Te-toimisto lähetti selvityspyynnön miksi minut irtisanottiin
Asia on niin henkilökohtainen että en todellakaan aio kertoa irtisanomiseen johtaneita syitä. Irtisanomisilmoituksessani lukee "x luvun y pykälän mukaiset työntekijän henkilöön liittyvät irtisanomisperusteet". Ei siinä paperissakaan avata asiaa sen enempää. Kirjoitan siihen selvitykseen vain tuon saman lainausmerkkeihin ja laitan liitteeksi irtisanomisilmoituksen ja että asia on henkilökohtainen.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti olet mielestäsi tullut syyttä suotta irtisanotuksi, jos kerran vastustit sitä. Jos syy ei ole mielestäsi pätevä, niin yhteys liittoon (kai kuulut siihen). En kyllä ymmärrä, että mikä voi olla niin henkilökohtainen syy, että sitä ei voi työvoimatoimistoon kertoa, jos on itse mielestään toiminut oikein. Kuten sanottu, jos et kerro syytä, niin karenssi pätkähtää.
Varastimen työpaikalta, kun on pelkät lakipykälät papereissa.
Dokaamisesta ei saa antaa kenkää vaan työnantajan pitää ohjata juoppo kuntoutukseen.
En kyllä ole varastanut työpaikalta! Olen rehti työntekijä. Sitä paitsi varastamisesta työsuhde purettaisiin heti, ei siinä kohtaa tule irtisanominen kyseeseen kun on sen verran vakava rike (tiedän pari tapausta jossa työntekijä on varastanut työpaikalta ja työsuhteet purettiin välittömästi). Minut siis irtisanottiin ja minulla oli irtisanomisaika.
Ap
Eiks tuo olisi pitänyt lähettää työnantajalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti olet mielestäsi tullut syyttä suotta irtisanotuksi, jos kerran vastustit sitä. Jos syy ei ole mielestäsi pätevä, niin yhteys liittoon (kai kuulut siihen). En kyllä ymmärrä, että mikä voi olla niin henkilökohtainen syy, että sitä ei voi työvoimatoimistoon kertoa, jos on itse mielestään toiminut oikein. Kuten sanottu, jos et kerro syytä, niin karenssi pätkähtää.
Pölliminen duunista, kun on noi lakipykälät.
Karenssia ei saa, kun on irtsisanottu ja noi lakipykälät riittää selitykseksi eikä tarvitse työkkäriin kertoa syytä. Lakipykälä riittää syyksi.
En ole kyse pöllimisestä. Silloinhan työsuhde purettaisiin heti, minut taas on irtisanottu eli noudatettu irtisanomisaikaa. Ja sitä paitsi, jos joku irtisanottaisiin vaikkapa toistuvien myöhästymisten johdosta, vaikka kirjallinen varoitus on annettu, niin jos se toistuisi lyhyen ajan sisällä niin silloinkin irtisanotaan, tuskin silloinkaan paperiin tulee muuta tietoa kuin työntekijän henkilöön liittyvät syyt. Mutta siis minun kohdallani ei ollut kyse tuostakaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne sitä sinulta kysyy eikä työnantajalta?
Koska ap:n työttömyys ei kuulu työnantajalle, joka jo on antanut työtodistuksen. Sitä ei muuten kannata seuraaville työnantajille esitellä, koska hekin kysyvät, miksi ja jos vastaus on, että asia on liian henkilökohtainen, niin punainen lamppu syttyy samantien.
Työtodistukseen ei ole pakko laittaa työsuhteen päättymisen syytä (siis että oliko syynä oma pyyntö vai päättikö työnantaa työsuhteen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ap:n työttömyys ei kuulu työnantajalle, joka jo on antanut työtodistuksen. Sitä ei muuten kannata seuraaville työnantajille esitellä, koska hekin kysyvät, miksi ja jos vastaus on, että asia on liian henkilökohtainen, niin punainen lamppu syttyy samantien.
No työtodistusta en vielä ole saanut, kun työsuhde päättyi juuri. Se tulee sitten postitse. Ja syytähän siihen ei tule näkyviin, pyysin ns. suppean työtodistuksen johon tulee näkyviin vain ajanjakso jolloin olen ollut kyseisen työnantajan palveluksessa ja mitä työtehtäviä olen tehnyt.
Jaa että ei kannata sanoa esim. työhaastattelussa että asia on henkilökohtainen? No, voin kertoa kyllä että en sitä puuduttavaa liukuhihnatyötä enää jaksanut siinä meluisassa työympäristössä, ja toisekseen nyt minulla ei ole sitä 1 kuukauden irtosanomisaikaa eli voin aloittaa uudessa työpaikassa vaikka saman tien (yksi hakemani paikka osittain tyssäsi siihen, että hakijoiden joukossa oli sellaisia jotka pystyvät aloittamaan heti, silloin olin siis vielä työsuhteessa ja olisi ollut tuo 1 kk:n irtisanomisaika). Ja pääsen elämässä eteenpäin ja jaksan tehdä toisenlaista työtä motivoituneena.
Ap
Miksi nillität siitä, että saat karenssin, jos sulla on kaikki hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtodistukseen ei ole pakko laittaa työsuhteen päättymisen syytä (siis että oliko syynä oma pyyntö vai päättikö työnantaa työsuhteen).
Tämä on totta, mutta jos sitä syytä ei kerrota, voi seuraava työnantaja siirtää ap:n valinnassa häntäpäähän.
Christiiina kirjoitti:
Jos vaan kirjoitat, että työnantaja ei ollut tyytyväinen työsuoritukseen.
No en tietenkään kirjoita, koska se ei pidä paikkaansa. Olen hyvä työntekijä, irtisanomiseni liittyy muuhun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta, mutta jos sitä syytä ei kerrota, voi seuraava työnantaja siirtää ap:n valinnassa häntäpäähän.
Sitä ei hyödytä pelätä, työantajat ottaa kelvollisen, suurempi este on yli viidenkympin ikä, harmillisesti vain ne työnantajan kanssa kränäämiset sattuu siihen samaan saumaan.
Minut irtisanottiin sosiaalitoimistosta. Olin siellä 15 vuotta töissä. Jouduin työkkärissä selvittämään miksi minut irtisanottiin enkä edes tiennyt syytä. Sanottiin vaan ettei työsopimusta jatketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pölliminen duunista, kun on noi lakipykälät.
Karenssia ei saa, kun on irtsisanottu ja noi lakipykälät riittää selitykseksi eikä tarvitse työkkäriin kertoa syytä. Lakipykälä riittää syyksi.
En ole kyse pöllimisestä. Silloinhan työsuhde purettaisiin heti, minut taas on irtisanottu eli noudatettu irtisanomisaikaa. Ja sitä paitsi, jos joku irtisanottaisiin vaikkapa toistuvien myöhästymisten johdosta, vaikka kirjallinen varoitus on annettu, niin jos se toistuisi lyhyen ajan sisällä niin silloinkin irtisanotaan, tuskin silloinkaan paperiin tulee muuta tietoa kuin työntekijän henkilöön liittyvät syyt. Mutta siis minun kohdallani ei ollut kyse tuostakaan.
Ap
Nyt Ap:lla onkin irtisanomisaika. Silti yllä väitti, että halusi tulla irtisanotuksi, jotta voi lähteä saman tien.
Ei se lautakunta usko mitään selityksiä, siis taho jossa selvityspyyntö käsitellään. Karenssi tulee, nyt säästöliekille.
Vierailija kirjoitti:
Sulla jää henkilökohtaisista syistä varmaan kaikki muutkin työt tekemättä. Lääkäri määrittelee työkyvyn, jos se on erinomainen, mene töihin ja lopeta kuppaus.
Mene itse töihin (sinnehän tosiaan vaan mennään).
Se on yksi puhelinsoitto työvoimatoimiston virkailijalta entiselle työnantajallesi ja irtisanomisen syy selviää. Se syy selviää myös heille, jotka ajattelevat seuraavaksi palkata sinut työhaastattelun perusteella, kun soittavat entiselle työnantajallesi. Leuka ylös ja reippaasti eteenpäin, muutkin mokaa ja kaikki ei kestä kaikkea!
Vierailija kirjoitti:
Minut avustajan töistä irtisanottiin koeajalla "tuotannollisin ja taloudellisin syin", avustettava ei halunnut minulle tulevan karenssia/ongelmia, kertoi muuttavansa muualle josta syystä työni loppuisi. Kerroin tämän saman syyn ilmottautuessani työkkäriin.
Olin todella yllättynyt, kun huomasin te-toimiston omille sivuille tulleen myöhemmin merkintä, että virkailija on soittanut työnantajalle tarkempaa syytä koeajalla irtisanomiseen, joka olikin "ei sopinut tehtävään"!
En saanut luojan kiitos karenssia, mutta todellinen syy tuli aivan puskista ja sekin, että pahimmillaan tästä olisi voinut tulla karenssi.
Käsittääkseni siitä ei voi tulla karenssia, jos syynä on "ei sopinut tehtävään" (en siis nyt tarkoita sinun tapaustasi vaan yleisesti). Jotkut eivät vaan oikeasti sovi tehtävään.
Vierailija kirjoitti:
Mut irtisanottiin yt:ssä ja painostettiin ottamaan 10 kk palkka käteen ja lähtemään heti. Todistukseen kirjattiin jotenkin niin, että tyyliin oma pyyntö, koska ta haluaa näyttää paremmalta kuin on. Sain sitten toisen paikan puolen vuoden päästä, mutta se oli niin kamala paikka, etten jäänyt sinne. Työkkäri tulkitsi, että olin irtisanoutunut kahdesta paikasta enkä saa mitään korvauksia ennen kuin olen ollut puoli vuotta töissä tai koulutuksessa. Onneksi kokeneempi virkailija kuunteli minua, kun selitin, että kyseessä oli yt:t, jotka vietiin lopouun ja minut valittiin lähtijäksi. Joku neiti näppärä oli työkkärissä alkanut puolen vuoden jälkeen tulkitsemaan toisin eli että olisin tarjoutunut vapaaehtoisesti olemaan se, joka lähtee. Tästä opin sen, ettei kannata heti ilmoittaa työkkäriin, jos on saanut uuden työpaikan vaan pitää katsoa ensin haluaako edes jäädä sinne. Kukaanhan ei tiedä, jis olet ollut viikon töissä ellei ta ilmoita ilkeyttään työkkärrin, että lähdit menee.
Työkkäri toimi kylläkin ihan oikein.
1.paikka: tuta-irtisanominen, mutta sovittu rahalla että oma pyyntö -> työstä eroaminen.
2.paikka: läksit itse viikon jälkeen -> työstä eroaminen ja senaikaisen lainsäädännön mukaisesti työssäolovelvoitteen peruste, koska toinen moitittava menettely.
Jos jotain, niin pääsit itse asiassa vähemmällä. Kun lähdit tuolta 1.paikasta ja käynnistit työnhaun, niin mainitsitko että sait 10 kk:n arvoisen kultaisen kädenpuristuksen, vai nostelitko pokkana työttömyysetuutta jo ekasta päivästä lähtien?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa karenssi kuin menettää maine jos on syyllistynyt rikokseen verrattavaan, näissä ollaan aina työnantajan puolella.
En ole tehnyt mitään rikollista, niin kuin moni tässä ketjussa tuntuu epäilevän kun viittaavat varastamiseen. Olen rehti työntekijä ja työssäni en ole tehnyt virhettä eli ei johdu siitä.
Mutta meinaatko että jätän vastaamatta selvityspyyntöön eli näin ollen irtisanomisilmoitukseni ei tule te-toimistoon näkyviin? Näinkin voisin tehdä, sillä ilmoituksessa luki että "käsittelemme asiasi vaikka et vastaisikaan selvityspyyntöön". Samapa tuo tietysti olisi jos kerta karenssi joka tapauksessa tulee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se on yksi puhelinsoitto työvoimatoimiston virkailijalta entiselle työnantajallesi ja irtisanomisen syy selviää. Se syy selviää myös heille, jotka ajattelevat seuraavaksi palkata sinut työhaastattelun perusteella, kun soittavat entiselle työnantajallesi. Leuka ylös ja reippaasti eteenpäin, muutkin mokaa ja kaikki ei kestä kaikkea!
Eihän ne saa sitä todellista syytä kysyä jos ei ole syytä otaksua että työhakija on antanut väärää tietoa, joten jos hyväksyy sen karenssin, niin eivät kysele mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No työtodistusta en vielä ole saanut, kun työsuhde päättyi juuri. Se tulee sitten postitse. Ja syytähän siihen ei tule näkyviin, pyysin ns. suppean työtodistuksen johon tulee näkyviin vain ajanjakso jolloin olen ollut kyseisen työnantajan palveluksessa ja mitä työtehtäviä olen tehnyt.
Jaa että ei kannata sanoa esim. työhaastattelussa että asia on henkilökohtainen? No, voin kertoa kyllä että en sitä puuduttavaa liukuhihnatyötä enää jaksanut siinä meluisassa työympäristössä, ja toisekseen nyt minulla ei ole sitä 1 kuukauden irtosanomisaikaa eli voin aloittaa uudessa työpaikassa vaikka saman tien (yksi hakemani paikka osittain tyssäsi siihen, että hakijoiden joukossa oli sellaisia jotka pystyvät aloittamaan heti, silloin olin siis vielä työsuhteessa ja olisi ollut tuo 1 kk:n irtisanomisaika). Ja pääsen elämässä eteenpäin ja jaksan tehdä toisenlaista työtä motivoituneena.
Ap
Miksi nillität siitä, että saat karenssin, jos sulla on kaikki hyvin?
Missä olen nillittänyt (ärsyttävä sanavalinta muuten)?
Karenssi olisi 45 päivää eli marraskuun puoliväliin asti. Minulle maksetaan lokakuussa vielä viimeinen palkka, joka sisältää myös kertyneiden lomapäivien palkka rahana, joten lokakuussa en voisi saada sitä ansiosidonnaista muutenkaan. Eli käytännössä marraskuun kaksi ensimmäistä viikkoa olen vailla mitään tuloja. Toivon todella, että saan nyt tämän työpaikan johon pyydettiin haastatteluun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne saa sitä todellista syytä kysyä jos ei ole syytä otaksua että työhakija on antanut väärää tietoa, joten jos hyväksyy sen karenssin, niin eivät kysele mitään.
Kyllä se suppea työtodistus on jo punainen lippu ja herättää kysymyksiä. Soitto työtodistuksen allekirjoittaneelle on ihan arkea, näistä ei huudella.
Kysykööt sieltä työnantajalta eihän ne kuitenkaan sun selityksiä usko.