Miten toimisit tälläisessä tilanteessa äitinä. Tulisit kaupasta kävellen kotiin ja 14v tyttäresi
kavereineen olisi siinä matkan varrella... ja kaikilla tytöistä olisi päällään vain hihattomat/ohuet hihalliset puserot ja naamalla RUTOSTI MEIKKIÄ, vaikka ainakin oma tyttösi olisi aamulla lähtenyt kouluun meikittä. Hiukset olisi pöyhitty hassusti sojottaviksi. Istuisivat ruokatunnin aikaan keskustassa ja söisivät KARKKIA!
Minä pistin asiasta ison mekkalan pystyyn heti siinä. Tyttö itki kotona, että nolasin hänet täydellisesti vaahtoamalla lämpimästä pukeutumisesta, siitä ettei tolla tavalla ton ikäiset meikkaa ja kouluruokailun tärkeydestä, karkin epäterveellisyydestä jne.
Tytär oli sitä mieltä että KENENKÄÄN MUUN ÄITI ei olisi nolannut samalla tavalla. Lähellä oli kuulemma ollut joitain ylempiluokkalaisia poikiakin ja kuulleet (niin, mitä sitten...?)
Miten te olisitte toimineet?
Kommentit (99)
Olisin varmaan kysynyt, että kenen luvalla koulualueelta on poistuttu? Voi olla että lupa olikin. Karkin syömisestä en olisi ehkä sanonut mitään. Todellisuudessa olisi ollut melkoisen todennäköistä, että tytöillä olisi ollut rööki hampaissa. Ole onnellinen ettei näin ollut!
Vaatetuksesta olisin sanonut vain että eikö teitä palele? Meikkaamisesta olisin puhunut vasta kotona.
Kyllähän 14 vuotiaat meikkaa ja välillä ihan liikaa. Voisiko vaikka teiniä opastaa kuinka meikataan kauniisti? Oma äitini aikoinaan kielsi minulta lilan luomivärin,mustat rajaukset ja kammottavan huulipunan.Neuvoi kädestä kiinni pitäen miten kauniisti voi laittaa meikkivoidetta, puuteria ja ripsiväriä.Huulikiiltokin tuli tutuksi. Äiti osti minulle laadukkaat meikit. Ja ihon puhdistusaineet.
Pukeutumisessakin täytyy antaa päätäntävaltaa 14 vuotiaalle,mutta toki lämpimästi täytyy pukeutua. Voisiko vaateostoksilla käydä yhdessä? Siellä vaan täytyy sitten molempien olla valmiita tiettyihin kompromisseihin...
Äitini vei minut aikoinaan kauppoihin ja shoppailun päätteeksi käytiin pizzalla ja turistiin niitänäitä. Jäi aika kivat muistot ja yritän toteuttaa saman omien tyttärieni kanssa kunhan sen aika koittaa.
Jos tyttö nyt söi karkkia, niin so what? Et pysty enää rajoittamaan tuon ikäistä ja pääasia kai, että syö enimmäkseen normaalisti. Meikit? Tuon ikäiset meikkaa aika paljon, joten voit jälkikäteen opastaa hillitsemään itseään noissa asioissa.
Minusta tuo tapasi nolata teinisi oli liiallinen. Ei karkki ja meikki niin vakavia ole, että pitää teinistä tehdä naurettava kavereiden nähden. Teini-ikäisten kanssa pitää osata luovia ja täytyy myös ymmärtää, että tuossa iässä ne kaverit on tärkeintä maailmassa. Ryhditön ei saa olla, mutta ei ehdotonkaan.
Itse olisin mennyt moikkaamaan, kysynyt, eikö teillä ole kylmä ja huomauttanut, että kohta heidän pitäisi alkaa kalppia takaisin kohti koulus, että eivät myöhästy seuraavalta tunnilta. Kotona olisi sitten keskusteltu, ja nimenomaan keskusteltu, ei räyhätty, karkista, vaatteista ja meikistä. Ja pitkään miettisin, miksi jotain niinkin viatonta, kuin huono meikki pitää tehdä minulta salassa.
Minulla ei ole 14-vuotiasta tyttöä, mutta samanikäinen poika on ja aivan vihonviimeinen juttu olisi nolata hänet kavereiden edessä. Uhattu sillä kyllä on, eli juuri tuo "jos et tule sovittuun aikaan kotiin, sinua tullaan etsimään", mutta jos senkin joutuisi toteuttamaan, niin sekin varmaankin toteutettaisiin niin, että lapselle jäisi mahdollisuus toimia niin, että ei joutuisi nolatuksi kavereiden edessä. Nolaamalla ei myöskään saavuta mitään muuta, kuin että lapsi ei enää luota vanhempiinsa ja on äärettömän vihainen. Vaikka lapsi olisikin tehnyt väärin, nolaus kääntää sen niin, että ei tarvitse miettiä omia virheitään, vaan voi tuntea oikeutettua vihaa vanhempia kohtaan.
Meillä ei edes 5-vuotiasta suuremmin kuriteta julkisilla paikoilla, vain jos on aivan pakko. Ja 14-vuotiasta en läksyttäisi kavereiden edessä, ellei kyse olisi jostain selvästi laittomasta jutusta, joka ei edes lopu minun tullessani paikalle. Jos esimerkiksi polttaisivat tupakkaa ja näkisin, niin olettaisin, että tupakat jo minun näkemisestäni menisivät piiloon, enkä silloinkaan kommentoisi siinä muiden edessä kuin jotain yleisluontoista siitä, miten ei pitäisi polttaa koko porukalle suunnattuna. Eikä tarvitsisi edes sanoa omalle, että kotona puhutaan sitten lisää, kyllä tietäisi ihan sanomattakin. Paljon pienemmistäkin asioista huomaa oikein hyvin kyllä jo ihan katseesta, koska on pulassa, ei tarvitse erikseen kertoa.
Mulla oli vain isä tuollainen. Salaa sitten tein kaiken näköistä kun ei muuten uskaltanut. Enpä ole isommissa tai ainakaan mitenkään lämpimissä väleissä ko henkilön kanssa.
Lähes kaikilla on, ja terveellistäkin, se oma murrosiän kapina.
Tr:si varmaan arvostaisi sitä ja helpommin tottelisikin.Mutta voit toki pitää tiukkaa linjaa siitä, että koulussa syödään ruoka, eikä karkkia. Ja pukeutumisesta ja meikkaamisesta pääsette varmaan kompromissiin. Mutta kyllä 14-vuotiaan kuuluukin pistää vähän hanttiin jo vanhemmilleen, ja tuo överi meikkaaminen on siihen niitä vaarattomampia keinoja... Muita keinoja ovat esim. tupakointi, lävistykset, viina, koulupinnaus ym. Joten äitinä antaisin vähän löysää esim. meikkaamisessa. Minulla on tytöt vasta 7 ja 3, mutta muistan kun olin 14 ja mulla oli tiukka äiti. Ei se tiukkuus muuten haitannut, mutta se kaverien kuullen räyhääminen oli hirveää.
Minustakin toimintasi oli ihan ok! Täällä äidit yrittää niin kovasti olla tyttäriensä kavereita... Mutta kun äidin tehtävä on ennenkaikkea olla äiti, ei mikään kaveri. Jos on tehnyt väärin, tai erilailla kuin on sovittu, saakin kuulla kunniansa myös kavereiden kuullen. Muistathan kuitenkin selittää myös kotona, mikset halua että tyttö meikkaa itsensä linnunpelätiksi tai mikset halua lapsesi pukeutuvan pikkuhepeniin kylmällä ilmalla. Ja se, että paleltuu, ei taida riittää selitykseksi...
LAITAA RAJAT LAPSELLE.
14-vuotias on vielä täysi kakara,vaikka muuta luulee.
Työssäni näen laumoittan tuon ikäisiä ,jotka saa tehdä kotonaan ja muualla ihan mitä lystää. Jos jokin ei vanhempia miellytä siitä KORKEINTAAN keskustellaan hillitysti kahden kesken lapsen kanssa kotona.
Mitä se sitten auttaa -ei yhtään mitään.
Olen itse kasvanut tiukan kurin alla. Silloin harmitti mutta nyt ymmärrän ,että rajat olivat vain omaksi parhaakseni.
Jos näkisin lapseni tuollaisissa puuhissa niin ensin huomauttaisin heti asiasta siinä heti muista piittaamatta ja asiasta tulisi myöskin lisärangaistuksia myöhemmin kotona.
RAJAT PITÄÄ OLLA OLI SITTEN 0 taikka18-vuotias.
Niin kauan kuin lapsi asuu kotona vanhemmat määräävät hänen asioistansa.
Kun muutta pois kotoa saa alkaa itse määräämään asioistaan,ei yhtään ennen.
Ja sellaiset, että lapset uskaltavat ja haluavat kertoa minulle mitä tekevät ja kenenkin kanssa.
Tuolla tyylillä sitä tavoitetta ei ainakaan saavuteta. Ja jos muistelen omaa nuoruuttani, niin eipä tuo kovinkaan epänormaalilta touhulta vaikuta. Suurin osa tuon ikäisistä meikkaa ja hui, onko karkin syöminen paha juttu? Osa vetää viinaa ja tupaakkaa, niihin nähden karkki lienee aika pieni pahe?
Minustakin toimintasi oli ihan ok! Täällä äidit yrittää niin kovasti olla tyttäriensä kavereita... Mutta kun äidin tehtävä on ennenkaikkea olla äiti, ei mikään kaveri. Jos on tehnyt väärin, tai erilailla kuin on sovittu, saakin kuulla kunniansa myös kavereiden kuullen. Muistathan kuitenkin selittää myös kotona, mikset halua että tyttö meikkaa itsensä linnunpelätiksi tai mikset halua lapsesi pukeutuvan pikkuhepeniin kylmällä ilmalla. Ja se, että paleltuu, ei taida riittää selitykseksi...
Asiat voi hoitaa niin monella eri tapaa, ap hoiti asiansa huonosti!
jokaisen asian voi hoitaa monella eri tavalla. Ei niinkään se MITÄ sanoo, vaan MITEN sanoo.
Kurja juttu.
Mitä helvetin porukkaa täällä on kun suurin huoli tuntuu olevan lapsen nolaaminen? Minä todennäköisesti olisin taluttanut korvasta kotiin.
Sitten vielä ihmetellään että mikä nuoria vaivaa....
T: Natsi isä 35 v
ja kaikki tuollainen voi jättää jälkensä. Tiedän perheen jossa oma äiti haukkui tytärtä huoraksi, koska tämä värjäsi hiukset ja meikkasi. Kyse 16v tytöstä!
ja en ymmärrä mitä pahaa siinä on jos syö karkkia ja meikkaa ???? sitähän tuon ikäiset tekevät. Jos kaupungilla olo tarkoitta lintsaamista koulusta, siitä olisi puhuttu kotona illalla.
Itse asiassa säälin lastasi, olet pikkuisen nolo ämmä ja tästä lähtien tyttösi muistetaan hullusta äidistään..... ja samassa sinulla meni tytön ja kavereiden luottamus.
Olet aika idiootti, kenties kotiäiti ? Etkä toisaan itse ole ollut teini, vai oletko lesta tai muuten vain rajoittunut
HÄPEÄ jos osaat
koska hän meikkaa ja syö karkkia salaa sinulta? Voi, voi, sääliksi käy sun lapsia. Vaikka saisitkin ne kuriin tuolla tavalla, niin onnellisia ihmisiä niistä tuskin tulee.
Mitä helvetin porukkaa täällä on kun suurin huoli tuntuu olevan lapsen nolaaminen? Minä todennäköisesti olisin taluttanut korvasta kotiin.
Sitten vielä ihmetellään että mikä nuoria vaivaa....
T: Natsi isä 35 v
ennen tyttö oli kiltti ja kunnollinen ja nytkö ei enää.... karkin syönti ja meikkaminenko tekee tytöstä jotenkin huonomman. HERÄÄ !!! kuule tuo on vielä pientä siihen verrattuna mitä monet 14 v tekee: ryyppää, polttaa, imppaa jne ....
Olet menettämässä lapsesi jos noin edes voit ajatella.
Muutin kotoa 16 vuotiaana ja en paljon pitänyt yhteyttä. Isäni kuoltua kävin hautajaisissa, mutta ei paljon surettanut.
Äidin kanssa olen jonkin verran tekemisissä, mutta aika jäykät on välit. Edelleen samanlainen toisten arvostelija ja siunailija ja paheksuja ja itsensä korostaja.
Ja minusta tuli ihan kunnon ihminen silti, vaikka söin karkkia muotivaatteet päällä 14 vuotiaana.
kuulostaa siltä että tämä on uusi alue sinulle? Oikeesti, lähes kaikki meikkaa - ei kai se nyt niin paha juttu ole. Olen ollut samanlainen itse ja olen ihan kunnon normaali kansalainen jolla ammatti ym (ja meillä oli kunnon "dingo" meikit ja vaatteet). Oikeesti, jos haluaa (olla niin tyhmä) ja kulkea vaikka uikkarissa niin itsellä hänellä on kylmää, ei sulla. Ei nyt voi vaikuttaa nuorten pukeutumiseen, ainahan ne ovat liian vähissä vaatteissa ja omapa moka se on. Siitä ruokailutunnista, paljon parempi tuo ois kun nähdä esim että ne vetää röökiä (tämän näin pääsiäisenä, poika 16v kyseessä) - oi että olisin ollut iloinen jos hän ois vetänyt karkkia mieluummin. Ja vielä, vaikka kuinka paljon haluamme vaikuttaa nuorten tekemisiin niin se ei aina onnistu ja on parempi joskus antaa heidän tehdä mokia ja huomata niitä itse. Joskus paras isku on olla sekaantumatta. Mitenköhän reagoit kun hän tulee kotiin kännissä ekan kerran? Mieti asiaa eteenpäin, ois parempi että hän uskaltaisi olla oma itsensä kotona eikä tehdä sitä salaa - sit kun eka känniyritys on ajankohtainen hän ehkä uskaltaa tulla kotiin eikä simahda johonkin ojaan. t 4 lasten äiti
14-vuotiaat meikkaavat, joskus aika överistikin. Jos ei saa tehdä sitä kotona, tekee sen sitten salaa koulumatkalla tai välitunnilla. Samoin kuin tuo tukan pöyhiminen, ja pienessä topissa oleilu. Paksumpi paita on helppo riisua ja panna reppuun.
Ja karkki on aika pieni pahe, kuten täällä joku mainitsikin, tupakka olisi ollut pahempi.
Olen samaa mieltä enemmistön kanssa, että on kyllä tosi ikävää, että jnolasit tytön. Iso mekkala oli tuollaisesta asiasta aivan turha.
Eikä tässä ole kyse rajojen laittamisesta tai kaverivanhemmuudesta. Mielestäni nämä asiat eivät ole kovin oleellisia, ovat asioita, joita valtaosa teineistä tekee tuossa iässä.
Etteko te hyvät ihmiset ollenkaan muista omaa nuoruuttanne? Kyllä mekin meikattiin, överiksikin, lisättiin ripsiväriä monta kerrosta koulumatkalla. Ja pipo meni heti reppuun, kun pääsi kotoa nurkan taakse. Silloin 70-luvulla oli nimenomaan hatuttomuus tärkeää, minkäänlaista päähinettä ei voinut pitää. Nykyään sentään pitävät erilaisia hattuja ja pipoja kiitettävästi.
Vaikka kuinka pitäisi rajoja, niin nuortaan ei voi vahtia kouluun asti esim. pukeutumisen suhteen. Itsepä palelee, jos palelee. Nuoruus on kokeilujen aikaa, myös meikissä ja pukeutumisessa. Ja tiedoksesi, että flunssa tms. ei tule kevyestä pukeutumisesta.
Ja ennemmin kuin vaatia meikittömyyttä, voisit ottaa puheeksi ihon huolellisen puhdistamisen ja kosteuttamisen meikkaamisen jälkeen.
Minusta käytöksesi oli tosi noloa. Hymyilyttää ihan tuo tekstisi, ajatella, että söivät KARKKIA.
Moni on nyt unohtanut kokonaan että 14-vuotias on vielä kasvava lapsi. Meikkaaminen ja sen överiksi vetäminen "kuuluu asiaan" mutta istuskelu jossain keskustassa on sellainen mikä pistää miettimään; olivatko lintsaamassa vai mistä oli kyse? Vaatteista olisin minäkin huomauttanut, sillä muiden perheenjäsenten sairastuminen ei ole mukava asia kellekään (tämän olisin tytölle kertonut).