Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te-toimisto lähetti selvityspyynnön miksi minut irtisanottiin

Vierailija
29.09.2023 |

Asia on niin henkilökohtainen että en todellakaan aio kertoa irtisanomiseen johtaneita syitä. Irtisanomisilmoituksessani lukee "x luvun y pykälän mukaiset työntekijän henkilöön liittyvät irtisanomisperusteet". Ei siinä paperissakaan avata asiaa sen enempää. Kirjoitan siihen selvitykseen vain tuon saman lainausmerkkeihin ja laitan liitteeksi irtisanomisilmoituksen ja että asia on henkilökohtainen.

Kommentit (150)

Vierailija
21/150 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko selvittää mitään, karenssia tulee. Itse jätin vastaamatta kun irtisanouduin itse.

Minultakin yritettiin kysyä irtisanoutumiseni syytä.

Vastasin, etten lähde asiaa avaamaan ja pyysin heitä laittamaan automaattikarenssit päälle. Asia oli tuolla selvä.

Vierailija
22/150 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti olet mielestäsi tullut syyttä suotta irtisanotuksi, jos kerran vastustit sitä. Jos syy ei ole mielestäsi pätevä, niin yhteys liittoon (kai kuulut siihen). En kyllä ymmärrä, että mikä voi olla niin henkilökohtainen syy, että sitä ei voi työvoimatoimistoon kertoa, jos on itse mielestään toiminut oikein. Kuten sanottu, jos et kerro syytä, niin karenssi pätkähtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/150 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, sulle tulee karenssi. Eikä sun omilla lausunnoilla ole mitään merkitystä, irtisanominen johtuu sinusta.

Niin johtuu, mutta itse vastustin irtisanomista ja olisin halunnut jatkaa työsuhdetta. Minusta on hölmöä että tästäkin tulee karenssi kuten siitä jos itse irtisanoutuu, kyseessä on kuitenkin eri asia. 

Ap

Et sinä mitään karenssia saa, kun olet saanut fudua.

Sun ei tarvitse selittää työkkäriin yhtään mitään, kun siinä on lakipykälät miksi sinut on irtisanottu. Työkkärissä joku taas ei osaa tehdä duuniaan oikein. Puhelin käteen ja soitat työkkääriin ihmiselle, joka ymmärtää tehdä työnsä oikein.

Siinä on lakipykälä mikä kertoo kaiken oleellisen. Sen työkkärin tyypin ei tarvitse enempää tietää suoraan siitä sun paperista. Lakipykälä riittää hänelle ja se on virallinen.

EIkä sun paperissa lue, että sinä olet irtisanoutunut vaan sinut on irtisanottu. Irtisanottu ei saa karenssia.

Työkkärissä kaikki ei osaa tehdä omaa työtään. Siksi kannattaa aina soitella parille eri tyypille siellä, jos saa karenssia.

Olen ollut työtön ja kokemusta on, kun saa neuvoa työkkäriä.

Vierailija
24/150 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoi ahdistaa nämä kirjeet :/ Ilmoittauduin siis työttömäksi työnhakijaksi. Tilanteeni ahdistaa koska minut on irtisanottu. No, ei kai tämä ole ennenkuulumatonta. Toivottavasti saan pian töitä. Yhteen aidosti kiinnostavaan ja minulle mieluisaan avoimeen paikkaan sain kutsun haastatteluun :)  Voin kun saisin sen paikan niin ei tarvitsisi ahdistua näistä selvityspyynnöistä yms.

Ap

Et ole ainoa maailmassa. Työsuhteita päättyy ja niitä alkaa jatkuvasti

Omat työsuhteeni ovat loppuneet mm seuraavista syistä:

-määräaikaisuus loppui

-yritys meni konkurssiin

-minut irtisanottiin, vaikka hoidin tehtäväni hyvin, mutta esimieheni ei pitänyt minusta

-irtisanouduin, koska sain paremman työpaikan

Vierailija
25/150 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti olet mielestäsi tullut syyttä suotta irtisanotuksi, jos kerran vastustit sitä. Jos syy ei ole mielestäsi pätevä, niin yhteys liittoon (kai kuulut siihen). En kyllä ymmärrä, että mikä voi olla niin henkilökohtainen syy, että sitä ei voi työvoimatoimistoon kertoa, jos on itse mielestään toiminut oikein. Kuten sanottu, jos et kerro syytä, niin karenssi pätkähtää.

Varastimen työpaikalta, kun on pelkät lakipykälät papereissa.

Dokaamisesta ei saa antaa kenkää vaan työnantajan pitää ohjata juoppo kuntoutukseen.

Vierailija
26/150 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, sulle tulee karenssi. Eikä sun omilla lausunnoilla ole mitään merkitystä, irtisanominen johtuu sinusta.

Niin johtuu, mutta itse vastustin irtisanomista ja olisin halunnut jatkaa työsuhdetta. Minusta on hölmöä että tästäkin tulee karenssi kuten siitä jos itse irtisanoutuu, kyseessä on kuitenkin eri asia. 

Ap

Eikö työkkärissä voi valita, että X on riitautettu? En tiedä joutuuko silloin odottamaan, että riitautus päättyy. Jos et merkinnyt tuota, järkevää että pyytävät lisätietoa.

En ole riitauttanut ja jos häviäisin jutun, niin ei ole varaa maksaa mitään kuluja :/ 

Ap

On olemassa liiton lakimiehet ja varattomien lakipalvelu. Selvittele asiaa.

Vierailija
27/150 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ei ollut laittanut työtodistukseen mitään työsuhteen päättymisen syyksi, pyysin itse lisäämään, että omasta pyynnöstä. Karenssia silloin aikanaan tuli työttömyyspäivärahan maksuun omatoimisesta irtisanoutumisesta, mutta lisäyksen työtodistukseen halusin jotta työpaikkaa hakiessani ei tullut sitä olettamusta, että olen saanut jostain syystä potkut. Kun minulta kysyttiin miksi olen irtisanoutunut sanoin, että henkilökohtaisista syistä ja päästäkseni eteen päin elämässä. Muutamaa vuotta myöhemmin entinen työnantajani teki sitten lopullisen konkurssin eikä minun enää tarvinnut selitellä syitä silloiseen irtisanoutumiseeni.

Vierailija
28/150 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne sitä sinulta kysyy eikä työnantajalta?

Koska ap:n työttömyys ei kuulu työnantajalle, joka jo on antanut työtodistuksen. Sitä ei muuten kannata seuraaville työnantajille esitellä, koska hekin kysyvät, miksi ja jos vastaus on, että asia on liian henkilökohtainen, niin punainen lamppu syttyy samantien.

Vierailija
29/150 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pölliminen duunista, kun on noi lakipykälät.

Karenssia ei saa, kun on irtsisanottu ja noi lakipykälät riittää selitykseksi eikä tarvitse työkkäriin kertoa syytä. Lakipykälä riittää syyksi.

Vierailija
30/150 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eikö työkkärissä voi valita, että X on riitautettu? En tiedä joutuuko silloin odottamaan, että riitautus päättyy. Jos et merkinnyt tuota, järkevää että pyytävät lisätietoa.

En ole riitauttanut ja jos häviäisin jutun, niin ei ole varaa maksaa mitään kuluja :/ 

Ap

On olemassa liiton lakimiehet ja varattomien lakipalvelu. Selvittele asiaa.

Selvässä tapauksessa liiton lakimies sanoo, että ei kannata riitauttaa. Jos vaikka ollut työpaikan häirikkö ja irtisanottu sen takia, niin ei ehkä halua levittää asiaa kovin laajalti.

Vierailija
31/150 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pölliminen duunista, kun on noi lakipykälät.

Karenssia ei saa, kun on irtsisanottu ja noi lakipykälät riittää selitykseksi eikä tarvitse työkkäriin kertoa syytä. Lakipykälä riittää syyksi.

Jos on itse aiheuttanut irtisanomisensa (kännissä töissä, häirinnyt muita seksuaalisesti, varastanut tavaroita, solvannut työnantajaa jne.) niin saa karenssin. Jos ei kerro syytä, oletuksena se on karenssin paikka.

Vierailija
32/150 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoi ahdistaa nämä kirjeet :/ Ilmoittauduin siis työttömäksi työnhakijaksi. Tilanteeni ahdistaa koska minut on irtisanottu. No, ei kai tämä ole ennenkuulumatonta. Toivottavasti saan pian töitä. Yhteen aidosti kiinnostavaan ja minulle mieluisaan avoimeen paikkaan sain kutsun haastatteluun :)  Voin kun saisin sen paikan niin ei tarvitsisi ahdistua näistä selvityspyynnöistä yms.

Ap

Et ole ainoa maailmassa. Työsuhteita päättyy ja niitä alkaa jatkuvasti

Omat työsuhteeni ovat loppuneet mm seuraavista syistä:

-määräaikaisuus loppui

-yritys meni konkurssiin

-minut irtisanottiin, vaikka hoidin tehtäväni hyvin, mutta esimieheni ei pitänyt minusta

-irtisanouduin, koska sain paremman työpaikan

Selvästi ei ole aukoton CV, mutta aina on saatu töitä yhä uudelleen.

33/150 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan kirjoitat, että työnantaja ei ollut tyytyväinen työsuoritukseen.

Vierailija
34/150 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se karenssiin johtaa, jos syy johtuu työntekijästä ja työntekijä ei sitten mitenkään selvitä asiaa. Toisaalta eihän se karenssi äärettömän pitkä ole ja sitten juoksee ansiosidonnaiset.

