Te-toimisto lähetti selvityspyynnön miksi minut irtisanottiin
Asia on niin henkilökohtainen että en todellakaan aio kertoa irtisanomiseen johtaneita syitä. Irtisanomisilmoituksessani lukee "x luvun y pykälän mukaiset työntekijän henkilöön liittyvät irtisanomisperusteet". Ei siinä paperissakaan avata asiaa sen enempää. Kirjoitan siihen selvitykseen vain tuon saman lainausmerkkeihin ja laitan liitteeksi irtisanomisilmoituksen ja että asia on henkilökohtainen.
Kommentit (150)
Rikollinen toiminta.
Karenssi tulee.
Terv. Lakimies
Sen irtisanomisilmoituksen pitäisi riittää.
työpaikalla varastaminen on yleistä, siitä loppuu työsuhde.
Vierailija kirjoitti:
Minut avustajan töistä irtisanottiin koeajalla "tuotannollisin ja taloudellisin syin", avustettava ei halunnut minulle tulevan karenssia/ongelmia, kertoi muuttavansa muualle josta syystä työni loppuisi. Kerroin tämän saman syyn ilmottautuessani työkkäriin.
Olin todella yllättynyt, kun huomasin te-toimiston omille sivuille tulleen myöhemmin merkintä, että virkailija on soittanut työnantajalle tarkempaa syytä koeajalla irtisanomiseen, joka olikin "ei sopinut tehtävään"!
En saanut luojan kiitos karenssia, mutta todellinen syy tuli aivan puskista ja sekin, että pahimmillaan tästä olisi voinut tulla karenssi.
Voi hyvää päivää. Tää maa on ihan sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sulle tulee karenssi. Eikä sun omilla lausunnoilla ole mitään merkitystä, irtisanominen johtuu sinusta.
Niin johtuu, mutta itse vastustin irtisanomista ja olisin halunnut jatkaa työsuhdetta. Minusta on hölmöä että tästäkin tulee karenssi kuten siitä jos itse irtisanoutuu, kyseessä on kuitenkin eri asia.
Ap
Eikö työkkärissä voi valita, että X on riitautettu? En tiedä joutuuko silloin odottamaan, että riitautus päättyy. Jos et merkinnyt tuota, järkevää että pyytävät lisätietoa.
En ole riitauttanut ja jos häviäisin jutun, niin ei ole varaa maksaa mitään kuluja :/
Ap
Liittohan ne maksaa. Jos on perusteet riitauttaa ja kuulut liittoon. 464
Mut irtisanottiin yt:ssä ja painostettiin ottamaan 10 kk palkka käteen ja lähtemään heti. Todistukseen kirjattiin jotenkin niin, että tyyliin oma pyyntö, koska ta haluaa näyttää paremmalta kuin on. Sain sitten toisen paikan puolen vuoden päästä, mutta se oli niin kamala paikka, etten jäänyt sinne. Työkkäri tulkitsi, että olin irtisanoutunut kahdesta paikasta enkä saa mitään korvauksia ennen kuin olen ollut puoli vuotta töissä tai koulutuksessa. Onneksi kokeneempi virkailija kuunteli minua, kun selitin, että kyseessä oli yt:t, jotka vietiin lopouun ja minut valittiin lähtijäksi. Joku neiti näppärä oli työkkärissä alkanut puolen vuoden jälkeen tulkitsemaan toisin eli että olisin tarjoutunut vapaaehtoisesti olemaan se, joka lähtee. Tästä opin sen, ettei kannata heti ilmoittaa työkkäriin, jos on saanut uuden työpaikan vaan pitää katsoa ensin haluaako edes jäädä sinne. Kukaanhan ei tiedä, jis olet ollut viikon töissä ellei ta ilmoita ilkeyttään työkkärrin, että lähdit menee.
Työtokarissa on syy jos sen on siihen pyytänyt. Ei niitä syitä voi itse selitellä ellei ole itse irtisanoutunut.
Voittaakornuo lakipykälät rikokseen? Silloinhan työsuhteen saa purkaa välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne sitä sinulta kysyy eikä työnantajalta?
Koska ap:n työttömyys ei kuulu työnantajalle, joka jo on antanut työtodistuksen. Sitä ei muuten kannata seuraaville työnantajille esitellä, koska hekin kysyvät, miksi ja jos vastaus on, että asia on liian henkilökohtainen, niin punainen lamppu syttyy samantien.
Tähän voi aina sanoa, että työsuhde oli määräaikainen eikä ollut enää tarvetta niin ei jatkettu. Toki jos on joku tosi lyhyt, mutta silloin on vaan aukko cv:ssä, jostaei tänä päivänä ole oleellista haittaa, kun vähän jokainen on vuorollaan työtön ja yt:ssä jossain vaiheessa ulospotkittu.
Ap laita tuo mikä on siinä lapussa, älä mene sanomaan mitään henkilökohtaisista syistä!!
Työpaikka ei voi antaa lausuntoa irtisanomisesi syystä, joten voit vaan keksiä itse. Sanot ettet suostunut seksiin esihenkilön kanssa ja asia on soviteltu ettei tule rikosprosessia, mutta sait potkut.
Vierailija kirjoitti:
jaa, eikös se työnantaja kirjoittele ne perusteet irtisanomiselle? ukko ei ole koskaan saanut kenkää, vaan työsuhde on purettu. miehillä on aivan eriluokan auktoriteetti työnantajaa kohtaan. ukko on aina sanellut, kuinka työsuhde päätetään, ja työnantajilla ei ollut muuta mahdollisuutta. en kyllä tiedä, mitä siellä on sanottu tai tehty. voisin olettaa, että ilkeä ja pelottavan näköinen henkilö kun kertoo kuinka toimitaan, niin ei varmaan ole huono idea tehdä niinkuin käsketään.
Mikä ihmeen ukko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sulle tulee karenssi. Eikä sun omilla lausunnoilla ole mitään merkitystä, irtisanominen johtuu sinusta.
Niin johtuu, mutta itse vastustin irtisanomista ja olisin halunnut jatkaa työsuhdetta. Minusta on hölmöä että tästäkin tulee karenssi kuten siitä jos itse irtisanoutuu, kyseessä on kuitenkin eri asia.
Ap
Irtisanominen johtuu siis sinusta, eli siihen on perusteet.
Irtisanotut aika yksiselitteisesti olisivat halunneet jatkaa työsuhdetta, irtisanoutuneet eivät.
Henkilökohtainen syy kertoo että olet joko rikkonut lakia tai työehtosopimusta vakavasti tai toistuvasti, jättänyt työt tekemättä tai mennyt milloin sattuu tai ollut menemättä töihin.
Ja ikävä työnantaja ja hölmöä tosiaan että et saanut jatkaa vaikka oikein vastustit, ihan itse siis. Ja oikein ilmaisit halusi työsuhteen jatkumiseen! Olisi kannattanut pyytää vielä työvelvoitteen poistamista työsopimuksesta, ihan henkilökohtaisista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei työnantaja saa asiasta kertoa ulkopuolisille... Mistä he sitä paitsi voisivat olla varmoja että onko siellä luurin toisessa päässä te-toimiston virkailija vai joku sellaiseksi tekeytyvä ja joka vaan haluaa urkkia tietoja?! Joku tolkku sentään.
Kannattaa ottaa karenssi kuin menettää maine jos on syyllistynyt rikokseen verrattavaan, näissä ollaan aina työnantajan puolella.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tee vain noin, jos haluat karenssia. Te-toimisto haluaa selvittää, oliko sinun vikasi, että jouduit irtisanotuksi (esim. laiminlöit työtehtäviäsi).
Joka tapauksessa määrittelevät irtisanomisen itse siheutetuksi. Sillä ei ole merkitystä mitkä tapahtumat irtisanomiseen ovat johtaneet.
Kaveri sai karenssia kun joutui esimiehensä kiusaamaksi. Hän sai niin vaikean stressireaktion että joutui sairaalaan. Ei pystynyt jatkamaan enää siitä työpaikassa.
TE-toimisto antoi pitkän karenssin, koska työsuhteen päättyminen oli itse aiheutettu.
Mitään ymmärrystä tai inhimillisyyttä siinä laitoksessa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ap:n työttömyys ei kuulu työnantajalle, joka jo on antanut työtodistuksen. Sitä ei muuten kannata seuraaville työnantajille esitellä, koska hekin kysyvät, miksi ja jos vastaus on, että asia on liian henkilökohtainen, niin punainen lamppu syttyy samantien.
No työtodistusta en vielä ole saanut, kun työsuhde päättyi juuri. Se tulee sitten postitse. Ja syytähän siihen ei tule näkyviin, pyysin ns. suppean työtodistuksen johon tulee näkyviin vain ajanjakso jolloin olen ollut kyseisen työnantajan palveluksessa ja mitä työtehtäviä olen tehnyt.
Jaa että ei kannata sanoa esim. työhaastattelussa että asia on henkilökohtainen? No, voin kertoa kyllä että en sitä puuduttavaa liukuhihnatyötä enää jaksanut siinä meluisassa työympäristössä, ja toisekseen nyt minulla ei ole sitä 1 kuukauden irtosanomisaikaa eli voin aloittaa uudessa työpaikassa vaikka saman tien (yksi hakemani paikka osittain tyssäsi siihen, että hakijoiden joukossa oli sellaisia jotka pystyvät aloittamaan heti, silloin olin siis vielä työsuhteessa ja olisi ollut tuo 1 kk:n irtisanomisaika). Ja pääsen elämässä eteenpäin ja jaksan tehdä toisenlaista työtä motivoituneena.
Ap
No vaikea sanoa mitään, kun ei tiedä syytä. Mutta useinhan käy niin, että irtisanottu saa karenssin, oli syy mikä lystäsi, ellei sitten yt-neuvottelut. Se lienee ainoa syy, millä irtisanottu voi välttää karenssin.
Itsehän sain karenssin, kun en voinut ottaa vastaan työpaikkaa ajokortittomana, selkävaivaisena, kun työpaikalle olisi pitänyt kävellä 30km/pvä viisi kertaa viikossa, eikä julkista liikennettä sinne mene. Terveyteni takia en myöskään saa ajokorttia, vaikka haluaisin.
Miten tällä viestillä voi olla enemmän ylä- kuin alapeukkuja, on jotain mitä en käsitä. Ap sanoi, että irtisanomisilmoituksessaan luki irtisanomisen johtuvan henkilöstä itsestään johtuvasta syystä. Ap ei avaa, mikä tämä syy on, joten heitetään esimerkinomaisesti syyksi vaikkapa jatkuva juopottelu töissä ja siitä seurautuva huolimattomuus, ja ap irtisanottiin koska ei varoituksista huolimatta korjannut käytöstään. Tämäkö ei sinusta muka ole tilanne, jossa ap:n kuuluisi saada karenssia?
Potkut eivät todellakaan ole mikään automaattinen peruste olla saamatta karenssia. Jos täällä joku on, joka ei tiedä mistä puhuu, niin se olet kyllä sinä itse, eikä työkkäri.