Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Keskiluokan statussymbolit listattu. Kuinka signaloida omaa arvoaan hienovaraisti menemättä överiksi?

Vierailija
08.10.2023 |

Mehiläispesä, string-hylly, paimio-tuoli, Aalto-tarjoiluvaunu, Mademoiselle keinutuoli, Karuselli-, tankki- ja Remmi-nojatuolit, PH5-valaisin, simpukka-pöytälamppu, ritiläpenkki, 50-ja 70-lukujen designsenkit. You name it! Tietäjät tietää. Lokki ja Aaltomaljakko nykyään passe', koska niitä myydään Prismassa. Statussymbolilla on sanana epämiellyttävä kaiku, koska ihmiset haluavat tehdä sillä muihin hienovaraisen vaikutuksen. Erityisesti Artek kiinnostaa nousevaa suomalaista keskiluokkaa ja luokkahypyn vaiheessa kipuileva nuoria. Todella varakkaille selkeät statussymbolit kotona voivat olla nolojakin ja niitä vältellään. Mitä statussymboleita sinulla on kodissassasi? Ovatko ne valikoituneet sinne sattumoisin kauneutensa vuoksi vai onko niillä statusarvoa? Tai ehkä olet saanut perinnöksi sattumalta juuri ne? Tai ehkä kestävä design viehättää, kunnes niistä tulee prismatavaraa.

Kommentit (630)

Vierailija
621/630 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Me ollaan ylintä keskiluokkaa, ei aivan eliittiä. Vaimolla on paljon hienoja laukkuja (yksi Louis Vuitton!) ja minulla saksalainen kalliin hintaluokan premium auto (2022 mallia). Kyllä varakkuus ja sivistys saa näkyä."

Varakkaat eivät kehuskele autoilla tai laukuilla.

Sivistyneistä puhumattakaan.

Vierailija
622/630 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On oikeastaan hassua, että koivu on monien mielestä ollut kertakaikkiaan out sisustuksessa jo pitkään ja sellaisista huonekaluista ja pinnoista on laittauduttu aikoja sitten eroon, mutta pyhä Artek on silti ollut jalustalla :D

Mitä puulaji on tällä hetkellä "in"? Mielestäni koivuhuonekalut (vaaleat, ei kellastuneet) ovat kivoja ja kodikkaita. Hienompia kuin valkoiset kalusteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/630 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Me ollaan ylintä keskiluokkaa, ei aivan eliittiä. Vaimolla on paljon hienoja laukkuja (yksi Louis Vuitton!) ja minulla saksalainen kalliin hintaluokan premium auto (2022 mallia). Kyllä varakkuus ja sivistys saa näkyä."

Kuulostat mun eksältä.

Vierailija
624/630 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustyksessa ajattomat, tyylikkäät ja harkitut klassikot joita ei saa nettikaupoista. Tyylikäs, aito, uniikki taide ja harkitut asettelut. Ei liikaa tavaraa, yksinkertainen puhdas ja avara sisustus. Blogi/instagram/sisustusohjelmat on totaalisesti out ja harkitut kokonaisuudet pidetään omassa tiedossa. Nousukkaat on niitä jotka elvistelee löydöillään. 

Vierailija
625/630 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin ainoastaan ranskalaisia ja italialaisia tuotteita.

Vierailija
626/630 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona pitää viihtyä, ja itse en viihdy artek-tyylissä, en halua että kotona näyttää toimistolta tai sairaalalta. Huonekalut ovat sohvaa ja sänkyjä lukuunottamatta kirppareilta tai huutokaupoista tai tutuilta saatuja. Jos elämässä pitäisi vielä jostain sisustuksesta stressata, niin miten jäisi aikaa kaikille kivoille ja olennaisille asioille?

Sisustus on kiva asia. Ei siitä tosin stressata tarvitse, eikä tulisi mieleenikään hankkia yhtäkään klassikkoa ikinä vieraille näytettäväksi. Kirpparilta löytyy ja halvalla pitää saada. 

Vierailija
627/630 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Art deco kultapalmuineen on mun juttu.

Sama!

Vierailija
628/630 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialaiset oikeasti osaa tehdä huonekaluja! 

Vierailija
629/630 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välttelen statussymboleita. Ne on minusta niin läpinäkyviä ja noloja. Tämä asenne juontaa lapsuudenkodista. Minulla oli koulukaveri, jonka kotona oli Artekia ja Muuramea. Meillä oli antiikkia ja vähän kaikkea muutakin. Nykyäänkin sisustan hyvin klassisesti, enimmäkseen perintöhuonekaluilla. Mutta tykkään niistä. Jos olisin perinyt esim. Lokki-valaisimen, en usko, että käyttäisin sitä, koska se tuntuisi minusta epämukavalta. 

Mietin tuota signalointia. Ensin ajattelin, että vältän kaikkea signalointia, enkä varmasti signaloi. Mutta kyllä sitä varmaan kaikki tekee. Ehkä tunnistettavasti keskiluokkaisten statusesineiden välttelykin on eräänlaista signalointia, ettei kukaan erehtyisi pitämään minua keskiluokkaisena - mitä silti olen, mutta yritän valinnoilla varmaan kertoa että nimenomaan ylempää keskiluokkaa? Hyi h...

Status symboleita on tunnetuillakin tekijöillä harvemmin tunnettuja tuotteita, niitä itse suosin. 

Vierailija
630/630 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuolla rahallahan olisi saanut kappaleita oikeiltakin kellomerkeiltä, kuten vaikka Rolexilta"

Rolex on juuri niille jotka haluavat päteä koska se on ainoa kallis kellomerkki jonka jokainen taviskin tuntee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi