Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei väistetä! Mikä ihmisiä vaivaa... lenkkipolulla/kaduilla tuskin kukaan vaivautuu nykyään väistämään vastaantulijoita.

Vierailija
29.09.2023 |

Käytöstavat niin hukassa!
Juuri kukaan kävelevä aikuinen/lapsi ei vaivaudu väistämään nykyään. Kuljetaan röyhkeästi vastaantulijan kaistalla lenkkipoluilla/kaupungilla. Oletetaan että muut väistää.
Mistä tämä johtuu?
Pahenee vuosi vuodelta.

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki antaa jalankulkijalle mahdollisuuden valita puolensa. Esimerkiksi lasten tai koirien kanssa kuljettaessa voi kauempana ajoradasta oleva reuna tuntua turvallisemmalta. Yhdistetyllä väylällä on tärkeää, että liikkujat huomioivat toinen toisensa. Näin pyöräilijöiden ja kävelijöiden kohtaamis- ja ohitustilanteista tulee sujuvia ja turvallisia. Pyöräilijän on kuitenkin annettava jalankulkijalle turvallinen tila, lähde liikenneturva.

Tää on sellainen sääntö mitä ihmiset ei tiedä, ja se turhauttaa itseäni joka päivä. Jalankulkija saa lain mukaan valita millä puolella kulkee, itse kuljen mieluummin vasemmalla koska se on turvallisempi ja se on täysin sallittua. Osaan kyllä väistää tarvittaessa, mutta järkevintä olisi että se väistää kenelle helpointa (esim. yksinkulkevan on helpompaa väistää kuin lasten kanssa kulkevan). Ja pyöräilijöiden kuuluu väistää ja antaa sitä tilaa, mutta sitähän ne ei tee ikinä

Pikkupointti: Kevyen liikenteen väylillä joskus kyllä on merkitty ne puolet, joilla kävellään ja vastaavasti sitten se puoli jolla ajetaan fillarilla. Jos ei ole merkitty, niin sitten saa kulkea jalan kumpaa reunaa haluaa.

Vierailija
22/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kummalla puolella kävelee, kunhan kohteliaasti huomioi vastaantulijan ja väistää ajoissa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki liikenne on yhteispeliä. Myös kevytliikenne.

Vierailija
24/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä tapahtuu kun tulee törmäys, jos kumpikin näkee toisensa mutta ei nöyrry väistämään? Jäättekö katsomaan toisianne ja odotatte kumpi väistää siitä nokan edestä?

Mulla kävi joskus vuosia sitten niin, että jo kaukaa näin somp puakan tulevan vastaan leveällä kävelytiellä. Otin hyvissä ajoin etäisyyttä. No niin teki som ppukin. Taas väistin, vastapuoli teki samoin. Eli härnäsi näköjään tahallaan. Lopulta annoin kävellä päin. Se jäi tuijottamaan uhmakkaasti silmiin naama vaaksan mitan päässä mun naamasta. Kiersin sen muijan ja jatkoin matkaa.

Näin muuten ajattelisin että jokainen on ruvennut kuvittelemaan itsestään hieman liikoja. Itse noudatan vanhaa väistämissääntöä, se olisi yksinkertaisinta kun muutkin tekisivät samoin niin olisi liikkuminen jouhevampaa kun on yhteiset säännöt.

Vierailija
25/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina luullut, että molemmat väistää?

Vierailija
26/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin turhaa valitusta. Jokainen valittaja voi itse väistää. Miten hauras on itsetunto, jos ottaa noin koville itselle väistää. En mä ainakaan ota niin vakavasti tommoisia kenen pitää kävellä mitä puolta jalkakäytävää. Joskus on tunnut suunnilleen päin joku tankki, joka jupisee jotain väistämisestä. Säälittävä tankki.

Vierailija
27/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin turhaa valitusta. Jokainen valittaja voi itse väistää. Miten hauras on itsetunto, jos ottaa noin koville itselle väistää. En mä ainakaan ota niin vakavasti tommoisia kenen pitää kävellä mitä puolta jalkakäytävää. Joskus on tunnut suunnilleen päin joku tankki, joka jupisee jotain väistämisestä. Säälittävä tankki.

Toisin sanoen sinä kävelet aina ns. väärää puolta ja olet tottunut siihen, että muut väistävät sinua.

Vierailija
28/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty molemmat väistää.

Kyse on siitä että ihmiset kävelee nykyään ihan törkeän välinpitämättömän itsekkäästi - ei huomioida muita kuin viime tipassa, jos silloinkaan.

Vierailija
29/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään? Eikö näin ole ollut aina. Olen ajatellut sen johtuvan siitä, että Suomi on niin harvaan asuttu maa, ettei ole tarvinnut väistellä. Muistan kun 90-luvulla olin menossa Hampuriin, ja mietin, miten selviän siellä ihmisvilinässä, kun Helsingissäkin jo meinaan tulla tallotuksi. Mutta tapahtuikin toisin, siellä oli todella huomioonottava kohtaamiskulttuuri ja kukaan ei kävellyt päin, vaikka väkeä oli kuin vilkkilässä kissoja.

Vierailija
30/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran taluttajat on myös sellaista, jotka eivöt usein väistä. Koira menee pitkällä hihnalla ja omistaja toisella puolella. Niin monta läheltäpiti tilannetta on ollut.

Vierailija
31/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiran taluttajat on myös sellaista, jotka eivöt usein väistä. Koira menee pitkällä hihnalla ja omistaja toisella puolella. Niin monta läheltäpiti tilannetta on ollut.

Hihna koko tien leveydeltä poikki kulkuväylän ja pyöräilijät kuolemanvaarassa.

Vierailija
32/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki antaa jalankulkijalle mahdollisuuden valita puolensa. Esimerkiksi lasten tai koirien kanssa kuljettaessa voi kauempana ajoradasta oleva reuna tuntua turvallisemmalta. Yhdistetyllä väylällä on tärkeää, että liikkujat huomioivat toinen toisensa. Näin pyöräilijöiden ja kävelijöiden kohtaamis- ja ohitustilanteista tulee sujuvia ja turvallisia. Pyöräilijän on kuitenkin annettava jalankulkijalle turvallinen tila, lähde liikenneturva.

Tää on sellainen sääntö mitä ihmiset ei tiedä, ja se turhauttaa itseäni joka päivä. Jalankulkija saa lain mukaan valita millä puolella kulkee, itse kuljen mieluummin vasemmalla koska se on turvallisempi ja se on täysin sallittua. Osaan kyllä väistää tarvittaessa, mutta järkevintä olisi että se väistää kenelle helpointa (esim. yksinkulkevan on helpompaa väistää kuin lasten kanssa kulkevan). Ja pyöräilijöiden kuuluu väistää ja antaa sitä tilaa, mutta sitähän ne ei tee ikinä

Pikkupointti: Kevyen liikenteen väylillä joskus kyllä on merkitty ne puolet, joilla kävellään ja vastaavasti sitten se puoli jolla ajetaan fillarilla. Jos ei ole merkitty, niin sitten saa kulkea jalan kumpaa reunaa haluaa.

Se fillaripuoli näyttää olevan täälläpäin usein korkeammalla, niin että sateella kaikki vesi valuu kävelijöiden puolelle. Sitten pitäis niissä lätäköissä kävellä. Kävelijöiden puoli on vielä niin kapeakin, että jos joku tulee kaverin tai koiran kanssa vastaan, niin ei siinä mahdu ohi.

eri

Vierailija
33/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei kävelijöiden tarvitse enää kävellä kävelytien oikeata laitaa, aiheuttaa jatkuvasti vaaratilanteita. Esim. sä kävelet oikeata laitaa ja samaan aikaan joku kävelee sua vastaan samalla puolella. Mutta myös sua vastaan tulee toinen kävelijä vasenta laitaa. Sitten sä väistät sitä samaa tietä kulkevaa ja takaa tuleekin pyörä. Pyörä ei pääse mistään ohi, kun kaikki kaistat on täynnä kävelijöitä. Näin käynyt muutaman kerran. Kiva olla se, joka on selin siihen pyöräilijään. Ne kaksi muuta kävelijää näkee sen pyöräilijän, sä et. Pitäisi olla peili mukana, että näkisi takaa tulijat. Ennen tämäkin asia oli niin paljon selkeämpi. Ei tarvinnut poukkoilla kaistalta toiselle. 

Vierailija
34/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti niiden rakit jää auton alle.

Vierailija
35/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, ettei kävelijöiden tarvitse enää kävellä kävelytien oikeata laitaa, aiheuttaa jatkuvasti vaaratilanteita. Esim. sä kävelet oikeata laitaa ja samaan aikaan joku kävelee sua vastaan samalla puolella. Mutta myös sua vastaan tulee toinen kävelijä vasenta laitaa. Sitten sä väistät sitä samaa tietä kulkevaa ja takaa tuleekin pyörä. Pyörä ei pääse mistään ohi, kun kaikki kaistat on täynnä kävelijöitä. Näin käynyt muutaman kerran. Kiva olla se, joka on selin siihen pyöräilijään. Ne kaksi muuta kävelijää näkee sen pyöräilijän, sä et. Pitäisi olla peili mukana, että näkisi takaa tulijat. Ennen tämäkin asia oli niin paljon selkeämpi. Ei tarvinnut poukkoilla kaistalta toiselle. 

