HUS: Pienituloisilla ei pian asiaa edes julkiseen terveydenhuoltoon - käynnin hinnaksi 160 euroa
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009917570.html
Asiakasmaksua ollaan nostamassa siten, että potilasmaksulaissa määritelty 50 euron käyntihinta voi tulevaisuudessa olla maksimissaan 160 euroa.
Lienee sanomatta selvää, että jos asumisen, liikkumisen, laskujen jälkeen käteen jää pari kolme sataa, siitä ei lohkaista 70-90% yhteen tunnin lääkärikäyntiin.
Tämä taas johtaa kansanterveyden rapautumiseen ja tautien sekä vaivojen kroonistumiseen - leikkaus ja sytostaattihoidot maksavatkin sitten kymmeniä tuhansia sen 160 euron sijasta.
Kommentit (276)
Vierailija wrote:
Onko kukaan avannut ap:N linkkiä, missä ei ole mitään puhetta asiakasmaksun muuttamisesta?
Niinpä, samaa ihmettelen. Jälleen kerran palstalaisilla lähtee lapasesta. Faktantarkistus.
Ap selittelee mielestäni ihan omiaan. Päiväkirurginen leikkaus ja vastaanottokäynti ovat eri asioita.
Pieni tuloiset ei ole ennekään maksaneet näitä laskuja itse ja siks toisekseen, kuka ylipäätään pääsee julkkiseen terveydenhuoltoon?
No, ensinnäkin jos olet pienituloinen niin voit hakea sosiaaliturvaa noihin maksuihin. Turvan varassa elävät saavat siihen automaattisesti sen maksusitoomuksen, tai se annetaan osana toimeentulotukea. Toiseksi, noita laskujahan ei ole pakko kenenkään maksaa. Vaikka olisi 100 laskua ulosotossa, niin kunnallinen ei voi kieltäytyä ottamasta potilaaksi. Yksityinen on sitten eri asia.
Vierailija wrote:
Pieni tuloiset ei ole ennekään maksaneet näitä laskuja itse ja siks toisekseen, kuka ylipäätään pääsee julkkiseen terveydenhuoltoon?
Minä ainakin. Jonot on pitkiä, mutta omalääkärille pääsen silloin kun on tarvetta. Jos teillä ei ole omalääkärijärjestelmää, niin sitten se voi venyä.
Vierailija wrote:
Kuka helvetti edes käy julkisella? Sieltä ei edes saa samaa palvelua mitä yksityiseltä. Itse halusin laajat verikokeet, niitä ei saanut julkiselta. Säästin hieman ja kävin yksityisellä todella hyvää palvelua ja laajat verikokeet nopea juttu kaikin puolin, maksoi 150 euroa. Eiköhän tuo julkinen puoli ole nykyään pelkkä mummeleiden jutustelupaikka.
Olen kai sitten ollut koko ikäni mummeli, koska en ole koskaan köynyt yksityiselläö, ja vaivat on kyllä tulleet hoidetuksi, tällä alueella käynti lääkärillä 20,90 euroa ja fysioterapiassa 11,50 euroa. Myös hampaat hoitui viitisen vuotta sitten julkisella puolen, eikä tuttavapiiriini kuulu ketään yksitysellä käyvää, koska ollaan ns rupusakkia ja rahatomia. Vaivat on silti saatu hoidettua.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mulla vähän päinvastainen ihmetyksen aihe. Käyn kerran vuodessa vatsan tt-kuvauksessa keskussairaalassa. Vatsaelinkirurgi soittaa tuloksesta ja jos kaikki ok, taas vuoden päästä sama. Tästä ei koskaan ole tullut laskua. Voisin kyllä vähän maksaakin. 😊 Mitähän tuo kuvaus yksityisellä maksaisi?
500-600 euroa, näissä on iso vaihteluväli paikkakuntien välillä. Sulla on ollut tosi isoja terveysjuttuja, jos noin säteilyraskas tutkimus tehdään vuosittain. Kuvauksesta kuuluisi kyllä tulla lasku julkiseltakin, mutta sulla ilmeisesti kattosumma jo siinä kohdin vuotta täynnä? Hyvää vointia tuleviinkin vuosiin sinulle 🌺
Ei ole kattosumma täynnä, kun muita sairauskuluja ei tällä hetkellä juurikaan ole.
Ei julkisella puolella kalliitkaan tutkimukset maksa potilaalle mitään. Itselleni tehtiin pari vuotta sitten useita röntgen- ja ultratutkimuksia, magneettikuvauksia ja tt- tutkimuksia, enmg:tä ym. ja lisäksi erilaisia toimenpiteitä. Vain lääkärikäynneistä piti maksaa se n. neljänkympin poliklinikkamaksu, ja jos lääkäri soittaa, niin sehän ei taas maksa.
Vierailija wrote:
Loppuisivatpahan hupikäynnit
Minä en koskaan käy huvikseni lääkärillä. Kuulun erikoissairaanhoitoon, valitettavasti sairastan useampaa sairautta. Eli tässä joutaa siis kuolemaan, sitähän tässä ajetaan takaa. Huvittavaa että samalla toivotaan tämän sairaan kansan lisääntymistä.
Ilmeisesti kansa haluaa julkisen puolen alasajoa kun kokoomus on suurin puolue.
Minusta kokoomuksen politiikka perustuu osittain ahneuteen, nytkin tuntuu tärkeintä olevan hyvätuloisten veronkevennykset vaikka ihan yhteiskunnan perustoiminnoista mm terveydenhoidosta joudutaan leikkaamaan
Sitä saa mitä tilaa. Voivatko yksityiset lääkärifirmat loputtomiin lypsää systeemiä vaan tuleeko pää vetävän käteen lopulta esimerkkinä vaikka nämä vuokralääkäreiden tolkuttomat palkat Kannattaisiko miettiä heidänkin kuitenkin pitemmällä tähtäimellä ja systeemin kestävyyden kannalta.
Suomessa on kyllä nyt pahasti sössitty tämäkin "uudistus"
Vierailija wrote:
Harva kai sairaalassa jatkuvasti ravaa. Pienituloisenkin kannattaa säästää puskuria.
No esimerkiksi raskausajan diabeteksessa joutuu käymään kuukausittain sairaalassa polilla ja loppuraskaudesta 1-2 viikon välein. Ja ennen kuin sössötät ylipainosta ja itsensä hoitamisesta, niin ennen raskautta olin normaalipainoinen, raskauden aikana olin normaalipainoinen ja raskauden jälkeen olen normaalipainoinen. Tein raskaana ollessani kymmenien kilometrien pyörälenkkejä, kävin salilla, juoksin portaita jne. eli ei ollut elintavoista kiinni, että sairastuin.
Jo sillä 50 euron polimaksulla per käynti tuli kokonaisuudessaan hintaa ihan reilusti puhumattakaan jos olisi joutunut maksamaan 160 euroa, mikä olis ihan mahdoton homma. Ei olisi ollut varaa kaikkiin polikäynteihin yli kolminkertaisella hinnalla, vaan olisi pitänyt perua aikoja vedoten rahapulaan. Synnytys jouduttiin käynnistämään radin takia ennen laskettua aikaa, sairaalassa jouduttiin olemaan viikko. Siitäkin tulee lasku kotiin, sama poliklinikkamaksu. 160 euroa päivältä x 7=1120 egee. Harvalla on varaa tuollaisiin hintoihin.
Vierailija wrote:
Onko kukaan avannut ap:N linkkiä, missä ei ole mitään puhetta asiakasmaksun muuttamisesta?
Olihan puhe, lue uutinen huolellisesti. Euromääristä ei puhuttu, mutta hallitus on kaavailemassa merkittävää nostoa asiakasmaksuihin ja Hus aikoo nostaa maksunsa taulukon yläpään maksuja vastaavaksi.
Suomessa puolueet ajavat omaa etuaan eikä veronmaksajien.
Kun tätä soteuudistustakin sorvattiin ei ollutkaan pääasia miten palvelut saadaan sujuvasti toimimaan vaan miten saataisiin omalle puolueelle lisää valtaa ja poliittisia palkintovirkoja ja lisää puoluetukea.
Surullista, politiikka=yhteisten asioiden hoitaminen, on muuttunut oman puolueen vallan maksimoimiseksi.
Ihmetellään sitten miksi kansa ei äänestä.
Vierailija wrote:
Aloittaja teki aloituksesta haluamansa kaltaisen, sekä referoi tekstiä sen mukaan.
Kyse on erikoissairaanhoidosta eli sairaalamaksusta. Kuka siellä sairaalassa alvariinsa ramppaa?
Helpommalla pääsisi, kun alkaisi ottaa terveyskeskusmaksut myös Helsingissä, samaan tapaan kuin niitä on muualla koko ajan otettu. Täysin käsittämätöntä, ettei helsinkiläisillä on tk-maksuja. Olisi vieläpä suurin maksaja. Hienosti hoidettu homma taas.
Eiköhän parempi olisi näin päin että tk-maksut pois myös muualta Suomesta. Eriarvoistavaa toimintaa jo nyt Suomessa, kun osa pääsee heti pienemmistäkin vaivasta työterveyteen ja köyhät joutuvat jonottamaan kuukausia terveyskeskukseen ja maksamaan vielä siitä.
Vierailija wrote:
Itse valitsen tarkasti terveyden- ja hammashoitokäyntini ajankohdat. Viivytän pakollisia käyntejä, kunnes on kuukausi, jolloin saan toimeentulotukea. Vain silloin pystyn käymään hoidossa. Sama lääke ostojen kanssa. Ei ole vuosiin ollut muuta mahdollisuutta. Olen töissä matalapalkka-alalla ja ulosotossa.
No ulosottoonhan joutuu, kun ei ole osannut hoitaa oikein talouttaan. On otettu suut ja silmät täyteen lainarahaa.
Miten niin käynti on noin kallis? Meillä maksaa koko vuosimaksu vain 40 €.
Vierailija wrote:
Ensimmäinen käynti kannattaa varmaan sitten ottaa yksityiselle, eihän sekään maksa tuon enempää.
Eihän koko jutussa ole kyseessä terveyskeskusmaksuista vaan sairaalataksoista. Ap vääristelee tai ei ole ymmärtänyt uutista ja kommentoijat eivät lue kuin otsikot ja sitten haukkumaan hallitusta.
Vierailija wrote:
Miten niin käynti on noin kallis? Meillä maksaa koko vuosimaksu vain 40 €.
Ei se olekaan, ap valehtelee.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Harva kai sairaalassa jatkuvasti ravaa. Pienituloisenkin kannattaa säästää puskuria.
No esimerkiksi raskausajan diabeteksessa joutuu käymään kuukausittain sairaalassa polilla ja loppuraskaudesta 1-2 viikon välein. Ja ennen kuin sössötät ylipainosta ja itsensä hoitamisesta, niin ennen raskautta olin normaalipainoinen, raskauden aikana olin normaalipainoinen ja raskauden jälkeen olen normaalipainoinen. Tein raskaana ollessani kymmenien kilometrien pyörälenkkejä, kävin salilla, juoksin portaita jne. eli ei ollut elintavoista kiinni, että sairastuin.
Jo sillä 50 euron polimaksulla per käynti tuli kokonaisuudessaan hintaa ihan reilusti puhumattakaan jos olisi joutunut maksamaan 160 euroa, mikä olis ihan mahdoton homma. Ei olisi ollut varaa kaikkiin polikäynteihin yli kolminkertaisella hinnalla, vaan olisi pitänyt perua aikoja vedoten rahapulaan. Synnytys jouduttiin käynnistämään
Miten olet joutunut maksamaan 50 € poliklinikkamaksua, kun suurin sallittu on 41,80?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minä ainakin. Jonot on pitkiä, mutta omalääkärille pääsen silloin kun on tarvetta. Jos teillä ei ole omalääkärijärjestelmää, niin sitten se voi venyä.
Uutisessa on kyse erikoissairaanhoidon sairaalamaksuista, ap yrittää hämätä porukkaa ja näkyy onnistuvan.
Onko tämä nyt sitten se väestönvaihtoteoria, mistä ei siis saa puhua. Se toteutetaankin väestön sisäisenä väestönvaihtona "luonnollisen poistuman" kautta?