Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8311)
Miehellä on käsitys siitä, että hänellä on oikeus tehdä niitä asioita joista hän nauttii. Mutta hän ei tunnu käsittävän, että ihan yhtä lailla minulla olisi joskus oikeus tehdä niitä asioita joista minä nautin.
Tässä olet asian ytimessä, mutta kyse ei ole siitä etteikö mies käsittäisi, että sinäkin haluat tehdä niitä asioita joista sinä nautit. Kyse on siitä että miehesi mielestä sinulla ei oikeasti ole oikeus tehdä niitä asioita - tai ainakin oikeus on vähäisempi kuin hänellä miehenä. Tiedosti mies sen tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Tämä se aina ihmetyttää itseäni; on haluttu perhe, lapset ja mies. Ja sitten se työ siinä ei kelpaakaan.
miksi sun tekemiesi lasten tarvitsisi mitenkään helpottaa sun elämää? Eivät ole valinneet sua äidikseen.Kyllä teinien ja miehen kuuluu osallistua kotitöihin, ei äiti ole kenenkään orja joka tekee kaiken valmiiksi. Olet tollo.
NIMENOMAAN! aivan samaa mieltä. (enkä ole edesv äiti)
meillä mies vähän samanlainen. Paitsi, ettei juuri kotihommia tee, vaan harrastelee omia juttujaan, jotka varmaan sitten katsoo "kotihommiksi". Minua kieltää lähtemästä lenkille/uimaan/harrastukseen, ettei vaan väsy, koska pitää jaksaa passata häntä, eli tehdä ruokaa , siivota jne. Naurettavaa. Joskus nuorena taivuin miehen tahtoon, mutta enää en. Mies kieltäisi minulta ihan kaiken mistä nautin tai mistä saan voimaa arkeen, "etten vaan väsy". Koskaan ei kiellä huolehtimasta yksin pyykeistä, ruuanlaitosta , siivouksesta, pihatöistä ja aikoinaan lastenhoidosta.
Omista valinnoista ei kannata purnata. Ollaan nyt kolmatta viikkoa mökillä, jossa ei ole juoksevaa vettä, on ulkohuussi ja lämmitys puilla. Minä teen ns. raskaammat hommat, eli pidän huolta saunasta, veden lämmityksestä, veden hausta, polttopuiden teosta jne. Naiset hoitelevat ruokapuolen. Tosin eivät ole suomalaisia, niin hommat hoituu hyvin.
@7400
Mitä sä valitat? Sähän sait vetää lonkkaa siellä sängyn pohjalla?
Vierailija kirjoitti:
Omista valinnoista ei kannata purnata. Ollaan nyt kolmatta viikkoa mökillä, jossa ei ole juoksevaa vettä, on ulkohuussi ja lämmitys puilla. Minä teen ns. raskaammat hommat, eli pidän huolta saunasta, veden lämmityksestä, veden hausta, polttopuiden teosta jne. Naiset hoitelevat ruokapuolen. Tosin eivät ole suomalaisia, niin hommat hoituu hyvin.
Tässä taas tyypillinen mieslusmu, joka omasta mielestään tekee ne "raskaammat hommat". Jep jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas tyypillinen mieslusmu, joka omasta mielestään tekee ne "raskaammat hommat". Jep jep.
Ei, vaan sinä olet lusmu, joka ei tiedä raskaammista hommista yhtään mitään. Eikä siellä itsarikuutiossa taida oikein olla raskaita hommia.
Koska aloittaja on viimeksi kommentoinut ketjuun? Mitä hänelle kuuluu nykyään?
Vierailija kirjoitti:
meillä mies vähän samanlainen. Paitsi, ettei juuri kotihommia tee, vaan harrastelee omia juttujaan, jotka varmaan sitten katsoo "kotihommiksi". Minua kieltää lähtemästä lenkille/uimaan/harrastukseen, ettei vaan väsy, koska pitää jaksaa passata häntä, eli tehdä ruokaa , siivota jne. Naurettavaa. Joskus nuorena taivuin miehen tahtoon, mutta enää en. Mies kieltäisi minulta ihan kaiken mistä nautin tai mistä saan voimaa arkeen, "etten vaan väsy". Koskaan ei kiellä huolehtimasta yksin pyykeistä, ruuanlaitosta , siivouksesta, pihatöistä ja aikoinaan lastenhoidosta.
Kuinka monta kuukautta vielä aiot saman katon alla asua?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta naista palvelee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan sinä olet lusmu, joka ei tiedä raskaammista hommista yhtään mitään. Eikä siellä itsarikuutiossa taida oikein olla raskaita hommia.
Kas vain. Osuiko? Naiset hankkivat ruoat, valmistavat ne, tarjoilevat ja syöttävät lapset ja miehet. Tiskaavat ja siivoavat. Aikaa menee kauppareissu mukaan lukien noin 10 tuntia. Mies kantaa vedet saunaan, raapaisee tulet ja tekee pari syltä puita. Aikaa menee maksimissaan kaksi tuntia ja sekin kajlatölkki kourassa. Ulkohuussia et kumminkaan tyhjennä joka viiitun päivä, mutta ruokaa vingut. Joka viiitun päivä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nainen ja erittäin mielelläni koska vain vaihdan osia eli kannan järvestä vedet saunaan ja keittiöön, pilkon kirveellä polttopuut ja kannan ne saunaan, sytytän saunan jne. Osaan nämä kaikki tehdä ja tykkään niitä tehdä, mukavaa puuhaa ovat ja saa samalla mukavaa liikuntaa ja lihasharjoituksia. Mies hoitakoon koko ruokapuolen tiskeineen ja siivouksineen. Eipä ole kukaan mies vielä tähän suostunut ja jokainen arvaa miksi. Ne ns miesten työt ei oikeasti ole raskaampia, vaan se ruokahuolto tiskeineen on paljon rasittavampi homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas vain. Osuiko? Naiset hankkivat ruoat, valmistavat ne, tarjoilevat ja syöttävät lapset ja miehet. Tiskaavat ja siivoavat. Aikaa menee kauppareissu mukaan lukien noin 10 tuntia. Mies kantaa vedet saunaan, raapaisee tulet ja tekee pari syltä puita. Aikaa menee maksimissaan kaksi tuntia ja sekin kajlatölkki kourassa. Ulkohuussia et kumminkaan tyhjennä joka viiitun päivä, mutta ruokaa vingut. Joka viiitun päivä.
Ei osunut. Olet kyllä aivan loistava keksimään tarinoita, mutta tuosta katkerasta vuodatuksestasi vain ruoan valmistaminen osui osittain oikeaan. SeKIN tehtiin sulassa sovussa porukalla.
P.S. Mahtaisi teillä olla mielenkiintoisia mökkireissuja. :D
Teen ne raskaammat työt -kommentoijat: tehkääpä oikeasti joskus niin, että vaihdatte niitä rooleja vaikka kolmeksi viikoksi. Kumpikin tekee ne samat hommat mitä toinen tekisi. Voi olla silmiä avaavaa puolin ja toisin. Ja jos jompi kumpi ei tähän suostu - no, mielestäni se kertookin kaiken tarvittavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas vain. Osuiko? Naiset hankkivat ruoat, valmistavat ne, tarjoilevat ja syöttävät lapset ja miehet. Tiskaavat ja siivoavat. A
Mies on ensin raatanut, että on saanut ostettua tontin, tehnyt tien, raivannut tontin, sitten rakentanut mökin ja kaikki muun siihen liittyvän. On kaatanut puita polttopuuksi, laittanut kuivumaan, sahannut ja lopulta pilkkonut ne käyttöä varten. Rakentanut laiturin ja venevajan. Myös savustuspaikka rannassa ja grillikatos on miehen tekemiä. Vuosien varrella myös mökki tarvitsee huoltoa ja huolenpitoa ja yleensä kaiken tekee mies.
Suomalainen tukeva tanttara kuvittelee tekevänsä toudella raskasta työtä, kun tömistelee muutamana viikonloppuna kesässä mökille ns. valmiiseen pöytään ja saa vaivoin, toki naama aina norsunvitulla lämmitettyä jotain eineksiä tai puolivalmisteita "ruoaksi" kakaroilleen, joilla on kaikilla eri isät. Ja onhan se muutaman astian käsin tiskaaminen aivan valtava homma ja hankala muuten suorittaa sen ainaisen mäkätyksen ohella. Se nykyinen miespolo istuu halkoliiterissä kirves kädessä miettien, että jospa vain laittaisi oman päänsä pölkylle ja antaisi kirveen heilahtaa, niin pääsisi eroon kaikesta paskasta. Lapset, eikä miesystävä eivät voi nauttia edes luonnosta, kun mamman tömistely karkoitti kalat lahdenpoukamasta ja linnutkaan eivät uskalla laulaa, vaan kököttävät aivan hipihiljaa puiden oksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nainen ja erittäin mielelläni koska vain vaihdan osia eli kannan järvestä vedet saunaan ja keittiöön, pilkon kirveellä polttopuut ja kannan ne saunaan, sytytän saunan jne. Osaan nämä kaikki tehdä ja tykkään niitä tehdä, mukavaa puuhaa ovat ja saa samalla mukavaa liikuntaa ja lihasharjoituksia. Mies hoitakoon koko ruokapuolen tiskeineen ja siivouksineen. Eipä ole kukaan mies vielä tähän suostunut ja jokainen arvaa miksi. Ne ns miesten työt ei oikeasti ole raskaampia, vaan se ruokahuolto tiskeineen on paljon rasittavampi homma.&nb
Anteeksi, kun joudun vähän neuvomaan teoreettisia suorituksiasi, mutta ne pilkotut puut on tarkoitus laittaa kiukaan tulipesään. Ei siis niin, että kannat ne saunaan ja sytytät koko saunan palamaan.
Ja tuossa liitossako aiot pysyä loppuelämäsi, kommentoija numero 7400? Toivon jaksamista. Ei tule olemaan helppoa. Itse en jaksaisi.