Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiakkaat ovat alkaneet tiuskia ulkomaalaistaustaisille ravintolatyöntekijöille

Vierailija
21.09.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009870259.html

"Olen työskennellyt ravintola-alalla lähes 20 vuotta ja niistä lähes puolet Helsingissä. Nyt työympäristössä on ollut huomattavissa selkeä asennemuutos. Olen valitettavasti joutunut esihenkilönä todistamaan varsinkin viime aikoina ilmiötä, joka on voimistunut pääkaupunkiseudulla: rasísmia, töykeää käytöstä ja vihamielisyyttä. Tämä on kohdistunut ulkomaalaistaustaiseen työvoimaan, erityisesti niihin, joiden suomen kielen osaaminen on heikkoa tai välttävää."

Kommentit (1011)

Vierailija
981/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuun tekee vaikutuksen se, jos menen vaikka intialaiseen tai thaimaalaiseen ja siellä henkilökunta on alkuperältään ko. kulttuurista. Ei todellakaan haittaa yhtään, jos ei osaa suomea. Päinvastoin. Syömäänhän sinne olen mennyt. En ymmärrä, mikä siinä on se ongelma? Onko vielä niin paljon ihmisiä, joita ujostuttaa sen muutaman sanan sanominen englanniksi? Miten sellainen ihminen, jota tämä häiritsee, toimii ulkomailla?

Tässä ollaan kuule jo tilanteessa jossa edes perisuomalaisen ruoan tilaaminen perisuomalaisessa ravintolassa ei välttämättä onnistu suomeksi.     Autenttinen lappielämys tilata poronkäristys englanniksi jostain välimereltä saapuneelta tarjoilijalta...

Mitä sä vingut?! Jos kotimaista työvoimaa ei ole saatavilla niin tottahan raflat palkkaa heitä, jotka ko ehdoilla suostuu noihin töihin

Vierailija
982/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä esim. Ranskassakaan katsottais erityisen hyvällä sitä, et omassa maassa ei saa omalla äidinkielellä palvelua.

Se nyt on vähän eri juttu kun ranskankieli on maailman kieli, jota puhutaan siellä sun täällä. Töykeät suomalaiset tylyttää kielipuolia sen sijaan, että huomauttaisivat työnantajaa satsaamaan enemmän kielitaitoon.

Kiva kuitenkin miten hyvin ruotsalaiset kohtelivat finnejä esim 60/70-luvulla, vaikka tuppisuut eivät osanneet sanoa edes kiitos millään kielellä. Järsestivät ilmaisia kielikursseja jopa työaikana!

Niinpä niistä suomalaisista vaan tuli luotettavia työntekijöitä ja palkankorotus!

Siitä sitten vaan tämäkin päällikkö järjestämään työajalla ilmaisia kielikursseja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuun tekee vaikutuksen se, jos menen vaikka intialaiseen tai thaimaalaiseen ja siellä henkilökunta on alkuperältään ko. kulttuurista. Ei todellakaan haittaa yhtään, jos ei osaa suomea. Päinvastoin. Syömäänhän sinne olen mennyt. En ymmärrä, mikä siinä on se ongelma? Onko vielä niin paljon ihmisiä, joita ujostuttaa sen muutaman sanan sanominen englanniksi? Miten sellainen ihminen, jota tämä häiritsee, toimii ulkomailla?

Tässä ollaan kuule jo tilanteessa jossa edes perisuomalaisen ruoan tilaaminen perisuomalaisessa ravintolassa ei välttämättä onnistu suomeksi.     Autenttinen lappielämys tilata poronkäristys englanniksi jostain välimereltä saapuneelta tarjoilijalta...

Mitä sä vingut?! Jos kotimaista työvoimaa ei ole saatavilla niin tottahan raflat palkkaa heitä, jotka ko ehdoilla suostuu noihin töihin

Tilanne ei suinkaan ole parantumassa, kun ikäluokat pienenevät, työmahdollisuudet monipuolistuvat ja opiskelu joustavoituu etäyhteyksien vuoksi. Yhä harvempi hinkuu iltatöihin, jos on muitakin optioita.

Vierailija
984/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä esim. Ranskassakaan katsottais erityisen hyvällä sitä, et omassa maassa ei saa omalla äidinkielellä palvelua.

Se nyt on vähän eri juttu kun ranskankieli on maailman kieli, jota puhutaan siellä sun täällä. Töykeät suomalaiset tylyttää kielipuolia sen sijaan, että huomauttaisivat työnantajaa satsaamaan enemmän kielitaitoon.

Kiva kuitenkin miten hyvin ruotsalaiset kohtelivat finnejä esim 60/70-luvulla, vaikka tuppisuut eivät osanneet sanoa edes kiitos millään kielellä. Järsestivät ilmaisia kielikursseja jopa työaikana!

Niinpä niistä suomalaisista vaan tuli luotettavia työntekijöitä ja palkankorotus!

Siitä sitten vaan tämäkin päällikkö järjestämään työajalla ilmaisia kielikursseja.

Ihan oikeasti kuvittelet näin tapahtuvan, jos keskivertotarjoilija on satunnaisesti töissä muutamasta kuukaudesta pariin vuoteen? 

Vierailija
985/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään osa suomalaisista on unohtaneet käytöstavat kokonaan. Tämän olen saanut ihan itse huomata, kun IT-alalla asiakaspalvelutyötä teen. Ihmisten kärsivällisyys on nykyään nolla. Kiroilu, huutaminen, uhoaminen jne. todella yleistä. Itselleni on herttaisen yksi ja sama, että tulisiko palvelu ravintolassa suomeksi tai englanniksi. En alkaisi tukkaani siitä repimään.

Vierailija
986/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytiin seminaaripäivän lounaalla työporukan kanssa aivan ihastuttavassa keskustaravintolassa. Henkilökunta oli osaavaa ja hyvin ystävällistä, ruoka erinomaista. Itse ravintola oli erittäin viihtyisä. Suomalaisia nuo henkilökunnan edustajat eivät olleet eivätkä käyttäneet suomea. Asia ei ollut ongelma, he puhuivat erinomaista englantia. Lounas sujui miellyttävästi. Jos naapuripöytään olisi sitten osunut joku öykkärijoukko huutamaan ja pyörittelemään silmiään, olisi meidän lounasnautintomme romahtanut. Jos ette osaa käyttäytyä julkisilla paikoilla, pysykää pois niistä. Menkää hyvät ihmiset absille, aina saa lihapullia suomeksi. 

Niin "te paremmat ihmiset" kun osaatte itse niin hyvää englantia. Kaikki eivät välttämättä osaa, 

varsinkaan menu sanastoa.

Ruokailu ravintolassa Suomessa on niin kallista huvia, ainakin meille rahvaalle, joka omasta pussista sen maksamme, että palvelun pitää pelata ja pitää saada sellaista palvelua, että tietää mistä maksaa. Onneksi aina voi äänestää -  myös jaloillaan.

Älkää sitten tulko niihin meidän paremman väen ravintoloihin käyttäytymään moukkamaisesti. Menkää sinne karvakäsipizzerioihin, joissa teidän kieltänne osataan tai tohottakaa sillä Mäkkärin tilausautomaatilla. 

Meidän kielemme on myös sinun kielesi. Etkä sinä kommenttisi perusteella ole parempaa väkeä.

Vierailija
987/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suomalainen lammas- ja orjalauma alkanut muka ryhdistäytyä ja saada YYA:han kadonneen itsetuntonsa takaisin?

Jaa, eipä onnistukaan, uusi isäntä EU simaputtaa ...

Vierailija
988/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hei apua mitä kansaa. Jos maalaiset tuutte stadiin niin täällä ei muuta kuin suomea puhuville tuiskita! Jos tätä on vaikea ymmärtää niin pysytte himassa.

Suomi on maan valtakieli, joten ei tietenkään tiuskita. Suomen pitäisi ottaa kuitenkin oppia vanhoilta sivistysvaltioilta oman kielen/kielten kunnioitus eikä madella englannin edessä. Se on moukkamaista ja säälittävää.

Vierailija
989/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gelsinki on kansainvälinen kaupunki, halusitte tai ette.

Juu, kerjäläiset ja muut työtä vieroksuvat maleksijat ja rikolliset sen jo osoittavat.

Vierailija
990/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla fiilis happanee heti, jos menen ravintolaan tai baariin, ja henkilökunta ei osaa suomea, eikä edes yritä palvella suomeksi. Voi olla, että olen joskus saattanut olla vähän tyly.

Sen sijaan arvostan kebabyrittäjiä ja muita pizzanpaistajia, jotka palvelevat aina suomeksi vaikkei täydellistä osaamista olekaan. Harmi vaan etten oikein noista ruoista välitä! Myös aasialaisissa paikoissa saa aina palvelua suomeksi, vaikka joskus on väärinymmärryksiäkin tullut. Hattua nostan noille yrittäjille.

Mutta hei, ratkaisuhan on yksinkertainen: kaltaisesi vajakkitaukki voi suksia hevon v sellaisesta ravintolasta tai baarista, jossa palvelu ei miellytä vaikkapa henkilökunnan kieliosaamisen takia. Etko ole vajaa tollo tosiaan tuon vertaa idiootti älynnyt, että sinun ei ole pakko sellaisessa paikassa asioide? Ihmisen pitää olla kyllä todella läjä aivotonta pazkaa, että alkaa äksyilemään tuossa tilanteessa ihmisille. Häivy sieltä saazta, niin ongelma ratkeaa ja mene muualle.

Mikä sinuakin riivaa, jäikö aamulääkkeet ottamatta? 

Tuohon ratkaisukeskeiseen kommenttiin: Tämäkö on sitä fiksun ihmisen (asiakkaan) hyvää käytöstä, esimerkilläsi haluat ojentaa ja opastaa niitä sivistymättömiä tolloja jotka eivät osaa käyttäytyä ravintolassa ja halveksuvat työtä tekevää ihmistä?

Ei tuo ole ensimmäinen eikä ainoa ulostulo jossa suomea suvaitsemattomat puhuvat rumasti muista keskustelijoista. Ihmeellistä vaatia tapoja kun itse syyllistyy siihen mistä toisia moittii.

Vierailija
991/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kielitaitoinen, mutta Suomessa täytyy saada palvelua suomeksi. Piste.

Ajat muuttuvat Eskoseni. Globalisaatio hiipii sinne periferiaankin. Deal with it.

Sinähän puhut vain englantilaisamerikkasaatiosta typerine sanoinesi. Sinulla on yksipuolinen käsitys maailmasta.

Aleksis Kiven kirjassa se oli kyllä maailma eikä ajat mikä muuttui. Pitäisikö lukea enemmän kotimaista kirjallisuutta, suomeksi, ennen kuin yrittää päteä?

Vierailija
992/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiin on tullut useita ulkomaisia ravintolaketjuja, mikä mielestäni on ilmoinen asia. On hienoa, että tämäkin maailmankolkka nähdään houkuttelevana paikkana investoida, perustaa yritystä ja rekrytoida työvoimaa. Kaikki ketjut eivät saa osaavaa työvoimaa palkattua suomen kielen taitoisista, joten on palkattu osaajat englanniksi. Näissä ravintoloissa ei ole pakko kenenkään asioida. Minä asioin mielelläni. En ymmärrä mikä ongelma tässä on.

Et ymmärrä, että Suomessa asuvilta Suomessa työtä tekevillä edellytetään suomenkielen taitoa? Kuitenkin sitä paikallisten puhumaan kieltä ja sen osaamista edellytetään maailmalla. Miksi Suomessa ei saa edellyttää kielitaitoa, mutta muualla on itsestäänselvyys, että kielitaitoa edellytetään?

En ymmärrä eikä sitä nykyisin edellytetäkään. Minulle sopii ihan fine tilata englanniksi ja omassa kuplassani se on ihan ok kaikille. Ei keskiluokkaisilla edes silmäkulma värähdä, kun kieli vaihdetaan. Omassa suvussanikin alkaa olla kahden kulttuurin perheitä jo enemmistö, joten niin se vaan menee, että impivaarat häviää.

Minä olen kahden kulttuurin ja kahden kielen kodista lähtöisin. Meillä on aina arvostettu Suomea täällä asuessamme ja pidetty suomen kieltä arvossaan. Kuten muistaakseni muissakin kertomuksissa vastaavista perheistä tässä ketjussa. Surullista että osa täysin suomalaisista ei sitä tee.

Vierailija
993/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei osaa sanoa suomeksi edes iltaa, kiitos ja ole hyvä niin aika ylimielistä on palvelu. Tällaistakin on ollut (Helsingissä trendipaikassa).

Miten se palvelu tuosta muuttuu ylimieliseksi? Ylimielistä mennä määrittelemään millä kielellä jonkun yrityksen pitäisi työntekijänsä palkata.

Jätetään nyt omaan arvoonsa tai pikemminkin arvottomuuteensa joidenkin asiakkaiden mahdollinen asiaton käytös - mutta ihan tottako sinusta ei ole ylimielistä jos maksavalle asiakkaalle (puhun nyt normaalisti eli hyvin käyttäytyvistä) ei syystä tai toisesta toivoteta edes noita perus kohteliaisuusfraaseja jotka opetetaan jo pikkulapsillekin niin on se kyllä ylimielistä. rahat pois vaan, muusta viis. Ja tippiä, kymppejä tai satasiakin pitäisi vielä jättää..

Ne joiden mielestä se on ylimielistä eivät edes itse osanneet kertoa miten tai miksi se on.

Suomessa ei anneta tippiä eikä kukaan sitä odota. Ruoasta sinun tietysti pitää maksaa. Itse päätät ostatko satasella, siitä et voi muiden syytä sitten mitenkään saada.

Jaa ei odota vai? Täällähän oli se kielitaitoinen nero joka raivos kun rikkaat asiakkaat ei jätä ollenkaan tai tarpeeksi tippejä, satasia tai edes kymppejä. Siihenhän tossa viitattiin.

Vierailija
994/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelijalle kiukuttelija on luonnehäiriöinen kusipää. Jos kielitaidottomuus häiritsee, lähettäkää palautetta ravintolan omistajille ja siirtykää toisen ravintolan asiakkaiksi. Se on oikea tapa, eikä vttuilla jollekin työtään tekevälle duunarille.

Vierailija
995/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tässä oli ehkä eniten häiritsevää se, että tää ravintolapäällikkö epäsuorasti ilmaisi, että pulju tarvitsee ulkomaista huonosti palkattua ja kielitaidontonta työvoimaa pysyäkseen pystyssä. Kuinka paljon on näitä "yrityksiä" joita siis pidetään verorahoilla maksettavien tukien avulla pystyssä? Koska jos ei ole varaa maksaa kielitaitoisille työntekijöille kunnollista palkkaa, niin tämähän on kai tilanne, ulkomaalaista työvoimaa joka tekee pienellä rahalla raskasta työtä ja lisäksi tarvinnee tukia pystyäkseen elämään Suomessa.

Jos se oluttuoppi maksaa jo nyt 8 euroa ja ateria 30€, niin paljonko olet valmis maksamaan siitä, että tarjoilijalle maksetaan tonni enemmän sillä toiveella, että saataisiin joku suomenkielinenkin töihin?

En yhtään enempää, mutta jos ei ilman kielitaidotonta ja huonosti palkattua työvoimaa pärjää, niin sitten voipi mennä konkkaan. Koska jos ei ilman noita pärjää, on ravintoloita liikaa kysyntään nähden. Ja jos haluaa kilpailla, pitää kilpailla laadulla/tunnelmalla/ erikoistumisella eikä sillä, että tukien avulla luodaan matalapalkkatyöpaikkoja vaihtuville ulkomaalaisille, jotka ei osaa omia oikeuksiaan riittävästi puolustaa.

Miksi sinä sitten et mene niihin suomalaisiin paikkoihin. Meitä on paljon, jotka tykkäämme kun ravintola on vähän erilainen ja se millä kielellä se toimii, ei haittaa. Miksi pitää vängällä ängetä näihin paikkoihin. En minäkään änkeä kasvisravintolaan huutamaan, kun en saa veristä pihviä tai kiinalaiseen ravintolaan pyörittelemään silmiäni, kun en saa tacoja. 

Mistä tietää etukäteen missä puhutaanko jossain suomea? helpottaisi jos vaikka oven suussa lukisi kielet mitä osataan. Mulla vakava oppimishäirö, pärjään suomella yleensä mutta enklantia en opi. sitäkin on yritetty terapeuttin kanssa, mutta sitten mun suomenkieli heikkeni. En hauku ketään mutta on inhottavaa poistua ravintolasta kun en ymmärrä. Koen sen minun syynä että olen huono kun en opi.

Vierailija
996/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat siis alkaneet vaatia suomenkielistä asiakaspalvelua. Oli jo aikakin. 

Ihmeiden aika ei siis ole ohi. Mutta nöyristelyn aika taitaa vihdoin olla.

Ehkä tuo mmuuttajien tulva on saanut suomalaiset tajuamaan, että ulukomualaiset eivät ole yhtään sen hienompia/parempia kuin suomalaisetkaan, päinvastoin - suurin osa ulukumualaisista tuntuu suomalaisten rinnalla juntilta, konservatiiviselta, osaamattomalta, niiin no ...takapajuiselta.

Yleisesti ottaen voidaan sanoa että tuskin olet yhdenkään ulkomaalaisen kanssa edes jutellut! Ja kyllä he vaan ovat kohteliaampia, hyväkäytöksempiä jne. Minulla kokemuksia useammasta kulttuurista, että silleen!

Junteilta he voivat tuntua jos joku viäntää ommoo puhheen sölkötystä...mitä eivät ymmärrä!

No ainakaan kehumasi kohteliaisuus ei ole sinuun tarttunut. Vaikka kuinka on kokemusta muista kulttuureista, niin ilkeältä ja koppavalta vaikutat kun haukut täällä "ommoo" puhuvia junteiksi. Millä tavalla olet meitä muita parempi, kerroppa?

997/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla mahdollista, että Helsingissä rikkaat ja paremmat ihmiset, jotka ovat äänestäneet kaiken maailman puunhalaajat ja rasisminvastustajat valtaan, ovatkin itse äärirasisteja?

Ei maaseutujen persukunnissa solvata sitä pitsanmyyjää, joka vähän huonolla suomella kysyy, että ottaako pepperoni.

Vierailija
998/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole niin paljon kielikursseja, että voisi oppia kaiken suomen kielestä. Jossain vaiheessa täytyy kielenoppijankin lähteä ulos maailmaan. Siellä työpaikassa voi oppia oman alan kielen ja tarvittavan kielitaidon paljon paremmin kuin luokkahuoneessa. On hyvä, että työn voi vaikka aloittaa enkuksi, ja sitten ympäristöstä oppia suomea. Jotkut työt voi tehdä ihan hyvin vaikka omalla äidinkielellään, esim.

siivoustyö yöllä ja illalla. Ei siellä ketään näe. Ravintolassa olen aina saanut ruokaa, olenpa sitten missä päin maailmaa tahansa. Ei se jää kielestä kiinni. Kommunikaatiosta vain osa on kieltä ylipäätään.

Vierailija
999/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä vaikuttaa siltä että perehdytys on ollut puutteellinen eikä että liittyisi kielitaitoon. Yleensä perehdytys jää puutteelliseksi kiireen takia, kiireeseen auttaa kun saa palkattua lisää työvoimaa.

Kassalla ei istunut kesähessu vaan kaksi keski-ikästä työntekijää. Odotin heiltä kypsempää lähestymistä. Siinä 15 min. kohdalla mikään ei estänyt jompaakumpaa kassoista pyytämään keittiötä valmistamaan toisen puolikkaan tilauksestani, kun sekin vaihe vie oman aikansa.

Mitään ei ole tapahtunut melkein tunnin odottelunkaan jälkeen. Maalaisjärjenkäyttö on ihan sallittua, vaikka perehdytys onkin puutteellista. Ammattitaitoinen henkilökunta olisi tarjonnut edes take away kahvit pahoitteluksi, mutta tässä tilanteessa piti oikein vaatimalla vaatia, että sai edes rahat takaisin käteisenä.

Esimiehen kuului sijoittaa osaamattomat työntekijät vähemmän vaativampiin hommiin oppimaan. Jos olisin ollut liian ymmärtäväinen, olisin saanut odottaa sulkeutumiseen asti rahojen palautusta. Vaikutti siltä, ettei ollut aitoa halua ratkaista virhe. En usko, että palaute muuttaisi mitään. Kritiikki kohdistui henkilökunnan ammattitaidottomuuteen.

Vierailija
1000/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle tulee yllätyksenä, että ihmiset haluavat kotimaassaan asiakaspalvelun omalla äidinkielellään. Tällä hetkellä on pahimmillaan tilanne, jossa työntekijä ei osaa sanaakaan suomea.