Onko totta että jotkut etätyöläiset oikeasti esimerkiksi pesevät pyykkejä
Onko totta että jotkut etätyöläiset oikeasti esimerkiksi pesevät pyykkejä käyvät koiran kanssa ulkona sun muuta joka ei liity töihin? Nimittäin tuo on laitonta, koska työaikana tehdään töitä T. 20 henkilön esimies
Kommentit (197)
Vierailija wrote:
Mitä nuo työt ovat jossa on ylipitkiä taukoja, löpinäkoppeja ja röökillä ramppaamista?
Meillä leimataan tauot jotka tasan 12min, työkavereille ylenmääräinen juttelu kielletty (asiakkaiden toive) ja tupakointikielto.
Eihän tuollaisesta jonninjoutavasta slubailutyöstä edes pitäisi päästää ketään etätöihin. Potkut persuuksiin. Niin jäis etätyöläisilläkin töitä tehtäviksi ja koirat lenkittämättä. Eihän kukaan lenkitä elukoita kesken toimistopäivääkään.
Lenkittääpä. Meidän toimistolla joka huoneessa on vähintään yksi koira. Meillä kun saa ottaa koiran/koirat töihin mukaan.
Tottakai.
Toimistolla tupakoitsijat pitävät vartin tauon kerran tunnissa. Luvalla
Minä etätöissä 3 min pyykit koneeseen ja 3 min koneesta narulle. Koiraa ei ole.
Toimistolla ruokis min 45min, kotona vartin. Kahvit työn ohessa eikä kahvipisteellä juoruillen
Olen tehnyt etätyötä jo ennen koronaa. Välillä hybridinä, välillä kokonaan etänä. Etäpäivinä teen pieniä kotitöitä, mutta en työaikana vaan tauoilla. Meille etätyöläisille kuuluu tauot samoin kuin toimistossa työskenteleville. Juuri viikko sitten kävimme esihenkilön kanssa läpi suoriutumistani. Hän oli oikein tyytyväinen työhöni ja muistutti taukojen pitämisestä, myös mikrotauoista. Mikrotauollakin ehtii hyvin heittää puhtaat pyykit pesukoneesta kuivuriin ja palatessa on 3min taukojumppaohjelma edelleen kesken. Siinä ehtii vielä tekemään muutaman kyykyn ennen kuin on aika jatkaa työtä virkistynein mielin. Käyn niin harvoin toimistolla, että ne päivät menevät ihan muuhun kuin työntekoon.
Vierailija wrote:
Onneksi kaikkialla maailmassa ollaan palaamassa toimistolle. Se on tutkitusti tuottavien paikka yrityksen kokonaisuuden kannalta.
Ai Ranen sorvaamon ja hitsaamon tuottavin paikka on toimisto?
Vierailija wrote:
Tottakai.
Toimistolla tupakoitsijat pitävät vartin tauon kerran tunnissa. Luvalla
Minä etätöissä 3 min pyykit koneeseen ja 3 min koneesta narulle. Koiraa ei ole.
Toimistolla ruokis min 45min, kotona vartin. Kahvit työn ohessa eikä kahvipisteellä juoruillen
Mä tupakoin. Duunissa yks rööki kerran päivässä. En pidä kahvitaukoja, ruokiksen kyllä.
Itse olen etäillyt jo kymmenen vuotta. Pidän taukoja edelleen liian vähän ja töitä teen liian paljon. Saan tästä palautetta työnantajalta, että pitäisi muistaa pitää taukoja. Meillä töissä kannustetaan myös mikrotaukoihin ja tauon saa käyttää vaikka pyykkikoneen täyttämiseen. Jos jostain syystä tauko venähtää, en kirjaa sitä työaikaani. Jatkan sitten päivää tai teen ajan toisena päivänä takaisin.
Haluan olla luottamuksen arvoinen ja rehellinen, jotta voin jatkaa etänä työntekoa.
Vierailija wrote:
Onneksi kaikkialla maailmassa ollaan palaamassa toimistolle. Se on tutkitusti tuottavien paikka yrityksen kokonaisuuden kannalta.
Tutkitusti etätyöt ovat tehokkain työn tekemisen muoto sekä ympäristöystävällisin. Työt on tehtävä luonto huomioiden ja turhaa autolla ajoa ja joukkoliikenteen käyttöä välttäen. Siksi toimistotilat tyhjenevät kiihtyvällä tahdilla.
Vierailija wrote:
Mitä nuo työt ovat jossa on ylipitkiä taukoja, löpinäkoppeja ja röökillä ramppaamista?
Meillä leimataan tauot jotka tasan 12min, työkavereille ylenmääräinen juttelu kielletty (asiakkaiden toive) ja tupakointikielto.
Eihän tuollaisesta jonninjoutavasta slubailutyöstä edes pitäisi päästää ketään etätöihin. Potkut persuuksiin. Niin jäis etätyöläisilläkin töitä tehtäviksi ja koirat lenkittämättä. Eihän kukaan lenkitä elukoita kesken toimistopäivääkään.
Itse olen kyllä käynyt kävelylenkeillä kesken toimistopäivien.
Tietysti. Myös etätyöläiselle kuuluu tauot ja se ei kuulu hittojakaan esihenkilölle, mitä teen silloin. Olen kerran pannut pikapanon miehen kanssa tauolla, kun mies oli lähdössä työmatkalle.
Kyllä meillä ihan työpaikallakin aikaa menee ns. turhaan. Esim. lapset soittele/viestittelee äidilleen milloin mistäkin mutta ilmeisesti se on ap:n mielestä ok, koska tapahtuu työpaikalla.
Mitäs esihenkilö tuollaisia kyselee? Onko kenties valvonta- ja ohjaustehtävistä tullut taas luistettua?
T: Päällikkö
No itse 100 % etätyötä tekevänä olen kyllä tunnollinen. Pesen pyykkejä ym. vain palkattoman pitkän lounaan aikana. Taukoja pidän normaaliin tapaan, niiden aikana saatan käydä netissä tms. Tauot olisi samat myös toimistolla.
Minä kyllä teen pikkujuttuja työpäivän aikana. Opiskelin aikoinaan perseeni puhki saadakseni mukavan ja hyvin palkatun sisätyön joustavilla työajalla/paikalla. Plussaa on se, että työnantajani luottaa minuun sataprosenttisesti.
Olihan se perseestä kituuttaa opintotuilla ja kaupan kassalla kun monet ammattikoulun käyneet kaverit olivat jo töissä. Nyt heitä kismittää se, kun minä saan tehdä töitä kodin rauhasta.
On ja soitin kotikoneen Teamsillä itselleni firman läppäriin puhelun että pääsin punaiselle. Sitten nukuin parin tunnin päikkärit. Asiakkaan kanssa hoksattiin että kummallakin olisi vähän menoja. Laitettiin puhelimista puhelu päälle ja asiakas tuli hakemaan minut. Mentiin parin kolmen tunnin sieniretkelle. Samaa hommaa käytettiin kesällä. Teamsit loisti punaisena, korjattiin ensin venettä ja lopulta oltiin vetämässä uistinta. Ei, ei ole huono omatunto koska sain selville että tienasin n 1500 vähemmän kuin vastaavassa hommassa oleva kolleega, eikä palkkaani suostuttu nostamaan.
Joo, pesen pyykkiä. Kahvitauolla laitan koneen päälle ja lounastauolla laitan pyykit narulle. Koiraa ei ole.
Ai niin, taannoin kävin kävelemässä vartin verra työajalla. Esihenkilön käskystä, kun palaveri loppui varttia suunniteltua aiemmin, niin sitten lähdettiin kävelemään.
Vierailija wrote:
Höpö höpö.
Toki. Puolen tunnin palkaton ruokatauko, jonka aikana teen aina kotitöitä. Sitten leipä ja kahvi koneen äärelle. Työpäivän jälkeen ei enää tarvitse siivota, pyykätä, kokata. Työmatkoihinkaan ei enää mene aikaa ja rahaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Teamspalavereiden aikaan voi hyvin tehdä samalla muuta järkevää. Työpaikalla ollessa sitä istuu vaan pöydän ääressä ja yrittää pysyä hereillä kun kuuntelee muiden puheita.
Ihminen ei pysty oikeasti keskittymään kuin yhteen asiaan kerrallaan. Jos teet jotain muuta "järkevää" niin käytännössä ihan sama vaikka et olisi koko palaverissa kun se menee toisesta korvasta ulos heti samalla sekuntilla kun keskityt ihan muuhun.
Työajan väärinkäyttöä tuokin. Jos työnantaja tietää asiasta niin palaveri aika minkä olet tehnyt jotain muuta pitäisi vähentää palkasta koska et ole ollut tuona aikana henkisesti työnantajan käytettävissä.
Älä nyt jauha kakkaa. Joku pyykkien taittelu tai sukkien kutominen on ainoa tapa miten mä pystyn keskittymään koko palaveriin. ADHD kun tekee sen että koko ajan on pakko tehdä jotain, pelkkä kuunteleminen ei onnistu. Joko mä teen jotakin rutiininomaista mikä ei vaadi ajatustyötä, tai mun pää harhailee jossain ihan muualla enkä kuule mitään mitä palaverissa puhutaan. Toki mitään facen selaamista ei voi tehdä tai se vie huomion, mutta kaikki sellainen missä ei tarvitse tosiaan ajatella, kädet vaan tekee.
Saatan etätöissä ottaa palaverin luureihin ja lähteä lenkille. Korona lock-downissa kertyi toistakymmentä kiloa ylipainoa joista nyt pyrin eroon.
Työnantajat on kyllä niin epäluuloisia että sekä paikallaoloa että työn määrää mitataan. Järjestelmää voi jossain määrin huijata (esim valitsee töitä joissa suoritteita tulee enemmän vs. valitsee hitaita töitä) mutta kyllä ne yleensä jakautuu kaikille samalla tavalla. Miksei läsnäoloakin voisi feikata (tuttu keksi laittaa hiiren pyörivälle levysoittimen levylautaselle) mutta mitäs sitten kun jollakulla on asiaa? Ja mitäs jos rupee jäämään kavereille määrissä?