Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti julkaisi pitkän listan siitä kuinka kuka tahansa voi säästää rahankäyttöstä arjessaan

Vierailija
26.09.2023 |

Esimerkiksi kannattaa asua kimpassa, leipoa leivät itse, hyödyntää kirppareita ja kirjastoja, välttää rahapelaamista, karsia suoratoistopalveluja sekä suosia kotimaan matkailua ulkomaiden sijaan. Koko 100 neuvon listan näet tästä: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b1dd3188-37a9-4a32-bfb3-7ab26aa6ab55

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, miten joku voi olla niin kujalla köyhyydestä, että kuvittelee köyhien ylipäätään matkustavan mihinkään. Taas sellaista kuraa näissä säästövinkeissä, että järki lähtee.

Moni on tottunut lapsesta saakka matkustamaan joka lomalla jonnekin niin onhan se hankalaa ymmärtää että kaikki eivät ole aina matkustelleet. Se nähdään sitten hyvänä säästökohteena. Hyvä että tuollaiset herää viimein ettei aina tarvitse olla menossa.

Mä olen keski-ikäinen ja ollut elämässäni kerran lentokoneessa 30 vuotta sitten.

Eli kun teidän työpaikalla on työttömiä työkokeilussa, lyhyitä sijaisuuksia tekemässä tai palkkatukitöissä niin yleensä he on tauoilla hiljaa.

Joka työpaikassa kysytään tarvitsenko parkkilapun. Parkkilapun niin mille, julkisen linja-autolle vai?

Olen itse asiassa junassa matkustanut myös 30 vuotta sitten. En osaisi ostaa edes junalippua enkä bussilippua mihinkään linja-autoon mikä kulkee eri kaupunkien välillä.

Vierailija
122/142 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, miten joku voi olla niin kujalla köyhyydestä, että kuvittelee köyhien ylipäätään matkustavan mihinkään. Taas sellaista kuraa näissä säästövinkeissä, että järki lähtee.

Moni on tottunut lapsesta saakka matkustamaan joka lomalla jonnekin niin onhan se hankalaa ymmärtää että kaikki eivät ole aina matkustelleet. Se nähdään sitten hyvänä säästökohteena. Hyvä että tuollaiset herää viimein ettei aina tarvitse olla menossa.

Mä olen keski-ikäinen ja ollut elämässäni kerran lentokoneessa 30 vuotta sitten.

Eli kun teidän työpaikalla on työttömiä työkokeilussa, lyhyitä sijaisuuksia tekemässä tai palkkatukitöissä niin yleensä he on tauoilla hiljaa.

Joka työpaikassa kysytään tarvitsenko parkkilapun. Parkkilapun niin mille, julkisen linja-autolle vai?

Olen itse asiassa junassa matkustanut myös 30 vuotta sitten. En osaisi ostaa edes junalippua enkä bussilippua mihinkään linja-autoon mikä kulkee eri kaupunkien välillä.

Toivottavasti työpaikoissa tajutaan, että kaikkia ihmisiä ei voi lähettää edes yksin koulutukseen toiseen kaupunkiin, koska ei he ole kulkeneet ikinä yksin toiseen kaupunkiin vielä keski-ikäisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti työpaikoissa tajutaan, että kaikkia ihmisiä ei voi lähettää edes yksin koulutukseen toiseen kaupunkiin, koska ei he ole kulkeneet ikinä yksin toiseen kaupunkiin vielä keski-ikäisenä.

Ei saavu ikinä välttämättä sinne koulutuspaikkaan, kun ei osaa kulkea junilla eikä linja-autolla eikä lukea kartta ohjelmia eli joutuu laittamaan poliisit etsimään mihin työntekijä on kadonnut. Voi loppua akku puhelimesta ja iso soppa.

Vierailija
124/142 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kysyttiin työhaastattelussa enkö ole puhunut englantia edes ulkomaanmatkoilla😂

Varmaan kokoomukseen kuuluvia työntekijöitä.

Siis millä ulkomaanmatkoilla?

Vierailija
125/142 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään rahapelaamista jätä, 10 eur viikossa sopiva summa, mies voitti juuri vähän isomman summan

Vierailija
126/142 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saavu ikinä välttämättä sinne koulutuspaikkaan, kun ei osaa kulkea junilla eikä linja-autolla eikä lukea kartta ohjelmia eli joutuu laittamaan poliisit etsimään mihin työntekijä on kadonnut. Voi loppua akku puhelimesta ja iso soppa.

Jos on jäänyt pois väärässä kaupungissa eikä ole akkua puhelimessa niin miten työntekijä löydetään.

Vierailija
127/142 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saara-Sofia Sirén (kok) antaa myös hyviä neuvoja: Köyhänkin rahat riittävät yksityisen terapeutin vastaanotolle kun jättää ulkomaan lomamatkan tekemättä.

Meillä riitti, vaikka olimme ulkomaillakin. Ainoastaan vaan eipä tainnut olla kovin laadukas hoito. Noihin höpö höpö hoitoihinkin saa tarvittaessa TT tukea jos ei tuloja.

Vierailija
128/142 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saara-Sofia Sirén (kok) antaa myös hyviä neuvoja: Köyhänkin rahat riittävät yksityisen terapeutin vastaanotolle kun jättää ulkomaan lomamatkan tekemättä.

Meillä riitti, vaikka olimme ulkomaillakin. Ainoastaan vaan eipä tainnut olla kovin laadukas hoito. Noihin höpö höpö hoitoihinkin saa tarvittaessa TT tukea jos ei tuloja.

Ei kaikki saa tt-tukea esim. jos on pienipalkkainen puoliso.

Kun mä sain työmarkkinatukea ja 2 lapsesta lapsilisät eli yhteensä 800 euroa niin maksoin 400 vuokraa ja vettä eli puolet ja loppu 400 euroa jäi kuukauden ruokiin 4 hengelle.

Vierailija
129/142 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa asuntoa tai huonetta Airbnb-palvelussa matkailijoille.

Ja eilen uutisoitiin kuinka kaupungit alkavat rajoittaa lyhytaikaista vuokrausta 30 000e:n uhkasakoilla.

Mihin itse muuttaa siksi aikaa kun vuokraa asuntoaan? Varmaan huone kaupungin vuokra-asunnossa huonomaineisessa kaupunginosassa kerää elämysmatkailijoita. Yksiössä voi hyvin vetäistä vieraalle patjan lattialle isäntäväen viereen. Kaksiossa vieraalla on ihan oma huone käytössä.

Vierailija
130/142 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän terapia on masennuslääkitys ja uusiminen aina netin kautta. Lääkkeitä voi popsia loputtomiin näkemättä lääkäriä kertaakaan. Hoitovastuu ei ole kenelläkään, alunperin lääkkeet määrännyt lääkäri on siirtynyt jo rahakkaampiin hommiin.

Vierailija
131/142 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis mutta jos sosiaalipolitiikan velhot ovat laskeneet, että ihminen tarvitsee minimissään säädyllisen elämään ja elinkustannuksiin 550€/kk, asumismenojen jälkeen, niin edelleen ihmisen rahatilannetta voi katsoa tulojen, eikä kulutuksen mukaan.

Voihan tuollaisillakin tuloilla elävä olla ylipainoinen, syödä liikaa kallista ruokaa tai kuluttaa muihin ämyttömyyksiin, kuten alkoholi ja tupakka.

Sanoisitko kuitenkin, että kyllä sun pitäisi pystyä säästämään ja karsia kaikki turha pois niin voit säästää ja et ole oikeasti niukilla elävä jos kulutat edellisiin, vaikka saat 550€.

Vierailija
132/142 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän terapia on masennuslääkitys ja uusiminen aina netin kautta. Lääkkeitä voi popsia loputtomiin näkemättä lääkäriä kertaakaan. Hoitovastuu ei ole kenelläkään, alunperin lääkkeet määrännyt lääkäri on siirtynyt jo rahakkaampiin hommiin.

No sitten menee niin. Ehkä jonkun omaatuntoa kolkuttaa sentään. Lääkärithän pitäisi olla moraaliltaan korkealla ja noudattavat aina lakia totta kai. Ei kai siellä mitään wt rikollistluhuja harrasteta.

Vierailija
133/142 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettelosta puuttui vielä.

Muuta pienempään asuntoon ja ota olohuone makuuhuoneeksi ja katso telkkaria keittiössä.

Jos on useampi henkilö taloudessa, hanki 1 älypuhelin ja pidä se kotona. Siellä on kaikkien kavereiden nimet.

Pysy kotona ja harrasta kävelyä.

Jos sinulla on työ, muuta niin lähelle, että voit kävellä matkat.

Vierailija
134/142 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuo olikin eri tilanne eli sabotoitu rikoksilla koko juttu. Oikeasti ei terapiasta kyse. Dilleimmät ei tiedä.

Vierailija
135/142 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luettelosta puuttui vielä.

Muuta pienempään asuntoon ja ota olohuone makuuhuoneeksi ja katso telkkaria keittiössä.

Jos on useampi henkilö taloudessa, hanki 1 älypuhelin ja pidä se kotona. Siellä on kaikkien kavereiden nimet.

Pysy kotona ja harrasta kävelyä.

Jos sinulla on työ, muuta niin lähelle, että voit kävellä matkat.

Voi kun söötti tuo että asu työpaikan lähellä. Työ ja koti, työ ja koti. Entäs ruokakauppa. Toivottavasti matkan varrella.

Vierailija
136/142 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota Il:n listaa ei ole tarkoitettu kirjaimelliseksi ohjeeksi, vaan siinä halutaan osoittaa, että itse voi tehdä paljon oman toimeentulonsa eteen.

Minulla on säästynyt koko elämän ajalta suoratoistopalvelujen maksut, kun en ole hankkinutkaan sitä koskaan.

Vierailija
137/142 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että nämä vinkit on niitä "köyhiä" varten jotka on tiukoilla ihan vain sen oman elämäntapansa, laiskuuden ja arjen valintojen vuoksi.

Näitä "köyhiä" ei ilmeisesti saa erottaa oikeista köyhistä omaan lokeroonsa koska paha mielihän sitä "köyhälle" tulee jos joku sanoo sen ääneen, että se nykyisenlainen elintaso ei ole mahdollista omalla tulotasolla vaan joko on alettava tekemään enemmän töitä (se on voivoi, jos niitä ei saa/löydä/ei huvita "pska-duunit") tai sitten luovuttava näistä joutavuuksista joita esim suoratoistopalvelut, tekoripset ja ovelle kuskattu sapuska on.

Nämä prinsessat/prinssit on jostain syystä opetettu siihen, että osa-aikatyötä tekemällä ja jopa työttömänä tukien varassa elävällä on oikeus elää mukavan iisiä elämää johon kuuluu kaikenlaista viihdettä, pintaliitoa ja herkkua ihan joka ikinen päivä.

Ei välttämättä tarvitse kai kaikesta turhasta luopua. Esim. Netflix, se on sitten koko kuukauden, eikä niin hirveästi maksa per kk vaikka viihdettä koko kk.

Jos jotain woltteja usein tilaa niin sitten alkaa näkymään. Tekokynnet ja ripset varmaan aika kalliita, en tiedä. Kyllä pienituloinen voi edellämsinittija kuluttaa, mutta ei ihan kaikkea mitä listalla on. Se on niitä valintoja taas eli tekokynnet vs. Woltti. Miehille joku muu sitten, vaikka kuntosali vs. ilmaisurheilupaikat.

Vierailija
138/142 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen Sari Sarkomaa: ”Parilla kympillä ihminen hankkii vaikka monen viikon ruuat”

Sekin meidän syöttöpossu ja elätettävä puhuu mielikuvituksella.

Vierailija
139/142 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt koko viisikymppisen ikäni vielä paljon noiden neuvojen maailmaa säästäväisemmin.  Mistä minä vielä säästän?

Syötkö lihaa? Jos syöt niin tuon listan mukaan lihan korvaaminen vegaanisella vaihtoehdolla puolittaa ruokamenot.

En syö lihaa, paitsi jos onnistnut itse saamaan kalaa järvestä. Mutta tuosa kohtaa lista on kyllä väärässä: vegaaninen vaihtoehto ei oikeasti ole sen halvempi. Halvin on sellainen vaihtoehto, jossa on paljon erilaisia kasviksia seassa, mutta ne vegaaniset proteiinivalmisteet lihan korvaajina niin hintavia, että eivät sinänsä muuta kuviota miksikään.

Toistaiseksi halvimmat proteiinit löytyvät maidosta ja kananmunista.

Paitsi jos kasvattaa itse ne proteiinit. Härkäpapu, herne ja muut pavut kasvavat Suomessakin, huomenna kerään ainakin osan omasta papusadostani kuivumaan (olen jo säilönyt useamman satsin vihreitä papuja eri muodoissa). Eikä kuivat pavut maksa kovinkaan paljoa, vaikka ostaisikin. Viljatuotteiden kanssa proteiiniprofiili on "täydellinen".

Vierailija
140/142 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt koko viisikymppisen ikäni vielä paljon noiden neuvojen maailmaa säästäväisemmin.  Mistä minä vielä säästän?

Syötkö lihaa? Jos syöt niin tuon listan mukaan lihan korvaaminen vegaanisella vaihtoehdolla puolittaa ruokamenot.

En usko. Meillä on pakastin niin täynnä riistaa (laillista), että tuskin mahtuu kansi kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi