HUS: Pienituloisilla ei pian asiaa edes julkiseen terveydenhuoltoon - käynnin hinnaksi 160 euroa
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009917570.html
Asiakasmaksua ollaan nostamassa siten, että potilasmaksulaissa määritelty 50 euron käyntihinta voi tulevaisuudessa olla maksimissaan 160 euroa.
Lienee sanomatta selvää, että jos asumisen, liikkumisen, laskujen jälkeen käteen jää pari kolme sataa, siitä ei lohkaista 70-90% yhteen tunnin lääkärikäyntiin.
Tämä taas johtaa kansanterveyden rapautumiseen ja tautien sekä vaivojen kroonistumiseen - leikkaus ja sytostaattihoidot maksavatkin sitten kymmeniä tuhansia sen 160 euron sijasta.
Kommentit (276)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kuka helvetti edes käy julkisella? Sieltä ei edes saa samaa palvelua mitä yksityiseltä. Itse halusin laajat verikokeet, niitä ei saanut julkiselta. Säästin hieman ja kävin yksityisellä todella hyvää palvelua ja laajat verikokeet nopea juttu kaikin puolin, maksoi 150 euroa. Eiköhän tuo julkinen puoli ole nykyään pelkkä mummeleiden jutustelupaikka.
Näinhän se on. Mutta turha enää puhua mistään hyvinvointivaltiosta ja huippuluokan terveydenhoidosta. Ennen hoidettiin sairaat, nyt rikkaat.
Vasemmisto se jaksaa ulista, voit kiittää edellisiä hallituksia. Ei ole enää varaa, koska talous ei ole kasvanut ~15 vuoteen.
Ei tuollaisilla ole mitään merkitystä meidän perheelle. Kukaan ei ole ollut sairaalassa kun minä, muuta kun synnytysten tai korjaan sektioiden takia. ja reseptilääkkeitä vuodessa ehkä 40€ edestä vuodessa. Mun puolesta voi olla vaikka 100000€ maksukatot reseptilääkkeille tai sairaaloille. Ei ole mun asia tai ongelma.
Vierailija wrote:
Ei tuollaisilla ole mitään merkitystä meidän perheelle. Kukaan ei ole ollut sairaalassa kun minä, muuta kun synnytysten tai korjaan sektioiden takia. ja reseptilääkkeitä vuodessa ehkä 40€ edestä vuodessa. Mun puolesta voi olla vaikka 100000€ maksukatot reseptilääkkeille tai sairaaloille. Ei ole mun asia tai ongelma.
Kyllä se sitten olisi ongelma, jos joutuisit vaikkapa sydänleikkaukseen (noin 40 000 €) tai sairastuisit syöpään. Syöpäsairaan hoitokulut voivat nousta 100 000 € vuodessa. Yksi tehohoitovuorokausi maksaa 3000 €.
Vierailija wrote:
Jokainen järkevä aikuinen on ottanut yksityisen sairausvakuutuksen itselleen ja perheelleen aikapäiviä sitten. Itsellenikin vanhemmat ottivat sairausvakuutuksen 80-luvulla kun olin alakoululainen. Yksityinen sairausvakuutus on ihan normi juttu ollut keskiluokalle iät ja ajat.
Yritin ottaa itselleni sairasvakuutuksen, mutta en saanut sitä ADHD-diagnoosin takia. Vakuutusyhtiö olettaa minun kovasti "koheltavan kaikkea", vaikka en todellakaan harrasta mitään extremeurheilua tai muuten ole impulsiivinen.
Mahtava tämä vihervassareiden soteuudistus ja "hyvinvointialueet".
LOL
Vierailija wrote:
Vuosiomavastuu eli lääkekatto. Vuonna 2023 vuosiomavastuu on 592,16 euroa. Jos vuosiomavastuusi ylittyy, sinulla on oikeus lääkkeiden lisäkorvaukseen. Tällöin maksat loppuvuoden ajan jokaisesta korvattavasta valmisteesta 2,50 euron omavastuun.
Julkisen terveydenhuollon asiakasmaksuissa on kalenterivuosittainen maksukatto. Maksukatto on nyt 692 euroa vuodessa.
Tuossa on vuoden 2023 vuosiomavastuut.
Sairaalahoidosta joutuu maksamaan maksukaton täyttymisen jälkeenkin 22,90 vuorokaudelta.
Vierailija wrote:
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja kärsin pahoista selkävaivoista. Joudun niiden takia käymään päivystyksessä viikottain, jopa kahdestikin viikossa. Jos joutuisin maksamaan 160e joka kerta, rahat eivät riitä edes sairaalamaksuihin. Ja vielä kun sieltä terveyskeskuksesta saisi edes kunnon apua. Ei suostuta määräämään tarpeeksi vahvoja kipu lääkkeitä eikä lähetetä jatkotutkimuksiin.
En usko että pkl-maksut nousevat. Mutta sydänoperaatiot ovat Suomessa todella halpoja julkisella. Ja se kuntalasku on moninkertainen. Eli asiakas maksaa jonkun 100 e ja kunta maksaa sen todellisen hinnan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kuka helvetti edes käy julkisella? Sieltä ei edes saa samaa palvelua mitä yksityiseltä. Itse halusin laajat verikokeet, niitä ei saanut julkiselta. Säästin hieman ja kävin yksityisellä todella hyvää palvelua ja laajat verikokeet nopea juttu kaikin puolin, maksoi 150 euroa. Eiköhän tuo julkinen puoli ole nykyään pelkkä mummeleiden jutustelupaikka.
