Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei väistetä! Mikä ihmisiä vaivaa... lenkkipolulla/kaduilla tuskin kukaan vaivautuu nykyään väistämään vastaantulijoita.

Vierailija
29.09.2023 |

Käytöstavat niin hukassa!
Juuri kukaan kävelevä aikuinen/lapsi ei vaivaudu väistämään nykyään. Kuljetaan röyhkeästi vastaantulijan kaistalla lenkkipoluilla/kaupungilla. Oletetaan että muut väistää.
Mistä tämä johtuu?
Pahenee vuosi vuodelta.

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on myös pyöräilijän huutanut jotain väistämisestä, kun kävelin kävelijöiden puolella. Se huusi niin kovaa, että luulin ensin mokanneeni itse. Pikainen tarkistus kertoi muuta.:)

Vierailija
42/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alfamies ei väistä, piste. Väistäminen on heikkouden merkki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet kävelee kaiken lisäksi vasemalla puolella tietä, joka on väärä puoli.

Ei ole. Jalankulkija saa valita puolen sekä jalkakäytävällä että jalkakäytävän ja pyörätien yhdistelmällä.

Minäminäminä! Suomessa on silti oikeanpuoleinen liikenne ja pusken sut taatusti ojaan, jos tulet minua väärällä puolella vastaan.

Vierailija
44/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, ettei kävelijöiden tarvitse enää kävellä kävelytien oikeata laitaa, aiheuttaa jatkuvasti vaaratilanteita. Esim. sä kävelet oikeata laitaa ja samaan aikaan joku kävelee sua vastaan samalla puolella. Mutta myös sua vastaan tulee toinen kävelijä vasenta laitaa. Sitten sä väistät sitä samaa tietä kulkevaa ja takaa tuleekin pyörä. Pyörä ei pääse mistään ohi, kun kaikki kaistat on täynnä kävelijöitä. Näin käynyt muutaman kerran. Kiva olla se, joka on selin siihen pyöräilijään. Ne kaksi muuta kävelijää näkee sen pyöräilijän, sä et. Pitäisi olla peili mukana, että näkisi takaa tulijat. Ennen tämäkin asia oli niin paljon selkeämpi. Ei tarvinnut poukkoilla kaistalta toiselle. 

Se joka kävelee vasenta reunaa väistää. Kaikki muut ovat jo siellä missä pitääkin. Ehkä hän sitten jonkin ajan kuluttua alkaa ymmärtää ryhmittyä oikealle.

Näinpä. En ymmärrä miksi esim. koiran kanssa pitäisi kävellä vasemmassa reunassa? Kuulostaa avuttomalta selitykseltä että koiran pitäisi olla juuri taluttajan vasemmalla puolella, miksi hitossa? Koiran taluttajathan eivät väistä koskaan, mikä sinänsä ymmärrettävää, mutta kiva kun tulevat järjestään ns. väärää puolta vastaan, ja lähiössä koiria on paljon! Joten jatkuvasti saa poukkoilla pois heidän tieltään.

Vierailija
45/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne väistää, kun on tämmöinen yli 100 kg ukko. Myös tiukka tuijotus silmiin saa vastaantulijan väistämään, varsinkin, kun on yli 100 kg ukko.

Vierailija
46/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa sattunut lähipäivina Prismassa tilanne, että lähestyn kärryjen kanssa henkilöä, joka syystä taikka toisesta oli levittäytynyt omien kärryjensä kanssa käytävälle niin, etten mahtunut ohi. Kummallakin kertaa nämä levittäytyjät huomasivat että olen tulossa kohti, jopa katsoivat minua, mutta kumpikaan ei tehnyt elettäkään väistääkseen ja siirtääkseen kärryjään! Kivapa siinä sitten rullata kohti ja ruveta pyytelemään että anteeksi, pääsisikö ohi! Toisella kertaa törmäsin kärryilläni osittain levittäytyjän kärryihin, koska niitähän ei toki voinut siirtää kunnolla syrjään vaan vain sen verran että just ja just mahduin ohittamaan, enkä siis ihan edes mahtunut!

Vierailija
47/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väistän vanhuksia ja vammaisia, saat päättää kumpi olet jos et ymmärrä minkä puoleinen liikenne Suomessa on. 

Vierailija
48/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut jyrättiin Helsingin rautatieasemalla, melkein kaaduin. Väistän ja ennakoin, mutta nyt oli paljon väkeä ja osuttiin samaan linjaan, vaikka yritin väistellä. Nuori wannabe-rokkikukko ei väistäny vaan jyräsi suoraan päälle. Kiitos vaan, herrasmies, ei väistä ees 6-kymppistä naista.

Vierailija
49/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kulkee omaa kaistaansa niin väistämisvelvollisuus on vastaantulijalla... kuten autoliikenteessäkin!

Ap

Mikä on sun mielestä se oma kaista?

Vierailija
50/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne väistää, kun on tämmöinen yli 100 kg ukko. Myös tiukka tuijotus silmiin saa vastaantulijan väistämään, varsinkin, kun on yli 100 kg ukko.

Mä en ikinä katso silmiin vaan kävelen ihan kuin olisin omissa ajatuksissa. Jos katson silmiin, niin olettavat, että huomasin ja eivät varmawti väistä.

Vierailija
51/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin myös että pienempääkin ihmistä väistetään kadulla, jos kiivaasti puhuu itsekseen ja väittelee itsensä kanssa. Samalla voi myös varjonyrkkeillä.

Vierailija
52/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan väistä jos kuljen oikealla puolella kävelytietä. Törmätköön minuun jos on niin luupää.

Vierailija
53/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Jalankulkija saa valita puolen sekä jalkakäytävällä että jalkakäytävän ja pyörätien yhdistelmällä.

Minäminäminä! Suomessa on silti oikeanpuoleinen liikenne ja pusken sut taatusti ojaan, jos tulet minua väärällä puolella vastaan.

Jalankulkija saa kulkea millä puolella vaan tai vaikka keskellä, mutta mielestäni hyvä sääntö on, että oikealta ohitetaan myös kävellessä. Itse kävelen oikeaa reunaa enkä väistä vastaantulijoita vasemmalle. Tämä ihan sen takia, ettei minulla ole silmiä selässä enkä nää tuleeko takanani esim. pyörä kovaa vauhtia.

Vierailija
54/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jalankulkija saa kulkea millä puolella vaan tai vaikka keskellä, mutta mielestäni hyvä sääntö on, että oikealta ohitetaan myös kävellessä. Itse kävelen oikeaa reunaa enkä väistä vastaantulijoita vasemmalle. Tämä ihan sen takia, ettei minulla ole silmiä selässä enkä nää tuleeko takanani esim. pyörä kovaa vauhtia.

Tarkennus ennen kuin joku viisastelee - vastaantulija ohitetaan oikealta.

Vierailija
55/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fillarit ajaa tahalleen päälle tai ihan vierestä hipoen, jos näkee jonkun. kulkevan kännykkä kädessä.

Vierailija
56/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama väistämättömyys ja välinpitämättömyys on kaupoissa kärryjen kanssa. Ei katsota tai huomioida muita. Kärryt kin jätetään mihin sattuu kun haetaan hyllystä tavaraa.

Yksinkertaisesti huonoa käytöstä mun mielestä!

57/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, mähän väistän aina jo kaukaa! 😄

Vierailija
58/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttäneet lastenratteineen on pahimpia. Kaksi rinnakkain, kävelemään kykenevät juoksee ympäriinsä ja ne luulee olevansa luomakunnan keskipiste. Aurinko kiertää heidän ympärillään.

Vierailija
59/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aikaa sitten miesporukka oli levittäytyny kävelytielle ja mitään rakoa ei ollu muille jätetty. Oon tämmönen pieni nianen mut totesin että vttu jos eivät voi tiivistää ni kävelen päin. No, reunimmainen kykeni vasta siinä vaiheessa vähän kääntymään kun oon jo kohdalla. Kyllä siinä käytiin olkapäät hipoen. Että meni hermot.

Vierailija
60/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kulkee omaa kaistaansa niin väistämisvelvollisuus on vastaantulijalla... kuten autoliikenteessäkin!

Ap

Mikä on sun mielestä se oma kaista?

Kulkusuuntaan nähden oikea laita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä