Onko totta että jotkut etätyöläiset oikeasti esimerkiksi pesevät pyykkejä
Onko totta että jotkut etätyöläiset oikeasti esimerkiksi pesevät pyykkejä käyvät koiran kanssa ulkona sun muuta joka ei liity töihin? Nimittäin tuo on laitonta, koska työaikana tehdään töitä T. 20 henkilön esimies
Kommentit (197)
Ei ap oikeasti ole mikään esimies eikä ole varmaan töissäkää.
Toimistolla ollessa menee päivä jonninjoutavaan jutusteluun, eikä kukaan oleta, että varsinaisesti saataisiin mitään aikaiseksi. Kukaan ei myöskään ihmettele, jos joku pois koneelta usean tunnin. Etänä ollessa ne varsinaiset työt tehdään.
Meillä esimiehet erikseen muistuttelee ylimääräisistä tauoista etätyössäkin. Suorastaan käskevät niitä pitää, käyttää koiraa lenkillä tai tyhjentää apk:ta tai laittaa pyykkejä kuivumaan. Sitten jaksaa taas keskittyä työhönkin, jossa aivoja pitää käyttää ihan kunnolla.
Viimeksi toimistolla esimies tuli ja kysyi mitä kuuluu. Sanoimme että tässä me juorutaan uusista virkkausohjeista työaikana. Esimies totesi että hyvä, niin pitääkin! Ja ihan kaikki esimiehet ovat samaa mieltä. Jaksamisesta pitää huolehtia ja tauot on yksi tärkeä tapa.
Olin etätöissä myyntineuvottelijana. Meillä joka työpäivä alkoi sovittuun aikaan teams-kokouksella, kun taas työtä kotonaan tekevä nukkui edelleen, eikä herännyt herätykseen tai syönyt aamupalaa. Päivällä ihmetteli, miksi minä söin niin nopsaan. No, meillä puolen tunnin ruokis. Takaisin sorvin ääreen. Toisella työläisellä oma ruokis, miehen, ruokis, kotitöitä, Tupakka taukoja, koiran vientiä jne. Kahvitauon vietin työkavereiden kanssa kokouksessa. Itse en juo enkä polta ja etätöitä teen kurinalaisesti. Toisilla se on vaikeampaa. Jos ta hyväksyy löysän työn teon, mikäs siinä. Olen ollut myös toisessa etätyömyönteisessä työpaikassa, jossa ei olisi etätöitä pitänyt sallia kuin poikkeustapauksissa. Syy: työt jumissa ja asiakkaat kärsi.
Anni-Maria wrote:
Ei ap oikeasti ole mikään esimies eikä ole varmaan töissäkää.
Joku työtön sirpa se on.
Vierailija wrote:
...Toinen vinkki: tällä alalla edes etätyö ei onnistu ilman kyttäilyä kyräilyä, maalittamista ja nälvimistä.
Korjaan: Suomessa työ ei onnistu ilman kyttäilyä kyräilyä, maalittamista ja nälvimistä
Vierailija wrote:
Totta on. Nuo etätyön kannattajat ovat juuri niitä työpaikkalintsareita.
Juuri näin. Työpaikkani kovimmat lintsarit haluavat tehdä etätöitä.
En tiedä, millaisen nyrkkipajan esimies ap on, mutta minun työpaikallani on tietyt tulostavoitteet, joita seurataan tilannehuoneessa tarkasti. Kuukausittain on tilannekeskustelu, jossa edellisen kuukauden suoriutuminen käydään hyvinkin tarkalla tasolla läpi. Eli löysäilyyn ei todellakaan ole aikaa, mutta esihenkilöt joka tasolla muistuttelevat mikrotaukojen pitämisestä myös kotona ja mikäpä sen parempi tauon paikka, kuin esim pyykkien laitto koneeseen tai kuivumaan. Itse saan paljon enemmän aikaiseksi kotona kuin toimistolla, jossa aikaa kuluu työkavereiden kanssa pulistessa. Kivaa sekin välillä, mutta mieluiten työskentelen kotona omassa rauhassa!
Kyllä minä ainakin pesen pyykkiä. Koiraa meillä ei ole. Vastaavasti teen töitä vapaa-ajalla ilman ylityökorvausta. Esimerkiksi vielä tänään valmistelen alkavaa viikkoa. Onko sekin laitonta?
No siis jos olen tehnyt kaiken sellaisen näyttöpäätetyön, mitä siihen asti on ollut työnalla eikä muuta ole, niin todellakaan en istu mitään tekemättä vaan teen omia kotitöitäni. Vastaan puhelimeen, jos se soi ja sitten taas jatkan työtä koneen ääressä mikäli tarve. Konttorilla toimisin niin, että menisin taukohuoneeseen juoruilemaan silloin kun mitään varsinaista tehtävää työtä ei ole.
Etätöissä lounastauolla ulkoilutan koiraa, koska silloin saa puhelimen jättää huomiotta myös konttoriolosuhteissakin.
Mä tein ennen koronaa vähän alkaa toimistotöitä, jossa oltiin toimistolla 100% ja nyt vähän vastaavissa hommissa, jossa kuitenkin 90% etätyötä. Ero on aivan huikea, saan etänä niin paljon aikaan, että saan tehtyä viikon työt kolmessa päivässä ja muut päivät teen ekstraa tai kehitän ammattiosaamistani muuten.
Olen myös henkisesti niin paljon paremmassa tasapainossa, kun saan liikuntaa enemmän, näen perhettä ruokatauolla eikä aikaa mene työmatkoihin. Mä todellakin ulkoilutan koiraa ja pesen pyykkejä työpäivän ajan, koska työnteko on muuten niin tehokasta, kuuluuhan mulle tauot etänäkin. Toimistolla jatkuvasti istuttiin kahvilla tunti, jatkuvasti joku keskeytti koko ajan eikä ikinä tullut sellaista työn imua, mitä nyt etänä.
toistuvasti etänä tehdessä unohdun tekemään töitä vielä työajan jälkeen, toimistolla valehtelematta viimeiset kaksi tuntia oli lähinnä kellon tuijottelua, eikä saanut mitään aikaan. Ei enää ikinä toimistolle.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
...Toinen vinkki: tällä alalla edes etätyö ei onnistu ilman kyttäilyä kyräilyä, maalittamista ja nälvimistä.
Korjaan: Suomessa työ ei onnistu ilman kyttäilyä kyräilyä, maalittamista ja nälvimistä
Tähän kiteytyy se, miksi muut pohjoismaat menestyvät Suomea paremmin kaikilla mittareilla. Suomi on köyhä ja köyhänä pysyy. Sukulaisia Ruotsissa ja työpaikoilla toiminta kuulemma mutkatonta, rentoa ja naurua riittää. Via glädje nääs.
Kyllä laitan pyykit pyörimään joskus työpäivän aikana, siihen menee noin 3 minuuttia... Ruokatunnilla vien myös koiran ulos. Vaikka etätöissä ajoittain teen kotona muitakin juttuja, niin työskentely on huomattavasti tehokkaampaa kuin toimistolla, jossa joku on koko ajan ovenpielessä roikkumassa ja kertomassa omia juttujaan.
Oma työnkuva on sellainen, että tietyt työt on tehtävä, niitä ei siis siirry muille vaan kuuluvat itselleni. Tekemätön työ näkyy kyllä nopeasti. Työ on itsenäistä, suunnittelen oman kalenterini ja työajankäytön itse, toki pakollisia palavereja tms on viikolla. Luulen, että etätöissä on ihan hyvä nousta välillä tuolista ylös ja keittää kahvit, laittaa pyykit koneeseen, viedä vaikka koira pienelle lenkille tms, ettei tule istuttua koneella 8 h putkeen. Työt tulee kuitenkin tehtyä ja sen luulisi olevan se pääasia.
Siis tokihan kone voi pestä pyykkiä, en kuitenkaan työaikana tee mtiään työhön liittymätöntä.
ruokiksella saattaa jotain tuollaista tehdä, tai laittaa tiskit koneeseen. Taukoja en juuri pidä työpäivän aikana, joskus vilkaisen kännykää.
Mitä nuo työt ovat jossa on ylipitkiä taukoja, löpinäkoppeja ja röökillä ramppaamista?
Meillä leimataan tauot jotka tasan 12min, työkavereille ylenmääräinen juttelu kielletty (asiakkaiden toive) ja tupakointikielto.
Eihän tuollaisesta jonninjoutavasta slubailutyöstä edes pitäisi päästää ketään etätöihin. Potkut persuuksiin. Niin jäis etätyöläisilläkin töitä tehtäviksi ja koirat lenkittämättä. Eihän kukaan lenkitä elukoita kesken toimistopäivääkään.
Meillä toimiston nuorimmat katsoi toiselta näytöltä pelistriimiä ja toisella ruudulla tekivät työhommia. Kato kyllä nuorena tuo monen asian yhtäaikainen tekeminen onnistuu!
Tämmöinen täti saattaa tuijottaa vartin ruutua ja tehdä kauppalistaa päässään.
Kyllä useimmat työnantajat seuraa miten paljon ihmiset tekee töitä. Sikäli joku supernopea superammattilanen ehtisi varmaan ulkoluttaa koirankin ilman että työstä kiikastaisi, olisi kuitenkin noloa jos Teams ei näytä vihreää etkä ole kirjautunut tauolle. Sitä vältetään. Tauolle voi itsensä kirjata jos haluaa, mutta yleensä pidän sen 10 min jossa ajassa keitän kahvit.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Teamspalavereiden aikaan voi hyvin tehdä samalla muuta järkevää. Työpaikalla ollessa sitä istuu vaan pöydän ääressä ja yrittää pysyä hereillä kun kuuntelee muiden puheita.
Ihminen ei pysty oikeasti keskittymään kuin yhteen asiaan kerrallaan. Jos teet jotain muuta "järkevää" niin käytännössä ihan sama vaikka et olisi koko palaverissa kun se menee toisesta korvasta ulos heti samalla sekuntilla kun keskityt ihan muuhun.
Työajan väärinkäyttöä tuokin. Jos työnantaja tietää asiasta niin palaveri aika minkä olet tehnyt jotain muuta pitäisi vähentää palkasta koska et ole ollut tuona aikana henkisesti työnantajan käytettävissä.
Ihminen ei tosiaan pysty tekemään yhtä aikaa kahta sellaista asiaa, jotka molemmat vaativat keskittymistä. Toisaalta monen keskittymistä nimenomaan parantaa sellainen fyysinen puuhastelu, joka ei vaadi keskittymistä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Totta on. Nuo etätyön kannattajat ovat juuri niitä työpaikkalintsareita.
Juuri näin. Työpaikkani kovimmat lintsarit haluavat tehdä etätöitä.
Työpaikkasi on siis konkassa kohta jos toi on meininki?
Et taida tietää, että tämäntyyppisissä palavereissa kenenkään ei tarvitse keskittyä ihan sataprosenttisesti koko aikaa.