Näinhän se on. Mutta turha enää puhua mistään hyvinvointivaltiosta ja huippuluokan terveydenhoidosta. Ennen hoidettiin sairaat, nyt rikkaat.
Vasemmisto se jaksaa ulista, voit kiittää edellisiä hallituksia. Ei ole enää varaa, koska talous ei ole kasvanut ~15 vuoteen.
Niinpä. Sipilän hallituksen politiikan vuoksi sote-alalta lähti kaikki kynnelle kykenevät.
Surullistahan tuo on. Moni jättää käynnit väliin huonoilla seurauksilla. Mutta minkäpä asialle voi? Suomi on vanhainkoti, ja soteen menee tuhottoman paljon palkkarahojakin. Pakko ne kai jotenkin yrittää rahoittaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mulla vähän päinvastainen ihmetyksen aihe. Käyn kerran vuodessa vatsan tt-kuvauksessa keskussairaalassa. Vatsaelinkirurgi soittaa tuloksesta ja jos kaikki ok, taas vuoden päästä sama. Tästä ei koskaan ole tullut laskua. Voisin kyllä vähän maksaakin. 😊 Mitähän tuo kuvaus yksityisellä maksaisi?
500-600 euroa, näissä on iso vaihteluväli paikkakuntien välillä. Sulla on ollut tosi isoja terveysjuttuja, jos noin säteilyraskas tutkimus tehdään vuosittain. Kuvauksesta kuuluisi kyllä tulla lasku julkiseltakin, mutta sulla ilmeisesti kattosumma jo siinä kohdin vuotta täynnä? Hyvää vointia tuleviinkin vuosiin sinulle 🌺
Ei ole kattosumma täynnä, kun muita sairauskuluja ei tällä hetkellä juurikaan ole.
Ei vailla tuloja tai omaisuutta olevat mitään maksa. Kaikki maksetaan yhteiskunnan varoista
Hyvä.
Kuka saikuttaa niin maksakoot itse hoitonsa.
150 e on pikkuraha jos sillä saa avun.
Ilmaiseksi ei kukaan voi passata ikuisesti.
Suomesta on tulossa ihan kehitysmaa. Ihmisillä ei ole varaa mihinkään. Kaikki mikä tähän mennessä on toiminut on laitettu tai päästetty pilalle. Terveydenhuolto, vanhukset ym Koulukin meni pilalle kun menestystä ei osattu arvostaa ja alkoi loputon uudistusten ja lisävaatimusten kierre.
Vierailija wrote:
Terveys voi mennä helposti ja monet krooniset sairaudet ovat lisääntyneet paljon. Vakavia ongelmia voi tulla yllättäen. Ruutuun ei kannata luottaa. Sen varaan ei voi laskea ettei kosketa itseä. Tosi harva pysyy terveenä etenkin kun ikää tulee lisää. Itse sain yllättäen suolistosairauden. Aluksi se oli helppohoitoinen mutta nyt vaatii kalliit lääkkeet ja noin 600€ lääkekatto tulee täyteen yhdellä käynnillä apteekissa.
Tämä sote tehtiin politiikka edellä, eräiden puolueiden vallan kasvattamiseksi ja hyväpalkkaisten poliittisten virkojen takia. Ei kuunneltu asiantuntijoita vaan uudistus näin politisoitiin. Ihmisten terveydenhoito mahdollisimman kustannustehokkaasti ei ollutkaan tärkein tavoite poliitikoille.
Eli tekemisestä puhujia vaan lisättiin, eikä sitten varsinaiseen toimintaan l. tekijöille terveydenhoidon ammattilaisille olekaa riittävästi rahaa, hallintoa lisättiin, johtajille maksetaan pörssiyhtiön toimitusjohtajan tasoisia palkkoja jne.
Kuka tutkisi tätä ns soteuudistusta, joka tuntuu rspsuttavan koko systeemin.
Kyllä. Yksityiselle ei tarvitse jonottaa ja ajan voi varata vaikka netissä itselle sopivampaan aikaan. Eikö lisäksi ole tulossa vielä uudistus, jossa kela korvaa 30e yksityisellä lääkärillä tehdystä käynnistä? Saattaa siis olla jopa edullisempaa.
Vierailija wrote:
Olisiko aika miettiä lääkäreiden palkkatasoa uudestaan?
Joo, niitä pitäisi pienentää ja lääkäreiden aloituspaikkoja lisätä runsaasti. Mutta niitä ei lisätä, koska lääkäriliitto lobbaa politiikkoja. Mitä vähemmän lääkäreitä, niin sen isompi palkka harvoille.
Ja jotkut väittää, ettei Suomessa ole korruptiota.
Itse valitsen tarkasti terveyden- ja hammashoitokäyntini ajankohdat. Viivytän pakollisia käyntejä, kunnes on kuukausi, jolloin saan toimeentulotukea. Vain silloin pystyn käymään hoidossa. Sama lääke ostojen kanssa. Ei ole vuosiin ollut muuta mahdollisuutta. Olen töissä matalapalkka-alalla ja ulosotossa.
Onko kukaan avannut ap:N linkkiä, missä ei ole mitään puhetta asiakasmaksun muuttamisesta?
Kyllä Suomessa on terveydenhoito vielä aika edullista. Kunhan vain saataisiin terveydenhuoltoon töihin tarpeeksi osaavia ihmisiä!