Just tää on ongelma!

Vierailija
36/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä väistä. Olen 180 senttiä pitkä nainen ja kyllä vastaantulija löytää lopulta oman kaistansa.

Vierailija
37/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietty molemmat väistää.

Kyse on siitä että ihmiset kävelee nykyään ihan törkeän välinpitämättömän itsekkäästi - ei huomioida muita kuin viime tipassa, jos silloinkaan.

Joo ja MINÄ olen oikeassa, minä EN väistä.

Uusi ilmiö, ennen kaikki sujuvasti väisti pikkuisen tekemättä siitä yhtään numeroa.

Vierailija
38/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut ihan saman. Minua ei ainakaan lenkkipoluilla väistetä. Yhtenä lumisena talvena kapealla lumeen tallautuneella polulla, lenkkipolku jota ei siis talvisin huolleta, mua vastaan tuli nuori nainen.... ja minä näin heti, että jaha, se olis taas mun väistettävä, tein päätöksen etten väistä... joten....

Mut siis, miks mun pitää aina olla se joka väistää... Kysyn vaan!

Sitten on nää fillarihemmot joita poluilla liikkuu, sallittuahan se monesti on, mutta ohjehan on se, että fillari eli nopeampi väistää hitaampaa ja jalankulkijaa... No, mut väistääkö fillaristi? Ei väistä. Se on aina minä kun saa hypätä polun viereen.... ja jos tulevat selän takaa, niin rimpauttelevat sitä soittokelloa, ja joo, jos ei väistä niin sitten mulkoillaan että jo nyt on kumma...

ja tämä tietysti, sori vaan, lastenvaunujen kanssa liikkeellä ovat, ja etenkin jos niitä on parit rinnakkain, niin ei, ei, ei, ja ei, eivät väistä tai siirry syrjään, se on niin kuin taas muiden väistettävä heitä.

Minä kuljen sekä pyörällä että kävellen, ja nyt kaipaan hieman tarkennusta. Kun sanot että fillaristit liikkuu poluilla, niin puhutko jossain niityllä tai metsikössä menevästä polusta? Sellaisella on aika vaikea fillarilla väistää kun polun vieressä voi olla ties mitä juurakkoa, kiveä, ja mätästä. Jalankulkijan on paljon helpompi kapealla polulla väistää kuin pyöräilijän. Sitten toki jos puhutaan leveämmästä väylästä missä mahtuu kaksi rinnan tasaisella alustalla niin silloin pyöräilijän nopeampana olisi aiheellista väistää.

Mulle on joku fillaristi alkanut karjua kun kuljin leveän kevyenliikenteen väylän ihan vasemmassa reunassa, ja ukko tuli pyörällään takaa sitä samaa vasenta reunaa. Mulla olisi pitänyt olla silmät selässä ja ymmärrystä väistää häntä sinne pientareelle, vaikka oikealta olisi mahtunut kolmekin pyöräilijää rinnakkain ohi.

Onneksi nykyään kuljen vain täällä hevonkuusen metsiköissä missä tulee joku kyläläinen vastaan hyvällä tuurilla kerran vuodessa. Ei tarvi kenenkään väistellä muuta kuin kyitä, susia, ja karhuja.

Vierailija
39/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se joka kävelee vasenta reunaa väistää. Kaikki muut ovat jo siellä missä pitääkin. Ehkä hän sitten jonkin ajan kuluttua alkaa ymmärtää ryhmittyä oikealle.

Vierailija
40/125 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä tapahtuu kun tulee törmäys, jos kumpikin näkee toisensa mutta ei nöyrry väistämään? Jäättekö katsomaan toisianne ja odotatte kumpi väistää siitä nokan edestä?

Mulla kävi joskus vuosia sitten niin, että jo kaukaa näin somp puakan tulevan vastaan leveällä kävelytiellä. Otin hyvissä ajoin etäisyyttä. No niin teki som ppukin. Taas väistin, vastapuoli teki samoin. Eli härnäsi näköjään tahallaan. Lopulta annoin kävellä päin. Se jäi tuijottamaan uhmakkaasti silmiin naama vaaksan mitan päässä mun naamasta. Kiersin sen muijan ja jatkoin matkaa.

Näin muuten ajattelisin että jokainen on ruvennut kuvittelemaan itsestään hieman liikoja. Itse noudatan vanhaa väistämissääntöä, se olisi yksinkertaisinta kun muutkin tekisivät samoin niin olisi liikkuminen jouhevampaa kun on yhteiset säännöt.

Riikka Purrako siellä kirjoittelee? Kovin on saman kuuloista tekstiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän