Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsinki sulkee Kaivokadun. Eikö tuota Sinnemäkeä saa kukaan ulos?

Vierailija
20.09.2023 |

Olen helsinkiläinen. En lennä, en autoile, en osta kulutustuotteita. Olen pyöräilijä. Olen aatteiltani hyvin vihreä.

Mutta mullakin alkaa mennä hermo Helsingin liikennepolitiikkaan. Mitta aivan täysi sinnemäkeläistä linjaa.
Helsingin keskustassa ei yksinkertaisesti kohta ole enää mitään, minkä vuoksi sinne kannattaisi mennä joukkoliikenteellä. Yrittäjävihamielisyys on totisinta totta.

Pahinta minusta on se, että kaupungin kauneimpia katuja, Espaa ja Pohjoisrantaa, kehitetään autoilukatuina. Kaivokatu nimenomaan mittakaavaltaan sopii autoilulle; siinä näkyy tsaarinajan leveiden katujen ihanne ja 60-luvun autoilukulttuuri. Kaivokadun liikennejärjestelyjä kehittämällä se pidettäisiin aivan mainiona kauttakulkukatuna. Steissin parkkiksen voisi siirtää Elielin puolelle. Eikun ai niin, sekin aukio tukitaan! Mikään ei kai estaisi vetämästä raitiolinjoja Postitalon ja Alvar Aallon kadun kautta, jos Kaivokadun pysäkki on ahdas?
Ai niin mutta kun kaikki tila tukittiin jo gryndereiden rumilla toimistorakennuksilla

Ei auta muu näköjään kuin laittaa koko kaupunki kiinni. Poistetaan liikenne niin saadaan vielä lisää tilaa rakentamiselle ja pakolliselle kävelemiselle. Osaoptimoimalla voidaan saada liikenne loppumaan ihan vain katutöiden avulla.

Oikeasti: onko tämän kaupungin liikenne- ja tilankäyttösuunnittelussa enää yhtään järjen hiventä?

Kommentit (220)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta haluaisin oikeasti voida asua tässä kaupungissa. Ihan sama minkä puolueen väki nyt kusee omiin muroihinsa; ongelma on se, että vallassa olevat ihmiset puuttuvat nyt todella asioihin jotka eivät kuulu heille vaan ihan kaikille kaupunkilaisille puolueeseen katsomatta! Yhden ihmisen enemmistöllä.

Ei pahalla, mutta Helsingin asukkaat ovat äänestäneet ja nyt toteutetaan heidän tahtoaan. Olen pahoillani että se on sinulle henkilökohtaisesti huono juttu, mutta enemmistön ääntä on kuultu ja sen seurauksien kanssa on vain elettävä.

Ymmärsit väärin. Tämä on minulle henkilökohtaisesti mainio juttu: olen pyöräilijä. Mutta osaan ajatella muitakin, kuin omaa erinomaista vihreää napaani.

"Mutta haluaisin oikeasti voida asua tässä kaupungissa."

Aha, ajattelin että tämä lause oli tosissaan kirjoitettu.

Niin, toisen ihmisen asema voi joku päivä olla minun asemani. Vaikka tänään voisin asua kaupungissa vihreine terveine jalkoineni, katson naapurin vaaria ja mietin, miten hän siihen pystyy. Samalla ymmärrän, että kyse on myös minun mahdollisuuksistani elää kaupungissa sinä päivänä, kun omille terveille vihreille jaloilleni tapahtuu jotain.

Siinä vaiheessa käy kuten lukuisille muillekin vanhuksille eli heidän on muutettava palveluiden lähelle. 

Vierailija
62/220 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihreät haluavat kaupungeissa mahdollisimman ahdasta rakentamista, koska se on ekologista kuulema. Siksi kaikki metsiköt rakennetaan. Jyväskylän keskustassa on uusia kerrostaloja Voionmaankadulla, joiden ikkunasta voisi melkein tervehtiä kädestä viereisen rakennuksen asukasta.

Ihmetyttää, että Vihreät vastustavat turkistarhausta, koska eläimiä ei ole tarkoitettu olemaan pienissä kopeissa, mutta haluavat ihmisten elävän pienissä kopeissa ilman lähiluontoa.

Vihreät tarvitsevat tiheää rakentamista, koska siitä seuraavan lämpösaarekeilmiön perusteella he voivat perustella ilmaston muutosta, ilmastovirkoja itselleen ja verorahaa.

Laskevat sitten vielä hiilineutraaliutta niin että kuluttamiensa tuotteiden päästöt menevät tuottajien piikkiin eikä käyttäjien.

Ja sit ollaa farisealaisina nokka pystyssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/220 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minkä takia yhtään kenenkään pitäisi päästä ajamaan Kaivokatua jotain huoltoajoja tai invakuljetuksia lukuun ottamatta? Kuka täysijärkinen menee sinne nytkään autolla?

Jotkut tykkää hengailla autossa asioiden tekemisen sijaan.

Vierailija
64/220 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihreät haluavat kaupungeissa mahdollisimman ahdasta rakentamista, koska se on ekologista kuulema. Siksi kaikki metsiköt rakennetaan. Jyväskylän keskustassa on uusia kerrostaloja Voionmaankadulla, joiden ikkunasta voisi melkein tervehtiä kädestä viereisen rakennuksen asukasta.

Ihmetyttää, että Vihreät vastustavat turkistarhausta, koska eläimiä ei ole tarkoitettu olemaan pienissä kopeissa, mutta haluavat ihmisten elävän pienissä kopeissa ilman lähiluontoa.

Tämä!! Suomalaisesta kaupunkisuunnittelusta puuttuu kokonaan laajempi visio siitä miten ympäristö vaikuttaa yhteisöllisyyteen, luontosuhteeseen, mielenterveyteen jne. Tuijotetaan vaan exceleitä ja hirttäydytään yksittäisiin asioihin kuten että tiivis on ekologista. Varmasti joo onkin, mutta minkä kaiken muun kustannuksella, ja mitä kaikkia kerrannaisvaikutuksia sillä on että ihmiset elää ahtaissa betonikopeissa ilman mitään luontokosketusta.

No juuri ne väljät lähiöt metsän keskellä tai pellolla ovat se suomalaisen kaupunkisuunnittelun omaperäinen visio. Niitä rakennettiin aikanaan kaupunkien laidat täyteen. Lopulta havaittiin että ne eivät luoneet yhteisöllisyyttä eikä niissä ollut oikein mitään. Ne pari ostarin kauppaakin kuolivat ja vaihtuivat kaljakuppiloihin.

Muualla maailmassa se yhteisöllisyys ja viihtyvyys syntyy siitä että se naapuri on ihan lähellä ja ihmisiä on paljon, ei siitä että naapuria ei koskaan näe.

Vierailija
65/220 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis minkä takia yhtään kenenkään pitäisi päästä ajamaan Kaivokatua jotain huoltoajoja tai invakuljetuksia lukuun ottamatta? Kuka täysijärkinen menee sinne nytkään autolla?

Olin kauan aikaa samaa mieltä. Mutta sitten tajusin, että vaihtoehdot ovat: Espa, Kaivari, Töölönlahden pohjoisranta Helsinginkadulla. Kaikki kauniita katuja tai vesistön varressa. Miksi haluaisin, että autot kulkevat kaupunkilaisille ja lähiluonnolle tärkeiden virkistysalueen vieressä eikä Makkaratalon edestä?

Haluatko siis että noista paikoista otetaan pois ajokaistat? Niissä kun on nyt vilkas liikenne.

Vierailija
66/220 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihreät tarvitsevat tiheää rakentamista, koska siitä seuraavan lämpösaarekeilmiön perusteella he voivat perustella ilmaston muutosta, ilmastovirkoja itselleen ja verorahaa.

Laskevat sitten vielä hiilineutraaliutta niin että kuluttamiensa tuotteiden päästöt menevät tuottajien piikkiin eikä käyttäjien.

Kyllä, tai sitten täytyy rakentaa mahdollisimman halvalla mahdollisimman paljon koska ulkomaantulijoita ei voida ottaa enempää kuin heitä pystytään asuttamaan. Ajatelkaa tätä, Helsinki kasvaa vain ulkomailta tulevan muuttovoiton ansiosta. Muutenhan se on ollut jo pari vuotta muuttotappiokaupunki maansisäisesti.

Vierailija
67/220 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntyperäinen helsinkiläinen, arvoiltani vihreä, kuljen pyörällä ja joukkoliikenteellä. Olen äänestänyt vihreitä valtuustoon. En tiedä mitä puoluetta sinne pitäisi äänestää jotta tässä olisi jotain järkeä. Sinnemäkeä en ole koskaan voinut ymmärtää, en ymmärrä millä pätevyydellä on tehtävässään. Ketuttaa kaupungin liikennesuunnittelu, liiallinen täydennysrakentaminen, lähiluonnon tuhoaminen, kaupunkisuunnittelun ammattitaidottomuus ja loputtomasti nousevat, kohta slummiutuvat laatikkotalot.

Olen muuttamassa ensi kuussa pois Helsingistä, äänestän jaloillani.

Kun vihreiden ajatusmaailma on tällainen, en ihmettele lainkaan miksi asiat ovat niin kuin ovat.

Hohhoijaa. Ajatusmaailmani on sellainen, että haluaisin että kaupungissa on lähiluontoa eikä jokaista vihreää plänttiä kaavoiteta 12-kerrokseksi taloksi ja kallioita räjäytetä jotta siihen voi vetää tilalle asfalttia. En näe enää, että vihreä puolue ajaa ekologisesti järkevää taikka vihreää kaupunkisuunnittelua.

Olen elämässäni äänestänyt sellaisia vihreitä (ja suunnilleen kaikki muitakin puolueita), jotka näiden asioiden puolesta ovat puhuneet. Päätöksenteossa tämä ei kuitenkaan ole näkynyt puheista huolimatta, ja se ketuttaa. En siis enää keksi ketä voin äänestää tai miten saada asiaan muutosta, joten äänestän jaloillani.

Vierailija
68/220 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!! Suomalaisesta kaupunkisuunnittelusta puuttuu kokonaan laajempi visio siitä miten ympäristö vaikuttaa yhteisöllisyyteen, luontosuhteeseen, mielenterveyteen jne. Tuijotetaan vaan exceleitä ja hirttäydytään yksittäisiin asioihin kuten että tiivis on ekologista. Varmasti joo onkin, mutta minkä kaiken muun kustannuksella, ja mitä kaikkia kerrannaisvaikutuksia sillä on että ihmiset elää ahtaissa betonikopeissa ilman mitään luontokosketusta.

No juuri ne väljät lähiöt metsän keskellä tai pellolla ovat se suomalaisen kaupunkisuunnittelun omaperäinen visio. Niitä rakennettiin aikanaan kaupunkien laidat täyteen. Lopulta havaittiin että ne eivät luoneet yhteisöllisyyttä eikä niissä ollut oikein mitään. Ne pari ostarin kauppaakin kuolivat ja vaihtuivat kaljakuppiloihin.

Muualla maailmassa se yhteisöllisyys ja viihtyvyys syntyy siitä että se naapuri on ihan lähellä ja ihmisiä on paljon, ei siitä että naapuria ei koskaan näe.

Suomalainen katsoo eri suuntaan kun tulee naapuri vastaan ja viihtyy parhaiten neuvostokuutionsa sisällä.

