Ei väistetä! Mikä ihmisiä vaivaa... lenkkipolulla/kaduilla tuskin kukaan vaivautuu nykyään väistämään vastaantulijoita.
Käytöstavat niin hukassa!
Juuri kukaan kävelevä aikuinen/lapsi ei vaivaudu väistämään nykyään. Kuljetaan röyhkeästi vastaantulijan kaistalla lenkkipoluilla/kaupungilla. Oletetaan että muut väistää.
Mistä tämä johtuu?
Pahenee vuosi vuodelta.
Kommentit (125)
Justiin tuli perhe pyörillä vastaan. 4 pyöräilijää ajaa rinnakkain ja ketään ei väistetä. Näin tehdään tulevaisuuden pyöräilijät.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut ihan saman. Minua ei ainakaan lenkkipoluilla väistetä. Yhtenä lumisena talvena kapealla lumeen tallautuneella polulla, lenkkipolku jota ei siis talvisin huolleta, mua vastaan tuli nuori nainen.... ja minä näin heti, että jaha, se olis taas mun väistettävä, tein päätöksen etten väistä... joten....
Mut siis, miks mun pitää aina olla se joka väistää... Kysyn vaan!
Sitten on nää fillarihemmot joita poluilla liikkuu, sallittuahan se monesti on, mutta ohjehan on se, että fillari eli nopeampi väistää hitaampaa ja jalankulkijaa... No, mut väistääkö fillaristi? Ei väistä. Se on aina minä kun saa hypätä polun viereen.... ja jos tulevat selän takaa, niin rimpauttelevat sitä soittokelloa, ja joo, jos ei väistä niin sitten mulkoillaan että jo nyt on kumma...
ja tämä tietysti, sori vaan, lastenvaunujen kanssa liikkeellä ovat, ja etenkin jos niitä on parit rinnakkain, niin ei, ei, ei, ja ei, eivät väistä tai siirry syrjään, se on niin kuin taas muiden väistettävä heitä.
Mitä ihmettä, näit heti että nuori nainen ei väistäiti, ja päätit että sinä et väistä. Yleensäkö sinä sitten väistät ihmisiä? Miksei molemmat ottaneet vaikka yhden askeleen sivuun? Aikamoinen jyrä olet.
Itse teen niin, että kävelen päälle, jos ei väistetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiran taluttajat on myös sellaista, jotka eivöt usein väistä. Koira menee pitkällä hihnalla ja omistaja toisella puolella. Niin monta läheltäpiti tilannetta on ollut.
Toivottavasti niiden rakit jää auton alle.
Ei omistajan typeryys ole koiran vika.
Mä väistän kyllä, mutta vasta kohdalla! On ihan älytöntä, että pitäis väistää jo 10m ennen kohtaamista ja rämpiä se aika lumihangessa/ heinikossa tmv. Eli odottele rauhassa, väistän kyllä.
Tässä varmaan sekoittaa se, että lain mukaan ajaradalla kävellessä on kuljettava vasenta reunaa (kaikkialla ei ole jalkakäytäviä), mutta laki ei määrittele millään tavalla kumpaa reunaa kävelytiellä kuuluu kävellä vaan sen saa itse päättää. Monet ovat tämän takia tottuneet kulkemaan aina vasemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet kävelee kaiken lisäksi vasemalla puolella tietä, joka on väärä puoli.
Ei ole. Jalankulkija saa valita puolen sekä jalkakäytävällä että jalkakäytävän ja pyörätien yhdistelmällä.
Minäminäminä! Suomessa on silti oikeanpuoleinen liikenne ja pusken sut taatusti ojaan, jos tulet minua väärällä puolella vastaan.
Jalankulkija saa kulkea millä puolella vaan tai vaikka keskellä, mutta mielestäni hyvä sääntö on, että oikealta ohitetaan myös kävellessä. Itse kävelen oikeaa reunaa enkä väistä vastaantulijoita vasemmalle. Tämä ihan sen takia, ettei minulla ole silmiä selässä enkä nää tuleeko takanani esim. pyörä kovaa vauhtia.
Tarkennus ennen kuin joku viisastelee - vastaantulija ohitetaan oikealta.
Ei ohiteta, vaan sivuutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihana biisi ja ysäri siellä ruudussa... takaisin ei pääse :/
Ymmärrän yskän, vaikka itseäni ei vastaantulevat ihmiset itsessään ärsytä, niin minua ärsyttää heidän käytöksensä. Mikä siinä on, että pitää ruveta syljeskelemään aivan 5 metrin päässä, vaikka sylkäiseekin itsestäni pois päin. Jos näet, että edessäsi on 500 metriä tyhjää tilaa (ei ihmisiä näköetäisyydellä), niin voisitko ystävällisesti kävellä vielä 20 metriä eteenpäin ja syljeskellä vasta siellä. Ärsyttää tuollaiset idiootit
Jostain syystä parhaiten huomio lenkkipolulla muut kulkijat yleensä vanhemmat ihmiset.
Jos he kävelevät vierekkäin niin hyvissä ajoin jo asettuvat kävelemään peräkkäin ja huomioivat vastaantulijan.
Tämän olen pannut merkille.
Väistäminen ei vain kuulu nykyiseen Lähi-Idästä ja Afrikasta tuotuun kulttuuriin. Maailma muuttuu, get over it.
Noin yleisesti mietin että mikä ihmisissä on vialla kun hyvä käytös muita ihmisiä kohtaan on vaikeaa?
Elämä on yhteispeliä - myös siellä lenkkimaastossa tai kaupungin kaduilla.
No kun vasemmanpuoleinen liikenne väistää !
Vierailija kirjoitti:
Väistäminen ei vain kuulu nykyiseen Lähi-Idästä ja Afrikasta tuotuun kulttuuriin. Maailma muuttuu, get over it.
Näin olen huomannut.
Se on peli jossa kuvitellaan osoitettavan omaa rohkeutta tai tärkeyttä.
Itselleni kävi viimeksi isossa marketissa käydessä niin kun kuljin ostoskärryn kanssa, että menosuunnassani nuori mies tuijotti minua jo kaukaa ja kun olin lähempänä, kääntyi jumalauta selin minuun ja yritti kävellä nopeasti takaperin päin kärryä. Väistin vaistomaisesti, muuten olisi ollut poju kärryissä ja se ei ollut ostoslistallani. Käytökselle ei ollut mitään järkevää selitystä, ainoastaan yrittää törmätä ja päästä haastamaan riitaa siitä.
niin siis molemmat väistää, molemmat mahtuu. ei riitaa. se joka ei väistä, putuaa persiilleen. kansallispuistoissakin on ollut kova ruuhka, ja siellä yleensä läpsin vastaantulijoiden puhelimia juurakkoon. leuka pidetään ylhäällä kun kävellään, ei rintaa vasten. ukko kielsi pudottelemasta toisten puhelimia, koska ei aio korvata yhtäkään, jos hajoavat. kun minä pieni nainen, toisista piittaamaton, pyytää kauniisti tilaa karjumalla, niin aina sitä on saanut.
Ne on melkein aina miehiä jotka ihan vakiona ei väistä. Sit jos naisena jatkaakin sitä suoran linjan kävelemistä eikä väistä niitä niin ovat aivan häkeltyneitä. Suurin osa ei vaan tiedosta tätä arjessaan, se on niin automaatio.
Siis naiset eivät väistä, miehet kyllä. Naiset tulee ihan suoraan päälle. Olen ikäni ihmetellyt tätä.
t. Mies
Potkithan lastenrattaat tieltä jos siellä onkin naisia?