Iltalehti julkaisi pitkän listan siitä kuinka kuka tahansa voi säästää rahankäyttöstä arjessaan
Esimerkiksi kannattaa asua kimpassa, leipoa leivät itse, hyödyntää kirppareita ja kirjastoja, välttää rahapelaamista, karsia suoratoistopalveluja sekä suosia kotimaan matkailua ulkomaiden sijaan. Koko 100 neuvon listan näet tästä: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b1dd3188-37a9-4a32-bfb3-7ab26aa6ab55
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt koko viisikymppisen ikäni vielä paljon noiden neuvojen maailmaa säästäväisemmin. Mistä minä vielä säästän?
Syötkö lihaa? Jos syöt niin tuon listan mukaan lihan korvaaminen vegaanisella vaihtoehdolla puolittaa ruokamenot.
En syö lihaa, paitsi jos onnistnut itse saamaan kalaa järvestä. Mutta tuosa kohtaa lista on kyllä väärässä: vegaaninen vaihtoehto ei oikeasti ole sen halvempi. Halvin on sellainen vaihtoehto, jossa on paljon erilaisia kasviksia seassa, mutta ne vegaaniset proteiinivalmisteet lihan korvaajina niin hintavia, että eivät sinänsä muuta kuviota miksikään.
Toistaiseksi halvimmat proteiinit löytyvät maidosta ja kananmunista.
Paitsi jos kasvattaa itse ne proteiinit. Härkäpapu, herne ja muut pavut kasvavat Suomessakin, huomenna kerään ainakin osan omasta papusadostani kuivumaan (olen jo säilönyt useamman satsin vihreitä papuja eri muodoissa). Eikä kuivat pavut maksa kovinkaan paljoa, vaikka ostaisikin. Viljatuotteiden kanssa proteiiniprofiili on "täydellinen".
Vaatii kuitenkin vähän enemmän maata viljelyyn kuin vuokrayksiön parvekkeella.
Oletin (ehkä väärin) että kirjoittaja ei asunut parvekkeellisessa vuokrayksiössä, koska osasi mennä myös kalastamaan. Lisäksi riippuu parvekkeen koosta, tyttäreni opiskelijakämpän (soluasunto) parveke on todella suuri, siihen saisi järjesteltyä aika laajan "kasvimaan" jos löytyisi halua ja intoa. Perunaa ei kannattaisi viljellä, mutta papuja saisi useammankin rivimetrin kyllä kasvatettua. Ja ylemmäs amppeleihin tms sitten chiliä, paprikaa, yrttejä... kaikki tämä on varmaan siellä "vain oikeasti köyhä tietää"-ketjussa ;-D
Vaatii kuitenkin vähän enemmän maata viljelyyn kuin vuokrayksiön parvekkeella.