Iltalehti julkaisi pitkän listan siitä kuinka kuka tahansa voi säästää rahankäyttöstä arjessaan
Esimerkiksi kannattaa asua kimpassa, leipoa leivät itse, hyödyntää kirppareita ja kirjastoja, välttää rahapelaamista, karsia suoratoistopalveluja sekä suosia kotimaan matkailua ulkomaiden sijaan. Koko 100 neuvon listan näet tästä: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b1dd3188-37a9-4a32-bfb3-7ab26aa6ab55
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saara-Sofia Sirén (kok) antaa myös hyviä neuvoja: Köyhänkin rahat riittävät yksityisen terapeutin vastaanotolle kun jättää ulkomaan lomamatkan tekemättä.
Ohisalo (vihr) neuvoi myös että vaihtaminen sähköautoon pelastaa monilta ongelmilta.
Tästä näkyy, et miten vieraantuneita ovat köyhän elämästä... Juu, ei ole varaa ostaa patteriautoa! Ei minkäänlaista. On vain tuo 150e Opel, johonka pitäisi saada leima taas. Siinä on se mun "sähkis". Onhan Siinä silti huono akku paikoillaan. Tuvassa lämpöisessä se varsinainen käynnistysakku, jonka jätelavalta löysin testaamalla niistä sen parhaan. Mukana matkoilla ja illaksi tupaan. Onneksi polttaa mitä vaan. E85 palaa niineen ripauksella "kovaa bensaa". Ei olisi muuten varaa ajella näitä vähäisiäkään työajoja. Mutta kohta nekin loppuvat hallituksen laittaessa köyhät kyykkyyn! Ei kannata osatyöt enää. Kokoaikaisia täällä ei ole. Sen ole jo aikaa saanut kokea. Että eiköstä sitä vain köyhäkin sähkistä hankkimaan. On ne viisaita tuolla terävässä päässä!
Vierailija kirjoitti:
Saara-Sofia Sirén (kok) antaa myös hyviä neuvoja: Köyhänkin rahat riittävät yksityisen terapeutin vastaanotolle kun jättää ulkomaan lomamatkan tekemättä.
Ja säästää enenmän kun ei mene terapiaan ollenkaan. Miksi nykyään pitää mennä terapiaan joka asiasta?
Köyhä saa keskusteluapua seurakunnasta, ilmaista. Hävikkiruokaa on joka kaupassa tarjolla edullisesti. Punalaputettuja myös. Itse voi valmistaa sapuskat ja käyttää edullisia raaka- aineita. Kirppikseltä löytyy hyvät vaatteet koko perheelle. Julkinen liikenne toimii Suomessa hyvin, ainakin kasvukeskuksissa.
Matkustelua en harrasta muutenkaan lentopelon vuoksi. Virkistäydyn lähiluonnossa, pyöräilen vanhalla mummopyörällä ja talvella hiihtelen kirppukseltä löytämilläni suksilla.
Näin olen elänyt vuosia ja pärjännyt hyvin. Luksusta en kaipaa vaikka nyt siihen olisi mahdollisuus. Jatkan samaa köyhäilyä eettisistä syistä.
Jes, lopetetaan kuluttaminen ja pysäytetään Suomi.
Oppivathan olemaan.
Kirjasto-ohjeet eivät ole aina hyviä, päivän lehti on aina varattu. Kimppa-asuminen ei kaikille sovi.
Vierailija kirjoitti:
Myy vanhat huonekalut ja osta käytettyjä tilalle...Kuka haluaa ostaa ties kuinka vanhat tarroilla koristellut tuolit vaikka 100€ kpl niin voin torista ostaa jotkut vielä käytetymmät ja säästää rahaa. Jos käyn vaatekaapin läpi niin voipi olla että löytyy sukkapari jota en ole aikoihin käyttänyt, sillä tienaan ainakin kuukauden ruokarahat.
Tosi hyödyllisiä neuvoja ihmisiltä jotka ei ole ikinä olleet köyhiä.
Asuttu melkein 4 vuotta tässä asunnossa, vasta kesällä ostin uuden vaatekaapin osamaksulla, siihen asti olin muovilaatikoiden varassa. Ei kaduttanut.
No olihan siellä varsinaisia helmiä...
"Myy vanhat huonekalusi ja osta niitä käytettyinä". Kuulostaa hölmöläisten peitonjatkamiselta. Miten voi olettaa, että omista vanhoista huonekaluistaan saisi enemmän rahaa kuin mitä joutuisi itse maksamaan jonkun toisen vanhoista? Sitä paitsi käytettyjä huonekaluja ostaessa luteet on todellinen riski ja jos se riski laukeaa, niin sitten vasta kalliiksi tuleekin.
"Maksa laskut kerralla pois palkkapäivänä". Mitä siinä säästää, maksettavahan ne on joka tapauksessa. Samansuuruisia ne laskut on siitä riippumatta, minä päivänä ne maksaa, kunhan maksaa viimeistään eräpäivänä. Jos tässä haetaan sitä, että laskujen maksuun on tilillä rahaa kun ne maksaa heti palkkapäivänä, niin se on eri asia - edelleenkin ne laskut on euromääräisesti ihan samansuuruisia, siinä ei säästä yhtään mitään, maksaako ne palkkapäivänä, tänään, ylihuomenna vai vasta eräpäivänä.
Jne. jne.
Jos on sellainen tuuri kuin mulla, niin ei kannata jättää rahapelejä... Tässä kuussa plussaa hyvin, 1500e, koko menneenä vuonna +10 000e.
Korostan, että vaatii tuuria ja sen jälkeen malttia. Voitin kolme vuotta sitten 5000e ja tehnyt siitä lähtien hyvää tulosta tuolla harrastuksella.
Olen myös vähän taikauskoinen höppänä ja kerään hyvää karmaa lahjoittamalla tavalla tai toisella 30% kaikista pelivoitoista. Pakko sanoa, että paras päätös ikinä tämä karmajuttu, saan nimittäin touhusta älyttömän hyvän mielen. Välillä menee kuukauden voitoista 70% näihin, jos löytyy joku kohde mihin haluan laittaa.
Ja nämä lahjoitukset voi olla ihan mitä sattuu, esim kerran ostin käytettynä koiralleni tavaroita ja hakiessa niitä näin, että myyjän perheellä oli pakkorako myydä. Autosta hain muutaman kahvipaketin ekstraksi hinnan päälle ja seuraavalla viikolla lähetin heille 300e S-ryhmän lahjakortin. Toivottavasti uskalsivat käyttää sen. Tai toivottavasti löysi edes perille postin kynsistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt koko viisikymppisen ikäni vielä paljon noiden neuvojen maailmaa säästäväisemmin. Mistä minä vielä säästän?
Syötkö lihaa? Jos syöt niin tuon listan mukaan lihan korvaaminen vegaanisella vaihtoehdolla puolittaa ruokamenot.
No riippuu ihan että millä vege-vaihtoehdolla korvaa. Jotkut linssit on halvempia, nyhtökaura taas ei todellakaan.
Samoin esim pavut ovat halvempi- ei kasvisproteiinin tarvitse tulla teollisista tuotteista.
Vierailija kirjoitti:
No olihan siellä varsinaisia helmiä...
"Myy vanhat huonekalusi ja osta niitä käytettyinä". Kuulostaa hölmöläisten peitonjatkamiselta. Miten voi olettaa, että omista vanhoista huonekaluistaan saisi enemmän rahaa kuin mitä joutuisi itse maksamaan jonkun toisen vanhoista? Sitä paitsi käytettyjä huonekaluja ostaessa luteet on todellinen riski ja jos se riski laukeaa, niin sitten vasta kalliiksi tuleekin.
Ajattelet kuin jobbari, pitäisi päästä "vetämään välistä"?
Säästöä tulee siitä, jos pääset eroon ilman mitään kuljetuskustannuksia tms. jostain sinulle tarpeettomaksi tai epäsopivaksi käyneestä huonekalusta, ja ehkä jopa saat siitä vähän rahaakin. Jos ostat jotain tilalle, niin voit löytää sen edullisemmin käytettynä kuin uutena kaupasta. Luteita kannattaa tietysti varoa.
Itellä lähti näin karsiminen kun tulot putosi ja hinnat nousi:
Ekana pois sellaiset palvelut kuin kosmetologi ja kampaaja. Sitten loppui ulkona syöminen/juominen. Sitten alkoi karsinta ruokakaupassa. Lihan syömistä välttelin jo aiemmin, ja nyt proteiinin lähteet muuttui erikoisemmista vaihtoehdoista papuihin jne. Opettelin soijaa käyttämään. Kaikki yhtään erikoisempi pois, täysin perusruokia enää, isoja eriä ruokaa kerralla ja annoksissa pakastimeen. Yhden kalliin harrastuksen lopetin, harrastan nyt vain ilmaisia asioita ja sellaista, mihin mahdolliset tarvikkeet jo olemassa.
Minulla menee edelleen ihan hyvin, mutta varmaankin pitää karsia vielä paljon menoja jos tilanne pitkittyy... On auennut silmät köyhimpien tilanteesta. Kaikki rahanarvoinen voi olla jo aikoja sitten myyty ja kaikki käytettävissä oleva on se mitä on tilillä. Ei mitään joustoa, ei puskuria joka tällaisella keskituloisellakin on kertynyt ihan suunnittelematta. Ei moni voi alkaa säästää ruoassa, se säästäminen on jo loppuun asti suunniteltu ja tehty. Haljennut kengänpohja tarkoittaa puurolinjaa viikoksi jne. Pelottaa että sama edessä itsellänikin. Onneksi ei ole mt-ongelmia, mutta tällainen huoli tulevasta masentaa, jatkossa en ihmettelisi vaikka ihan oikea masennus iskisi.
Mmm... mahdottomia toteutettaviksi kun ei ole lähtöpistettä mistä voisin säästämisen alkaa. Tämä sometinkin on kirjaston oma, vaatteet ja ruoka helluntaiseurakunnasta, ev.lut. diakonilta ja leipjönoista, vaihtelua ruokaan saa ABC:n tiskikärrystä mikäli ehtii ennen kuin tiskari vie sen pois tai vartija kyyttää minut pihalle " siitä haisemasta!" Asumisesta ei voi säästää, mutta museon kivijalassa vielä tarkenee. Ja MEE TÖIHIN! fasisteille kysymys: Mihin ?
Vuokranantajalta voi pyytää alennusta jos rahat on tiukilla.
Tuota, otsikkoon tulee varmaankin oikaisu piakkoin. Nää olikin säästövinkkejä yksisarvismaailmaan.
Mahdotonta säästää satoja euroja viikossa, kun käytettävissä olevat varat on alle 500 euroa kuukaudessa. Jos säästäisin kulutuksestani nyt satoja euroja viikossa, niin kuluttaisin NOLLALLA eurolla kuukaudessa.
Hyviä vinkkejä niille, joilla on rahaa ja jotka voi säästää.
Arkipäivää niille, jotka jo säästävät tuosta kaikesta, kun on rahaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salli mun nauraa tälle vinkille! En ole koskaan edes päässyt ulkomaille .
Tämähän kuin raikas tyylahdus 1700-luvun Ranskasta jolloin Marie Antoinette lausui legendaarisen lauseen "Jos kansalla ei ole varaa leipään, miksi he eivät syö leivoksia!"
Näin pitkälle ihmiskunta on tuosta ajasta päässyt.
Meillä ei ikinä ole ollut saunavuoroa enkä käy parturissa. Hiukset leikkaan itse ja laitan ponnarille, letille tai nutturalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa noista hieman hymyilytti. Suurin osa oli aivan hyödyttömiä tai jo käytössä. Lataa pörssisähkösovellus, meillä on tosi halpa kiinteähintainen sähkö. Myy vanhat huonekalusi ja osta niitä käytettyinä - miksi myisin ja ostaisin käytettyä tilalle, entiset on hyvät, tuskin parempia löytyisi. Runkopatjat pitäisi uusia, ne vetelevät viimeisiään, kukapa risoja ostaisi ja en halua ostaa käytettyjä tilalle. Vähän huono karsia suoratoistopalveluista ja kuukausimaksuista, kun niitä ei ole. Hävikkiruokapalvelut, samat saa marketista samaan poistohintaan, suurin osa siellä myytävä on ihan turhaa. No alkkareita ostin pojalle kerran halvalla. ResQueta käytetään joskus. Pellillisestä pitsaa ei kyllä tässä taloudessa jää mitään pakastettavaa, yksi ei edes riitä. Joku pala voi jäädä seuraavaksi päiväksi syötäväksi.
Kaupan hävikkipussitkin ovat monesti ihan hyödyttömiä. Mitenpä syödä/säilöä monta isoa jäävuorisalaattikerää, jotka vetelevät viimeisiään? Myisivät yksitellen, niin voisi käyttääkin.
Asian ytimessä. Entäs jos ostat käytetyn sohvan ja saat jonkun lutikkaongelman. Ennen sanottiin, että köyhän kannattaa ostaa kallista, pidempi käyttöikä.
Kerrostalossa lutikat, turkiskuoriaiset ja paperitoukat leviää asunnosta asuntoon.
Turkiskuoriainen syö tekstiilejä ja paperitoukka kirjoja ja papereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa noista hieman hymyilytti. Suurin osa oli aivan hyödyttömiä tai jo käytössä. Lataa pörssisähkösovellus, meillä on tosi halpa kiinteähintainen sähkö. Myy vanhat huonekalusi ja osta niitä käytettyinä - miksi myisin ja ostaisin käytettyä tilalle, entiset on hyvät, tuskin parempia löytyisi. Runkopatjat pitäisi uusia, ne vetelevät viimeisiään, kukapa risoja ostaisi ja en halua ostaa käytettyjä tilalle. Vähän huono karsia suoratoistopalveluista ja kuukausimaksuista, kun niitä ei ole. Hävikkiruokapalvelut, samat saa marketista samaan poistohintaan, suurin osa siellä myytävä on ihan turhaa. No alkkareita ostin pojalle kerran halvalla. ResQueta käytetään joskus. Pellillisestä pitsaa ei kyllä tässä taloudessa jää mitään pakastettavaa, yksi ei edes riitä. Joku pala voi jäädä seuraavaksi päiväksi syötäväksi.
Kaupan hävikkipussitkin ovat monesti ihan hyödyttömiä. Mitenpä syödä/säilöä monta isoa jäävuorisalaattikerää, jotka vetelevät viimeisiään? Myisivät yksitellen, niin voisi käyttääkin.
Asian ytimessä. Entäs jos ostat käytetyn sohvan ja saat jonkun lutikkaongelman. Ennen sanottiin, että köyhän kannattaa ostaa kallista, pidempi käyttöikä.
Kerrostalossa lutikat, turkiskuoriaiset ja paperitoukat leviää asunnosta asuntoon.
Turkiskuoriainen syö tekstiilejä ja paperitoukka kirjoja ja papereita.
Itse ostan vaatteet kirpparilta. En tiedä onko naapureilla kalliita tekstiileitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, miten joku voi olla niin kujalla köyhyydestä, että kuvittelee köyhien ylipäätään matkustavan mihinkään. Taas sellaista kuraa näissä säästövinkeissä, että järki lähtee.
Moni on tottunut lapsesta saakka matkustamaan joka lomalla jonnekin niin onhan se hankalaa ymmärtää että kaikki eivät ole aina matkustelleet. Se nähdään sitten hyvänä säästökohteena. Hyvä että tuollaiset herää viimein ettei aina tarvitse olla menossa.
Mä olen keski-ikäinen ja ollut elämässäni kerran lentokoneessa 30 vuotta sitten.
Eli kun teidän työpaikalla on työttömiä työkokeilussa, lyhyitä sijaisuuksia tekemässä tai palkkatukitöissä niin yleensä he on tauoilla hiljaa.
Joka työpaikassa kysytään tarvitsenko parkkilapun. Parkkilapun niin mille, julkisen linja-autolle vai?
Kokoomuksen pää-äänenkannattajan jutussa ei ole lehden tasoon nähden mitään ihmeellistä. Se osoittaa toimittelijoiden osaamisen tason ja sen miten heidän mielestään pienituloiset ovat laiskoja ja eivät osaa käyttää rahaa oikein. Se on se Agenda mitä varsinkin hallituspuolueet nyt ajavat. Orpo ja pillu arvostavat yrittäjiä, mutta työntekijät Suomessa ovat tarpeeton menoerä, paitsi jos olet poliisi.