Miten toimisit tälläisessä tilanteessa äitinä. Tulisit kaupasta kävellen kotiin ja 14v tyttäresi
kavereineen olisi siinä matkan varrella... ja kaikilla tytöistä olisi päällään vain hihattomat/ohuet hihalliset puserot ja naamalla RUTOSTI MEIKKIÄ, vaikka ainakin oma tyttösi olisi aamulla lähtenyt kouluun meikittä. Hiukset olisi pöyhitty hassusti sojottaviksi. Istuisivat ruokatunnin aikaan keskustassa ja söisivät KARKKIA!
Minä pistin asiasta ison mekkalan pystyyn heti siinä. Tyttö itki kotona, että nolasin hänet täydellisesti vaahtoamalla lämpimästä pukeutumisesta, siitä ettei tolla tavalla ton ikäiset meikkaa ja kouluruokailun tärkeydestä, karkin epäterveellisyydestä jne.
Tytär oli sitä mieltä että KENENKÄÄN MUUN ÄITI ei olisi nolannut samalla tavalla. Lähellä oli kuulemma ollut joitain ylempiluokkalaisia poikiakin ja kuulleet (niin, mitä sitten...?)
Miten te olisitte toimineet?
Kommentit (99)
ihan järjestyssääntöjenkin mukaan poistua koulun alueelta. Taitaa olla käytäntö aika monissa kouluissa vieläkin...
Että moni ei menisi puhuttelemaan tyttöä tämän "nolaamisen" pelossa; tyttöhän on jo tavallaan nolannut ap:n (ja itsensä, jos totta puhutaan!) meikkaamalla hänen tahtoaan vastaan, syömällä karkkia ties missä kesken ruokkiksen jne.! Miksi kapinoivaa teiniä pitäisi kunnioittaa, jos tämäkään ei kunnioita vanhempaansa?
syömällä karkkia tms. Ja kapinoivaa teiniä pitää kunnioittaa, koska ihmisiä pitää kunnioittaa. Ja vanhempien pitää olla lapsilleen hyvänä esimerkkinä. Tottakai AV on täynnä mammoja, jotka potkivat itseä potkaisseen 10 kk vanhan katuun, rääkyvät kilpaa uhmakohtauksessa olevan 2-vuotiaan kanssa ja inisevät "joo joo, kyl mä kohta tyhjennän sen astianpesukoneen" 10-vuotiaalleen. me muut taas olemme aikuisia ja käyttäydymme sen mukaan, vaikka lapsemme ovatkin lapsia ja käyttäytyvät ikätyypillisellä tavalla.
Mitä tulee koulun alueelta poistumiseen, niin monissa yläkouluissa se on jopa sallittua ruokavälitunnilla ja vielä useammin sitä ei valvota, koska merkittävä osa oppilaista poistuu luvallisesti koulun alueelta eri aikoihin päivästä. Todella monissa kaupunkikouluissa osa oppitunneista (esim. liikunta, musiikki, kuvaamataito, käsityöt, kotitalous tms.) pidetään koulun alueen ulkopuolella ja yläkoululaiset eivät näille tunneille enää kävele parijonossa kaveria kädestä pidelle opettajan johtaessa joukkoa, vaan käytännössä koulun pihaan tullaan ja sieltä poistutaan vapaasti, jolloin ruokatunnin viettäminen koulun alueen ulkopuolella ei ole erityisen suuri rike..
Että moni ei menisi puhuttelemaan tyttöä tämän "nolaamisen" pelossa; tyttöhän on jo tavallaan nolannut ap:n (ja itsensä, jos totta puhutaan!) meikkaamalla hänen tahtoaan vastaan, syömällä karkkia ties missä kesken ruokkiksen jne.! Miksi kapinoivaa teiniä pitäisi kunnioittaa, jos tämäkään ei kunnioita vanhempaansa?
en kyllä ymmärrä mitä nolaamista välittämisessä on.
Oliko nolaaminen sitä että äiti tunnisti lapsensa ja nolasi hänet kavereiden edessä koska puhui lapselleen? Aika outoa........
Tuon ikäsethän häpeävät vanhempiaan jokatapauksessa. Tyttöä korkeintaan säälitellään kun on noin urpo äiti, mutta mitä sitte. Elämä on. Osa myös kadehtii kun hänestä oikeasti välitetään. Välittämistä ja rakkauttahan ne lapset uhmalla hakevat ja testaavat.
Eikä todellakaan ole normaalia että tuon ikäset juovat ja polttavat.
Lapseni kaveripiirissä ei ole sellasia niin ei niitä voi muuallakaan olla=)
Toki tiedän työni puolesa juoppoja, huoraavia narkkari lapsia, mutta he ovatkin usein yksinhuoltajien, uraohjuksien ja välinpitämättömien(kaveri) vanhempien lapsia.
Muistan hyvin oman teini ikäni. Usein luen päiväkirjojani siltä ajalta. En todellakaan ole ollut "mamis" Välittämisen kaipuu on ollut suuri
Enkä mä tiedä, onko tossa nyt mitään niin kamalaa loppujen lopuksi. Multa olisi pinna palanut, jos likka olisi ollut kaljapullo toisessa kädessä ja tupakka toisessa.
Ennenhän se oli melkein sääntö eikä poikkeus mennä kovistelemaan teiniänsä, jos tämän löysi muualta kuin koulusta keskellä päivää!! Nytkö pitäisi sitten varoa neiti Herkkätunteisen Pumpulilapsen "tunteita"- jos tämä itse mahdollisesti lintsaa, syö karkkia kesken viikon ja meikkaa???
Ja ottanut puheeksi koulussa, että lapset ovat ruokatunnilla poistuneet luvatta koulun alueelta.
Meikistä en olis saarnannut, mut olisinpa voinut huvittuneesti mainita jos se olis ollut kovin hassusti. Karkinsyönnistä voi puhua kotosallakin.
Pyytäisin kyllä aloittajana anteeksi teiniltä. Ei noin tarvitse vetää överiksi vaikka suuttuttaisikin. Asiallisesti lapset kouluun takas, ja meikinkäytöstä voi keskustella, lukea lehtiä, ja käyttää tyttö vaikkapa meikkikoulussa tai jossain meikkiopastuksessa ja antaa lupa meikata jos sitä haluaa, mut opettaa miten tehdä se kauniisti.
Pukeutumisesta taas, ostatte nyt hyvät lämpimät vaatteet, joita teini suostuu pitämään. Varmasti ei halua palella yhtään, jos olis vaan jotain säällisiä vaatteita joita kehtaa pitää.
Niin noloa ja lasta alentavaa kuin voi olla.
Arvaa vaan mitä sinusta puhutaan tyttösi kavereiden kesken ja miten paljon oma tyttösi saa siitä kärsiä.
Sinusta tullaan puhumaan tyyliin " Minnan hullu äiti" hamaan tulevaisuuteen saakka. Itse olen kuunnellut kun tyttöni
ja hänen kaverinsa päivittelevät keskenään erään luokkakaverinsa äitiä, joka kuulostaa ihan samalta kuin ap - ja ikävä kyllä
tyttö itse saa kärsiä siitä. Näin se vain menee. Kukaan ei halua kutsua tyttöäsi minnekään tai tulla teille kun "äiti on niin hullu"
Minulla itsellä on loistavat välit tyttööni ja hänen kavereihinsa, he ovat aina tervetulleita meille ja ei tulisi koskaan mieleenikään nolata heitä
noin mitättömistä asioista. Ei ikinä. Ja siksi minusta pidetäänkin ja lasteni kaverit kunnioittavat mielipiteitäni ja kysyvät neuvoja meikkaamisessa
ja pukeutumisessa. Ja kyllä, hyväksyn oman tyttöni (13 v) juuri sellaisena kuin hän on: tällä hetkellä pukeutuu vain mustaan, ketjuja, huiveja, hattu
meikkiä silmissä ja pörröinen tukka. So what, se on hänen tyylinsä tällä hetkellä. Mutta sama rakas tyttö kuin ennekin.
Vieläkin naurattaa, oikein KARKKIA syönyt. Sinun reaktiosi ymmärtäisi jos olisit löytänyt tyyttösi ympäripäissään kaupungilta.... Mutta että oikein karkkia.
Ja meikkiä.
Relaa vähän tai kohta sinulla ei enää ole tytärtä
niinkuin hakuaa ja sitä kapinointia pitää sit ymmärtää.
Siis täh! Eikä pidä! Pitäää ottaa ohjat käsiinsä ja osittaa lapselle oikea suunta elämässä.
Mitenkä ap lapsi nyt nolattiin ? osoittamalla että hänen äitinsä todellakin välittää tämän hyvinvoinnista,hui kauhia!
Useimmat täällä kirjoittajista taitavat itsekkin olla teinejä tai niillä main,jutuista päätellen.
Koska vanhempien tehtävä on muuttunut teinien kaverina olemisaksi? Ei tsiisus sentään! ASETETAAN KUNNON RAJAT noillle murkuille jottei niistä kasva mitään nuorisorikollisia.
Kaveraamalla niiden kanssa ei hyvää synny.
Kotiintuloajat yms.on edelleen oltava.
Älä nyt ihmeessä ap ainakaan anteeksi mene pyytä'mään sitä että välitit. Mitä sittne jos kaverit kuuli. Jos ovat tyttäresi oikeita ystäviä ei se niitä hetkauttanut puoleen jos toiseenkaan.
jatka vain samaa rataa tyttäresi kanssa niin yvä tulee.
14 vuotias on vielä täysin lapsi,joka kaipaa vanhempiensa ohajusta elämässään.
Pidä välit lapseesi, julkinen nolaaminen on nöyryyttävää kenelle tahansa. Rangaista voi myös muutenkin. Itse olisin ottanut tytön mukaani saman tien, takki päälle ja heti kotiinpäästessä naamapesulle ja sitten puhuttelu siitä mikä on sopivaa ja mikä on suorastaan tyhmää (palelluttaa itsensä ulkona) ja mitä kaikkea kannattaa jättää tekemättä vaan sen takia että kaikki muutkin tekee.
[
Apua.
Ihan kuin olisivat vetäneet kokaa nokkaan.
Lapsesi on jo nuori. Tuon ikäiset käyttävät jo meikkiä ja heidän saisi alkaa hakemaan sitä omaa tyyliäänkin. Millaisen epävarman nösson meinaat kasvattaa tuhoamalla lapsesi itsetunnon vaahtoamalla tyhjänpäiväisistä asioista. Käytöksellesi nyt nauravat naurismaan aidatkin. Ei ole ihmekään jos tyttö joutuu salaa meikkaamaan ja laittamaan hiuksiaan kun äiti on tuollainen.
ap:ta. Tietokoneelta on kiva ivata ja tuomita. Hyvät av-mammat, täällä sitä on kiva roikkua netissä - nolaamassa toista. Yllätys-yllätys. Onko tämä sen kypsempää?
Tukeni lähetän ap:lle - ei ole helppoa vanhemmuus taikka nuoruus, ihmisiä tässä vaan ollaan.
Asuuko teissä kaikissa vielä mummoja potkiva kapinallinen vai miksi hitossa asenteenne on tuota luokkaa? Todellako teini menettää kaiken luottamuksensa vanhempaansa ja muuttaa pois alaikäisenä (laitonta ilman lupaa) koska vihoittelee vieläkin äitinsä yrityksestä palauttaa kuria? :D
Te olette jääneet teinin tasolle, jos oikeasti näin uskotte. 14-vuotiaan maailma ei ole pyhä ja jos hän tekee kiellettyjä/epäilyttäviä asioita, on vanhemmalla oikeus ja suorastaan velvollisuus puuttua tähän. Jos puhuminen teinin kavereiden nähden on nolaamista, ehkäpä nuori on sen ansainnut.
mutta jotenkin ap:n tapa kertoa asiasta herätti mussa vahvan epäilyn äiti-tytär suhteen menosta metsään.
Jos tytär meikkaa salaa ja äiti möykkää julkisesti kouluruokailusta ja vaatteista niin taitaa olla ongelmia näköpiirissä. Enkä mä puhu normaalista kapinoinnista vaan äidin halusta kontrolloida tyttöä ja asettaa hänet jalustalle jonka ehdot on äiti luonut "kiltti ja kunnollinen" ei siis meikkaa tai syö karkkia ?? Jos lapsen kapina on vielä noin mietoa ja äiti noin poissa tolaltaan niin mitä se äiti tekee kun nuori juo tai polttaa tai reputtaa koulussa jonkun aineen?
Kun rangaistusarsenaali on jo käyty läpi on vaikeaa suhtautua todellisiin vaarallisiin kapinoinnin muotoihin ja lapsellekin on annettava tilaa tiedostaa itse ettei ehkä se meikki ollut kovin kaunis ja pienessä topissa tulee kylmä- mutta luottamus äitiin ei ainakaan parane jos mamma jo huutaa kuuppa punaisena karkinsyönnistä (tai itse asissa siitä ettei tiennytkään sekunnilleen mitä tyttö tekee).
Jos mä oman äitini virheistä haluan oppia jotain on se että kannattaa pitää suuta pienemmällä siitä miten pitäisi olla aina kiltti tyttö ja kannustaa fiksuihin päätöksiin mutta antaa tilaa kasvaa itsenäiseksi aikuiseksi.
Mun äiti ei osannut vaan luuli että kun tiukentaa otetta niin kontrolli säilyy....ei se ihan niin mennyt ja välit on mitä on enää- luottamus kun menee puolin jos toisin
jos on kyse jostain todellisesta isosta ongelmasta tai rikkeestä niin siihen puututaan vaikka itse elvis näkisi, mutta kärpäsistä ei kannata tehdä härkäsiä
on turha alkaa riehua siitä, että tytär tekee jotain niin viatonta kuin syö karkkia tai meikkaa, ja neljätoistavuotias osaa jo laittaa takinkin päälleen jos hänellä on kylmä
Todellakin voisi kuvitella, että kiskoi marisätkää...
Ihan oikeasti ap, löysää pipoa. Tyttäresi tykkää näköjään meikata, muttei näköjään kehtaa tehdä sinun edessä sitä. Ja KARKKI? Haloo. Eiköhän tuon ikäinen syö karkkia, jos haluaa? kotona voi muistuttaa syömään oikeaakin ruokaa, mutta karkinsyömisestä valitetaan leikki-ikäisille, eikä teini-ikäisille.
Ja mennä vielä metelöimään mokomasta...:(
Jos lapsi tunsi itsensä nolatuksi niin silloinhan hän TIESI tehneensä jotain älytöttömän hölmöä.
Juu ei. Ei hän tehnyt kavereiden silmissä mitään älyttömän hölmöä vaan toimi niin kuin kaveritkin. Nolaus tuli siitä, että muiden äidit eivät tulleet räyhäämään asiasta.
perustanut oman perheen, kritisoi oman tyttärensä kaikkia lasten- ja kodinhoitoon liittyviä tapoja ja kärkkäästi neuvoo joka asiassa, miten asiat pitää hoitaa ja etkö sä jo ole oppinut miten tämä ja tuo tehdään...
Tytär sitten täällä av:lla kymmenen vuoden päästä valittaa, kun hänellä on niin hallitseva äitisuhde, äidin tapaaminen ahdistaa ja mitä tehdä, kun lasten mummi on tuhoamassa hänen parisuhteensakin.
Ja auta armias, jos ap:llä on poikalapsia, heidän miniöitään minä tosiaankin säälin jo etukäteen.