Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei väistetä! Mikä ihmisiä vaivaa... lenkkipolulla/kaduilla tuskin kukaan vaivautuu nykyään väistämään vastaantulijoita.

Vierailija
29.09.2023 |

Käytöstavat niin hukassa!
Juuri kukaan kävelevä aikuinen/lapsi ei vaivaudu väistämään nykyään. Kuljetaan röyhkeästi vastaantulijan kaistalla lenkkipoluilla/kaupungilla. Oletetaan että muut väistää.
Mistä tämä johtuu?
Pahenee vuosi vuodelta.

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tönäisen jos minulle ei anneta tilaa. Enkä pyytele sitä anteeksi.

Vierailija
82/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis naiset eivät väistä, miehet kyllä. Naiset tulee ihan suoraan päälle. Olen ikäni ihmetellyt tätä.

t. Mies

Niin siis toisin sanoen olet sitä mieltä että naiset tulee suoraan päälle kun joskus joku nainen ei olekaan kiltisti väistänyt sinua. Pyöräilin just eilen yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä ja vastaan tuli kaksi miestä rinnakkain kävellen, kumpikaan ei väistänyt milliäkään vaan ihan selvästi lähtivät siitä että minun pitää siirtyä pientareelle polkemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen niin, että kävelen päälle, jos ei väistetä.

Sama. Toki siinä on riskinsä, kun tällainen 50-kiloinen nainen yrittää "haastaa" 150-kiloisen ukonkönsikkään. Ja kun kävelen jonkun käytöstavatonta kakaraa päin. Siitä saa vähintään paheksuvia katseita.

Vierailija
84/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahan muuttaneet usein kävelevät tien "väärää puolta".

Vierailija
85/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet eivät varsinkaan väistä.

Tämän minäkin olen huomannut. Ei väliä onko nainen nuori tai vanha niin miehet tahallaan kävelevät päin vaikka tilanteessa heidän olisi kuulunut väistää.

Vierailija
86/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa sattunut lähipäivina Prismassa tilanne, että lähestyn kärryjen kanssa henkilöä, joka syystä taikka toisesta oli levittäytynyt omien kärryjensä kanssa käytävälle niin, etten mahtunut ohi. Kummallakin kertaa nämä levittäytyjät huomasivat että olen tulossa kohti, jopa katsoivat minua, mutta kumpikaan ei tehnyt elettäkään väistääkseen ja siirtääkseen kärryjään! Kivapa siinä sitten rullata kohti ja ruveta pyytelemään että anteeksi, pääsisikö ohi! Toisella kertaa törmäsin kärryilläni osittain levittäytyjän kärryihin, koska niitähän ei toki voinut siirtää kunnolla syrjään vaan vain sen verran että just ja just mahduin ohittamaan, enkä siis ihan edes mahtunut!

En kyllä katso anteeksipyytelyä aiheelliseksi tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
87/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisella luulisi olevan järki päässä, mutta kun edes lasten perään ei katsota eikä komenneta pois tieltä. Sitten on hirmu huuto, kun onkin piltti mukkelismakkelis. Toinen käsittämätön asia on esim. hyvästellessä takaperin käveleminen vailla tietoisuutta ympäröivästä todellisuudesta.

Vierailija
88/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis naiset eivät väistä, miehet kyllä. Naiset tulee ihan suoraan päälle. Olen ikäni ihmetellyt tätä.

t. Mies

Niin siis toisin sanoen olet sitä mieltä että naiset tulee suoraan päälle kun joskus joku nainen ei olekaan kiltisti väistänyt sinua. Pyöräilin just eilen yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä ja vastaan tuli kaksi miestä rinnakkain kävellen, kumpikaan ei väistänyt milliäkään vaan ihan selvästi lähtivät siitä että minun pitää siirtyä pientareelle polkemaan.

Tätä tekevät monesti. Suomessa on naisviha noussut persujen voimaantumisen myötä.

Vierailija
89/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maahan muuttaneet usein kävelevät tien "väärää puolta".

Uutisjutun tuosta imaanin opetuksesta päätellen heidänbkuuluukin oikeaoppisesti toimia yleisiä tapojamme vastaan ja vain omalla oikealla tavallaan.

Vierailija
90/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiran taluttajat on myös sellaista, jotka eivöt usein väistä. Koira menee pitkällä hihnalla ja omistaja toisella puolella. Niin monta läheltäpiti tilannetta on ollut.

Toivottavasti niiden rakit jää auton alle.

Tai syövät lihapullia, hihihh! 🤭

Vierailija
91/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, ettei kävelijöiden tarvitse enää kävellä kävelytien oikeata laitaa, aiheuttaa jatkuvasti vaaratilanteita. Esim. sä kävelet oikeata laitaa ja samaan aikaan joku kävelee sua vastaan samalla puolella. Mutta myös sua vastaan tulee toinen kävelijä vasenta laitaa. Sitten sä väistät sitä samaa tietä kulkevaa ja takaa tuleekin pyörä. Pyörä ei pääse mistään ohi, kun kaikki kaistat on täynnä kävelijöitä. Näin käynyt muutaman kerran. Kiva olla se, joka on selin siihen pyöräilijään. Ne kaksi muuta kävelijää näkee sen pyöräilijän, sä et. Pitäisi olla peili mukana, että näkisi takaa tulijat. Ennen tämäkin asia oli niin paljon selkeämpi. Ei tarvinnut poukkoilla kaistalta toiselle. 

Se joka kävelee vasenta reunaa väistää. Kaikki muut ovat jo siellä missä pitääkin. Ehkä hän sitten jonkin ajan kuluttua alkaa ymmärtää ryhmittyä oikealle.

Näinpä. En ymmärrä miksi esim. koiran kanssa pitäisi kävellä vasemmassa reunassa? Kuulostaa avuttomalta selitykseltä että koiran pitäisi olla juuri taluttajan vasemmalla puolella, miksi hitossa? Koiran taluttajathan eivät väistä koskaan, mikä sinänsä ymmärrettävää, mutta kiva kun tulevat järjestään ns. väärää puolta vastaan, ja lähiössä koiria on paljon! Joten jatkuvasti saa poukkoilla pois heidän tieltään.

Minä kävelen koiran kanssa sillä puolella, missä on vähemmän asutusta tai muuta liikennettä. Jos toisella reunalla on metsä ja toisella taloja, kävelen aina metsän puolella. Jos toisella puolella on taloja ja toisella autotie, kävelen talojen puolella.

Jos jotain pelottavaa tulee vastaan, on minun myös helpompi pitää koira vasemmalla puolella hihna vasemmassa kädessä ja rauhoitella/palkita koira oikealla kädellä, oikeakätinen kun olen. Ja jos siinä tosiaan jotain pelottavaa ohi kulkee niin se on silloin helpompi että se koira on silloin siellä vasemmassa reunassa tietä, vasemmalla puolellani kun se on, ettei tarvitse sen pelottavan kohteen vieressä olla vaan olen itse siinä välissä.

Ei ole olemassa mitään liikennesääntöä mikä kertoo millä puolella pitäisi kävellä. Jos joku näkee että mummo kävelee rollaattoreilla vastaan, koiranulkoiluttaja kävelee vastaan ja koiralla on juuri joku ihana haju haisteltavana tai äiti tarpoo lumessa lastenvaunujen kanssa lumihangessa vastaan, niin minusta on ihan perus käytöstapoihin kuuluvaa kohteliaisuutta väistää heitä jos itsellä on normaalisti toimivat jalat.

Vierailija
92/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljin tuossa muutamia metrejä vastaantulijan puolella kapealla jalkakäytävällä, koska aioin poistua jalkakäytävältä ylittämään tien siihen suuntaan.

Vastaan jalkakäytävällä käveli ihminen, suoraan kohti. Jos en olisi hypännyt alta pois niin hän olisi varmaan kävellyt päin ja törmännyt.

Olin hänen "kaistallaan" joo, kun juuri tietä ylittämässä kunhan lähestyvä auto menee ohi, en siis oikeassa reunassa, mutta jalkakäytävä oli muuten tyhjä.

Ei ole mikään vaiva väistää joskus, tehdä asioista sujuvaa ja huomioida kanssaihmiset. Huomioida. Ei.

Outoa käytöstä.

Vierailija
93/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne väistää T:Make 197cm ja 125kg.

Vierailija
94/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ulkoilen paljon, teen pyörä ja kävelylenkkejä. Oma havaintoni johon törmään jatkuvasti, vanhat ihmiset kummatkin miehet ja naiset kävelevät todella usein väärällä puolella tietä. En tiedä mistä tämä ilmiö johtuu, mutta aina sama homma kun lähden lenkille, yksi tai kaksi mummoa tai pappaa tallustaa väärällä puolella tietä.

Vierailija
95/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudesta lähtee, taaperoiden annetaan hortoilla miten sattuu. Ennen vanhempi otti kädestä kiinni ja siirtyvät hieman yhdessä sivuun, kun ohiteltiin. En tiedä miksi näin ei nykyään tehdä. (?)

Vierailija
96/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ulkoilen paljon, teen pyörä ja kävelylenkkejä. Oma havaintoni johon törmään jatkuvasti, vanhat ihmiset kummatkin miehet ja naiset kävelevät todella usein väärällä puolella tietä. En tiedä mistä tämä ilmiö johtuu, mutta aina sama homma kun lähden lenkille, yksi tai kaksi mummoa tai pappaa tallustaa väärällä puolella tietä.

Ovat ns. myötäpäiväänkulkijoita; sä taidat kiertää lenkkireitit vastapäivään? Monissa kaupungeissa on kirjoittamattomia sääntöjä asiasta. Tietyt väylät / reitit kuljetaan joko myötä- tai vastapäivään.

Vierailija
97/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä vasemmalla puolella kävelevät ovat jostain syystä lähes aina naisia, ja ihan viime tipassa suostuvat väistämään, miehet yleensä siirtyvät ajoissa oikealle puolelle, jos sattuvat kävelemään vasemmalla puolella.

Vierailija
98/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. Mies

Asun helsingissä ja kiinnittänyt huomiota että nuoret naiset ovat ihmisryhmä mikä väistää vähiten. Toki aika harvat muutkaan väistää.

Vierailija
99/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat ns. myötäpäiväänkulkijoita; sä taidat kiertää lenkkireitit vastapäivään? Monissa kaupungeissa on kirjoittamattomia sääntöjä asiasta. Tietyt väylät / reitit kuljetaan joko myötä- tai vastapäivään.

He kävelevät väärällä puolella tietä ihan joka paikassa, jopa pyörille merkatuilla teillä. Aiheuttavat vaaratilanteita kun tulevat vastaan kuolleissa kulmissa väärältä puolelta. Kaikki muut osaavat kyllä kävellä ihan oikein ja oikealla puolella tietä.

Vierailija
100/125 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes ymmärrä miksi niin monen pitää nykyään kävellä väärää reunaa, joka sitten aiheuttaa näitä väistötarpeita. Kun kaikki kulkee sitä omassa kulkusuunnassaan oikeanpuoleista reunaa niin kas, koko ongelma poistuu aivan itsestään.

Ihan sama vaikka kuinka kevyenliikenteenväylällä "saa" kävellä kumpaa reunaa vaan niin mikä pirun pakko se on? Etenkin kun sitten just nämä väärää reunaa kävelijät on nihkeimpiä siirtymään/väistämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä