Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakkaat ovat alkaneet tiuskia ulkomaalaistaustaisille ravintolatyöntekijöille

Vierailija
21.09.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009870259.html

"Olen työskennellyt ravintola-alalla lähes 20 vuotta ja niistä lähes puolet Helsingissä. Nyt työympäristössä on ollut huomattavissa selkeä asennemuutos. Olen valitettavasti joutunut esihenkilönä todistamaan varsinkin viime aikoina ilmiötä, joka on voimistunut pääkaupunkiseudulla: rasísmia, töykeää käytöstä ja vihamielisyyttä. Tämä on kohdistunut ulkomaalaistaustaiseen työvoimaan, erityisesti niihin, joiden suomen kielen osaaminen on heikkoa tai välttävää."

Kommentit (1011)

Vierailija
961/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nämä ulkomaalaiset oikeasti ravintola-alan ammattilaisia?

Pienellä perehdytyksellä reipas, suomenkielinen opiskelija tai kesätyöläinen oppii kyllä tarjoilijan työt. Halukkaita on jonoksi.

Ei todellakaan ole.

Vierailija
962/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkoot suomea, niin loppuu tiuskiminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienellä perehdytyksellä reipas, suomenkielinen opiskelija tai kesätyöläinen oppii kyllä tarjoilijan työt. Halukkaita on jonoksi.

Tässä on se, millä mennään metsään.

S ketjut eivät anna täysiä tunteja ja siksi ihminen, joka maksaa itse omat kulunsa, ei mene s ryhmälle töihin. Tänne menee ne, joilla ei ole valinnanvaraa. Ei sinne ole jonoa

Vierailija
964/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on se, millä mennään metsään.

S ketjut eivät anna täysiä tunteja ja siksi ihminen, joka maksaa itse omat kulunsa, ei mene s ryhmälle töihin. Tänne menee ne, joilla ei ole valinnanvaraa. Ei sinne ole jonoa

Monet bulkkiravintolat eivät edes halua vakihenkilökuntaa, koska tilapäisten määrää on kätevämpi säädellä.

Vierailija
965/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin isoista kielimaista tulleiden nuorten miesten käytös on usein todella koppavaa.  Pahimpina engl. kielisistä maista tulleet, jotka eivät halua opetella mitään muita kieliä ja suorastaan tylyttävät "kotikenttäedun" turvin asiakkaita jos enkku ei heiltä taivu.

Vierailija
966/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On nöyristely ja kumarreltu tarpeeksi kielipolitiikassakin. Seiso Suomen kieli omalla pohjallasi äläkä sorru vieraan kieliin.

Minä menen ravintolaan vain syömään. Ei se ole mikään kannanotto minulta. Mutta jokainen toki tyylillään.

Itse teen samoin. Koska olen ruokarajoitteinen, teen myös taustatyöt ja valitsen ravintolan jo kotona. En ulkoista omia ongelmiani matalapalkkaisen tarjoilijan niskoille ja tulee muutenkin paljon vähemmän pettymyksiä. Kahvilaan voin mennä ex tempore. En myöskään vastuuta tarjoilijaa omasta viihtymisestäni. 

Silloin ravintolan kannattaa rehellisesti ilmoittaa myös harjoittamastkielipolitiikasta, niin asiakkaan on helpompi tehdä valintoja, eikä ravintoloitsijankaan tarvitse silloin sietää impivaaraa tiloissaan 

Mikä tässä oli se ongelma? Pelko asiakaskadosta? 

Tilapäistyövoiman kielitaito voi vaihdella päivän tai vuoron mukaan, jos kyseessä on lounas- ja illallisravintola. 

Kyllä se on se pelko asiakaskadosta. Siksi houkutellaan valheellisesti asiakas kielitaidottoman tarjoilijan "palveltavaksi" Reilu ilmoitus ravintolan kielipolitiikasta ehkäisee asiakkaiden nyrpistelyä kaikkein tehokkaimmin 

Vierailija
967/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hei apua mitä kansaa. Jos maalaiset tuutte stadiin niin täällä ei muuta kuin suomea puhuville tuiskita! Jos tätä on vaikea ymmärtää niin pysytte himassa.

Vierailija
968/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuun tekee vaikutuksen se, jos menen vaikka intialaiseen tai thaimaalaiseen ja siellä henkilökunta on alkuperältään ko. kulttuurista. Ei todellakaan haittaa yhtään, jos ei osaa suomea. Päinvastoin. Syömäänhän sinne olen mennyt. En ymmärrä, mikä siinä on se ongelma? Onko vielä niin paljon ihmisiä, joita ujostuttaa sen muutaman sanan sanominen englanniksi? Miten sellainen ihminen, jota tämä häiritsee, toimii ulkomailla?

Vierailija
969/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuun tekee vaikutuksen se, jos menen vaikka intialaiseen tai thaimaalaiseen ja siellä henkilökunta on alkuperältään ko. kulttuurista. Ei todellakaan haittaa yhtään, jos ei osaa suomea. Päinvastoin. Syömäänhän sinne olen mennyt. En ymmärrä, mikä siinä on se ongelma? Onko vielä niin paljon ihmisiä, joita ujostuttaa sen muutaman sanan sanominen englanniksi? Miten sellainen ihminen, jota tämä häiritsee, toimii ulkomailla?

Tässä ollaan kuule jo tilanteessa jossa edes perisuomalaisen ruoan tilaaminen perisuomalaisessa ravintolassa ei välttämättä onnistu suomeksi.     Autenttinen lappielämys tilata poronkäristys englanniksi jostain välimereltä saapuneelta tarjoilijalta...

Vierailija
970/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ollaan kuule jo tilanteessa jossa edes perisuomalaisen ruoan tilaaminen perisuomalaisessa ravintolassa ei välttämättä onnistu suomeksi.     Autenttinen lappielämys tilata poronkäristys englanniksi jostain välimereltä saapuneelta tarjoilijalta...

Paskaduunit eivät välttämättä kelpaa enää tänä päivänä korkeakouluopiskelijoille, kun heillä on laajempia mahdolisuuksia tienata lisätuloja esimerkiksi hyödyntämällä verkkoa ja sosiaalista mediaa.

Vierailija
971/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen että sellainen henkilö on ehkä itsekin ravintolan työntekijä ja on ehkä kerran vuodessa hemmotteluretkellä ravintolasssa syömässä ja ei sellaisella ole juuri varaa käydä ulkomaillakaan kuin tyyliin kerran kymmenessä vuodessa mitä nyt 9e tuntipalkalla saa säästettyä ja ei kyllä kannata tuhlata kymmenen vuoden säästöjä parin viikon lomaan ulkomailla tyyliin...

Et sellainen henkilö pettyy kun kerran vuodesa haluaisi hemmotella itseään ja käydä syömässä toisen valmistamaa ruokaa ja sitten säästöt menikin siihen että joutuu puhumaan englantia joka no tosi vaikea kieli omassa kotimaassa ja siihen meni säästöt. Tuli huono fiilis ja ainoa lohtu on että ensivuonna kun on säästetty ravnitolaa varten, niin tietää ettei ainakaan siinä puhuta suomen kieltä.

Teidän rikkaiden on tosi vaikea tajuta tätä ongelmaa, kun käytte syömässä parhaimmillaan joka päivä ja teistä näkee että rahaa on kyllä, mutta miksi ette maksa tippejä meille joilla rahaa ei ole yhtään?

Palkatkin laahaa sillä tasolla että ei hirveesti tee mieli palvella teikäläisiä kun ette osaa ajatella nenäänne pidemmälle kuten tässäkin asiassa minkä selitin.

Mieti itse miltä tuntuu tuhlata vuoden säästöt ikävään ravintolakokemukseen. Ei se sulla tunnu missään kun voit mennä heti huomenna jonnekin toiseen.

Ootsä urpo?

Vierailija
972/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gelsinki on kansainvälinen kaupunki, halusitte tai ette.

Vierailija
973/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

päläpäläpälä.... käläkäläkälä, plaaplaaplaa....

Vierailija
974/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten ihmeellinen englanninkielen palvominen on myös houkutustekijä. Osaajien lisäksi tulee myös easylivinghakuisia veijareita muiden elätettäväksi.

Vierailija
975/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kebab-ravintoloista olen aina saanut palvelua suomeksi. Kielitaitoa ei ole keskusteluun saakka, mutta ruuan olen saanut ja hinta minulle kerrottu suomeksi. Ei haittaa, vaikka kymmenen lausutaan kummene.

Mä ihmettelen tätä, että muutetaan vieraaseen maahan eikä edes yritetä opetella maan kieltä ja tapoja. Sitten nyyhkitään kun jää kaikesta ulkopuolelle. Mutta muiden vika, itse ei voi vaikuttaa asiaan?

Vierailija
976/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä hermot menee, jos ei hitto vie saa omassa maassaan äidinkielellään palvelua.

Niin joillakin ne hermot menee joka pikkuasiasta. Siksi on niitä jotka ei osaa käyttäytyä kun ovat asiakkaina. Luulevat että asiakkaan status on oikeus hävittää kaikki käytöstavat.

Vierailija
977/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yhdessä ravintolassa, jonka omistaja käyttää hyväksi ulkomaalaista halpatyövoimaa, joku on jotain töksäytellyt ja nyt kaikki asiakkaat ovat ilkeitä? Just.

Vierailija
978/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gelsinki on kansainvälinen kaupunki, halusitte tai ette.

Tuleeko nimitys sanoista Ghetto ja Helsinki, eli Gelsinki 

Vierailija
979/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ymmärrä edes työOHJEITA, niin kollegoilla menee melko julmetusti aikaa selvittää MITÄ ja MITEN pitää toimia.

Ei se ole rasismia, jos nopeutta vaativissa töissä halutaan suomea osaava työntekijä (asiakaspalvelualalle).

Oliko tämä puolustuspuhe vieraskielisille työssä vai vastaan? Ajatteletko että me olemme joku valittu kansa jalustalle nostettuna.

Ajattelitko, että englanti on jokin valittu kieli jalustalle nostettuna?

En. Lukutaito. Puhuit työohjeiden ymmärtämisestä ja tulkitsin tai paremminkin ehdotin, että vieraskieliset ovat nopeampia oppimaan niitä kuin kantaväestö. Jos tarkoitit jotakin muuta niin kirjoita niin.

Työnantajan vastuulla on työn ohjaaminen kaikissa tapauksissa.

Vierailija
980/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetelkoot suomea, niin loppuu tiuskiminen.

Ei lopu. Aikuiset tiuskii myös ihan suomalaisille opettajille, kaupan kassoille, random ihmisille.. Suomalaiset on kuvottavaa porukkaa nykyään.