Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon

Vierailija
21.10.2023 |

Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.

Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.

Kommentit (8311)

Vierailija
7461/8311 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"konttaamaan oppinut vauva alkaa napsia murusia lattialta suuhun ja vauvan vaatteet lojui likaisina pitkin kämppää."

On siinä taas varsinainen "äiti". Voi hyvät tavattomat sentään taasen!!1

Vierailija
7462/8311 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mies on ensin raatanut, että on saanut ostettua tontin, tehnyt tien, raivannut tontin, sitten rakentanut mökin ja kaikki muun siihen liittyvän. On kaatanut puita polttopuuksi, laittanut kuivumaan, sahannut ja lopulta pilkkonut ne käyttöä varten. Rakentanut laiturin ja venevajan. Myös savustuspaikka rannassa ja grillikatos on miehen tekemiä. Vuosien varrella myös mökki tarvitsee huoltoa ja huolenpitoa ja yleensä kaiken tekee mies."

Jälleen kerran, aivan kuten taloa rakentaessa, mies unohtaa, että lainapaperissa on molempien puolisoiden nimi, ja sillä välin kun mies rakentaa, vaimo huolehtii yhteisistä lapsista ja kodista. 

Ei ole. Palstamammat eivät kuulemma ole vieneet pankkiin muuta kuin hiekkaa feikkicrocseissaan, niin nimeä edes huolita lainapapereihin. Tuulen huuhtoma perse kun ei kelpaa vakuudeksi. Käytännössä siis palstamamma odottaa, että pääs

Missähän ne miehet nykyään on, jotka sen talon itse rakentaa?? Ainakin täällä meilläpäin kaikki talot nousee jonkun muun, kuin talon omistajan hartiavoimilla :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7463/8311 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Missähän ne miehet nykyään on, jotka sen talon itse rakentaa?? Ainakin täällä meilläpäin kaikki talot nousee jonkun muun, kuin talon omistajan hartiavoimilla :D"

Asutko jossain Hesessä? Siellähän nuoret somalialaiset tytöt on rakentaneet rakennuksia. Näin joskus oikein videon aiheesta.

Vierailija
7464/8311 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehiltä puuttuu pitkäjänteisyys. Se on sitä, että sitä sapuskaa hoidetaan jälkikasvulle joka päivä, monta kertaa, siivotaan jäljet ja siivotaan muutenkin, sekä huolletaan pyykkejä yms.. Ihan joka päivä, vuosien ajan. Siinä ei paljon renkaanvaihdot tai saunan lämmittäminen vaakakupissa paina.

Vierailija
7465/8311 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omista valinnoista ei kannata purnata. Ollaan nyt kolmatta viikkoa mökillä, jossa ei ole juoksevaa vettä, on ulkohuussi ja lämmitys puilla. Minä teen ns. raskaammat hommat, eli pidän huolta saunasta, veden lämmityksestä, veden hausta, polttopuiden teosta jne. Naiset hoitelevat ruokapuolen. Tosin eivät ole suomalaisia, niin hommat hoituu hyvin.

"Minä teen ns (todelkin ovat "niin sanottuja")raskaammat hommat"....veden hausta..pidän huolta saunasta (?) veden lämmityksestä....

Kun olin pikkutyttö (alle kouluikäinen) asuttiin maalla ja meillä oli maatila. Kun kesällä oltiin heinäpellolla, minä sain perheen pieninpänä lähteä vähän aikaisemmin heimätöistä pois ja lähteä KEVYEMPIIN hommiin, eli kantamaan vasikoille vettä,(ihan normaali kokoisilla sangoilla) ja saunan lämmitys(pidin saunasta huolta :D) ja vesipadan alle tulen laitto onnistui myös.  Ja nämä olis siis niitä kevyempiä töitä pikkutytölle. Loppukesästä tehtiin puita ja kannettiin isälle sirkkeliin pitkiä rankoja, ihan kevyttä oli sekin työ ja me lapsetkin siihen pystyttiin.

Vierailija
7466/8311 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omista valinnoista ei kannata purnata. Ollaan nyt kolmatta viikkoa mökillä, jossa ei ole juoksevaa vettä, on ulkohuussi ja lämmitys puilla. Minä teen ns. raskaammat hommat, eli pidän huolta saunasta, veden lämmityksestä, veden hausta, polttopuiden teosta jne. Naiset hoitelevat ruokapuolen. Tosin eivät ole suomalaisia, niin hommat hoituu hyvin.

"Minä teen ns (todelkin ovat "niin sanottuja")raskaammat hommat"....veden hausta..pidän huolta saunasta (?) veden lämmityksestä....

Kun olin pikkutyttö (alle kouluikäinen) asuttiin maalla ja meillä oli maatila. Kun kesällä oltiin heinäpellolla, minä sain perheen pieninpänä lähteä vähän aikaisemmin heimätöistä pois ja lähteä KEVYEMPIIN hommiin, eli kantamaan vasikoille vettä,(ihan normaali kokoisilla sangoilla) ja saunan lämmitys(pidin saunasta huolta :D) ja vesipadan alle tulen laitto onnistui myös.  Ja

Niinpä, mäkin muistelen, että jo alakouluikäisenä kannoin hevosille vettä ämpärillä ja lapioin lantaa, sekä toin polttopuita takkaan. Ja tämä oli niinkin "myöhään" kuin 90-luvulla eli en puhu mistään mystisestä "ennen muinoin" ajasta.

Vierailija
7467/8311 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmemammat taas vauhdissa. Ne on kantaa retuuttaneet heiniä ja vettä vaikka eivät ole vielä osanneet kävelläkään. Hattua täytyy nostaa!!1

Vierailija
7468/8311 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"konttaamaan oppinut vauva alkaa napsia murusia lattialta suuhun ja vauvan vaatteet lojui likaisina pitkin kämppää."

Siivoushan oli lapsen kanssa kotona olevan vastuulla eli tuolloin isän. Nainenhan sanoi käyneensä töissä ja tuoneen rahat kotiin. Miksi siis syytät naista miehen laiminlyönnistä?

Vierailija
7469/8311 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mies on ensin raatanut, että on saanut ostettua tontin, tehnyt tien, raivannut tontin, sitten rakentanut mökin ja kaikki muun siihen liittyvän. On kaatanut puita polttopuuksi, laittanut kuivumaan, sahannut ja lopulta pilkkonut ne käyttöä varten. Rakentanut laiturin ja venevajan. Myös savustuspaikka rannassa ja grillikatos on miehen tekemiä. Vuosien varrella myös mökki tarvitsee huoltoa ja huolenpitoa ja yleensä kaiken tekee mies."

Jälleen kerran, aivan kuten taloa rakentaessa, mies unohtaa, että lainapaperissa on molempien puolisoiden nimi, ja sillä välin kun mies rakentaa, vaimo huolehtii yhteisistä lapsista ja kodista. 

Ei ole. Palstamammat eivät kuulemma ole vieneet pankkiin muuta kuin hiekkaa feikkicrocseissaan, niin nimeä edes huolita lainapapereihin. Tuulen huuhtoma perse kun ei kelpaa vakuudeksi. Käytännössä siis palstamamma odottaa, että pääs

No sittenhän mies omistaa koko höskän, joten ei tartte erossakaan itkeä. Kunhan avioehto on fiksusti hoidettu.

Vierailija
7470/8311 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä ja kuinka paljon te syötte, jos paskahuussi pitää tyhjentää joka päivä? 

Ämpärihän meillä ja akka ei viitsi mennä jonottaan Tokmannin uutta ilmais ämpäriä joten joudun joka päivä  tyhjentää sen  kun akka vääntää päivittäin sellaiset lehmänpaskan kokoisen läjän.

Et sitten ole huomannut, että vaimosi on ihan oikea lehmä. Kai se elää kuitenkin navetassa?

Vierailija
7471/8311 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoipa hymyilyttää. Minä tein tämän saman siinä vaiheessa, kun hoitovapailla ollessa kaikki kotityöt ja lapsenhoito oli minun vastuulla, kun mies kävi töissä. Kun mies jäi hoitovapaalle niin kotityöt oli edelleen minun vastuulla koska mies ei kuulemma lastenhoidon ohella näitä muita hommia ehitnyt tehdä, mutta jotenkin pelaamiseen ja netflixiin riitti useampi tunti päivässä. 

Totesin että teen samat, mitä mies teki töissä ollessaan eli kävin kaupassa ja toin enemmän rahaa kotiin. Muutoin imuroinnit ja tiskikoneen täytöt jätin täysin huomiotta. Äkkiä se mies näihin oppi kun huomasi että konttaamaan oppinut vauva alkaa napsia murusia lattialta suuhun ja vauvan vaatteet lojui likaisina pitkin kämppää. 

Usein ovat miehet todenneet, etteivät tienneet, kuinka raskasta on hoitaa taaperoita koko päivän, ennenkuin sen tekivät. Palstalla olen nähnyt yhden sanovan, et oli helppoa. Muut kommentoijat ovat live-elämästä. Myös on ollut naisia, joille työhön paluu teki elämästä helpompaa. Meitä on moneen junaan ja eri ihmiset kokevat eri asiat helpommiksi. Omalla kohdalla oli tärkeää lasten kotihoito, kunnes olivat 3v.

Vierailija
7472/8311 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedenkanto on ollut niin pitkälle naisten hommaa, että apuvälinettä kutsuttiin ämmänlängiksi.

Vierailija
7473/8311 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmemammat taas vauhdissa. Ne on kantaa retuuttaneet heiniä ja vettä vaikka eivät ole vielä osanneet kävelläkään. Hattua täytyy nostaa!!1

Jaksatko varmasti nostaa ihan itse, vai pitäisikö vaimon kuitenkin? 

Vierailija
7474/8311 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäitkö lukutaidoton sisäistämisen vuoksi montakin kertaa luokallesi? 

Vierailija
7475/8311 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niinpä, mäkin muistelen, että jo alakouluikäisenä kannoin hevosille vettä ämpärillä ja lapioin lantaa, sekä toin polttopuita takkaan. Ja tämä oli niinkin "myöhään" kuin 90-luvulla eli en puhu mistään mystisestä "ennen muinoin" ajasta."

Muistan sinut ja asuin naapurissasi. Osasit vasta kontata ja kuulin, kun vanhempasi niin ylpeänä seurasivat, miten iso pyöröpaali siirtyi hitaasti, mutta varmasti kohti hevosten ruokintapaikkaa. Voi sitä hymyä äitisi kasvoilla, kun hän kehui, miten meidän pikkuinen ja lutuinen Marja-Terttu sai kannettua kontaamalla ison pyöröpaalin hepoille.

Vierailija
7476/8311 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä oman elämänsä Nalle Wahlroos huutelee! Häneltä lainattu juttu, tosin koski kyl miehiäkin. 

Vierailija
7477/8311 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Missähän ne miehet nykyään on, jotka sen talon itse rakentaa?? Ainakin täällä meilläpäin kaikki talot nousee jonkun muun, kuin talon omistajan hartiavoimilla :D"

Täälläpäin ei taas kaikki miehet ole niin kädettömiä, vaan työpäivän päätteeksi rientävät vielä raksatyömaalle. Onhan se paljon mielekkäämpää katsella myöhemmin omien käsiensä työtä.

Vierailija
7478/8311 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoushan oli lapsen kanssa kotona olevan vastuulla eli tuolloin isän. Nainenhan sanoi käyneensä töissä ja tuoneen rahat kotiin. Miksi siis syytät naista miehen laiminlyönnistä?

Eli, silloin, kun mies tuo rahat kotiin ja nainen on lasten kanssa kotona, miehen on ehdottomasti tehtävä vähintään puolet vielä kotitöistäkin. Silloin, kun mies on kotona ja nainen käy töissä, niin miehen pitää tehdä kaikki kotityöt. Tätä mä vähän pelkäsinkin.

Vierailija
7479/8311 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoipa hymyilyttää. Minä tein tämän saman siinä vaiheessa, kun hoitovapailla ollessa kaikki kotityöt ja lapsenhoito oli minun vastuulla, kun mies kävi töissä. Kun mies jäi hoitovapaalle niin kotityöt oli edelleen minun vastuulla koska mies ei kuulemma lastenhoidon ohella näitä muita hommia ehitnyt tehdä, mutta jotenkin pelaamiseen ja netflixiin riitti useampi tunti päivässä. 

Totesin että teen samat, mitä mies teki töissä ollessaan eli kävin kaupassa ja toin enemmän rahaa kotiin. Muutoin imuroinnit ja tiskikoneen täytöt jätin täysin huomiotta. Äkkiä se mies näihin oppi kun huomasi että konttaamaan oppinut vauva alkaa napsia murusia lattialta suuhun ja vauvan vaatteet lojui likaisina pitkin kämppää. 

Usein ovat miehet todenneet, etteivät tienneet, kuinka raskasta on hoitaa taaperoita koko päivän, ennenkuin sen tekivät. Palstalla olen nähnyt yhden s

Mieheni on aina tehnyt osansa kotitöistä ja lastenhoidosta. Mutta muistan ikuisesti, kun hän oli ensimmäistä päiväänsä isyyslomalla 3-vuotiaan ja 9 kk vauvan kanssa kotona. Hyvin oli hoitanut lapset, pessyt pyykit, siivonnut ja tehnyt ruoankin valmiiksi. 

Ensimmäiset sanat, kun tulin töistä kotiin olivat: "Miksi tätä sanotaan isyysLOMAKSI?"

Niinpä. Se, joka ei ole kokenut sitä huutaa äänekkäimmin. 

Vierailija
7480/8311 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli, silloin, kun mies tuo rahat kotiin ja nainen on lasten kanssa kotona, miehen on ehdottomasti tehtävä vähintään puolet vielä kotitöistäkin. Silloin, kun mies on kotona ja nainen käy töissä, niin miehen pitää tehdä kaikki kotityöt. Tätä mä vähän pelkäsinkin.

Siivous oli kotona olevan vastuulla eli alkuun naisen ja myöhemmin miehen, mikä tässä on vaikeaa:D