Ei väistetä! Mikä ihmisiä vaivaa... lenkkipolulla/kaduilla tuskin kukaan vaivautuu nykyään väistämään vastaantulijoita.
Käytöstavat niin hukassa!
Juuri kukaan kävelevä aikuinen/lapsi ei vaivaudu väistämään nykyään. Kuljetaan röyhkeästi vastaantulijan kaistalla lenkkipoluilla/kaupungilla. Oletetaan että muut väistää.
Mistä tämä johtuu?
Pahenee vuosi vuodelta.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ulkoilen paljon, teen pyörä ja kävelylenkkejä. Oma havaintoni johon törmään jatkuvasti, vanhat ihmiset kummatkin miehet ja naiset kävelevät todella usein väärällä puolella tietä. En tiedä mistä tämä ilmiö johtuu, mutta aina sama homma kun lähden lenkille, yksi tai kaksi mummoa tai pappaa tallustaa väärällä puolella tietä.
Ovat ns. myötäpäiväänkulkijoita; sä taidat kiertää lenkkireitit vastapäivään? Monissa kaupungeissa on kirjoittamattomia sääntöjä asiasta. Tietyt väylät / reitit kuljetaan joko myötä- tai vastapäivään.
He kävelevät väärällä puolella tietä ihan joka paikassa, jopa pyörille merkatuilla teillä. Aiheuttavat vaaratilanteita kun tulevat vastaan kuolleissa kulmissa väärältä puolelta. Kaikki muut osaavat kyllä kävellä ihan oikein ja oikealla puolella tietä.
Tuo on muuten totta, että vaikka olisi oikein erivärisellä asvaltilla/laatoituksella erotettu se pyöräilijöiden tila ja vielä maalattu fillarien kuvat siihen kissankokoisilla kirjaimilla, niin kävelijät laahustaa just siinä eikä siinä jalankulkijoiden alueella.
Tikkurilan asematunnelissa on yksi hyvä esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Maahan muuttaneet usein kävelevät tien "väärää puolta".
Näin on eikä tosiaan väistä. Toisaalta nämä kyllä ihan itse vahvistaa todeksi sen vanhan sanonnan, että viisaampi väistää. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maahan muuttaneet usein kävelevät tien "väärää puolta".
Näin on eikä tosiaan väistä. Toisaalta nämä kyllä ihan itse vahvistaa todeksi sen vanhan sanonnan, että viisaampi väistää. Aina.
Tekevät sen ihan tarkoituksella. Vihaavat valkoisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes ymmärrä miksi niin monen pitää nykyään kävellä väärää reunaa, joka sitten aiheuttaa näitä väistötarpeita. Kun kaikki kulkee sitä omassa kulkusuunnassaan oikeanpuoleista reunaa niin kas, koko ongelma poistuu aivan itsestään.
Ihan sama vaikka kuinka kevyenliikenteenväylällä "saa" kävellä kumpaa reunaa vaan niin mikä pirun pakko se on? Etenkin kun sitten just nämä väärää reunaa kävelijät on nihkeimpiä siirtymään/väistämään.
Tuolla ulkona on paljon sellaisia paikkoja jossa ihminen tulee vastaan ikäänkuin kuolleesta kulmasta, niin että ei ole näköyhteyttä, sen estää puu, aita, pensas jne. Ihminen joka kävelee väärällä puolella tietä aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä ja törmäysvaaran. Jokainen ymmärtää, että kävelijät ei ole ainoita ulkona liikkujia. Edes noin yksinkertaista asiaa ei jotkut ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Itse ulkoilen paljon, teen pyörä ja kävelylenkkejä. Oma havaintoni johon törmään jatkuvasti, vanhat ihmiset kummatkin miehet ja naiset kävelevät todella usein väärällä puolella tietä. En tiedä mistä tämä ilmiö johtuu, mutta aina sama homma kun lähden lenkille, yksi tai kaksi mummoa tai pappaa tallustaa väärällä puolella tietä.
Ai. Täällä taasen eläkeikäiset ja reilusti keski-ikäiset on ne ainoat jotka osaa kulkea tien oikeassa laidassa omaan kulkusuuntaansa nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vanha kunnon viisaus on että viisaampi väistää. Joillakin nuorilla naisilla on tapana kulkea kolmekin rinnakkain jalkakäytävillä, pyörätiellä yms. vastaavissa paikoissa. Joskus on tehnyt mieli sanoa, että hommatkaa nyt vielä neljäs kaveri siihen niin saatte vielä tehokkaammin tukittua tien.
Annan persuuksille potkun seuraavan kerran kun 3-4 rinnakkain, eikä väistetä.
Itse jouduin onnettomuuteen yksi kesä kun talutin pyörää ylämäkeä ja päälle ajoi toinen pyöräilijä kauheata vauhtia alamäkeä väärällä puolella tietä, se tul vastaan sellaisesta mutkasta että oli joku muutama sekunti aikaa reagoida, Oma pyörä meni aivan paskaksi ja toinen pyöräilijä lensi törmäyksen voimasta monta metriä ilmassa asfalttiin, onneksi sillä oli kypärä. Nyt selvittiin ilman kummempia loukkaantumisia.
Te jotka kuljette väärällä puolella tietä, joka paikassa ei vain suorilla teillä, te aiheutatte omalla toiminnalla onnettomuusriskin ja teille voi käydä niinkuin tuolle pyöräilijälle joka ajoi minun päälle. Tai jos olette jalkaisin joku ajaa teidän päälle koska ei huomaa teitä ajoissa, koska olette väärällä puolella tietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei kävelijöiden tarvitse enää kävellä kävelytien oikeata laitaa, aiheuttaa jatkuvasti vaaratilanteita. Esim. sä kävelet oikeata laitaa ja samaan aikaan joku kävelee sua vastaan samalla puolella. Mutta myös sua vastaan tulee toinen kävelijä vasenta laitaa. Sitten sä väistät sitä samaa tietä kulkevaa ja takaa tuleekin pyörä. Pyörä ei pääse mistään ohi, kun kaikki kaistat on täynnä kävelijöitä. Näin käynyt muutaman kerran. Kiva olla se, joka on selin siihen pyöräilijään. Ne kaksi muuta kävelijää näkee sen pyöräilijän, sä et. Pitäisi olla peili mukana, että näkisi takaa tulijat. Ennen tämäkin asia oli niin paljon selkeämpi. Ei tarvinnut poukkoilla kaistalta toiselle.
Se joka kävelee vasenta reunaa väistää. Kaikki muut ovat jo siellä missä pitääkin. Ehkä hän sitten jonkin ajan kuluttua alkaa ymmärtää ryhmittyä oikealle.
Näinpä. En ymmärrä miksi esim. koiran kanssa pitäisi kävellä vasemmassa reunassa? Kuulostaa avuttomalta selitykseltä että koiran pitäisi olla juuri taluttajan vasemmalla puolella, miksi hitossa? Koiran taluttajathan eivät väistä koskaan, mikä sinänsä ymmärrettävää, mutta kiva kun tulevat järjestään ns. väärää puolta vastaan, ja lähiössä koiria on paljon! Joten jatkuvasti saa poukkoilla pois heidän tieltään.
Koiran kuljetus vasemmalla puolella juontuu metsästyksestä, kun oikeassa kädessä on kannettu asetta. Se on vain jäänyt yleisesti tavaksi. Nykypäivänäkin seuraaminen koulutetaan vasemmalle puolelle, ja toki sinänsä jos puhutaan tottiksesta ja vastaavasta on toki tärkeää että liikeradat suoritetaan sääntöjen mukaisesti, kuten missä tahansa kilpailullisessa harrastuksessa.
Arjessa taas on oikeasti ihan sama millä puolella koira kulkee. Tärkeintä olisi että koira on pientareen puolella, eli ohjaaja on aina koiran ja ohittajien välissä, ihan turvallisuussyistä. Eikä esimerkiksi koira juokse fleksissä 5 metriä omistajansa edessä. Itse harrastajana olen vaan ollut laiska enkä ole jaksanut opettaa koiraa kulkemaan oikeallakin puolella, kun harrastusten takia se on pitänyt opettaa vasemmalle. Koen kuitenkin kävelijänä, että tärkeintä on (missä tahansa kohtaa käveleekään) ettei siitä yhtäkkisesti lähde hortoilemaan linjaltaan muualle, vaan kulkee luotettavasti ja vakaasti samassa kohtaa tietä koko ajan. Ja jos pitää jostain syystä vaihtaa puolta, vilkaisee taaksensa ettei hyppää kenenkään eteen.
Ja mitään koko tien täyttäviä ryhmäkävelyitä en edes harrasta, saati ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai. Täällä taasen eläkeikäiset ja reilusti keski-ikäiset on ne ainoat jotka osaa kulkea tien oikeassa laidassa omaan kulkusuuntaansa nähden.
Lähes aina väärällä puolella tietä kulkee joko yksi tai kaksi vanhaa ihmistä ikää 60-70 + näin se vain on täällä. Vanhoilla ihmisillä vielä tapana pysähtyä paikoilleen päälistelemään kuin patsaat, sekin pitää ottaa huomioon, jos on pariskunta niin voivat he tukkia koko tien kun kummatkin pälyilee jonnekin äimänkäkenä.
Mä olen aina se joka väistää ja olen huomannut, että se johtuu lähinnä siitä, että skannaan ympäristöä jatkuvasti koska olen vähän hermoheikko ja siksi huomaan sen toisen ennen kuin se huomaa mut. Eli olen jo 100metriä ennen kohtaamista väistynyt, koska ajattelen jotenkin, etten halua miettiä asiaa seuraavien sekuntien ajan vaan hoitaa sen jo pois alta etukäteen. Nuo muut sitten ehkä 50metrin päässä huomaavat minut, mutta olenkin jo siirtynyt tien toiseen laitaan, joten..
Olen aika pitka, joten kylla lopulta vaistavat tai tormaavat. Mutta sittenpahan tormaavat.
Samoin menettelen autolla. Jos olen kaistallani en vaista vastaantulijoita.
Ihmettelen samaa lisäksi ei piitata pskaakaan liikennesäännöistä pyöräilijät pyöräilee missä sattuu ja kävelijät miten sattuu.
Mä kuljen metsälenkillä usein keskellä tietä, koska paikassa on paljon käärmeitä ja niitä aina välillä luikertelee tien poikki. En siis halua olla siinä heti reunassa astumassa päälle tai ottamassa iskua. Toki sitten siirryn reunempaan jos vastaan tulee joku. Siitä keskeltä on muutenkin helpompi väistellä kumpaankin suuntaan.
Itse ajattelen asian näin, että joo ei se haittaa niin paljon jos ei vilkkaalla suoralla tiellä jossa kaikki näkee ihmisen pitkältä matkalta kävelee väärää puolta tietä. Mutta ne vaaratilanteet tuleekin kun ei ole näkyvyyttä siihen ihmiseen syystä tai toisesta. Ja se joka aina on tottunut kävelemään tai pyöräilemäään miten sattuu eikä välitä mistään, joku päivä ajaa jonkun päälle tai hänen päälle ajetaan, kun hän on väärällä puolella.
Mä ainakin väistän aina jos joku tulee vastaan. Ei oo iso vaiva. Talvella penkan puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä parhaiten huomio lenkkipolulla muut kulkijat yleensä vanhemmat ihmiset.
Jos he kävelevät vierekkäin niin hyvissä ajoin jo asettuvat kävelemään peräkkäin ja huomioivat vastaantulijan.
Tämän olen pannut merkille.
Joo noin yleisesti kyllä.
Sit nämä tekstiiliulkoilijat' oranssin värisillä huulipunilla?
Niitä joskus vastaan tulee koko tien leveydeltä. Eivät väistä.
Olen nähnyt muutaman kerran talvella ja sulan maan aikana. Metsän puolelle väistin. Nyt en väistä enää, kun ei koronan takia ole suositeltu välimatkaa.
Vähän aikaa sitten vastaani käveli venäjää puhunut nuori naispari jotka kävelivät koko kävelytien leveydellä kahdestaan, eivät väistäneet, yritin pysytellä paikallani jotta ymmärtäisi väistää, koska olin jo tien reunassa, mutta oli itse pakko tehdä pieni väistöliike, nuori venäläinen vaalea pitkä nainen vain katsoi pitkin nenänvartta ja käveli päin. Sitten heidän perässään käveli perhe, joista nuori mies kohteliaasti teki tilaa ja väisti.
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes ymmärrä miksi niin monen pitää nykyään kävellä väärää reunaa, joka sitten aiheuttaa näitä väistötarpeita. Kun kaikki kulkee sitä omassa kulkusuunnassaan oikeanpuoleista reunaa niin kas, koko ongelma poistuu aivan itsestään.
Ihan sama vaikka kuinka kevyenliikenteenväylällä "saa" kävellä kumpaa reunaa vaan niin mikä pirun pakko se on? Etenkin kun sitten just nämä väärää reunaa kävelijät on nihkeimpiä siirtymään/väistämään.
Kun kulkee koiran kanssa, parasta on kuljettaa koira aina pientareen puolella. Täällä missä asun on hyvin harvakseltaan jalkakäytäviä molemmin puolin ajotietä, joten samaa jalkakäytävää kuljetaan molempiin suuntiin. Minä kuljen aina pientareen vieressä ja koira siellä pientareella. Kaikista turvallisin tapa kulkea sekä koiralle, että meitä ohittaville.
kynsien ihailija kirjoitti:
Mä ainakin väistän aina jos joku tulee vastaan. Ei oo iso vaiva. Talvella penkan puolelle.
Muistathan vielä pyytää anteeksi siellä penkassa ollessasi?
Vanha kunnon viisaus on että viisaampi väistää. Joillakin nuorilla naisilla on tapana kulkea kolmekin rinnakkain jalkakäytävillä, pyörätiellä yms. vastaavissa paikoissa. Joskus on tehnyt mieli sanoa, että hommatkaa nyt vielä neljäs kaveri siihen niin saatte vielä tehokkaammin tukittua tien.