Vierailija
35/150 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vaikka niin haluaisitkin uskoa, niin sinä(kään) et ole työttömyysturvalain silmissä uniikki lumihiutale, vaan sinuun sovelletaan täsmälleen samaa menettelyä kuin kehen tahansa työstä eronneeseen / erotettuun. Kun ei kenellekään anneta eriarvoista käsittelyä, pysyy se tasapuolisena kaikille. TE-toimisto on tässä pelkkä lain välikappale.

Jatko riippuu sinusta. Joko kerrot työsuhteen päättymisen syyt, tai et kerro. Jos teet valinnan, ettet näitä syitä avaa, niin se on samalla käytännössä valinta kärsiä sen seuraamuksena karenssi. Ei TE-toimisto voi päättää, että "ei anneta sille karenssia, kun asia on sille varmaan tosi ahdistava". Eiköhän työsuhteen päättymiset ole lähes poikkeuksetta ahdistavia tai ikäviä tilanteita kelle tahansa. Tämä ei kuitenkaan ole mikään lieventävä asianhaara, jonka perusteella eroaminen voitaisiin jättää selvittämättä.

Vierailija
36/150 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et sinä mitään karenssia saa, kun olet saanut fudua.

Sun ei tarvitse selittää työkkäriin yhtään mitään, kun siinä on lakipykälät miksi sinut on irtisanottu. Työkkärissä joku taas ei osaa tehdä duuniaan oikein. Puhelin käteen ja soitat työkkääriin ihmiselle, joka ymmärtää tehdä työnsä oikein.

Siinä on lakipykälä mikä kertoo kaiken oleellisen. Sen työkkärin tyypin ei tarvitse enempää tietää suoraan siitä sun paperista. Lakipykälä riittää hänelle ja se on virallinen.

EIkä sun paperissa lue, että sinä olet irtisanoutunut vaan sinut on irtisanottu. Irtisanottu ei saa karenssia.

Työkkärissä kaikki ei osaa tehdä omaa työtään. Siksi kannattaa aina soitella parille eri tyypille siellä, jos saa karenssia.

Olen ollut työtön ja kokemusta on, kun saa neuvoa työkkäriä.

Järjestelmä laittaa automaattisesti selvityspyynnön, jos on irtisanottu muista kuin työnantajasta johtuvista syistä (eli tuta-asiat tai konkurssi), ei siinä ole kyse kenenkään ammattitaidosta. Jos lakipykälien mukaan on itse aiheuttanut irtisanomisensa  (työsopimuslain 7. luku 1 - 2§), niin karenssi tulee, jos ei anna asiasta selvitystä.

Sinun ei kamalasti kannata työkkärin väkeä neuvoa, koska et tiedä asioista mitään.

Vierailija
37/150 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa, eikös se työnantaja kirjoittele ne perusteet irtisanomiselle? ukko ei ole koskaan saanut kenkää, vaan työsuhde on purettu. miehillä on aivan eriluokan auktoriteetti työnantajaa kohtaan. ukko on aina sanellut, kuinka työsuhde päätetään, ja työnantajilla ei ollut muuta mahdollisuutta. en kyllä tiedä, mitä siellä on sanottu tai tehty. voisin olettaa, että ilkeä ja pelottavan näköinen henkilö kun kertoo kuinka toimitaan, niin ei varmaan ole huono idea tehdä niinkuin käsketään.

Vierailija
38/150 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitä mukaan irtisanomisilmoitus. Jos jätät sen liittämättä, saat karenssin. Voit pyytää uudelleenkäsittelyä, jos päätät ilmoituksen liittää mukaan selvitykseen.

Vierailija
39/150 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te toimisto tahtoo samalla tavalla kuin kela nöyryyttää tavan kansalaista,minullekin jäi valhetieto työkkärin sivuille kun uskoivat manipuloivaa ja valehtelua työnantajaa irtisanomissyystä joka ei siis ollut aiheellinen.

Vierailija
40/150 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut avustajan töistä irtisanottiin koeajalla "tuotannollisin ja taloudellisin syin", avustettava ei halunnut minulle tulevan karenssia/ongelmia, kertoi muuttavansa muualle josta syystä työni loppuisi. Kerroin tämän saman syyn ilmottautuessani työkkäriin.

Olin todella yllättynyt, kun huomasin te-toimiston omille sivuille tulleen myöhemmin merkintä, että virkailija on soittanut työnantajalle tarkempaa syytä koeajalla irtisanomiseen, joka olikin "ei sopinut tehtävään"!

En saanut luojan kiitos karenssia, mutta todellinen syy tuli aivan puskista ja sekin, että pahimmillaan tästä olisi voinut tulla karenssi.