Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Keskiluokan statussymbolit listattu. Kuinka signaloida omaa arvoaan hienovaraisti menemättä överiksi?

Vierailija
08.10.2023 |

Mehiläispesä, string-hylly, paimio-tuoli, Aalto-tarjoiluvaunu, Mademoiselle keinutuoli, Karuselli-, tankki- ja Remmi-nojatuolit, PH5-valaisin, simpukka-pöytälamppu, ritiläpenkki, 50-ja 70-lukujen designsenkit. You name it! Tietäjät tietää. Lokki ja Aaltomaljakko nykyään passe', koska niitä myydään Prismassa. Statussymbolilla on sanana epämiellyttävä kaiku, koska ihmiset haluavat tehdä sillä muihin hienovaraisen vaikutuksen. Erityisesti Artek kiinnostaa nousevaa suomalaista keskiluokkaa ja luokkahypyn vaiheessa kipuileva nuoria. Todella varakkaille selkeät statussymbolit kotona voivat olla nolojakin ja niitä vältellään. Mitä statussymboleita sinulla on kodissassasi? Ovatko ne valikoituneet sinne sattumoisin kauneutensa vuoksi vai onko niillä statusarvoa? Tai ehkä olet saanut perinnöksi sattumalta juuri ne? Tai ehkä kestävä design viehättää, kunnes niistä tulee prismatavaraa.

Kommentit (630)

Vierailija
581/630 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän edelleen vuonna 2002 ostettua Nokia 6510:ä kakkospuhelimena. Oikeastaan se kulkee mukana kaikkialle kompaktin kokonsa takia. Eipä noita enää jokaiselle jaripetterille tai valtteri-viljamille riitäkään.

Vierailija
582/630 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kokoelma rannekelloja lipaston päällä lasikantisessa kellorasiassa. Kellot ovat kaikki aitoja, myös Omega ja Montblanc. Jälkimmäinen maksoi noin 10 000 euroa. 

Kello on kätevä statussymboli. Se kulkee mukana ranteessa.

Paitsi että nykyisin lähes kaikilla on tyyliin Apple Watch tms. En voisi edes kuvitella kulkevani joku pattereilla käyvä reliikki ranteessani, jonka ainoa informaatio olisi aika ja varakkuustasoni.

Apple Watch on tosiaan kaikilla. Ja siksi enemmän ihmisen tulotasosta kertoo joku kunnollinen oikea kello.

Minusta Apple Watch alkaa olla jo vähän nolo, kun se on olevinaan joku statussymboli, mutta todellisuudessa sen saa parilla sadalla eurolla ja joka toisen perusjampan ranteessa killuu sellainen.

(minulla on itselläkin apple Watch) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/630 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaihtui ruokapöydän yllä ollut Lokki-valaisin Kalatiira-valaisimeen keväällä. Tuli kammottavat pari viikkoa kesällä, kun se valaisin alkoi rääkyä liitoksistaan aina aamuisin kun vaimoni istahtihe syömään keittämiään munia ja muutamankin kerran lamppu kopsautti leidin letin liiskaksi. Luuli kai poikastensa menevän siinä parempiin suihin. Pelottava lamppu mut minkäs teet: tanskalaista hentoa linnunmaitolasia ja hinta 3k€ - eihän sitä _voinut jättää ostamatta_.

Vierailija
584/630 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Me ollaan tukevasti ylempää keskiluokkaa. Ei paljoa kiinnosta mitkään statussymbolit. Lähinnä naurattaa, kun ympärillä täällä tylsän keskiluokkaisella alueella muut kilpavarustelee milloin milläkin. Ulospäin kukaan tuskin arvaa meidän tulotasoa tai koulutusta tai mitään muutakaan. En ole oikein koskaan ymmärtänyt, miksi sitä omaisuutta tai luokkaa pitäisi jotenkin korostaa. Eikö ole tärkeintä, että meillä on kiva meille sopiva elämä ja ollaan onnellisia?

Eikö hävetä jos naapurit luulee teitä köyhiksi?

Vierailija
585/630 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Meillä vaihtui ruokapöydän yllä ollut Lokki-valaisin Kalatiira-valaisimeen keväällä. Tuli kammottavat pari viikkoa kesällä, kun se valaisin alkoi rääkyä liitoksistaan aina aamuisin kun vaimoni istahtihe syömään keittämiään munia ja muutamankin kerran lamppu kopsautti leidin letin liiskaksi. Luuli kai poikastensa menevän siinä parempiin suihin. Pelottava lamppu mut minkäs teet: tanskalaista hentoa linnunmaitolasia ja hinta 3k€ - eihän sitä _voinut jättää ostamatta_.

Ai kauhee!! 🤭

Vierailija
586/630 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelen statussymboleita. Ne on minusta niin läpinäkyviä ja noloja. Tämä asenne juontaa lapsuudenkodista. Minulla oli koulukaveri, jonka kotona oli Artekia ja Muuramea. Meillä oli antiikkia ja vähän kaikkea muutakin. Nykyäänkin sisustan hyvin klassisesti, enimmäkseen perintöhuonekaluilla. Mutta tykkään niistä. Jos olisin perinyt esim. Lokki-valaisimen, en usko, että käyttäisin sitä, koska se tuntuisi minusta epämukavalta. 

Mietin tuota signalointia. Ensin ajattelin, että vältän kaikkea signalointia, enkä varmasti signaloi. Mutta kyllä sitä varmaan kaikki tekee. Ehkä tunnistettavasti keskiluokkaisten statusesineiden välttelykin on eräänlaista signalointia, ettei kukaan erehtyisi pitämään minua keskiluokkaisena - mitä silti olen, mutta yritän valinnoilla varmaan kertoa että nimenomaan ylempää keskiluokkaa? Hyi h...

Vierailija
587/630 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät tunnista signalointia. Mutta kyllä myös se on signalointia, että ei välitä muiden ajatuksista. Signalointi on eri ryhmille erilaista.

Mutta aloituksessa olleeseen kysymykseen: miten signaloida hienovaraisesti...?

- Vältä kokonaan liian näkyviä alemman keskiluokan unelmasymboleita kuten Apple, Artek, Audi.

- Ole varovainen liian tunnettujen design-esineiden, Lokki- ja Mehiläispesä-valaisimien, String-hyllyn jne. kanssa. 

- Hanki tilalle kauniita ja laadukkaita tuotteita, joista itse pidät ja joiden kanssa on hyvä olla. Esim. antiikkia, käsityötä, uniikkihuonekaluja, jokin soitin, kirjoja ja taidetta.

- Keskity esineiden sijaan pikemminkin elämäntapaan ja arvoihin ja elä arvojesi mukaista elämää. Esim. luomuruokaa, henkisyyttä, hyvinvointia, oma kasvimaa tai lähiruokaa. Kestäviä ja eleettömiä quiet luxury -vaatteita ja uniikkeja asusteita, joista itse pidät, esim. itse neulottuja sukkia tai paitoja.

Vierailija
588/630 |
17.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minua ei kiinnosta signaloida yhtään mitään. Olen vahvasti keskiluokkaa, ylempää sellaista, eikä napeksi pätkääkään mitä muut ajattelevat. Olen introvertti ja tärkeät asiat tapahtuvat pääni sisällä, ei ulkopuolella. Materian esittely ja sillä kilpailu ei maailmankuvaani juurikaan kuulu.

Jep. Osoitat omalla signaloinnillasi alemmalle ja nousevalle keskiluokalle, että sinun keskiluokkaisuutesi ei riipu statusesineistä, vaan omaat niin riittävästi keskiluokkaista henkistä pääomaa, että olet vahvasti keskiluokkaa, ja vieläpä ylempää sellaista. Eli signaloit hyvin vahvasti.

Osoitat alemmalle ja nousevalle uudelle keskiluokalle, että heidän on turha yrittää minkään statusesineiden avulla pyrkiä ainakaan siihen ylempään keskiluokkaan, josta katsot heitä alaviistoon.

Ei se ehkä tämän elämän aikana heiltä onnistuisikaan, koska noin vahva keskiluokkainen identiteetti edellyttää yleensä syntymistä keskiluokkaan. Duunarikotiin syntyneen luokkaretkeläisen keskiluokkaidentiteetti on yleensä haavoittuvampi ja tarvitsee tuekseen monenlaisia esineitä. 

Vierailija
589/630 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallis rannekello on vahva statussymboli. Ja nimenomaan ylemmän keskiluokan symboli. Alempi keskiluokka saisi halvauksen jos tietäisi, miten paljon maksaa entry level -tasoinen kello (aloittelevan harrastajan kello). Hintaluokka on alkaen 10 000 euroa. 

Yle Areenan dokumentti "Rakastamme kalliita kelloja" valaisee tätä asiaa hyvin. 

Vierailija
590/630 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistys ja sen mukanaan tuoma ymmärrys elämästä on paras statussymboli. Kirjahylly täynnä ostettuja itseluettuja kirjoja on siitä paras ulkoinen merkki kodissa.

Kalliit leikkikalut, joita tuttaville sitten esitellään on turhaa ja halpahintaista ulkoisen arvostuksen kalastelua.

Vierailija
591/630 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minua ei kiinnosta signaloida yhtään mitään. Olen vahvasti keskiluokkaa, ylempää sellaista, eikä napeksi pätkääkään mitä muut ajattelevat. Olen introvertti ja tärkeät asiat tapahtuvat pääni sisällä, ei ulkopuolella. Materian esittely ja sillä kilpailu ei maailmankuvaani juurikaan kuulu.

Täällä toinen samanlainen. Mua ei kiinnosta viestittää kulutuksellani muille yhtään mitään. Eikä mun egoni vaadi omistamaan minkään luokan tunnusmerkkejä. Ihan turhaa, loputonta todistelua omasta arvosta materian kautta.

Vierailija
592/630 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on riittävän hyvä itsetunto ei tarvitse signaloida mitään.

Hankkikaa sellainen. Suosittelen. Elämä on paljon helpompaa kun voi keskittyä muuhunkin kuin siihen, että "mitähän toikin minusta ajattelee".

Vierailija
593/630 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kokoelma rannekelloja lipaston päällä lasikantisessa kellorasiassa. Kellot ovat kaikki aitoja, myös Omega ja Montblanc. Jälkimmäinen maksoi noin 10 000 euroa. 

Kello on kätevä statussymboli. Se kulkee mukana ranteessa.

Paitsi että nykyisin lähes kaikilla on tyyliin Apple Watch tms. En voisi edes kuvitella kulkevani joku pattereilla käyvä reliikki ranteessani, jonka ainoa informaatio olisi aika ja varakkuustasoni.

Apple Watch on tosiaan kaikilla. Ja siksi enemmän ihmisen tulotasosta kertoo joku kunnollinen oikea kello.

Minusta Apple Watch alkaa olla jo vähän nolo, kun se on olevinaan joku statussymboli, mutta todellisuudessa sen saa parilla sadalla eurolla ja joka toisen perusjampan ranteessa killuu sellainen.

(minulla on itselläkin apple Watch) 

Minusta AW ei ole koskaan ollut minkään sortin statussymboli, eihän se ole edes tyyris. Se on henkilökohtainen informaatioväline, jolla katsotaan kehon toimintoja. Hyödyke. Ja joo, mullakin se on.

Vierailija
594/630 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jopo-polkupyörä

Ai kamala. Uskallanko ollenkaan ajella mun Jopollani, joka on ostettu 1965?

Vierailija
595/630 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö heittää roskiin 1968 ostamani 2 Lokki-valaisinta?

Vierailija
596/630 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Olen työväenluokasta, noilla ei ole mitään merkitystä ja aihe on tylsä.

Näen sieluni silmin olohuoneesesi liian ison mauttoman keinoplyyssi pintaisen sohvakaluston. Valtava taulutelkkari ja kotiteatteri joka saa lattian tärisemään. Lastulevy hyllyn täynnä rihkamaa. Seinille vedettynä koristevalona ulkojoukuvalo rimpsu. Vain pari halpaa polyesteri mattoa. Jos asunnossa kaihtimet niin ei verhoja. Parvekkeella paskainen matto, pari muovituolia ja kurkkupurkissa kelluvia tumppeja. Köittiössä Ikean pahvipöytä ja seinälle naulattu iki ihania mietelausetauluja. Jääkaappi puolillaan Tallinnan satamasta tuotua lonkeroa. Makuuhuoneessa ei muita kalusteita kuin linttaan painunut runkopatja ja yöpöytä. Joka puolella likaisia vaatteita henkareissa.

Näen sieluni silmin, että olet suomen kielen taitosi perusteella itse samaa työväenluokkaa. Jos haluaa painaa toisia alas ja mahdollisesti esittää keski- tai yläluokkaista, kannattaa opetella vähintään yhdyssanojen kirjoittaminen.

Vierailija
597/630 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tiennyt että Apple watch on joku statussymboli. Eikö suurella osalla iphonea käyttävistä ole Apple watch? Minulla on Android, koska en tykkää iphonesta, joten ranteessa killuu muu kello. 

Vierailija
598/630 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ylintä keskiluokkaa, ei aivan eliittiä. Vaimolla on paljon hienoja laukkuja (yksi Louis Vuitton!) ja minulla saksalainen kalliin hintaluokan premium auto (2022 mallia). Kyllä varakkuus ja sivistys saa näkyä.

Vierailija
599/630 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, missä menee ylemmän keskiluokan ja eliitin raja? Tietysti ainakin siinä, että kysyy tätä, mutta noin muuten?

Vierailija
600/630 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ford Taunus, Hankkijan lippalakki ja Lampisen puusukset. Siinä on kylliksi pätemisen aihetta. Kyllä varakkuus saa näkyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän