Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Keskiluokan statussymbolit listattu. Kuinka signaloida omaa arvoaan hienovaraisti menemättä överiksi?

Vierailija
08.10.2023 |

Mehiläispesä, string-hylly, paimio-tuoli, Aalto-tarjoiluvaunu, Mademoiselle keinutuoli, Karuselli-, tankki- ja Remmi-nojatuolit, PH5-valaisin, simpukka-pöytälamppu, ritiläpenkki, 50-ja 70-lukujen designsenkit. You name it! Tietäjät tietää. Lokki ja Aaltomaljakko nykyään passe', koska niitä myydään Prismassa. Statussymbolilla on sanana epämiellyttävä kaiku, koska ihmiset haluavat tehdä sillä muihin hienovaraisen vaikutuksen. Erityisesti Artek kiinnostaa nousevaa suomalaista keskiluokkaa ja luokkahypyn vaiheessa kipuileva nuoria. Todella varakkaille selkeät statussymbolit kotona voivat olla nolojakin ja niitä vältellään. Mitä statussymboleita sinulla on kodissassasi? Ovatko ne valikoituneet sinne sattumoisin kauneutensa vuoksi vai onko niillä statusarvoa? Tai ehkä olet saanut perinnöksi sattumalta juuri ne? Tai ehkä kestävä design viehättää, kunnes niistä tulee prismatavaraa.

Kommentit (630)

Vierailija
541/630 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, ettäkö mitä statussymboleita sinulla on kodissasi ja ovatko ne valikoituneet sinne sattumoisin kauneutensa vuoksi vai onko niillä statusarvoa?

- No, on minulla jonkin verran suomalaista ja muutakin skandinaavista muotoilua edustavia tuotteita, Aarikan, Marimekon ja Iittalan ruukkuja ja astioita. Ne on hankittu siksi, että olen tykännyt niiden muotoilusta ja siitä mitä ne edustavat, ja ovat pääasiassa käyttöesineitä. Minusta on kiva juoda aamulla kahvi kauniista mukista. Tosin osa astioista on perittyjä, vanhaa Arabiaa, hopeita ja kristallilaseja, niitä käytetään joskus kun nautiskellaan. On myös vähän koriste-esineitä, kuten Aarikan pässi, Pentikin poro ja Bjoesenin apina. On niillä ehkä vähän myös statusarvoakin, tunnistan sen, mutta ei niitä siksi ole hankittu, enkä muutenkaan pidä niiden statusarvoa mitenkään merkittävänä. 

- Huonekalut on pääasiassa perittyjä, puisia, vanhoja, painavia antiikkirotiskoja, jotka vie paljon tilaa ja joihin olen kiintynyt. Matot on aitoja, maailmalta ostettuja ja perittyjä. Tauluja on myös siunautunut jostain. Lisäksi on vähän Kruunukalustetta, Billnäsiä ja Ikeaa, sellaisia, mitkä ovat käytännöllisiä ja mukavia ja sopivat yhteen toistensa kanssa.

- Meille ei sopisi mikään Mehiläispesä tai String-hylly, vaikka on ne ihan kivan näköisiä. Lokki-valaisin on minusta myös kaunis ja sopii valkoisen pyöreän ruokapöydän päälle. En minä sitä omaan kotiini haluaisi, mutta jos jollakin ei vaikka ole perintöhuonekaluja rasitteenaan, ja pitää ostaa kaikki kaupasta, niin ei se ole minusta huono valinta.  Arvostan kyllä kotimaista ajatonta muotoilua. 

Se apina on muuten kauhea ruma, sori. Samoin kuin muutkin sen muotoilijan eläinfiguurit. Olen niitä katsellut ja ajatellut, että jos toi on huippudesigniä, niin huh huh. Ostaisin mielelläni jonkun pienen designesineen jos löytäisin jotain nättiä. Vielä ei ole tullut vastaan.

Vierailija
542/630 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekonomi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekonomi kirjoitti:

Enemmän tuo kaikki edustaa WT-kansaa.

Oikeasti varakkaat ja sivistyneet ei hanki mitään turhaa krääsää.

Ostetaan laatua, mutta mitkään merkit yms. ei näy ulospäin.

Jos on statusesine tai merkit paistaa, on se merkki duunariluokasta ja matalasta koulutuksesta.

