Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiakkaat ovat alkaneet tiuskia ulkomaalaistaustaisille ravintolatyöntekijöille

Vierailija
21.09.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009870259.html

"Olen työskennellyt ravintola-alalla lähes 20 vuotta ja niistä lähes puolet Helsingissä. Nyt työympäristössä on ollut huomattavissa selkeä asennemuutos. Olen valitettavasti joutunut esihenkilönä todistamaan varsinkin viime aikoina ilmiötä, joka on voimistunut pääkaupunkiseudulla: rasísmia, töykeää käytöstä ja vihamielisyyttä. Tämä on kohdistunut ulkomaalaistaustaiseen työvoimaan, erityisesti niihin, joiden suomen kielen osaaminen on heikkoa tai välttävää."

Kommentit (1011)

Vierailija
941/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Kreikassa ovat tarjoilijat monikielisiä. Opiskelevat talvisin hiljaisina kausina  kielikursseilla uusia palvelukieliä. Oliko muistaakseni koulu Rhodoksella.

Vierailija
942/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista paras olisi että jokainen pysyköön omassa maassaan vai miten?

Ei. Itse ainakin haluan mennä ravintolaan niin ettei tuntia odottaa pöytään ohjaamista. Vai kuka sinne menee töihin jos kaikki lähtee kotimaahansa? Sinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat siis alkaneet vaatia suomenkielistä asiakaspalvelua. Oli jo aikakin. 

Ihmeiden aika ei siis ole ohi. Mutta nöyristelyn aika taitaa vihdoin olla.

Ehkä tuo mmuuttajien tulva on saanut suomalaiset tajuamaan, että ulukomualaiset eivät ole yhtään sen hienompia/parempia kuin suomalaisetkaan, päinvastoin - suurin osa ulukumualaisista tuntuu suomalaisten rinnalla juntilta, konservatiiviselta, osaamattomalta, niiin no ...takapajuiselta.

Mikä ihmeen nöyritely? On se ulkona syöminen joillekin vaikeaa kun ruoan tilaamisestakin pitää niin paljon tunteita saada aikaan.

Vierailija
944/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On nöyristely ja kumarreltu tarpeeksi kielipolitiikassakin. Seiso Suomen kieli omalla pohjallasi äläkä sorru vieraan kieliin.

Minä menen ravintolaan vain syömään. Ei se ole mikään kannanotto minulta. Mutta jokainen toki tyylillään.

Vierailija
945/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista paras olisi että jokainen pysyköön omassa maassaan vai miten?

Ei. Itse ainakin haluan mennä ravintolaan niin ettei tuntia odottaa pöytään ohjaamista. Vai kuka sinne menee töihin jos kaikki lähtee kotimaahansa? Sinä?

Ja kun menee ulkomaille, niin voi opetella ravintolassa tilaamiseen tarvittavat sanat ja lauseet. Sekä tunnistamaan listasta ruuat. Ei aina pidä nostaa Impivaarakorttia ja osoittaa sillä tyhmyytensä.

Vierailija
946/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ongelma ravintolassa jos tarjoilija ei puhu suomea. Eikö sitä nimenomaan haluta työperäistä muuttoa suomeen ja on kohtuutonta edellyttää että suomeen tulevat ulkomaalaiset osaisivat heti suomea kuin vettä vaan. He käyvät varmaankin kielikurssia? Suomen kieli on vaikea kieli.

Minulle ei ole ongelma ravintolassa jos tarjoilija ei puhu suomea, kyllä englannilla ja ruotsilla pärjään hyvin. Ja kyllä pärjäävät myös kielitaidottomat jos hyvää tahtoa löytyy. Sitä ei taida löytyä suomessa.

Kyse on siitä ettei nämä maahan tulleet edes halua puhua suomea. Ei ne halua, koska luulevat että englannilla pärjää, mutta eivät ottaneet huomioon ettei kaikki suomalaiset puhu englantia niin hyvin että voisivat ymmärtää huonoa englantia jollain ihme murteella. Heille sanonta maassa maan tavalla tai maasta pois ei merkitse mitään. Hallitus maksaa heille 20 000-30 000 vuodessa ilmaista rahaa, miksi he edes yrittäisivät

Hallitus tuskin maksaa mitään ilmaista rahaa. Höpöpuhetta.

Vierailija
947/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat siis alkaneet vaatia suomenkielistä asiakaspalvelua. Oli jo aikakin. 

Ehkä tuo mmuuttajien tulva on saanut suomalaiset tajuamaan, että ulukomualaiset eivät ole yhtään sen hienompia/parempia kuin suomalaisetkaan, päinvastoin - suurin osa ulukumualaisista tuntuu suomalaisten rinnalla juntilta, konservatiiviselta, osaamattomalta, niiin no ...takapajuiselta.

Yleisesti ottaen voidaan sanoa että tuskin olet yhdenkään ulkomaalaisen kanssa edes jutellut! Ja kyllä he vaan ovat kohteliaampia, hyväkäytöksempiä jne. Minulla kokemuksia useammasta kulttuurista, että silleen!

Junteilta he voivat tuntua jos joku viäntää ommoo puhheen sölkötystä...mitä eivät ymmärrä!

Vierailija
948/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä hermot menee, jos ei hitto vie saa omassa maassaan äidinkielellään palvelua.

Vierailija
949/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailualan ihmisenä voin kertoa, että ei todellakaan ole ulkolaiset kohteliaampia!!!!!

Vierailija
950/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menköön omaan maahansa niin ei tarvi oppia hyi hyi sortaja suomenkieltä

Vierailija
951/1011 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menköön omaan maahansa niin ei tarvi oppia hyi hyi sortaja suomenkieltä

Ethän sinäkään ole sitä oppinut.

Vierailija
952/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tätä suuntausta tarvitse ihmetellä. Ravintolatyöntekijät, siivoojat ja telineasentajat ovat enenevässä määrin ulkomaalaisia. Kaikki ammatit näistä ovat sellaisia että suomen kaltaisessa kalliissa maassa ei oikein pärjää ellei tee paria kolmea kuukautta ympäripyöreää ja lähde sitten kotiseudulle lepäämään pitemmälle vapaalle jossa on halvempi elää kuin täällä. Ja joitain olen ihan itse jututtanut kun puhun heidän kieltään. He puhuneet suomea kankeasti jos yhtään.

Vierailija
953/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia rasismi on lisääntynyt Suomessa. Rasismiksi lasketaan se, että joku kritisoi, ettei asiakaspalvelija osaa suomen kieltä. Täysin opeteltava asia, eikä mikään synnynnäinen ominaisuus.

Vierailija
954/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On nöyristely ja kumarreltu tarpeeksi kielipolitiikassakin. Seiso Suomen kieli omalla pohjallasi äläkä sorru vieraan kieliin.

Minä menen ravintolaan vain syömään. Ei se ole mikään kannanotto minulta. Mutta jokainen toki tyylillään.

Itse teen samoin. Koska olen ruokarajoitteinen, teen myös taustatyöt ja valitsen ravintolan jo kotona. En ulkoista omia ongelmiani matalapalkkaisen tarjoilijan niskoille ja tulee muutenkin paljon vähemmän pettymyksiä. Kahvilaan voin mennä ex tempore. En myöskään vastuuta tarjoilijaa omasta viihtymisestäni. 

Vierailija
955/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti ottaen voidaan sanoa että tuskin olet yhdenkään ulkomaalaisen kanssa edes jutellut! Ja kyllä he vaan ovat kohteliaampia, hyväkäytöksempiä jne. Minulla kokemuksia useammasta kulttuurista, että silleen!

Junteilta he voivat tuntua jos joku viäntää ommoo puhheen sölkötystä...mitä eivät ymmärrä!

Minkälainen juntti ihminen on, jos niputtaa kaikki ulkomaalaiset samaan heterogeeniseen nippuun. Oikeasti et ole ulkomaalaista nähnyt muualla kuin telkkarissa, koska luulet ei-suomalaisuuden tekevän ihmisestä jotenkin ihmeellisen 

Vierailija
956/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse teen samoin. Koska olen ruokarajoitteinen, teen myös taustatyöt ja valitsen ravintolan jo kotona. En ulkoista omia ongelmiani matalapalkkaisen tarjoilijan niskoille ja tulee muutenkin paljon vähemmän pettymyksiä. Kahvilaan voin mennä ex tempore. En myöskään vastuuta tarjoilijaa omasta viihtymisestäni. 

Silloin ravintolan kannattaa rehellisesti ilmoittaa myös harjoittamastkielipolitiikasta, niin asiakkaan on helpompi tehdä valintoja, eikä ravintoloitsijankaan tarvitse silloin sietää impivaaraa tiloissaan 

Mikä tässä oli se ongelma? Pelko asiakaskadosta? 

Vierailija
957/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyltti ovelle: emme puhu suomea. Ja asiakas tietää mihin on menossa.

Vierailija
958/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltä voi käyttää rasismin välineenä, jos valloittaja pakottaa kantaväestön puhumaan valloittajan kieltä, esim. saamelaiset puhumaan suomea tai suomalaiset puhumaan ruotsia.

Jos ulkomaalaista vaaditaan puhumaan kantaväestön kieltä, silloin se on vain vähimmäisvaatimus maahan tuloon.

Vierailija
959/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nämä ulkomaalaiset oikeasti ravintola-alan ammattilaisia?

Pienellä perehdytyksellä reipas, suomenkielinen opiskelija tai kesätyöläinen oppii kyllä tarjoilijan työt. Halukkaita on jonoksi.

Vierailija
960/1011 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin ravintolan kannattaa rehellisesti ilmoittaa myös harjoittamastkielipolitiikasta, niin asiakkaan on helpompi tehdä valintoja, eikä ravintoloitsijankaan tarvitse silloin sietää impivaaraa tiloissaan 

Mikä tässä oli se ongelma? Pelko asiakaskadosta? 

Tilapäistyövoiman kielitaito voi vaihdella päivän tai vuoron mukaan, jos kyseessä on lounas- ja illallisravintola.