Ysärin laman kokeneet, mitä jäi mieleen?
Hyvässä ja pahassa? Ollaanko menossa samaan suuntaan nyt?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Työpaikat loppuivat kirjaimellisesti yhdessä yössä. Sairaanhoitajille ei ollut kuin korkeintaan lyhyitä sijaisuuksia, nyt voivat valita paikkansa. Talojen pakkohuutokaupat oli arkipäivää, ihmiset menettivät kotinsa, työpaikkansa eikä uutta työtä löytynyt tilalle. Ilmapiiri yhteiskunnassa oli ankea. Ei kukaan nykynuorista voi edes käsittää minkälaista se oli.
Allekirjoitan , se oli helvettiä !
Ja jätti pitkät jäljet ja arvet moneen. Kaikki eivät jaksaneet.
Kannattaa tutustua mitä se teki lapsille, osalle ainakin.
Kvg " laman lapset".
Verrailun vuoksi , nykytilanne leikkauksineen on piece of cake.
https://yle.fi/a/74-20051532
Olin laman alkaessa 20vee. Lama muokkasi minusta toisen ihmisen.
Selvisin laman läpi soittamalla rokkibändissä, aloin muusikoksi ja unohdin kaiken muun.
No, sitten kun lama oli ohi niin olin lähes 30vee. Mitäs sitten? Tyhjä ceevee ja PA.
Elämä alussa ja tukka takana. Menin taksikurssille.
Työelämäni alkoi siis niin että menin 28-vuotiaana taksikurssille. Sekään ei ollut helppoa, koska kurssia ei sossu maksanut. Se oli iso summa kasata korvauksista.
Naurattaa, kun nykyään kuulemma vuoden aukko ceeveessä on tooooossiiiii paha juttu :D
10 - 16 %:n velkakorko edessä pian.
Vierailija kirjoitti:
En usko, mutta 6 % täysin realistinen. Silloin nähdään pakkohuutokauppoja jo.
Oli hyvää aikaa! Isä oli korkeampana valtion virkamiehenä ja pystyi ostamaan lähes ilmaiseksi pakkohuutokauppaan menneitä taloja ja maatiloja. Mukavasti saatiin kartutettua omaisuutta. Talot toki myytiin myöhemmin mutta yli tuhat hehtaaria on metsää takataskussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, mutta 6 % täysin realistinen. Silloin nähdään pakkohuutokauppoja jo.
Niin korko piilotetaan velan "kuluihin" - ja EKP ja Eu - Euro on kuralla. Ei ihme, että Sanna läx karkuun.
Ysäristä jäi mieleen kuolematon ja paras death- ja black metal, mitä koskaan on tehty.
Carcass, Emperor, Ulver kuuntelen näitä bändejä edelleen. Tavallaan se oli aika mahtavaa aikaa.
🇺🇦🇮🇱
ei tainnut vaikuttaa perheeseeni mitenkään.
olin itse lapsi tuolloin, kumpikaan vanhemmista ei menettänyt työpaikkaansa(äiti opettaja, isä autokorjaaja), mistään ei ollut puutetta mitä tarvittiin.
Mutta voiko tuollainen ysärilaman kaltainen alamäki tulla kun ollaan EUssa? Viimeksi olimme ihan omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta voiko tuollainen ysärilaman kaltainen alamäki tulla kun ollaan EUssa? Viimeksi olimme ihan omillaan.
Miksei voi? Mitä se eu pelastaa?
Olen syntynyt 1990. Olen välillä ihmetellyt, miten vaatimaton lapsuus minulla oli, vaikka molemmat vanhempani olivat lääkäreitä ja saivat pitää työnsä läpi laman. Vasta nyt aikuisena olen vanhempien kanssa jutellut siitä, millaisia rahahuolia heilläkin oli. Elimme pitkään kahden asunnon loukussa, korot olivat pilvissä, ja toinen asunto oli pakko myydä valtavalla tappiolla. Vanhemmilla meni vuosia saada talous takaisin kuntoon. Tämän takia minulla ja veljelläni on melko iso ikäero, kun ei yksinkertaisesti ollut varaa hankkia enempää lapsia.
Tämä on ollut minulle silmiä avaavaa, koska ilmeisesti me olimme onnekkaita, joihin lama ei juurikaan vaikuttanut.
Aloitin koulun juuri 90-luvun alussa. Muistan lähinnä sen, miten koulutarvikkeista säästettiin, kirjoja ei saanut omaksi vaan ne kierrätettiin seuraaville oppilaille ja opettajat olivat välillä lomautettuina.
Juuri muita erityisiä muistoja ei ole jäänyt. Vanhemmat olivat maanviljelijöitä ja vaikka rahahuolia varmaan oli heilläkin, ei kuitenkaan ollut työttömyyttä enkä kokenut, että olisi varsinaisesti ollut puutetta mistään.
Vierailija kirjoitti:
Boomereiden harjoittama syyllistäminen. Olin vain laiska paska kun en lukion jälkeen ensinnäkään a) saanut opiskelupaikkaa ja sen jälkeen b) marssinut jonnekin työpaikalle ja saanut töitä.
Eipä oikeen oltu myöhemmin äidin kanssa väleissä.
No höps. 90-luvulla ei ollut sellaista asiaa kuin välivuosi. IHAN JOKAINEN ihminen meni koulun jälkeen jonnekin opiskelemaan (tai töihin tai armeijaan). Suurin osa ei päässyt opiskelemaan ollenkaan sinne minne halusi, vaan sitten mentiin sinne minne päästiin ja sille paikkakunnalle mihin päästiin. Semmoisesta ei myöskään naristu yhtään että piti muuttaa jonnekin persläpeen koska oma moka kun ei ollut parempaa todistusta.
Kotona makaaminen ei vaan ollut vaihtoehto. Joten ymmärrän kyllä vanhempiasi, se häpeä oli siihen aikaan raskas kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomereiden harjoittama syyllistäminen. Olin vain laiska paska kun en lukion jälkeen ensinnäkään a) saanut opiskelupaikkaa ja sen jälkeen b) marssinut jonnekin työpaikalle ja saanut töitä.
Eipä oikeen oltu myöhemmin äidin kanssa väleissä.No höps. 90-luvulla ei ollut sellaista asiaa kuin välivuosi. IHAN JOKAINEN ihminen meni koulun jälkeen jonnekin opiskelemaan (tai töihin tai armeijaan). Suurin osa ei päässyt opiskelemaan ollenkaan sinne minne halusi, vaan sitten mentiin sinne minne päästiin ja sille paikkakunnalle mihin päästiin. Semmoisesta ei myöskään naristu yhtään että piti muuttaa jonnekin persläpeen koska oma moka kun ei ollut parempaa todistusta.
Kotona makaaminen ei vaan ollut vaihtoehto. Joten ymmärrän kyllä vanhempiasi, se häpeä oli siihen aikaan raskas kantaa.
No höpö höpö nyt taas. Tottakai ysärilläkin tunnettiin välivuosi, itsekin pidin kaksi!
Hyvää aikaa oli, vaikka toki kaikilla ei ole samanlaiset kokemukset.
Silloin ei tarvinnut olla hienoja tavaroita teineillä ollakseen cool. Oli grungemuoti ja vaatteiksi riitti hyvin musta t-paita ja siniset farkut, ei tarvinnut trendejä seurata. Oli ihan normaalia että ei ollut rahaa, joten sitä ei myöskään ollut mitään syytä hävetä. Vaatteet ja tavara olivat silloin kalliita, ja laman aikana ihmiset oppivat kierrättämään vaatteita kirppiksillä ostamalla ja myymällä. Siihen asti kirpparit olivat olleet jotain mihin kunnon ihmiset eivät mene.
Vauvoille oli trendikästä käyttää kestovaippoja, joilla säästi paljon rahaa. Kestovaippoja myös ostettiin ja myytiin kirppiksellä. Ruokaa tehtiin paljon itse, moni opetteli leipomaan sekä leipää että makeita herkkuja. Leipäkoneesta tuli laman aikana hitti, joka aamu tuoretta leipää! Silloin marjastus, hilloaminen, mehustus ja kotimaiset omenat kokivat uuden arvonnousun. Opiskelijat ja toki monet muutkin tekivät kotiviiniä, oli kokonaisia kauppoja joissa myytiin vain tarvikkeita kotiviinin tekoon.
Joo. Minäkin kävin katsomassa strippareita pari kertaa lähibaarissa. Ihan hemmetin outoa aikaa. Tuli huono olo, kun näin selvästi dominoivan miehen tarkkailevan vieressä, kun Lady pyöri lattialla.
Ostin kaikilla kesärahoilla dollareita. Markka kellui - sain hemmetisi voittoa. Menin jossain omituisessa seurueessa paikkaan, missä esiintyi Euro-Sepi.
Tuli huono olo, kun ihmiset nauroivat.
Väärät paperit sain -91 ihan vain, kun menin kirkkoherranvirastoon pyytämään virkatodistusta kaverin nimellä ja sitten kyttikselle kuvan kanssa - siinä se.
Mopoon sain vakuutuksen 14-vuotiaana ja koulussa ilmoitin vain tähän vuodenaikaa, että lähden reilaamaan kuukaudeksi. Hoidan kyllä hommat - se oli ihan ookoo kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä oikeen oltu myöhemmin äidin kanssa väleissä.No höps. 90-luvulla ei ollut sellaista asiaa kuin välivuosi. IHAN JOKAINEN ihminen meni koulun jälkeen jonnekin opiskelemaan (tai töihin tai armeijaan). Suurin osa ei päässyt opiskelemaan ollenkaan sinne minne halusi, vaan sitten mentiin sinne minne päästiin ja sille paikkakunnalle mihin päästiin. Semmoisesta ei myöskään naristu yhtään että piti muuttaa jonnekin persläpeen koska oma moka kun ei ollut parempaa todistusta.
Kotona makaaminen ei vaan ollut vaihtoehto. Joten ymmärrän kyllä vanhempiasi, se häpeä oli siihen aikaan raskas kantaa.No höpö höpö nyt taas. Tottakai ysärilläkin tunnettiin välivuosi, itsekin pidin kaksi!
Se varmaan oli silloin sinun ympyröissäni normaalia, mutta kyllä sitä ei sanottu välivuodeksi vaan kotona makaamiseksi tai homehtumiseksi. 😆 Opiskeluaikanani opetushoitaja puhui ihan yleisesti roikkujista, eli niistä onnettomista mustista lampaista jotka eivät pysyneet kurssin tahdissa, ja heistä puhuttiin aina opiskelijoidenkin kuullen vain siinä muodossa kuinka he ovat ongelma ja lisätöitä henkilökunnalle.
Itselle on lamasta jäänyt mieleen valtavat kirpputorit kaupunkien keskustoissa paraatipaikoilla. Ja topless baarien tulo ja sanomalehtien puhelinseksi mainokset. Yleinen ankeus. Toki silloin oli kaikkea hyvääkin, kuten musiikki (pois lukien hirveä jumputijumputi eurohumppa).
Olin ehkä toista vuotta yliopistossa, kun äkkiä kesätöitä ei löytynyt juuri kenellekään. Itse pysyin oman alan työnsyrjässä kiinni, mutta töitä piti tehdä pitkin vuotta eikä siinä otettu opinnoista selviämistä millään tavalla huomioon. Joustin sitten opiskelusta, että sain pitää työpaikkani -- mutta kyllähän sekin ennen pitkää meni alta.