niitä, jotka kuitenkin on meidän yhteiskunnan tulevaisuus. 

Noin muuten, ei ketään enää nykyään ole liiemmin kiinnostunut kenenkään lapsettomuudesta. Yhtä paljon saa selitellä sitäkin että miksi hankkii lapsia, etenkin useampia.

Mummelit ja papat nyt viljelee kaikissa muissakin asioissa ummehtuneita käsityksiään ja todennäköisesti teemme niin myös itse vanhaksi tullessamme. Se on normaalia että eri sukupolvet omaa erilaisia arvoja ja käsityksiä. 

Vapaaehtoisesti lapsettomien määrä kasvaa. Väestöliiton mukaan Suomessa oli lähes miljoona lapsetonta 20–45-vuotiasta vuonna 2021. Heistä noin viidesosa oli vapaaehtoisesti lapseton.

Vierailija
484/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vapaaehtoisesti lapsettomien määrä kasvaa. Väestöliiton mukaan Suomessa oli lähes miljoona lapsetonta 20–45-v

Niin, eli toisin sanoen ylivoimainen enemmistö, neljä viidestä, haluaa lapsia tai haluaisi, jos voisi niitä saada. Ja silti tästä melko marginaalisesta porukasta tehtaillaan näitä juttuja aivan suhteettoman paljon, huomattavasti enemmän kuin tahattomasti lapsettomista. Näissä vielä yleensä vaan pyöritellään näitä samoja väsyneitä kliseitä siitä elämyksentäyteisestä velaelämästä ja haastateltavana on joku hädin tuskin täysi-ikäinen ipana, jonka lausumana tällaiset koko ihmiselämää ja sen kulkua koskevat näkemykset ja uskomukset eivät nyt vaan valitettavasti ole kovin kiinnostavia.

Vierailija
485/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itse päätin pysyä lapsettomana kun olin 18 -vuotias. Eipä ole mieli muuttunut, olen edelleen tyytyväinen päätökseeni. Monta kertaa kuulin tuon "kyllä se mieli vielä muuttuu" - ikävä kyllä myös mieheni kuvitteli niin, vaikka asia oli puhuttu selväksi jo hyvissä ajoin ennen naimisiin menoa. No, nyt olen taas sinkku ja onnellinen vela edelleen näin viiskymppisenä.

Miksi tällainen asia pitäisi erikseen päättää 18-vuotiaana? Iässä, jossa kenenkään ei muutenkaan oleteta lisääntyvän? 

Vierailija
486/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 44. Lapset aikuisia. 

ELÄN SPONTAANISTI. TUNNEN, NÄYTÄN JA OLEN KUIN NUORI TAAS.

osa luulee, että perhe vielä perustamatta ja että lapset tekemättä koska painan 56 kg hoikka ja kaksoileuaton, läskitön, rypytön ja pitkähiuksinen luonnostaan.

Vierailija
487/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tästäkin pitää kiista saada aikaiseksi?

Voi elää onnellista ja ihanaa elämää lasten kanssa tai ilman. Tai sitten se on ihan paskaa. Lasten kanssa tai ilman.

Hieno juttu on se, jos pystyy itse vaikuttamaan asiaan. 

Vierailija
488/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tämä on ilmiö joka jää piiloon ellei itse ole lapseton. Se meinaan kiinnostaa todella monia ihmisiä sukulaisista ystäviin, ystävien ystäviin ja työkavereihin asti. Vastentahtoisesti lapsettomalta ystävältäni kysyttiin toissaviikolla työhaastattelussa onko hänellä lapsia tai onko niitä tulossa.

Ei sellaista saa enää työhaastattelussa kysyä.

