Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8311)
Vierailija kirjoitti:
Ei naisen tehtävä ole passata perhettä. Kotityöt tehdään koko perheen voimin.
Koti hommat siivoominen ja ruoka on akkojen työtä ja lapsen synnyttäminen ja hoito. Ukot tuo elannon perheeseen ja pitää ne tärkeimmät hommat auto, remontointi, suuremmat hankinnat, jne.. toiminnassa. Näin se vaan on mennyt aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei naisen tehtävä ole passata perhettä. Kotityöt tehdään koko perheen voimin.
Koti hommat siivoominen ja ruoka on akkojen työtä ja lapsen synnyttäminen ja hoito. Ukot tuo elannon perheeseen ja pitää ne tärkeimmät hommat auto, remontointi, suuremmat hankinnat, jne.. toiminnassa. Näin se vaan on mennyt aina.
Ehkä teillä, meillä ei. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Teen ne raskaammat työt -kommentoijat: tehkääpä oikeasti joskus niin, että vaihdatte niitä rooleja vaikka kolmeksi viikoksi. Kumpikin tekee ne samat hommat mitä toinen tekisi. Voi olla silmiä avaavaa puolin ja toisin. Ja jos jompi kumpi ei tähän suostu - no, mielestäni se kertookin kaiken tarvittavan.
Ehkä selvimmin nähtäisi miten ne hommat hoituu käytännössä, kun "incel", eli maatilaa pyörittävä poikamies ja citykana vaihtaisivat asuntojaan muutamaksi viikoksi. Oletetaan, että maalla sijaitsevassa talossa on puulämmitys ja kaivovesi. Ajankohtana talvi.
Vierailija kirjoitti:
Teen ne raskaammat työt -kommentoijat: tehkääpä oikeasti joskus niin, että vaihdatte niitä rooleja vaikka kolmeksi viikoksi. Kumpikin tekee ne samat hommat mitä toinen tekisi. Voi olla silmiä avaavaa puolin ja toisin. Ja jos jompi kumpi ei tähän suostu - no, mielestäni se kertookin kaiken tarvittavan.
En mä kehtaisi vaihtaa tehtäviä. Vaimo on aika pienikokoinen ja olisi julmaa pakottaa hänet puunkaatoon ja sahan kanssa heilumaan. Myöskään laiturin laitto veteen tuskin onnistuisi. Meillä tehdään kykyjen, osaamisen ja voimavarojen mukaan hommia ja tarpeen mukaan toisia auttaen. Tuollainen töiden vaihto sopii vain siinä tapauksessa kun suomalainen nainen on ns. hevosenpuolikas ja jaksaa vetää reellä metsästä pokasahalla kaatamansa pöllit pihaan.
Ja taas kerran vuodessa-töillä kuitataan oma osuus kun toinen tekee jokapäiväisen elämän
Vierailija kirjoitti:
Ja taas kerran vuodessa-töillä kuitataan oma osuus kun toinen tekee jokapäiväisen elämän
Ehkä teillä, meillä ei. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä kehtaisi vaihtaa tehtäviä. Vaimo on aika pienikokoinen ja olisi julmaa pakottaa hänet puunkaatoon ja sahan kanssa heilumaan. Myöskään laiturin laitto veteen tuskin onnistuisi. Meillä tehdään kykyjen, osaamisen ja voimavarojen mukaan hommia ja tarpeen mukaan toisia auttaen. Tuollainen töiden vaihto sopii vain siinä tapauksessa kun suomalainen nainen on ns. hevosenpuolikas ja jaksaa vetää reellä metsästä pokasahalla kaatamansa pöllit pihaan.
Joka päivä laitatte laiturin veteen? Kyllä on naiset iät kaiket tehneet metsätöitä - ne kun ovat elannon lähde eivätkä mikään kotityö.
Tuo just naurattaa kun nämä miesten luettelemat "kotityöt" ovat tyyliin kerran/pari vuodessa tehtäviä. Jostain syystä he eivät ole keksineet ainoatakaan ns.miesten kotityötä johon nainen ei pystyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 155 cm pitkä nainen, ja teen kyllä ihan riuskasti myös niitä puuhommia, sekä nurmikon leikkaamista, erilaisia kunnostustöitä yms. Eikä autojen ym. rakkineiden korjaamiseen tarvita Y-kromosomia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo just naurattaa kun nämä miesten luettelemat "kotityöt" ovat tyyliin kerran/pari vuodessa tehtäviä. Jostain syystä he eivät ole keksineet ainoatakaan ns.miesten kotityötä johon nainen ei pystyisi.
Tai kerran kymmenessä vuodessa, jos sitäkään, kuten se talon maalaaminen tai ojankaivu. Nykyään muuten maalausfirmat palkkaavat paljon nuoria naisia kesätöihin, koska nämä ovat tarkempia kuin miehet.
Mä voin vaihtaa hyvin rooleja mun miehen kanssa. Alan laittaa ruokaa useammin ja ajan auton kaksi kertaa liikkeessä rengasliikkeeseen. Alan hoitaa meidän chiliviljelmää. Tietotekniikka hoidetaan niin että kumpikin hoitaa oman koneensa, pitäisikö meidän vaihtaa? Alan silittää miehen vaatteet ja mies minun. Kun asunnossa on jotain korjattavaa, ollaan soitettu vuorotellen huoltoon. Jaa ikkunanpesu on joka vuosi miehen hommaa, ehkä minä teen sen tänä vuonna. Mies voi pestä matot.
Mun aikuispituus on 156 cm. Leikkasin ruohoja talkkarin kesäapulaisena jo 14-vuotiaana. Mieluisin homma oli leikata se ison kerrostalon pihanurmi. En ymmärrä mitä erikoisen miehekästä on työnnellä yhtä konetta edestakaisin, se oli vain kivaa liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai kerran kymmenessä vuodessa, jos sitäkään, kuten se talon maalaaminen tai ojankaivu. Nykyään muuten maalausfirmat palkkaavat paljon nuoria naisia kesätöihin, koska nämä ovat tarkempia kuin miehet.
Mä voin vaihtaa hyvin rooleja mun miehen kanssa. Alan laittaa ruokaa useammin ja ajan auton kaksi kertaa liikkeessä rengasliikkeeseen. Alan hoitaa meidän chiliviljelmää. Tietotekniikka hoidetaan niin että kumpikin hoitaa oman koneensa, pitäisikö meidän vaihtaa? Alan silittää miehen vaatteet ja mies minun. Kun asunnossa on jotain korjattavaa, ollaan soitettu vuorotellen huoltoon. Jaa ikkunanpesu on joka vuosi miehen hommaa, ehkä minä teen sen tänä vuonna. Mies
Kaksi kertaa vuodessa siis.
Kaikki lähtee kasvatuksesta.
Olen itse millenniaalisukupolvea. Minun vanhempani oli vielä kasvatettu siten, että oli naisten ja miesten hommat. Mutta omille lapsilleen he opettivat, että jako on täysin keinotekoinen.
Meillä työt eivät jakautuneet sukupuolen mukaan, vaan minun ja veljeni piti osallistua kaikenlaisiin kodin hommiin. Tämän seurauksena esim. veljeni on erinomainen ja innokas kokki, ja minulla taas ei mene sormi suuhun kodin yleisten remppahommien kanssa.
Varsinkin äitini sanoi aina, että hän ei ymmärrä naispuolisia ystäviään, jotka nostavat kätensä pystyyn kun pitäisi vaihtaa sulake, käyttää ruohonleikkuria, tai korjata repsottava kaapinovi. Häneltä ei löytynyt myöskään ymmärrystä miehille, jotka jättivät ruoanlaiton ja siivouksen vaimoilleen. Hän sanoi, että hän ei halua lapsistaan kasvavan avuttomia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Omista valinnoista ei kannata purnata. Ollaan nyt kolmatta viikkoa mökillä, jossa ei ole juoksevaa vettä, on ulkohuussi ja lämmitys puilla. Minä teen ns. raskaammat hommat, eli pidän huolta saunasta, veden lämmityksestä, veden hausta, polttopuiden teosta jne. Naiset hoitelevat ruokapuolen. Tosin eivät ole suomalaisia, niin hommat hoituu hyvin.
Jaha, aasiatar ontällä kertaa pyörittämässä pyllyä mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä selvimmin nähtäisi miten ne hommat hoituu käytännössä, kun "incel", eli maatilaa pyörittävä poikamies ja citykana vaihtaisivat asuntojaan muutamaksi viikoksi. Oletetaan, että maalla sijaitsevassa talossa on puulämmitys ja kaivovesi. Ajankohtana talvi.
Vähän sivusta, mutta onko muka enää sellaisia toimivia maatiloja, missä ei olisi juoksevaa vettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omista valinnoista ei kannata purnata. Ollaan nyt kolmatta viikkoa mökillä, jossa ei ole juoksevaa vettä, on ulkohuussi ja lämmitys puilla. Minä teen ns. raskaammat hommat, eli pidän huolta saunasta, veden lämmityksestä, veden hausta, polttopuiden teosta jne. Naiset hoitelevat ruokapuolen. Tosin eivät ole suomalaisia, niin hommat hoituu hyvin.
Jaha, aasiatar ontällä kertaa pyörittämässä pyllyä mökillä.
Ei vaan monta aasiatarta. Hommaa on niin paljon, että yksi nainen ei ehdi.
"Mies on ensin raatanut, että on saanut ostettua tontin, tehnyt tien, raivannut tontin, sitten rakentanut mökin ja kaikki muun siihen liittyvän. On kaatanut puita polttopuuksi, laittanut kuivumaan, sahannut ja lopulta pilkkonut ne käyttöä varten. Rakentanut laiturin ja venevajan. Myös savustuspaikka rannassa ja grillikatos on miehen tekemiä. Vuosien varrella myös mökki tarvitsee huoltoa ja huolenpitoa ja yleensä kaiken tekee mies."
Jälleen kerran, aivan kuten taloa rakentaessa, mies unohtaa, että lainapaperissa on molempien puolisoiden nimi, ja sillä välin kun mies rakentaa, vaimo huolehtii yhteisistä lapsista ja kodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin ihan omasta kokemuksesta sanoa, että on monia töitä missä mies käyttää voima ja nainen vähän vähemmillä voimilla käyttää järkeä. Ei sillä, etteikö mieskin voisi käyttää järkeä ihan samalla tavalla, mutta ei tule käyttäneeksi kun voimallakin pärjää. Minä puolestani voisin oikein hyvin ottaa tehtäväkseni ne "raskaat" mökkityöt, jos mies hoitaisi ruuanlaiton ja muut taloustyöt.
Mitä ihmettä ja kuinka paljon te syötte, jos paskahuussi pitää tyhjentää joka päivä?