Iltalehti julkaisi pitkän listan siitä kuinka kuka tahansa voi säästää rahankäyttöstä arjessaan
Esimerkiksi kannattaa asua kimpassa, leipoa leivät itse, hyödyntää kirppareita ja kirjastoja, välttää rahapelaamista, karsia suoratoistopalveluja sekä suosia kotimaan matkailua ulkomaiden sijaan. Koko 100 neuvon listan näet tästä: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b1dd3188-37a9-4a32-bfb3-7ab26aa6ab55
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt koko viisikymppisen ikäni vielä paljon noiden neuvojen maailmaa säästäväisemmin. Mistä minä vielä säästän?
Syötkö lihaa? Jos syöt niin tuon listan mukaan lihan korvaaminen vegaanisella vaihtoehdolla puolittaa ruokamenot.
Pelkkä ajatuksin yököttää, mutta kiitos "neuvosta"!
Halvin jauheliha 2€/pkt
Joku mirutifujauhis varmaan 6€..Ei onnistu minun matematiikalla.
Mistä saa jauhelihaa 2e/pkt? Soijarouhetta saa sillä hintaa monen aterian tarpeiksi.
Tarjouksista saa joskus. Nyt oli k supermarketilla broilerin jauhelihaa 600g vitosella. Ostin ja pakastin. Mielestäni edullista.
Se halpa jauheliha on kananlihaa ja 250 g paketti.
No ei se sit kovin halpaa ole, jos on noin pieni paketti.
Vierailija kirjoitti:
Saara-Sofia Sirén (kok) antaa myös hyviä neuvoja: Köyhänkin rahat riittävät yksityisen terapeutin vastaanotolle kun jättää ulkomaan lomamatkan tekemättä.
Siinä kanssa yksi joka ylimielisyyttään ei vin halua kuunnella tavan kansalaisia. Petteri Orpo on täysin samanlainen tunteeton p8ska. Eivät nämä tule ymmärtämään mistään aidosta elämästä yhtään mitään.
En jaksanut lukea tuollaista paskaa. Ei kiinnosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt koko viisikymppisen ikäni vielä paljon noiden neuvojen maailmaa säästäväisemmin. Mistä minä vielä säästän?
Syötkö lihaa? Jos syöt niin tuon listan mukaan lihan korvaaminen vegaanisella vaihtoehdolla puolittaa ruokamenot.
En syö lihaa, paitsi jos onnistnut itse saamaan kalaa järvestä. Mutta tuosa kohtaa lista on kyllä väärässä: vegaaninen vaihtoehto ei oikeasti ole sen halvempi. Halvin on sellainen vaihtoehto, jossa on paljon erilaisia kasviksia seassa, mutta ne vegaaniset proteiinivalmisteet lihan korvaajina niin hintavia, että eivät sinänsä muuta kuviota miksikään.
Toistaiseksi halvimmat proteiinit löytyvät maidosta ja kananmunista.
Oikeasti halvimmat proteiinit löytyvät kuivatuista pavuista ja linsseistä. Pavuissa, herneissä ja linsseissä on myös runsaasti B-ryhmän vitamiineja sekä rautaa, kaliumia, kalsiumia, sinkkiä, magnesiumia ja kromia. Palkokasveissa on runsaasti hiilihydraatteja ja vatsan toimintaa edistäviä liukoisia kuituja.
Vierailija kirjoitti:
Mihin hel.... pitää säästää? Mä ainakin käytän itseeni kaikki palkkatulot. Perinnön voin siirtää suoraan ainoalle lapselleni.
Realisti säästää pahan päivän varalle. Yltiöoptimisti ei säästä ollenkaan.
Vaikka vinkkilista ei ollutkaan minulle hyödyllinen, en tajua tätä tuohtumusta. Tämä palsta on täynnä itsestään selvien asioiden jankkaamista päivästä toiseen: Älä hanki enempää lapsia kuin kykenet hoitamaan. Älä allekirjoita avioehtoa, kun miehesi 9 vuoden avioliiton jälkeen sitä alkaa vaatia. Aikuisen velvollisuus on elättää itsensä. Älä ole kynnysmatto. Samanlaista jankkaamista tämä palsta on joka ikinen päivä, eikä siitä ahdistuta niin paljon kuin tuosta listasta. Joskus näköjään täytyy itsestään selvätkin asiat kirjoittaa nähtäväksi, että menee perille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ei suosittele ruokailukertojen vähentämistä? 2-3 kertaa päivässä kunnon ateria (toki puhtaista, edullisista raaka-aineista) on riittävästi monelle ihmisille . Välipalat, leivän mussuttaminen yms on aivan turhaa ja maksaa. Laadukasta mutta vähemmän.
Tämäpä se olis monelle köyhälle hyvä neuvo. Itsekin olen ylipainoinen köyhä ja kauhulla katsoin vuoden ostojani k kaupan sovelluksesta. Koko ruokavalio remonttiin ja vuodessa säästöä ainakin 500€. Syön kolme kertaa päivässä yleensä, joskus harvoin neljä kertaa. Näistä 1-2 lämmintä ruokaa joka on edullisinta. Leipä ei kauheasti maksa mutta ne päälliset (kinkku, juusto lähinnä) maksaisi viikossa äkkiä kaksi kertaa enemmän kuin lämmin ruoka. Joten leipä jäi pois lähes kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka vinkkilista ei ollutkaan minulle hyödyllinen, en tajua tätä tuohtumusta. Tämä palsta on täynnä itsestään selvien asioiden jankkaamista päivästä toiseen: Älä hanki enempää lapsia kuin kykenet hoitamaan. Älä allekirjoita avioehtoa, kun miehesi 9 vuoden avioliiton jälkeen sitä alkaa vaatia. Aikuisen velvollisuus on elättää itsensä. Älä ole kynnysmatto. Samanlaista jankkaamista tämä palsta on joka ikinen päivä, eikä siitä ahdistuta niin paljon kuin tuosta listasta. Joskus näköjään täytyy itsestään selvätkin asiat kirjoittaa nähtäväksi, että menee perille.
Lisäksi ihmiset jankkaa asioista, joita listalla ei ollut, kuten Mifun hinnasta (eri asia kuin soijarouhe) tai että tämä oli suunnattu köyhille, vaikka puhuttiin eri tuloluokista. Listalla oli myös aika koviakin vetoja, joita harva toteuttaa, kuten kimppakämpät (ei kiitos itsellenikin) tai omasta autosta luopuminen ja autokimpan organisointi (kiinnostaisi oikeat kokemukset, jonkin lehtijutun vain nähnyt).
minkä takia oikeisto ei osallistu säästötalkoisiin muutenkuin alipalkkaamalla?
paras säästämiskeino on; älä anna populistisen oikeistohallituksen k.settaa itseäsi.
Minimalismi on säästänyt rahaa. Vuokraemäntä käy kerran vuodessa ja uhkaa vuokran nousulla.
Oon vastannut pitää katsoa sitten mitä tehdä.
Muuttoon menee aikaa päivä, laatikot ovat kellarissa
Ei palaa tähän. Vuoden päästä sanoo kaikki on noussut. Kerron muutto ei paljoa vaadi ja alueella on paljon tyhjiä asuntoja
Vierailija kirjoitti:
Eikä sieltä kirppariltakaan kannata mitään ostaa jos voi olla kokonaan ilman.
Olen aivan samaa mieltä, miksi kantaa turhaa roinaa kotiin halvalla kirpparilta, jos / kun voi olla kokonaan ilmankin... Jotain mitä en ottaisi tai huolisi edes ilmaiseksi.
Minä säästän kun en käy edes niillä kirppareilla. En vaan osta mitään kestotavaraa muuta kuin todelliseen tarpeeseen. Esimerkiksi vaatteita en tarvitse pitkään aikaan. Pikkuvaatteet kannattaa pestä käsin jos on kuivaustilaa, niin säilyvät hyvänä pitkään.
Minäkään en syö leipää kuin aamulla ja ilman päällisiä, mies tekee hyvää patonkia. Siihen saa itseensä makua laittamalla porkkanaraastetta sekaan.
Mielestäni tämä oli ihan hyvä lista. Kaikille säästäväisesti eläminen ei ole tuttua. Eikä listaa ole tarkoitus lukea noin kirjaimellisesti kuin osa tekee. Esim. nuo oopperaliput, ei tietenkään ole jutun tarkoitus että jätät ruuat ostamatta ja käytät ruokarahat oopperalippuun. Kysymys oli siitä, että jos tilanteesi on sellainen että sinun on mahdollista käydä oopperassa niin sinnekin saa lippuja edullisemmin saman päivän näytöksiin.
Kerää kuittisi ja kultuksesi viimeisiltä kuukausilta. Jokaisen kuluerän kohdalla arvioi voisiko saman saada halvemmalla tai voisiko asiasta luopua kokonaan. Lehtiartikkelina toki lyhyt ja tylsä, mutta sopeutuu jokaisen ihmisen tilanteeseen.
8. Kierrätä. Myy vanhat huonekalusi ja osta niitä käytettyinä.
Hiukan erikoinen neuvo noin kirjoitettuna. Mikäli myyn nykyisen sohvani ja ostan tilalla käytettynä toisen, niin mitään säästöä ei pakosti synny. Artikkelissa varmaan tarkoitettiin, että myy tarpeettoman huonekalusi ja jos tarvitse jonkin uuden huonekalun, niin osta se käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Saara-Sofia Sirén (kok) antaa myös hyviä neuvoja: Köyhänkin rahat riittävät yksityisen terapeutin vastaanotolle kun jättää ulkomaan lomamatkan tekemättä.
Salli mun nauraa tälle vinkille! En ole koskaan edes päässyt ulkomaille .
Vierailija kirjoitti:
Ehdotus:
kun rahat loppuu, eikä ole kämppää, niin eduskuntatalon portaille telttailemaan ja yöpymään, trangialla voi lämmittää ruoka-avusta ehkä saatua kiinalaista possunlihaa.
Pääsee ainakin lämpimään putkaan yöksi jos ei muuta.
Tämä oli paras vinkki pitkään aikaan.
No mutta hei, näillä säästät ja rahasi riittää.