Hs: mielipide: Lääkärinä tienaan työterveyshuollossa päivässä sen minkä saan julkisella puolella viikossa
Oman kokemukseni mukaan potilaat jäävät julkisella puolella hoitamatta työntekijäpulan vuoksi, ja samaan aikaan työterveydessä annetaan hoitoa pienimpäänkin vaivaan saman tien, lääkäri kertoo.
Pula lääkäreistä on julkisella puolella valtava. Tilannetta käytetään hyväksi, eikä ahneudella ole rajaa. Esimerkiksi Etelä-Karjalan hyvinvointialue vuokrasi Mehiläiseltä kolme silmälääkäriä 315000 eurolla kuukaudessa.
Ei hitto, nämä ihmiset koulutetaan verovaroin ja sitten käytännässä kiristävät kunnilta 100 000 euron kuukausiliksaa. Lääkäriliitto ja hallitus vain buustaa tilannetta omilla ratkaisuillaan. Jo osaa olla törkeää
Kommentit (409)
Miksi ei tehdä niinkuin lentäjien kohdalla. Jos heitä koulutetaan verovaroin, oletetaan myös, että työskentelee valtiolle/kunnalle. jos haluaa yksiyiselle, maksaa ainakin itse koulutuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tehdä niinkuin lentäjien kohdalla. Jos heitä koulutetaan verovaroin, oletetaan myös, että työskentelee valtiolle/kunnalle. jos haluaa yksiyiselle, maksaa ainakin itse koulutuksensa.
Tarkennan siis että lääkärit työskentelisivät kunnalle/valtiolle. Verovaroin koulutetut lentäjät sitoutuvat lentämään valtionyhtiöllä
Vierailija kirjoitti:
Lentäjillä tämä siirtymäaika oli aikanaan pari vuotta. Se piti sitoutua olemaan julkisella puolella.
Ei yksityisellä hyvin nuoria lääkäreitä näy.
Moni lääkäri toimii molemmissa, sekä julkisella että yksityisellä. Koska he vaan voivat.
Ei voi palkka olla seitsenkertainen. Lääkärin peruspalkka on jotain 7000 e, niin tuon laskukaavan mukaan se on yksityisellä 49 000 e kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentäjillä tämä siirtymäaika oli aikanaan pari vuotta. Se piti sitoutua olemaan julkisella puolella.
Ei yksityisellä hyvin nuoria lääkäreitä näy.
Lentäjillä se urakehitys menee yleensä niin, että jos haluaa edetä kapteeniksi niin kannattaa jatkaa samalla työnantajalla. Tämän takia harvemmin vaihdetaan työnantajaa. Ainakin joissain tapauksissa kapteeni alenee perämieheksi vahtaessaan yhtiötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yksityisellä hyvin nuoria lääkäreitä näy.Lentäjillä se urakehitys menee yleensä niin, että jos haluaa edetä kapteeniksi niin kannattaa jatkaa samalla työnantajalla. Tämän takia harvemmin vaihdetaan työnantajaa. Ainakin joissain tapauksissa kapteeni alenee perämieheksi vahtaessaan yhtiötä.
Sori, minä puhuin hävittäjälentäjistä. Eli piti sitoutua olemaan puolustusvoimilla pari vuotta. Ei saanut hakea ilmaista koulutusta ja siirtuä Finnairille. Jossain vaiheessa siirtymäaika piteni, en tiedä, mikä on nykyään.
Sama
Missä ihmisten moraali? Ihmetyttää erityisesti sos/terv alan ihmiset, koska näkevät elämän nurjaa puolta johon ihminen ei ole itse voinut vaikuttaa. Esim. lapsuuden hyväksikäyttö, synnynnäiset poikkeamat, heikkolahjaisuus, yllättävä sairastuminen yms.
Luulisi, että se lisäisi empatiaa ja ymmärrystä hyvinvointivaltion tärkeydestä eikä haluaisi sitä romuttaa sisältäpäin.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmisten moraali? Ihmetyttää erityisesti sos/terv alan ihmiset, koska näkevät elämän nurjaa puolta johon ihminen ei ole itse voinut vaikuttaa. Esim. lapsuuden hyväksikäyttö, synnynnäiset poikkeamat, heikkolahjaisuus, yllättävä sairastuminen yms.
Luulisi, että se lisäisi empatiaa ja ymmärrystä hyvinvointivaltion tärkeydestä eikä haluaisi sitä romuttaa sisältäpäin.
Suurin osa yksityispuolen lääkäreistä ovat sairaalalääkäreitä, ja tekevät vain vähän yksityisellä puolella. Minusta tämä riittää moraaliksi.
Onko lahjontaa tms? kirjoitti:
Ei lääkäri saa 100 000 e kuukaudessa. Ei edes 10 000 e. Olen lääkärin puoliso, joten tiedän palkkatason. Ei ole tietoa siitä, minne jutussa mainittu raha menee. Maksaako kunta mehiläiselle noin paljon? Miten päätös on tehty? Onko lainmukainen kilpailutus tehty? Vai menikö keikka kavereille ja joku virkamies saa palautuksena jotain? Tuli mieleen. Lääkäri ei missään tapauksessa saa tuota määrää.
Aloitus hukkaa pilkut, epäilempä. Silti, 10 000 €/kk ei ole mitenkään poikkeuksellinen palkka lääkärille, vaikka toki nuo aloituksen lääkärit varmasti tienaavat vähemmän. Tuohon vuokrasummaan on luonnollisesti laskettu myös palkan sivukulut.
Kunhan tehdään sitten sama kaikille muillekin verovaroin korkeakoulutetuille. Lakimiehille, diplomi-insinööreille, kauppatieteiden maistereille jne. Miksi ei myös AMK-tasoisille kuten sairaanhoitajille.
Vierailija kirjoitti:
Jos sitä lentäjää ihan oikeasti tarvitaan yksityisellä puolella, niin työnantaja kyllä maksaa korvaukset puolestaan.
Miksi lääkärit olisivat ainoa ammattikunta, joka ei saisi valita asuin- ja työpaikkaansa? Täällä työttömät valittavat, että eivät voi ottaa töitä vastaan, koska ei ole kiva työpaikka, ei ole kivat työajat, on liian pitkä matka jne. ja nyt sinä olet sitä mieltä, että lääkäri ei saisi valita työpaikkaansa.
Miksi työtön saa valita sen, että ei tee töitä?
Vierailija kirjoitti:
Liikennelentäjä ei kouluteta verovaroin.
Kyllä matkustajakoneiden ja rahtilentäjät maksavat joka ikisen eruron koulutuksesta itse.
Puolustusvoimien hävittäjälentäjäjien kouluttajat ovat eri asiaa hehän ovat koko ajan valtion työssä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yli 200 000 työtöntä, joilla on lupa romuttaa hyvinvointivaltio ihan vain sanomalla, että ei kuule työt kiinnosta, mutta haluan rahaa siitä, että en tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Onko lahjontaa tms? kirjoitti:
Ei lääkäri saa 100 000 e kuukaudessa. Ei edes 10 000 e. Olen lääkärin puoliso, joten tiedän palkkatason. Ei ole tietoa siitä, minne jutussa mainittu raha menee. Maksaako kunta mehiläiselle noin paljon? Miten päätös on tehty? Onko lainmukainen kilpailutus tehty? Vai menikö keikka kavereille ja joku virkamies saa palautuksena jotain? Tuli mieleen. Lääkäri ei missään tapauksessa saa tuota määrää.
Aloitus hukkaa pilkut, epäilempä. Silti, 10 000 €/kk ei ole mitenkään poikkeuksellinen palkka lääkärille, vaikka toki nuo aloituksen lääkärit varmasti tienaavat vähemmän. Tuohon vuokrasummaan on luonnollisesti laskettu myös palkan sivukulut.
Kyllä uutisessa lukee 315000/kk/kolme silmälääkäritä. Siitä aloittaja kai ajatteli, että lääkäri saa 100 000e kuukaudessa. Ei saa, mutta mihin loput rahat menevät?
Vierailija kirjoitti:
Kunhan tehdään sitten sama kaikille muillekin verovaroin korkeakoulutetuille. Lakimiehille, diplomi-insinööreille, kauppatieteiden maistereille jne. Miksi ei myös AMK-tasoisille kuten sairaanhoitajille.
Insseistä tuskin on samanlaista pulaa kuin lääkäreistä ja toisekseen lääkärin kouluttaminen maksaa paljon enemmän yhteiskunnalle
Kyllä kymppitonni julkisen puolen lääkärille on kova palkka.
Myös erikoislääkärille siellä.
Kantis katella pikkasen lääkäreiden palkkoja netistä.
Mitä keskus-ja yliopistosairaalat maksaa osastojen erikoislääkäreillä.
Vastavalmistunut lääkäri ei saa juuri mitään palkkaa terveyskeskuksissa.
Tällä on usein outoa porukkaa, jotka kuvittelevat että ihmiset saavat aivan huikeita palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikennelentäjä ei kouluteta verovaroin.
Kyllä matkustajakoneiden ja rahtilentäjät maksavat joka ikisen eruron koulutuksesta itse.
Puolustusvoimien hävittäjälentäjäjien kouluttajat ovat eri asiaa hehän ovat koko ajan valtion työssä.
Tunnen 4 lentäjää jotka maksoivat kouutuksestaan ilailuopistossa itse noin 10 000-12000 euroa. Valtio maksoi loput 100 000e. Toki voidaan halkoa hiusta, että kustansiko valtio heidän koulutuksen vai ei. Kannnattaa ottaa asioista selvää ennen kuin aukoo päätänsä. Ihan liikennelentäjiä ovat Finskillä.
Hei
hoitaja täällä.
Moni lääkäri ei halua tehdä julkisella puolella hommia, koska potilasaines on nykyään huomattavan erilaista ja vaikeampaa kuin ennen virtasten ja koskisten aikaan.
Julkinen puoli on turvoksissa muuhanmaattajista ja se vie aikaa ja resursseja, joita usein (monikieliset tulkit ja vaatimus naislääkäristä yms) ei vaan ole.