Vierailija
489/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahattomasti lapsettomana vähän vaikea käsittää, miksi joillain on tarve esittää nämä asiat niin mustavalkoisina. Joo, onhan tämä lapsettomuus varmasti vapauttanut resursseja muuhun käyttöön, mutta eipä se meikäläisen elämä nyt niin ihmeelliseltä ja vapaalta vaikuta että sen takia olisin tämän lopputuloksen valinnut. Aamulla saa päivästä riippumatta vääntäytyä aikaisin ylös koiran takia, ja siihen ne ylimääräiset rahatkin pitkälti menevät. Mutta en suinkaan valita, koska se on sen väärti - ja näinhän jokainen vanhempi toteaa myös lapsestaan. Jotkut asiat vaan on merkitykseltään vähän isompia kuin hetkittäinen univaje tai se, ettei ole mahdollisuutta lähteä spontaanisti viikonloppulomalle Pariisiin.

Vierailija
490/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tämä on ilmiö joka jää piiloon ellei itse ole lapseton. Se meinaan kiinnosta

Mua kiinnostaisi tietää että millä ihmeen työpaikoilla muka tänä päivänä kysytään haastattelussa lapsista. Kun tätä on tapahtuvinaan tosi paljon. Se on yksinkertaisesti laitonta. Olen itse aika monet työhaastattelut rampannut läpi vuosien varrella ja perhetilannetta ei ole udeltu kertaakaan. 

Vierailija
491/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tuo pitäisi saada kirjallisena lupauksena niin, että sitten jos mieli muuttuisikin, niin esimerkiksi lapsettomuushoitoja ei annettaisi ollenkaan. 

Syystä että?

Miksi tuhlata yhteiskunnan vähiä rahoja moiseen? Oma valinta.

Vierailija
492/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi jotkut lapselliset eivät siedä vapaaehtoisesti lapsettomia? Ovatko he pettyneitä omiin elämänvalintoihinsa, vai mistä moinen viha oikein kumpuaa?

Siinä kun ollaan keskellä lapsiarkea, niin rankkoina päivinä sitä kyllä haaveilee vapaudesta, rauhasta ja hiljaisuudesta, mitkä ovat lapsettomilla. Kadehditaan sitä asiaa. Enemmän tämä kirjoittelu on terapiaa, eikä ketään pohjimmiltaan oikeastaan kiinnosta muiden valinnat.

Vastaavasti lapsettomat voivat kokea kovaakin yksinäisyyttä jossain vaiheessa elämää. Silloin taas kadehditaan niitä, joilla on lapsia, sekä näyttää se vastaavana vihana lapsellisia kohtaan nettipalstalla. Terapiaa sekin.

Kyllä minä aikuisena sinkkuna velana harvoin iskevinä yksinäisyyshetkinä kaipaan nimenomaan aikuisten seuraa, en lasten. Tätähän osa vanhemmistakin kaipaa, että olisi toisten aikuisten seuraa välillä (sen mahdollisen kumppanin lisäksi).

Vierailija
493/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosti niin älyttömältä, että skippasin koko jutun.

Vierailija
494/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi monet lapsettomat tekevät asiasta niin ison numeron, asian jota pitää korostaa joka paikassa koko ajan? 

Mä olen ollut vapaaehtoisesti lapseton ja myöhemmin äiti. Kummassakaan tilanteessa en kokenut tarvetta kuuluttaa asiaa koko maailmalle. Pitäisiköhän näiden ihmisten tehdä jotain elämässään ja hankkia oikeita saavutuksia. Ei lapsettomuus tai äitiys ole mikään isompi saavutus jolla täytyy pullistella lehtien palstoilla. 

Vierailija
495/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tahattomasti lapsettomana vähän vaikea käsittää, miksi joillain on tarve esittää nämä asiat niin mustavalkoisina. Joo, onhan tämä lapsettomuus varmasti vapauttanut resursseja muuhun käyttöön, mutta eipä se meikäläisen elämä nyt niin ihmeelliseltä ja vapaalta vaikuta että sen takia olisin tämän lopputuloksen valinnut. Aamulla saa päivästä riippumatta vääntäytyä aikaisin ylös koiran takia, ja siihen ne ylimääräiset rahatkin pitkälti menevät. Mutta en suinkaan valita, koska se on sen väärti - ja näinhän jokainen vanhempi toteaa myös lapsestaan. Jotkut asiat vaan on merkitykseltään vähän isompia kuin hetkittäinen univaje tai se, ettei ole mahdollisuutta lähteä spontaanisti viikonloppulomalle Pariisiin.

No niin no... Mitä eroa on vapaaehtoisella ja tahattomalla...

Minulle minun hedelmällisyyteni ei merkitse yhtään mitään muuta kuin sen verran, että "ihan kivaa olla sillain terve".

Mutta ihme kyllä Jopa minulla on ymmärrystä ja empatiaa Sinulle. Ymmärrän, että sinusta tuntuu pahalta. Olet joutunut vastentahtoisesti luopumaan unelmastasi. Unelmasta, jota moni muu pitää jopa itsestäänselvyytenä. Se on traagista, että joku fiksu lapsia haluava ihminen ei pysty lapsia saamaan.

Vierailija
496/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tämä on ilmiö joka jää piiloon ellei itse ole lapseton. Se meinaan kiinnosta

Ei haittaa yhtään että kysytään. Se voi olla ihan perus small talkiakin. Se mikä ärsyttää on utelijat ja vänkääjät, jotka kysyvät samasta asiasta useampaan kertaan ja ohittavat sen kun sanon etten lisäänny. Näitä löytyy ystävistä, ystävien ystävistä, suvusta, miehen suvusta ja työkavereista.

Meillä on erilainen käsitys ystävyydestä, jos sinä et tiedä onko ystävilläsi lapsia vai ei.

Vierailija
497/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi monet lapsettomat tekevät asiasta niin ison numeron, asian jota pitää korostaa joka paikassa koko ajan? 

Mä olen ollut vapaaehtoisesti lapseton ja myöhemmin äiti. Kummassakaan tilanteessa en kokenut tarvetta kuuluttaa asiaa koko maailmalle. Pitäisiköhän näiden ihmisten tehdä jotain elämässään ja hankkia oikeita saavutuksia. Ei lapsettomuus tai äitiys ole mikään isompi saavutus jolla täytyy pullistella lehtien palstoilla. 

Sillä vapaaehtoinen lapsettomuus on niin kova paikka joillekin. Lapsettomuutta täytyy perustella, lisääntymistä ei. Kuten tästäkin ketjusta saat nähdä, suhtautuminen veloihin on usein aika vihamielistäkin. Siksi aiheesta pitää puhua. Ei sitä ketään minään saavutuksena pidä.

Vierailija
498/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tämä on ilmiö joka jää piilo

IT-ala oli tuossa tapauksessa kyseessä. Laitontahan se on, ja siksi mainitsin sen kun joku valopää kertoi ettei lapsettomuus kiinnosta muita. Kiinnostaa se, siinä määrin että sitä kysytään silloinkin kun ei saisi.

Vierailija
499/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

10 vuoden päästä tuo etsii epätoivoisesti miestä isäksi.

Ja ihmettelee, kun ei raskaudu luomusti.

Juu, kukaanhan ei saa 34-vuotiaana enää yhtäkään lasta.

Eikun hetkinen. Syntyessäni oma äitini oli 39v.

Vierailija
500/854 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Sillä vapaaehtoinen lapsettomuus on niin kova paikka joillekin. Lapsettomuutta täytyy perustella, lisääntymistä ei. Kuten tästäkin ketjusta saat nähdä, suhtautuminen veloihin on usein aika vihamielistäkin. Siksi aiheesta pitää puhua. Ei sitä ketään minään saavutuksena pidä.

Kenelle pitää perustella? Ei kenenkään tarvitse kertoa muulle kuin kumppanilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän