Iltalehti julkaisi pitkän listan siitä kuinka kuka tahansa voi säästää rahankäyttöstä arjessaan
Esimerkiksi kannattaa asua kimpassa, leipoa leivät itse, hyödyntää kirppareita ja kirjastoja, välttää rahapelaamista, karsia suoratoistopalveluja sekä suosia kotimaan matkailua ulkomaiden sijaan. Koko 100 neuvon listan näet tästä: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b1dd3188-37a9-4a32-bfb3-7ab26aa6ab55
Kommentit (142)
Uskomatonta, miten joku voi olla niin kujalla köyhyydestä, että kuvittelee köyhien ylipäätään matkustavan mihinkään. Taas sellaista kuraa näissä säästövinkeissä, että järki lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sieltä kirppariltakaan kannata mitään ostaa jos voi olla kokonaan ilman.
Nimenomaan, siksi lopetin kirppiksellä käymisen kokonaan, kun aina tulin kotiin 10e köyhempänä ja ostin tavaraa jota en tarvitse. Sama punalappuiset aleruoat. Monet ostaa alennuksen vuoksi ja säilöö kuukausia pakastimessa. Halvemmalla olisi saanut normaalihintaisia peruslihoja tai raaka-aineita.
Minäkin olen todennut, ettei punalappuisia juuri kannata ostella muutoin kuin silloin, kun käyttää ne pois samantien, kun ne ovat vielä käyttökelpoisia.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, miten joku voi olla niin kujalla köyhyydestä, että kuvittelee köyhien ylipäätään matkustavan mihinkään. Taas sellaista kuraa näissä säästövinkeissä, että järki lähtee.
Moni on tottunut lapsesta saakka matkustamaan joka lomalla jonnekin niin onhan se hankalaa ymmärtää että kaikki eivät ole aina matkustelleet. Se nähdään sitten hyvänä säästökohteena. Hyvä että tuollaiset herää viimein ettei aina tarvitse olla menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Esim. addiktius on tekosyy luuseroinnille. Itse säästän aamupalasta ostamalla alle 2 euron 12 pack reissumies-leipiä. Siihen levitteet ja kananmunaa päälle, niin ei ole kallista. Eikä pidä paikkaansa, että halpa ruoka lihottaisi, se on lihavien tekosyy kun syövät omasta tahdostaan liikaa. Lounaaksi sitten jotain jauheliha-ruokaa perunoineen/riiseineen, salaatteineen tms., tai sitten wokkia tai jotain muuta. Iltapalaksi jotain mitä nyt sattuu olemaan. Kuukaudessa menee ehkä 200 euroa ruokaan. Laitoin tuossa juuri 3500 euroa osinkoa maksavaan firmaan rahaa. Säästän ja saan joka vuosi enemmän pääomatuloa. Mikä on köyhän tekosyy tuhlata kaikki rahansa? Tarkoitan nyt niitä, jotka tienaavat mediaania tai edes 80 % siitä ja ovat silti köyhiä. Sit löytyy myös jalometalleja, krytoja ja ETF-rahastoja. ETF:iin, kryptoihin ja bank norwegianiin menee joka kk rahaa, vaikka minulla on myös asuntolaina. Tienaan hieman alle mediaanin, ja silti riittää rahat noihin. Mikä on köyhän väh. 80 % mediaanista tienaavan tekosyy olla köyhä? Kannattaisko opetella sitä rahankäyttöä?
Villi veikkaus, sulla ei oo perhettä,?
Ei olekaan, mitä sitten? Perheelliset saavat kaiken maailman tukiaisia, minä en. En ole koskaan saanut vastikkeettomia tukia. Turha valittaa, jos kerran saa tukia. Ja kaiken järjen mukaan, perheissä on kaksi aikuista hoitamassa taloutta. Joten tuplapalkka taloudella käytettävissä. Ja pienituloisilla tuo on vielä parempi, koska jää nettona enemmän käteen kahdella pienituloisella kuin yhdellä suurituloisella. Esim. 1x 5000€ tienaava vs. 2x 2500€ tienaavaa. Ja jos on jostain syystä *valinnut* huonon henkilön jonka kanssa tehnyt lapsia ja jäänyt lapsen kanssa yksin, niin olisi kannattanut valita parempi kumppani. Elämä on valintoja. Olen tosissani. Ottakaa vastuu valinnoistanne!
Harmi, ettei täällä ole huutonauruhymiötä. Näin suurella varmuudella puhuu ainoastaan autuaan tietämätön. Ignorance is bliss.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt koko viisikymppisen ikäni vielä paljon noiden neuvojen maailmaa säästäväisemmin. Mistä minä vielä säästän?
Sama.
Kumma, kun näitä itsestäänselvyyksiä toistellaan vuodesta toiseen.
Totta, mutta toisaalta monelle on ihan kauhistus pelkkä ajatuskin siitä, että joutuisi luopumaan netflixeistä ja woltti-ruuista vaikka rahat on tiukalla. Tai että luopuisi tekoripsistä, hiustenvärjäämisestä ja/tai tekokynsistä.
Tai vaihtaisi sen salilla käymisen noihin ulkoliikunta"saleihin" joita ainakin näin pk-seudulla on aika runsaastikin (ja vähänlaisella käytöllä) ja ohjatut jumpat ihan kotijumppaan ja lenkkeilyyn.
Samaten moni pitää jotain avokadoja, granaattiomppuja, tuontimarjoja ja erilaisia smoothieita ja noutokahveja jonain ihmisoikeutena joihin pitää tietenkin olla varaa joka päivä vaikka olisi opiskelija ja/tai eläisi (osin) tukien varassa.
Samoin sen kännyn pitää olla aina mahdollisimman uusi ja kallis. Samoin kuulokkeiden, läppärien, telkkarien jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt koko viisikymppisen ikäni vielä paljon noiden neuvojen maailmaa säästäväisemmin. Mistä minä vielä säästän?
Sama.
Kumma, kun näitä itsestäänselvyyksiä toistellaan vuodesta toiseen.
Totta, mutta toisaalta monelle on ihan kauhistus pelkkä ajatuskin siitä, että joutuisi luopumaan netflixeistä ja woltti-ruuista vaikka rahat on tiukalla. Tai että luopuisi tekoripsistä, hiustenvärjäämisestä ja/tai tekokynsistä.
Tai vaihtaisi sen salilla käymisen noihin ulkoliikunta"saleihin" joita ainakin näin pk-seudulla on aika runsaastikin (ja vähänlaisella käytöllä) ja ohjatut jumpat ihan kotijumppaan ja lenkkeilyyn.
Samaten moni pitää jotain avokadoja, granaattiomppuja, tuontimarjoja ja erilaisia smoothieita ja noutokahveja jonain ihmisoikeutena joihin pitää tietenkin olla varaa joka päivä vaikka olisi opiskelija ja/tai eläisi (osin) tukien varassa.
Samoin sen kännyn pitää olla aina mahdollisimman uusi ja kallis. Samoin kuulokkeiden, läppärien, telkkarien jne.
Ihmisillä on mennyt liian kauan liian hyvin. Siksi pienistä kitistään.
Myy vanhat huonekalut ja osta käytettyjä tilalle...Kuka haluaa ostaa ties kuinka vanhat tarroilla koristellut tuolit vaikka 100€ kpl niin voin torista ostaa jotkut vielä käytetymmät ja säästää rahaa. Jos käyn vaatekaapin läpi niin voipi olla että löytyy sukkapari jota en ole aikoihin käyttänyt, sillä tienaan ainakin kuukauden ruokarahat.
Tosi hyödyllisiä neuvoja ihmisiltä jotka ei ole ikinä olleet köyhiä.
Tuo lista on uusavuttomille ja itsestäänselvyys. Useat noista kohdista ovat kylläkin semmoisia joita ei tulisi edes mieleen käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että nämä vinkit on niitä "köyhiä" varten jotka on tiukoilla ihan vain sen oman elämäntapansa, laiskuuden ja arjen valintojen vuoksi.
Näitä "köyhiä" ei ilmeisesti saa erottaa oikeista köyhistä omaan lokeroonsa koska paha mielihän sitä "köyhälle" tulee jos joku sanoo sen ääneen, että se nykyisenlainen elintaso ei ole mahdollista omalla tulotasolla vaan joko on alettava tekemään enemmän töitä (se on voivoi, jos niitä ei saa/löydä/ei huvita "pska-duunit") tai sitten luovuttava näistä joutavuuksista joita esim suoratoistopalvelut, tekoripset ja ovelle kuskattu sapuska on.
Nämä prinsessat/prinssit on jostain syystä opetettu siihen, että osa-aikatyötä tekemällä ja jopa työttömänä tukien varassa elävällä on oikeus elää mukavan iisiä elämää johon kuuluu kaikenlaista viihdettä, pintaliitoa ja herkkua ihan joka ikinen päivä.
Tilaa ravintolassa vettä janojuomaksi. Kuinkahan paljon vesilasi maksaa ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Parikymmentä vuotta sitten oli silloin ilmestyvässä Cosmopolitan lehdessä vastaavanlainen lista nuorille naisille. Siinä oli esim kohdat "jätä noutokahvi ostamatta ja ota kotoa kahvi termospulloon" ja "mene siskollesi lapsenvahdiksi niin tienaat 20€"
Nauratti koko lista jo silloin. En juo kahvia ja siskoni ei todellakaan maksanut mitään lasten vahtimisesta.
No tottahan se on, että jos ei kodin ulkopuolella syö tai juo mitään, niin siitä ei enää voi säästää. Mutta muuten tässä juuri vähän aikaa sitten tuumailin, että termosmuki voi kuitata hintansa jo vaikka yhdellä käyttökerralla, kun otin lounaaksi keittämäni kaapintyhjennyskeiton lopun junamatkalle.
Enkä itsekään juo kahvia, mutta tee on helppo hauduttaa termariin mukaan ja saa mieleistään laatua. Eihän samat vinkit kaikille käy toki, tosiaan joku ei kuluta mitään ylimääräistä ja toiselle muutaman euron säästö ei tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, miten joku voi olla niin kujalla köyhyydestä, että kuvittelee köyhien ylipäätään matkustavan mihinkään. Ja Taas sellaista kuraa näissä säästövinkeissä, että järki lähtee.
Luitko edes otsikon alla olevaa lausetta (joo, otsikot tyyliin säästät satoja euroja kuukaudessa on aina typeriä)? Ei nämä olleet säästövinkkejä köyhille vaan erilaisia vinkkejä tulotasosta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötkö lihaa? Jos syöt niin tuon listan mukaan lihan korvaaminen vegaanisella vaihtoehdolla puolittaa ruokamenot.
Pelkkä ajatuksin yököttää, mutta kiitos "neuvosta"!
Halvin jauheliha 2€/pkt
Joku mirutifujauhis varmaan 6€..Ei onnistu minun matematiikalla.
Mistä saa jauhelihaa 2e/pkt? Soijarouhetta saa sillä hintaa monen aterian tarpeiksi.
Tarjouksista saa joskus. Nyt oli k supermarketilla broilerin jauhelihaa 600g vitosella. Ostin ja pakastin. Mielestäni edullista.
Joo joskus pari vuotta sitten sai vielä broilerin jauhelihaa 2e/ 400g paketti, mut nykyään tuo 5e/600g alkaa olla jo hyvä tarjous.
Vierailija kirjoitti:
' Vierailija kirjoitti:
Saara-Sofia Sirén (kok) antaa myös hyviä neuvoja: Köyhänkin rahat riittävät yksityisen terapeutin vastaanotolle kun jättää ulkomaan lomamatkan tekemättä.'
En tiedä pitäisikö nauraa vai itkeä.
Ei ole ollut varaa ulkomaanmatkoihin enää vuosiin.
Kokoomuslaiset AIVAN pihalla.
Eiköhän se matka ole parempaa terapiaa kuin joku kokoomuslainen terapeutti. Vai eikö köyhä saa pitää hauskaa edes matkan verran?
Ehdotus:
kun rahat loppuu, eikä ole kämppää, niin eduskuntatalon portaille telttailemaan ja yöpymään, trangialla voi lämmittää ruoka-avusta ehkä saatua kiinalaista possunlihaa.
Pääsee ainakin lämpimään putkaan yöksi jos ei muuta.
Vihreiden,demareiden ja vassarien mielestä kannattaa ostaa sähköauto koska se sähköauto tulee halvemmaksi ja tämän takia heidän mielestään polttoainetta pitää verottaa enemmän vihreän siirtymän takia.
Kyseisten puolueiden mielestä myös kannattaa ostaa talon katolle aurinkopanelijärjestelmä koska se säästää myös rahaa.
Mihin hel.... pitää säästää? Mä ainakin käytän itseeni kaikki palkkatulot. Perinnön voin siirtää suoraan ainoalle lapselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötkö lihaa? Jos syöt niin tuon listan mukaan lihan korvaaminen vegaanisella vaihtoehdolla puolittaa ruokamenot.
Pelkkä ajatuksin yököttää, mutta kiitos "neuvosta"!
Halvin jauheliha 2€/pkt
Joku mirutifujauhis varmaan 6€..Ei onnistu minun matematiikalla.
Mistä saa jauhelihaa 2e/pkt? Soijarouhetta saa sillä hintaa monen aterian tarpeiksi.
Tarjouksista saa joskus. Nyt oli k supermarketilla broilerin jauhelihaa 600g vitosella. Ostin ja pakastin. Mielestäni edullista.
Se halpa jauheliha on kananlihaa ja 250 g paketti.