Asia ei ole minusta aivan noin yksinkertainen, mutta juu, siinä mielessä kyllä olen samaa mieltä, että duunariluokasta ponnistaneet pyrkivät usein signaloimaan omaa keskiluokkaan kuulumistaan tiettyjen statusesineiden ja merkkien avulla.

Mutta mitenkä muutenkaan sitä voi osoittaa? 

Se taitaa olla asian ydin: miksi sitä haluaa osoittaa? Varsinkaan, kun se ei ole totta?

Ne, joilla rahaa on eivät osoita. Heitä ei kiinnosta, päin vastoin, usein ollaan vähän hissunkissun varoistaan.

Kummisetäni ja tätini ovat molemmat toimitusjohtajia suht isoissa yrityksissä ja rahaa on. Heillä on silti ollut koko muistamani 40-vuotta samat halvat huonekalut, pienessä vanhassa mökissään. Kulkevat täysin perus-tuulipuvuissa ja ajavat 10-vuotta vanhoilla volvoilla.

Ovat toki sivistyneitä ja panostavat tilaisuuden arvon mukaisesti esim. juhliin, mutta en voisi kuvitellakaan heiltä löytyvän jotain paitaa isolla Gucci-merkillä tai HH-logo, Lokki-valaisin 😂

Ei, varakkaita se ei kiinnosta. Mutta kaupan kassalla oleva ystäväni pitää edellä mainittuja merkkejä erittäin tärkeinä. Ajaa velaksi ostamallaan uudemmalla autolla kuin kummini, sanomattakin selvää, että se on BMV.

On pahoissa veloissa ja ihmettelen, miksi ne merkit on niin iso asia.

Itse tienaan neljä kertaa sen mitä hän, mutta kuljen kirpputorin toppahousuissa ja villapaidoissa ja ajan vanhalla Passatilla.

Mulla kyllä ajelivat jo nyt edesmenneet isovanhemmat kalliilla autoilla ja kodit oli sisustettu kalliilla huonekaluilla. Eikä mummi todellakaan ollut mikään perusmummeli vaan viimeisiin elinvuosiin asti pynttäytynyt helmikaulanauharouva joka kävi kerran viikossa kampaajalla pesussa ja föönauksessa ja joka päivä leivoskahvilla kahvilassa.  Siinä on vaan se ero että tämä vanhempi kansa ei edes pidä mitenkään epätavallisena sitä että vaatteet ja laukut ostetaan putiikista ja leipä kahvilakonditoriasta ja kaikki vapaa-aika menee joko kahvilaravintolassa tai hevostallilla. Jossa joku muu hoitaa ne hevoset. 

Tämä kaikki on siis normaalia ja tavallista. Eikä merkkivaatteet ja laukut ole muille näyttämistä varten vaan normaaleja käyttötavaroita, toki niissä ei ole mitään koko rinnan poikki meneviä räikeitä logoja. Siitä huolimatta että mummi joskus oli lähinnä järkyttynyt siitä että joku oikeasti hankkii vaatteita Anttilasta (siis minä) . Vanhempani ovat samanlaisia, ei heille mene ymmärrykseen se, kuinka joku voi ostaa huonekaluja käytettynä.  ellei ole köyhä tai ellei ne ole antiikkia.

Niin, tässä on se ero että sinun isovanhempasi ovat olleet pyrkyreitä jotka tod. näk. kasvaneet köyhissä oloissa, ja kun on ollut edes parisataa tonnia omaisuutta, niin sitä on pakko ollut päästä levittelemään ja leasata jotain 600e/kk autoja ja ostella "helminauhoja".

Kun puhutaan vanhan rahan vaatimattomuudesta, puhutaan niistä joilla pelkkä talo tai osakesalkku on 100x tai 10000x isovanhempiesi omaisuuden verran.

Nämä ovat juuri niitä Ingvar Kampradin kaltaisia ihmisiä jotka ajelevat vanhalla Volvolla jossain kuluneessa metsästystakissa. Eivät he koreile logoilla tai koe tarvetta päivittää autoaan naapuria varten joka toinen vuosi.

Olipas siinä ilkeä kommentti. Kirjoittajan isovanhemmat ovat ihan hyvin voineet olla luontevasti sitä mitä olivat, ja siltä se on joka tapauksessa näyttänyt tuolle kirjoittajalle. Ei helminauhoissa ja kahviloissa ole mitään pahaa. Ja isovanhemmat muistetaan yleensä eläkeikäisinä. Onhan se mummikin voinut nuorempana tehdä vaikka mitä muutakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/630 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmalämpöpumppu

Paskat.

Öljylämmitys eikä aikomustakaan asentaa mitään nuhapumppuja halpoineennsähköineen. Se on statusta.

Vierailija
544/630 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelevatko ihmiset ihan oikeasti jotain signalointeja näissä ostoksissa? Jos näin on, niin aika hataralla ja epävarmalla pohjalla on identiteetti.

Vierailija
545/630 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kaunein koti-ohjelmassa näkee paljon näitä status-esineitä.

Naurettavaa, että kaikille on ne samat esineet kaikkialla ja esimerkiksi se tummahko vihreä seinä on nyt jokaisessa kodissa ja jokaisella on useampi lamppu, jossa itse polttimo näkyy, siis ilman varjostinta.

Nämä juuri todistavat sen, että ei näitä ole hankittu siksi, että niistä tykätään vaan kun niitä kuuluu hankkia.

5-10 vuoden kuluttua, noilla on kaikilla joku ihan muun värinen seinä ja toiset esineet ja sitten he taas väittävät: "hankittiin tällaiset kun tykätään näistä", ziisus mitä sontaa tulee koulutettujen aikuisten suusta!

Joo ja kaikki ne osallistujaperheet puhuu siitä, kuinka hankittiin tämmöstä ajatonta ja oman maun mukaista. Lopputulema on se, että kaikilla on samat esineet samalla tavalla sijoiteltuna: esim. iso lehtinen viherkasvi bohotyylisestä kaislaruukussa aseteltuna joko Aallon pikkujakkaran päälle tai sen tietynmallisen keittiöntuolin päälle. Mitä erikoista tässä on, kun lähes joka kodissa on sama asetelma.

Oikeammin noiden ihmisten pitäisi puhua, että tehtiin ja sisustettiin tämmöinen talo/asunto, koska tää on nyt muotia ja kaikilla muillakin on tällanen. Kyse on muodista, ei mistään muusta. Jännä juttu, miten 90-luvun lopussa kaikki tykkäsivät pyökinvärisesta keittiöstä peiliovilla ja vitriinikaapeista, joiden sisus oli valaistu. Ja kaikki silloinkin puhuivat ajattomuudesta. Ketä nää osallistujaperheet koittaa puheillaan huijata, ihan itseään, vai katsojia?

Kaikilla on nyt mustat keittiöt, samanlaisella avotasolla, samanlaisella aamiaiskaapilla, ja pari käsikranaattivalaisin siinä roikkumassa. Kukaan ei laita 5 v päästä mustaa keittiötä, 10 v päästä musta keittiö on nolointa mitä voi olla. 10 vuoden päästä kaikki inhoaa avokeittiöitä, koska ne ei enää ole muotia, vaan erilliskeittiöt ovat. 

Oudointa tässä sisustusvimmassa on, että porukka tekee sitä pääosin velkarahalla. Kun velka on maksettu, remppaa pitäisi tehdä jo kiireesti, kun muoti ajoi ohi. Itse olen niitä naisia, jotka mieluummin ostaa antiikkia ja tauluja ja sisustaa niillä sen 20 v sitten rempatun asuntonsa. 

meidän sisustus -ym makuun vaikutetaan niin hienovaraisesti ja huomaamattomasti, että kun luulet olevasi yksilöllinen, olet vain vasta muodin ensimmäisessä aallossa ja kohta jo ihan valtavirtaa. Esimerkkinä: haaveilin jo joskus vuonna 2012 salvian vihreästä keittiöstä. Olin inspiroitunut ehkä jostain mitä näin Italiassa, koska mielessäni pyöri myös travertiini ja messinkihanat. Sitten kun 2014 rakennettiin talo, toteutin tämän keittiön, jonka sävy piti hakea värikartalta, koska sitä ei suoraan keittiövalmistajien valikoimassa vielä edes ollut. Messinkihanoja en sentään laittanut, mutta travertiinia kyllä kylpyhuoneeseen. No kappas vain, kun talo oli valmistunut, sain noin 2016 lukea naistenlehdistä kuinka salvia oli keittiössä ja laajemminkin sisustuksessa kuuminta kuumaa. Eipä ollut enää kovinkaan yksilöllinen.

Tähänhän trendinhaistelijoiden ammattikunta perustuu: he tutkivat ja havainnoivat näitä pieniä vihjeitä mitkä ilmaisevat tulevia trendejä. Samat pienet vihjeet vaikuttavat meihin tavallisiin kuluttajiin tiedostamattomalla tasolla. Ei mitään järkeä uusia sisustusta joka kolmen vuoden välein, ettei vain syyllistyisi klisheiseen ja tavanomaisen trendikkääseen. Siksi ei kannata seurata trendejä trendien vuoksi alunperinkään. Vihreästä keittiöstä pidän yhä, mutta messinkihanoja saattaisin jo katua, kuin myös mustakehikkoista tilanjakajaa jollaista joskus hahmottelin mielessäni.

Vierailija
546/630 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan osta mitään vain siksi, että "nämä pitää olla keskiluokkaisessa kodissa". Siksihän ne ostetaan kun tykätään tietystä tyylistä. Se, miksi niin monet tykkää just niistä samoista tavaroista ja kokee ne itselle sopiviksi, no siinä on osattu oikein markkinoida nämä tavarat keskiluokalle.[/quote]

Kylläpä vaan ostaakin, tutulla vaihtuu koko sisustus noin seitsemän vuoden välein, nyt menossa Artek-Hakola ym kausi. Saapas nähdä, onko tämä pysyvä.

Vierailija
547/630 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on kasvatettu niin ettei kannata ostaa mitään huonolaatuista ja googletin parhaan grillin. Ostin osamaksulla tulosten perusteella Weberin grillin ja vasta jälkikäteen luin että siinä on jotain ihmeellistä. Muistaakseni jostain tyyliin Tekniikan Maailmasta näin hyviä arvosteluja.

En tiedä grilleistä oikein mitään ja en edes hahmottanut, että se olis mitenkään erityisen kallis. Tais olla 300-400e tarjouksessa. En enää tarkkaan muista.

Otin jotain grillauskuvia juhannuksesta parvekkeelta jossa se on ja nyt hävettää, että kun ne on postattu Instaan että luuleeko kaikki että leveilen sillä grillillä tai jotain. 🤦

En uskaltanut mitään huonompaakaan ostaa ettei sit oo huono tai heti rikki, kun kerrankin grillin ostaa. Se voi tulla loppupeleissä kalliimmaksi.

Isä on porvarikodin musta lammas akateeminen ja äiti akateemisen perheen akateeminen. Äidin puolelta sukujuurissa on aatelisia joten mullakin on antiikkia ja olen pienestä asti tottunut että sitä on joka paikassa kotona ja taidetta.

Mä en oo ajatellut statusta kun ostan jotain, vaan olen ostanut oman maun ja järjenkäytön mukaan mitä nyt olen ostanut. Monia juttuja ei ole tarvinnut ostaa vaan esim. Finelin Vegeta - astioita olen saanut äidiltä ynnä muuta. Monesti en oo edes tiennyt mitä ne on, että ovat jotain arvokkaita. Nyt vasta keski-iässä olen tutustunut omaisuuteeni ja oivaltanut että se mikä mulle on ollut kattila, onkin arvokas.

Olen sillä perusteella lopettanut ruoan valmistamisen joissain astioissa.

Status mulla on kuitenkin alhainen, sillä mulla on terveysongelmia ja tällä hetkellä olen työtön työnhakija ja opiskelen taidekoulussa omaehtoisesti ekaa peruskoulun jälkeistä tutkintoa vaikka olen jo keski-ikäinen. Olen duunarina ollut.

Asun kaupungin vuokra-asunnossa huonolla alueella.

Vierailija
548/630 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan osta mitään vain siksi, että "nämä pitää olla keskiluokkaisessa kodissa". Siksihän ne ostetaan kun tykätään tietystä tyylistä. Se, miksi niin monet tykkää just niistä samoista tavaroista ja kokee ne itselle sopiviksi, no siinä on osattu oikein markkinoida nämä tavarat keskiluokalle.

Kylläpä vaan ostaakin, tutulla vaihtuu koko sisustus noin seitsemän vuoden välein, nyt menossa Artek-Hakola ym kausi. Saapas nähdä, onko tämä pysyvä.

mut siis se Hakola, sehän on vaan sohva. Ihan tavallisia sohvia, valmistaja pitää jo käydä kurkkimassa jostain merkinnästä saumassa, että sen tunnistaa. Onko se juttu siis juuri se valmistaja?

Vierailija
549/630 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut on kasvatettu niin ettei kannata ostaa mitään huonolaatuista ja googletin parhaan grillin. Ostin osamaksulla tulosten perusteella Weberin grillin ja vasta jälkikäteen luin että siinä on jotain ihmeellistä. Muistaakseni jostain tyyliin Tekniikan Maailmasta näin hyviä arvosteluja.

En tiedä grilleistä oikein mitään ja en edes hahmottanut, että se olis mitenkään erityisen kallis. Tais olla 300-400e tarjouksessa. En enää tarkkaan muista.

Otin jotain grillauskuvia juhannuksesta parvekkeelta jossa se on ja nyt hävettää, että kun ne on postattu Instaan että luuleeko kaikki että leveilen sillä grillillä tai jotain. 🤦

En uskaltanut mitään huonompaakaan ostaa ettei sit oo huono tai heti rikki, kun kerrankin grillin ostaa. Se voi tulla loppupeleissä kalliimmaksi.

Isä on porvarikodin musta lammas akateeminen ja äiti akateemisen perheen akateeminen. Äidin puolelta sukujuurissa on aatelisia joten mullakin on antiikkia ja olen pienestä asti tottunut että sitä on joka paikassa kotona ja taidetta.

Mä en oo ajatellut statusta kun ostan jotain, vaan olen ostanut oman maun ja järjenkäytön mukaan mitä nyt olen ostanut. Monia juttuja ei ole tarvinnut ostaa vaan esim. Finelin Vegeta - astioita olen saanut äidiltä ynnä muuta. Monesti en oo edes tiennyt mitä ne on, että ovat jotain arvokkaita. Nyt vasta keski-iässä olen tutustunut omaisuuteeni ja oivaltanut että se mikä mulle on ollut kattila, onkin arvokas.

Olen sillä perusteella lopettanut ruoan valmistamisen joissain astioissa.

Status mulla on kuitenkin alhainen, sillä mulla on terveysongelmia ja tällä hetkellä olen työtön työnhakija ja opiskelen taidekoulussa omaehtoisesti ekaa peruskoulun jälkeistä tutkintoa vaikka olen jo keski-ikäinen. Olen duunarina ollut.

Asun kaupungin vuokra-asunnossa huonolla alueella.

Minä en ole instagramissa juuri tuosta syystä. Poikkeuksia varmaan on, mutta väitän, että 90% yli 25 vuotiaista koko Insta on vaan kilpailuareena. Nuorten sisältö on paljon randomimpaa eikä nuoret harrasta kilometrin pituisia tunnistejonoja kolmella eri kielellä.

Vierailija
550/630 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ot mutta mielestäni vuodenaikaan sopimaton pukeutuminen on alaluokkaista. Toppatakit syksyllä ym. kun on olemassa välikausitakkeja. Näyttää aivan siltä kuin olisi olemassa vain se yksi paksumpi takki.

Komppaan, vain beige trenssi on sallittu välikausina.

Siis trenssihän on kesätakki. Mun välikausitakki on villakangastakki, talvella käytän toppatakkia.

-vilukissa

Vierailija
551/630 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syvästi kyllästynyt näihin symboleihin ja statusesineisiin. Elitismiin ja snobismiin. Konformismiin. Turhaan  pätemiseen ja hiljaisiin "tietäjät tietää" signaaleihin. Sosiaalisen distinktion keinotekoiseen rakentamiseen.

Tämä tapahtui tuossa noin joskus 45:n paikkeilla. Oma snobbailu (pyydän anteeksi kaikilta snobbailuni uhreilta) oli loppunut jo ehkä noin 10 vuotta sitten. Yleensä teen kuten haluan ja joissain tapauksissa kuten sopivaa ja kohteliasta on.

Nykyisen matalan profiilin lisäksi minä signaloin joissain tilanteissa hitusen ärtyneenä ihan sumeilemetta sellaista "Asialla ei merkitystä"-asennetta, jolloin sitä on tietenkin epäsosiaalinen ja herättää kummastusta ja pahennusta.

Toki joitain symboleja on edelleen, kuten " vetävän näköisellä seuralaisella olevansa niin korkealla hierarkiassa että pääsee parittelemaan halutuimpien partnerien kanssa vaikka oma olomuoto ei niin hehkeä olisikaan".

Tai jos kyseessä on mikä tahansa merkittävä tilaisuus, kutsu tai kevyempi sosiaalinen tapahtuma, niin sitten kaikki mahdollinen parhaani mukaan ja tilaisuuteen sopivasti, ihan vain yleisestä kunnioituksesta kutsujaa ja kanssaihmisiä kohtaan.

Ehkäpä tämä on äärimmäisen elitismin muoto tai sitten olen vain kyllästynyt turhuuteen ja hitusen aikuistunut.

Miten vain.

Vierailija
552/630 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin tunnustaa, että kun 15 v sitten sisustimme uutta asuntomme, piti hankkia todella monia silloista statussymboleita (string, lokki, puppy, kotimainen sikakallis sohva jne.). Ihan vaan sen takia, että kaikilla muillakin oli.

Hankimme puolitoista vuotta sitten mökin ja sinne on kalusteet hankittu vanhempien mökin varastosta, saatu myös muilta sukulaisilta ja tätivainaan kuoltua sain paljon mm. rottinkikalusteita. Paljon on kunnostettu ja maalattu. Kovin monta uutta tavaraa ei ole ja nekin on jostain Jyskistä, K-Raudasta, Puuilosta ja Tokmannilta. Ainoastaan sohva on pakko ostaa uutena jostain, kun olkkari on niin hankalan mallinen. Ja lisäksi kärsin lutikkakammosta.

Täytyy sanoa, että mökin sisustus on tosi onnistunut kokonaisuus omasta mielestäni. Ja myös vieraat ovat antaneet positiivista palautetta.

Vierailija
553/630 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Signaloida omaa arvoaan? Ihmisen arvo perustuu sille, että Jumala on hänet luonut. Alastomaksi ihmiseksi, ilman statussymboleita tai muuta kypsymätöntä.

Vitsihän tämä aloitus olikin, mutta surullisen totta, että oikestikin osa on niin kiinni materiassa ja ulkoisissa merkeissä, ja rakentaa identiteettinsä ja elämänsä mammonalle.

Kulissit ei kiinnosta, onni tulee muusta. Nyt kirkkoon!

Kyllä mutta kirkossa ei ole pakko käydä. Ihmiset käy siellä kuuntelemassa ja katselemassa toisiaan. Yksinkin voi olla uskossa.

Vierailija
554/630 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika helposti noita edullisempia statusesineitä kertyy kotiin ihan huomaamatta ja suunnittelematta. Meillä esim. tuo jonkun haukkuma Bojesenin apina hankittiin lapselle helpottamaan takin ripustamista korkeaan naulakkoon ja string-hylly lastenhuoneeseen lapsen askarteluiden esillelaittoon. En mitenkään erityisesti seuraa sisustusmuotia tai halua hankkia pinnalla olevia tavaroita, mutta varmaan joku insta/sisustuslehtikuvasto on alitajuisesti vaikuttanut, kun tuollaiset on tullut hankittua. Puhumattakaan useammasta Iittalan ja Marimekon maljakosta… Myös Hakolan sohvaa kuolasin joskus, mutta totesin sen liian kalliiksi lapsi- ja lemmikkiperheeseen.

Vierailija
555/630 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin ChatGPT:tä listaamaan keskiluokan statussymboloita. Sain hyvät naurut noista kahdesta viimeisestä. 

Uusi auto

Isot lomat

Designer-vaatteet

Brändilaukut

Älypuhelin

Taulutelevisio

Macbook-laptop

Fitness-jäsenyys

Hienot kengät

Kellot

Korut

Kylpyhuoneen spa-varusteet

Golfkenttäjäsenyys

Älykoti-laitteet

Viinikaappi

Apple Watch

Vene

Polkupyörä

Mannermainen loma

Sisustussuunnittelija

Brändisilmälasit

Hammasraudat (aikuisille)

Keittiön graniittityötasot

Moottoripyörä

Kirjahyllyt täynnä kirjoja

Suuri DVD/Blu-ray-kokoelma

Kuntosalikortti

Pihanhoitokoneet

Ilmastointilaite

Puutarha

Designer-keittiö

Ravintolaillalliset

Brändikäsilaukku

Pelihuone

Arvokas taidekokoelma

Viinitilaosuus

Järvimökki

Arvokkaat lomakohteet

Kotisali

Rannekello

Golfmailat ja -varusteet

Lehtitilaus

Lasten yksityiskoulu

Merkkivaatteiden lapsille

Hieno pyöräilykypärä

Pelikonsolit

Aktiivisuusranneke

Henkilökohtainen kampaaja

Merkkikosmetiikka

Vesijetti

Nettikäyttöoikeudet

Lomaosake

Maksulliset TV-kanavat

Golf-cart

Älykäs kodinhoitojärjestelmä

Hyvä ammattikuvaaja

Tietokonepeliharrastus

Kustomoitu asuste

Vaatekaapin järjestelmä

Tyylikäs tietokonetuoli

Ajankohtainen sisustus

Matkailuvaunu

Vesihiihtovälineet

Uima-allas

Kasvohoidot

Liikuntavälineet

Taide- ja musiikkitapahtumat

Laadukas grilli

Hieno astiasto

Sukelluslaitteet

Uusimmat elektroniset laitteet

Spa-päivä

Musikaaliliput

Vuosittainen perheloma

Kesämökki

Hieno viinipullonavaaja

Kalliit lasketteluvälineet

Arvokkaat valokuvakehykset

Digitaalinen järjestelmäkamera

Terassikalusteet

Kalliit juomapullot

Mökkivene

Suklaakonvehdit

Juhlapukeutuminen

Champagne

Ylellinen kylpytakki

Golf-tapahtumat

Pelit

Spa-loma

Kiiltävät keittiökoneet

Terassi tai patio

Älykäs valaistusjärjestelmä

Hienot astiat

Kalliit hajuvedet

Moottorikelkka

Retkivarusteet

Hieno tupakointivaruste

Henkilökohtainen kokki

Yksityinen lentokoneen osuus

Vierailija
556/630 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kalliimmat tuotteet on ihan järkeviä, esim valmistettu Suomessa tai sellainen laatutaso, mikä pitäisi kaikissa esineissä vähintään olla, mutta ei ole jossain sotkan kalusteissa. 

Vierailija
557/630 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei sisustuksessa ole mitään noista aloituksen mehiläispesistä yms. Kotimme ei ole niin moderni, että sinne sopisi funktionalistiset design-esineet. Toisaalta sisustus on valittu käytännöllisyys edellä (pestävine sohvanpäällisineen jne). 

Monia muita keskiluokan "statuksia" varmaan on, kuten uusi auto, mutta ei ole yhtään artekia (Alvar Aallon muotoilusta en vaan pidä...) eikä astiatkaan ole meillä alussa mainittua arabiaa, vaan villeroy&boch. 

Designia enemmän kiinnostaa taide, ja jos jostain haaveilen niin öljyvärimaalauksista, viime vuosikymmenten nuorilta tekijöiltä, mutta toistaiseksi on ylimääräiset tuhatlappuset kuluneet esim remontteihin tai lemmikkeihin. 

Vierailija
558/630 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole mitään enkä tiedä, kenen takia niitä hankittaisiinkaan, kun harvemmin käy vieraita.

Näinhän se on! Tuon artikkelin tekijät elävät menneessä maailmassa, jossa kyläiltiin. Eihän omaa statusta voi osoittaa millään joka on ja pysyy kotona.

Kyllä lokki- tai tupla kupla -valaisin usein on aseteltu näkymään ikkunasta myös ohikulkijalle. 

Mulla ei ole kuplaa eikä lokkia, mutta hyvä tietää että jos ostaa, se kannattaa piilottaa joihinkin kämpän ikkunattomista huoneista eli vaatehuoneeseen tai vessoihin. Ettei näytä siltä että leveilen naapureille.

Vierailija
559/630 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Taide. Siinä ihminen arvostaa toisen luomaa sellaisena kun on, eikä vaan nimen perusteella kuten näitä artekeita ja muita. Taidetta on paljon, ja pitää olla silmää että osaa tehdä oikeita ostoksia.

Aika ja joustavuus. On aikaa lähetä tehdä ja mennä, jos ei jostain syystä ole niin nähdään muut mahdollisuudet kuitenkin mennä.

Kirjoitat mielestäni ristiriitaisesti ja puhut itsesi pussiin. Mitä tarkoitat tällä: "Pitää olla silmää, että osaa tehdä oikeita ostoksia"? Sitäkö, että taidetta ostaessa pitäisi kuitenkin osata ostaa "oikeanlaista" taidetta, ei mitä tahansa omaa makua miellyttävää?

Vierailija
560/630 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Hesarin jutussa mainittu muita statusesineitä kuin aloituksessa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan