Hs: mielipide: Lääkärinä tienaan työterveyshuollossa päivässä sen minkä saan julkisella puolella viikossa
Oman kokemukseni mukaan potilaat jäävät julkisella puolella hoitamatta työntekijäpulan vuoksi, ja samaan aikaan työterveydessä annetaan hoitoa pienimpäänkin vaivaan saman tien, lääkäri kertoo.
Pula lääkäreistä on julkisella puolella valtava. Tilannetta käytetään hyväksi, eikä ahneudella ole rajaa. Esimerkiksi Etelä-Karjalan hyvinvointialue vuokrasi Mehiläiseltä kolme silmälääkäriä 315000 eurolla kuukaudessa.
Ei hitto, nämä ihmiset koulutetaan verovaroin ja sitten käytännässä kiristävät kunnilta 100 000 euron kuukausiliksaa. Lääkäriliitto ja hallitus vain buustaa tilannetta omilla ratkaisuillaan. Jo osaa olla törkeää
Kommentit (409)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpailevaa toiminta olisi silloin, jos potilas maksaisi jotain hyvinvointialueelle. Jos potilas menee yskityissektorille, se ei ole hvk:lta millään tavalla pois. Pikemminkin toisin päin.
Uskokaa jo ettei ole keinoa, jolla vain yhden ammattikunnan työnteko-oikeutta voidaan rajata ilman että se koskisi kaikkia muitakin. Työolot julkisella puolella pitää saada siihen kuntoon, että siellä halutaan työskennellä.
No käytännössä kaikilta muilta vaativissa tehtävissä työskenteleviltä tuollainen keikkailu oman toimen ohessa on kielletty. Yritäpä vaikka valtion virkamiehenä tai yrityksen palveluksessa ollessasi tehdä samaa hommaa oman yrityksesi kautta vapaa-ajallasi ja huomaat nopeasti, että sinulta on tuollainen oikeus rajattu pois.
Ei ole, ja olen tehnyt sitä jo kohta vuosikymmenen.
Mun isä esim piti oman firman kautta luentoja, kun oli valtiolla tutkijana. Samoista aiheista mitä tutki, tietenkin. Niillä oli useamman asiantuntijan kanssa yhteinen firma joka noita luennointipalveluita myi. Että riippuu ihan täysin työstä voiko tehdä sivutoimihommia vai ei. Jos se on jotenkin ristiriidassa työnantajan edun kanssa, niin sit ei varmasti sivutoimilupaa heru. Tuollaisiin vaikkapa julkista valtaa käyttäviin ammatteihin hakeutuvat kyllä tietää sen. Ei voi olla käräjäoikeuden tuomari ja sivutoimisesti asianajaja, tietenkään. Mut voi olla ict-asiantuntija ja tehdä siinä sivussa jotain ict-hommia kotoa käsin.
Et voi olla tuomari ja asianajaja, mutta tuomarina voit kyllä myydä oman yrityksen kautta muita lakipalveluja.
Voit, jos saat sivutoimiluvan. Se taas ei ole automaatio että sellaisen saa.
Ei ole automaatio, mutta toisin kuin täällä näköjään jotkut luulee niin sen kieltämiselle pitää olla perustellut syyt, ei toisin päin. Eli lain mukaan lupa myönnetään, jos sille ei ole estettä.
Tässä keskustelussahan ihmiset ovat päinvastoin luulleet, ettei mitään rajoituksia sivutoimille ole eikä niihin tarvitsisi työnantajan lupaa. On rajoituksia ja tarvitsee työnantajan luvan, jota työnantajan ei ole pakko myöntää jos on perusteita evätä se. Eli M.O.T., sivutoimia ei voi täysin vapaasti harrastaa miten itseä huvittaa, vaikka suurin osa täällä luulee niin. Toki sitten jos se sivutoimi on niin houkutteleva että sen valitsee palkkatyön sijaan niin toki on vapaus irtisanoutua ja keskittyä siihen sivutoimiseen toimintaan. Tai etsiä uusi työnantaja joka saattaa antaa sivutoimiluvan.
Kukaan ei ole sellaista luullut, ja et edelleenkään tarvitse työnantajan lupaa paitsi jos olet viranhaltija.
Äläpä yleistä kun olet väärässä. Tilanne vaihtelee eri ammateissa.
Ei, kyllä laki on ihan kaikille sama. Siinä ei mainita sanallakaan mistään luvista.
Väärin. Laista on eri tulkintoja ja osan tulkinnoista mukaan työsopimuksessa voidaan sopia, että työntekijän pitää saada työnantajan lupa sivutoimiin. Voihan sitä toki mennä tekemään sivutoimia ilman lupaa ja katsoa sitten mitä tapahtuu, vaikka oikeudessa asti.
Työsopimuslaki on täysin yksiselitteinen. Siinä on aiheesta tasan yksi lause:
Työntekijä ei saa tehdä toiselle sellaista työtä tai harjoittaa sellaista toimintaa, joka huomioon ottaen työn luonne ja työntekijän asema ilmeisesti vahingoittaa hänen työnantajaansa työsuhteissa noudatettavan hyvän tavan vastaisena kilpailutekona.
Ei mitään muuta, eikä etenkään sanaakaan mistään luvista. Vapaa työnteko on Suomen perustuslain takaama oikeus ja on aivan täysin selvää että yksikään työsopimus ei sen yli kävele. Ainoat poikkeukset ovat tosiaan 1. luvun 2. pykälän ensimmäisessä momentissa:
Tätä lakia ei sovelleta:
1) julkisoikeudelliseen palvelussuhteeseen eikä julkisoikeudellisen palvelusvelvollisuuden täyttämiseen;
Järjestelmän vika. Tietenkin yksittäinen ihminen valitsee sen työpaikan, jossa on parhaat edut. Enemmän itseäni häiritsee se, että mihin muut kuin työntekijöiden palkkarahat menevät noiden yksityisten firmojen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmisten moraali? Ihmetyttää erityisesti sos/terv alan ihmiset, koska näkevät elämän nurjaa puolta johon ihminen ei ole itse voinut vaikuttaa. Esim. lapsuuden hyväksikäyttö, synnynnäiset poikkeamat, heikkolahjaisuus, yllättävä sairastuminen yms.
Luulisi, että se lisäisi empatiaa ja ymmärrystä hyvinvointivaltion tärkeydestä eikä haluaisi sitä romuttaa sisältäpäin.
Meillä on yli 200 000 työtöntä, joilla on lupa romuttaa hyvinvointivaltio ihan vain sanomalla, että ei kuule työt kiinnosta, mutta haluan rahaa siitä, että en tee mitään.
Lopetan romuttamisen heti, kun joku kelpuuttaa minut palkkatyöhön. Millaista työtä sinun työpaikallasi olisi antaa?
Onko lahjontaa tms? kirjoitti:
Ei lääkäri saa 100 000 e kuukaudessa. Ei edes 10 000 e. Olen lääkärin puoliso, joten tiedän palkkatason. Ei ole tietoa siitä, minne jutussa mainittu raha menee. Maksaako kunta mehiläiselle noin paljon? Miten päätös on tehty? Onko lainmukainen kilpailutus tehty? Vai menikö keikka kavereille ja joku virkamies saa palautuksena jotain? Tuli mieleen. Lääkäri ei missään tapauksessa saa tuota määrää.
😃 Olen itsekin lääkärin puoliso, ja tiedän että lääkärien palkat vaihtelevat paljon alan, työmäärän ja työpaikan mukaan. Joku erikoistumaton tk-lääkäri, joka ei päivystä tai tee muuta lisätyötä voi hyvin tienata vaikka alle 5000€. Oma mieheni on töissä yksityisessä lääkärikeskuksessa ammatinharjoittajana, osittain juurikin työterveyshuollossa, kuukausitulot hieman vaihtelevat mutta brutto pyörii keskimäärin 20 000 euron tuntumassa/kk.
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäri saa 100 000 e kuukaudessa. Ei edes 10 000 e. Olen lääkärin puoliso, joten tiedän palkkatason. Ei ole tietoa siitä, minne jutussa mainittu raha menee. Maksaako kunta mehiläiselle noin paljon? Miten päätös on tehty? Onko lainmukainen kilpailutus tehty? Vai menikö keikka kavereille ja joku virkamies saa palautuksena jotain? Tuli mieleen. Lääkäri ei missään tapauksessa saa tuota määrää.
😃 Olen itsekin lääkärin puoliso, ja tiedän että lääkärien palkat vaihtelevat paljon alan, työmäärän ja työpaikan mukaan. Joku erikoistumaton tk-lääkäri, joka ei päivystä tai tee muuta lisätyötä voi hyvin tienata vaikka alle 5000€. Oma mieheni on töissä yksityisessä lääkärikeskuksessa ammatinharjoittajana, osittain juurikin työterveyshuollossa, kuukausitulot hieman vaihtelevat mutta brutto pyörii keskimäärin 20 000 euron tuntumassa/kk.
Ja sitten, koska yksityisellä tai etenkään työterveydessä ei oikeasti hoideta mitään muuta kuin suunnilleen flunssia ja korvatulehduksia, niinä vähänkään vakavammassa laitetaan lähete julkiselle. Vastuuta ei siis juurikaan ole yksityisellä, koska aina voi siirtää sen hoitovastuun julkiselle.
Vierailija kirjoitti:
Joo en ymmärrä miksi joku viitsii jankata itsestäänselvyyksistä jotka kuka vaan voi tarkistaa. Lääkärien nimet löytyvät Valviralta ja palkkatulot verokoneesta kaikkein pienituloisimpia lukuunottamatta. Ei vaadi kovinkaan monta hakua että huomaa tuollaisen 200+ k€ olevan ihan saavutettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten, koska yksityisellä tai etenkään työterveydessä ei oikeasti hoideta mitään muuta kuin suunnilleen flunssia ja korvatulehduksia, niinä vähänkään vakavammassa laitetaan lähete julkiselle. Vastuuta ei siis juurikaan ole yksityisellä, koska aina voi siirtää sen hoitovastuun julkiselle.
Työterveyksiä on monenlaisia. Olen itse juuri tässä ärtyneenä täyttelemässä niin pef- kuin verenpaineseurantojakin. Vähemmälläkin tutkimisella olisin voinut uudistaa reseptit. Edellisessä työpaikassa työterveys oli vielä kattavampi. Kattoi leikkauksia, terapiaa myöten.
No eikös firma tarvitse rahaa monenlaisiin asioihin, osinkoihin ja johtajien palkkoihin, jne. jne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ole koskaan saanut lähetettä julkiselle paitsi yhdessä tapauksessa erikseen pyytämällä, koska vakuutus ei olisi toimenpidettä korvannut. Muuten on kaikki kuvaukset ja leikkaukset tehty aina yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
No eikös firma tarvitse rahaa monenlaisiin asioihin, osinkoihin ja johtajien palkkoihin, jne. jne?
Veroparatiiseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut juttua, mutta ongelma on ihan todellinen.
Olen julkisella puolella lääkärinä, kohta 20vtyökokemusta, taustalla pitkä erikoistuminen, väitöskirja, huomattavasti erityisosaamista, jatkuvasti palkattomia ylitöitä ja palkka on 5500€/kk. Tottakai jos kuuhun osuu päivystyksiä (eli perustyötuntimäärän päälle tehdään ylimääräisiä tunteja, saa lisää korvausta).Yksityisellä olisi mahdollista saada viikon palkka vuorokaudessa (toki ei ole itsestään sievää, mutta ihan mahdollista). Suurin eri kuitenkin on, että yksityisellä voi itse päättää millä aikataululla katsoo potilaita (jos esim haluaisi pysyä aikataulussa, antaa potilaallekin puheenvuoron tms), varata itselleen ruokatunnin/vessatauon tai vaikka säätää töiden aloitusaikaa päiväkodin joulujuhlan mukaan.
Mä uskon, että ellei palkkaukselle ja työoloille tehdä mitään julkiselle puolelle iskee myös erikoissairaanhoitoon vakava lääkäripula muutamassa vuodessa.
Meitä vanhempia voi vielä motivoida glooria (vaikka kiitoksia ei toki tästä työstä saa ;), mutta nuoremmat arvostavat työoloja, palkkausta ja vapaa-aikaa.Juu mitä olen noitten lääkärikavereitten juttuja kuunnellut, niin ne työolot sairaaloissa voi olla aika hurjat. Erikoistuvat varsinkin joutuu päivystämään jatkuvasti ja siinä ei sit välttämättä paljon ennätä esim syödä. Yksi kertoi eläneensä tonnikalalla ja kuivilla nuudeleilla, ne ennätti nopeasti vetäistä naamaan jossain kohtaa vuoron aikana. Palkka on toki parempi kuin hoitajilla, mut tosiaan yksityisellä puolella saa vielä paljon enemmän. En oikeastaan yhtään ihmettele miksi se yksityinen houkuttaa, ketäpä ei houkuttaisi parempi palkka ja joustavampi työ?
Julkistapuolta ajetaan tahallaan huonoon jamaan. Parikymmenen vuoden päästä sitä ei ole. Näin päästään Kokoomuksen märkään unelmaan eli Amerikan malliin eli ne,jotka pystyy maksamaan hoidosta, saavat sitä. Liput kuolkoot kadulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ole koskaan saanut lähetettä julkiselle paitsi yhdessä tapauksessa erikseen pyytämällä, koska vakuutus ei olisi toimenpidettä korvannut. Muuten on kaikki kuvaukset ja leikkaukset tehty aina yksityisellä.
Jaa niin, uniapneahoitoon ohjasivat myös julkiselle koska heillä ei ole CPAP-laitteita jaettavaksi.
Tämä on tietysti väärin jos tienaa päivässä sen mitä muualla viikossa tai kuukaudessa, vai mitä.
Tottahan se on. Käsittämättömiä summia voi tienata valitsemalla työpaikat ja ajat oikein. Eikä tarvitse todellakaan työskennellä eläkeikään saakka, jos ei huvita. Kerran viikossa riittää normisuomalaisen ansiotasoon kevyesti. Ikävä sanoa, mutta alanvalinta kysymys ja kuvaa näitä aikoja mitä elämme.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen perussyy on, että julkisen sektorin lääkärityö on työoloiltaan niin paskaa, että siellä ei haluta työskennellä. Sama koskee sossuja, opettajia, vakahenkilöstöä, psykologeja jne. Miksi tälle ei tehdä mitään?
Ennen nämä alat olivat miesvaltaisia ja miesten auktoriteetti sai asiakkaat alistuviksi. Silloin työolot olivat paremmat, koska lääkärit ärähtivät, jos potilaat alkoivat valittaa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen perussyy on, että julkisen sektorin lääkärityö on työoloiltaan niin paskaa, että siellä ei haluta työskennellä. Sama koskee sossuja, opettajia, vakahenkilöstöä, psykologeja jne. Miksi tälle ei tehdä mitään?
Ennen nämä alat olivat miesvaltaisia ja miesten auktoriteetti sai asiakkaat alistuviksi. Silloin työolot olivat paremmat, koska lääkärit ärähtivät, jos potilaat alkoivat valittaa liikaa.
Eiköhän kyse ollut siitä, että ennen asiakkaat julkisella sektorilla osasivat käyttäytyä. Nykyisin tullaan riehumaan, ollaan aineissa, vaaditaan poskettomia, huo r itellaan jne. Ihan konkreettista väkivaltaakin saa pelätä nykyisin niin terveyskeskuksissa kuin sosiaalitoimistoissakin.
Työterveyshuollossa potilaat ovat työelämässä, joten lähtökohtaisesti perusterveitä, joita on helppo hoitaa. Julkisella puolella on sitten mm. rapajuopot, monisairaat vanhukset kymmenine eri lääkkeineen ja kielitaidottomat maahan muuttajat. Eipä ihme, ettei terveyskeskustyö houkuttele lekureita.
Ahnepossulääkärit. Osaa kansasta kuritetaan jotka on jo köyhiä ja nämä kiristävät itselle lisää rahaa tällaisissa taloustilanteissa.
Pitäisi kouluttaa lisää lääkäreitä niin että eivät olisi niin uniikkeja lumihiutaleita megalomaanisine palkkatoiveineen ja rakentaa jotenkin terveydenhuolto joka toimisi ilman tällaista ahnetta järjestelmän hyväksikäyttöä ja kikkailua jossa lääkärit ja vuokrayrityksrt syövät rusinat pullasya ja vievät isoja määriä verorahoja jotka voitaisiin laittaa vaikka hoitoon itseensä.
Koko systeemi on rikki.
Ennen kuulemma pikkupaikkakunnallakin pääsi lääkäriin helposti, mutta silloin julkinen terveydenhuolto toimikin. Mitä tapahtui?
Ulkomaillakin omalääkärisysteemit toimii.
Miksi täällä tilanne on tällainen että joku välittäjäfirma vetää vielä välistä?
Se on jännä, miten kuitenkin lääkärien sisäänotto on niin niukka. Jos kouluttaminen maksaa saman verran!!
Diplomi-insinöörien sisäänottoa kasvatettiin sadoilla, kun Nokialla yms oli tarve tietoliikenneosaajille.
D-insinöörin koulutukseen kuuluu muutaman harva labra, ei käytännön harjoittelua koulun järjestämänä. Kyseessä on hyvin paljon massakoulutus vs. lääkärit kaiketi ihan harjoittelevat jonkun ohjauksessa sairaaloissa jne. Ainakin itse olen synnyttäjänä tällaisia harjoittelijoita nähnyt. Vastaavaa ei omissa di-opinnoissa ollut yhtään. Kerran nähtiin koaksikaalikaapeli, kun luennoitsija sellaisen pätkää kierrätti luennolla. Yhtään liitosta en ole kolvannut myöskään sähköopinnoissani, sitä pääsin tekemään vasta töissä.