Vierailija
69/220 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ilmaston lämpeneminen näkyy ihan samoin vaikka merien lämpenemisenä. Tämä "lämpösaareketeoria" on vain yksi ilmastonmuutoksen kieltäjien tapa sekoittaa keskustelua.

Vierailija
70/220 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tässä pitää erottaa kaksi asiaa, keskustan viihtyisyys ja vetovoimaísuus sekä sitten ne liikenteen sujuvuuden tarpeet. Pelkästään viihtyisyyden ja vetovoimaisuuden takia ei kenenkään tarvitse päästä ajelemaan ydinkeskustan läpi autolla. Se todellinen keskustan palveluista nauttiminen tapahtuu kävellen sen jälkeen kun keskustaan on tultu joko joukkoliikenteellä tai sitten autolla joka on jätetty johonkin keskustan lukuisista parkkihalleista. En tiedä yhtään kaupunkia jonka viihtyisyys ja vetovoima tulisi siitä että siellä liikkuu mahdollisimman paljon autoja.

Ihan eri kysymys on sitten se että miten se välttämätön autoliikenne keskustassa ja keskusta läpi saadaan sujumaan. Ja siihen ainoa oikeasti järkevä tapa olisi keskustatunneli mutta se on ilmeisesti valitettavasti kuopattu jo lopullisesti.

Mä olen kanssassi samaa mieltä. Ne vuosikymmenet, jolloin naapurikaupungeista tultiin sankoin joukoin ostoksille Helsingin keskustaan, ovat menneisyyttä. Nyt keskustan vetovoimana on kahvilat, ravintolat ja erilaiset kulttuuritapahtumat. Kuitenkin näihin em paikkoihin pitäisi tavarantoimittajien ja järjestäjien päästä eikä se onnistu kävellen, fillarilla tai julkisilla. 

Yksikään tavarantoimittaja ei koita ajaa Kaivokadulle tavaraa toimittamaan. Ne kyllä osaa sinne tunneliin, ei hätää.

Vierailija
71/220 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntyperäinen helsinkiläinen, arvoiltani vihreä, kuljen pyörällä ja joukkoliikenteellä. Olen äänestänyt vihreitä valtuustoon. En tiedä mitä puoluetta sinne pitäisi äänestää jotta tässä olisi jotain järkeä. Sinnemäkeä en ole koskaan voinut ymmärtää, en ymmärrä millä pätevyydellä on tehtävässään. Ketuttaa kaupungin liikennesuunnittelu, liiallinen täydennysrakentaminen, lähiluonnon tuhoaminen, kaupunkisuunnittelun ammattitaidottomuus ja loputtomasti nousevat, kohta slummiutuvat laatikkotalot.

Kun vihreiden ajatusmaailma on tällainen, en ihmettele lainkaan miksi asiat ovat niin kuin ovat.

Hohhoijaa. Ajatusmaailmani on sellainen, että haluaisin että kaupungissa on lähiluontoa eikä jokaista vihreää plänttiä kaavoiteta 12-kerrokseksi taloksi ja kallioita räjäytetä jotta siihen voi vetää tilalle asfalttia. En näe enää, että vihreä puolue ajaa ekologisesti järkevää taikka vihreää kaupunkisuunnittelua.

Olen elämässäni äänestänyt sellaisia vihreitä (ja suunnilleen kaikki muitakin puolueita), jotka näiden asioiden puolesta ovat puhuneet. Päätöksenteossa tämä ei kuitenkaan ole näkynyt puheista huolimatta, ja se ketuttaa. En siis enää keksi ketä voin äänestää tai miten saada asiaan muutosta, joten äänestän jaloillani.

Ihan vinkkinä, että äänestysjärjestelmä on sellainen että äänesi menee ensisijaisesti puolueelle ja henkilön järjestykseen listalla voit vaikuttaa vain toissijaisesti. On täysi selviö, että äänestämällä Vihreitä olet äänestänyt Sinnemäkeä johtotehtäviin. Mikä voisikaan olla Vihreiden vastakohta?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tässä pitää erottaa kaksi asiaa, keskustan viihtyisyys ja vetovoimaísuus sekä sitten ne liikenteen sujuvuuden tarpeet. Pelkästään viihtyisyyden ja vetovoimaisuuden takia ei kenenkään tarvitse päästä ajelemaan ydinkeskustan läpi autolla. Se todellinen keskustan palveluista nauttiminen tapahtuu kävellen sen jälkeen kun keskustaan on tultu joko joukkoliikenteellä tai sitten autolla joka on jätetty johonkin keskustan lukuisista parkkihalleista. En tiedä yhtään kaupunkia jonka viihtyisyys ja vetovoima tulisi siitä että siellä liikkuu mahdollisimman paljon autoja.

Ihan eri kysymys on sitten se että miten se välttämätön autoliikenne keskustassa ja keskusta läpi saadaan sujumaan. Ja siihen ainoa oikeasti järkevä tapa olisi keskustatunneli mutta se on ilmeisesti valitettavasti kuopattu jo lopullisesti.

Mä olen kanssassi samaa mieltä. Ne vuosikymmenet, jolloin naapurikaupungeista tultiin sankoin joukoin ostoksille Helsingin keskustaan, ovat menneisyyttä. Nyt keskustan vetovoimana on kahvilat, ravintolat ja erilaiset kulttuuritapahtumat. Kuitenkin näihin em paikkoihin pitäisi tavarantoimittajien ja järjestäjien päästä eikä se onnistu kävellen, fillarilla tai julkisilla. 

Yksikään tavarantoimittaja ei koita ajaa Kaivokadulle tavaraa toimittamaan. Ne kyllä osaa sinne tunneliin, ei hätää.

No hyvä. Mulla ei ole autoa, joten en edes tiedä, missä Helsingin keskustassa on tunneli. 

Vierailija
73/220 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku oikeasti niin ääliö että ajaa arkiajoa keskustan läpi? Miksei koskelantie tai kehä 1 kelpaa?

Vierailija
74/220 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaa mitä. Minun arvoni ovat luontoystävällisiä. Enkä ole eläissäni äänestänyt vihreitä.

Vierailija
75/220 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

haha kehyskunnan persu yrittää esittää olevansa helsinkiläisvihreä :D

Kehyskuntien persujen mielestä kuulttuurirakennukset pitäisi muutta parkkipaikoiksi ja muutaman rakennuksen voisi lanata valtaväylän alta pois. Itse asiassa ovelta ovelle pitäis päästä.

Vierailija
76/220 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vinkkinä, että äänestysjärjestelmä on sellainen että äänesi menee ensisijaisesti puolueelle ja henkilön järjestykseen listalla voit vaikuttaa vain toissijaisesti. On täysi selviö, että äänestämällä Vihreitä olet äänestänyt Sinnemäkeä johtotehtäviin. Mikä voisikaan olla Vihreiden vastakohta?

Kiitos tästä alentuvasta neuvosta. Vaikutat tosi sympaattiselta tyypiltä näiden viestien perusteella.

Joskus tuntuu siltä, että on tehtävä kokonaisharkintaa ja pakko valita pienin paha. Ihan samalla lailla muissakin puolueissa on Helsingin johtotehtävissä ihmisiä, joita en sinne haluaisi, erinäisistä syistä.

En ole mikään vihreän puolueen superkannattaja. Äänestän muitakin puolueita. Sinulla on nyt joku fiksaatio siihen että olen joskus elämässäni äänestänyt vihreitä, mikä ei oikeastaan ollut alkuperäisen viestini pointti, muuten kuin että olen pettynyt heidän politiikkaansa.

Vierailija
77/220 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinnemäen tavoite on tuhota Helsingin elinvoima.

Vierailija
78/220 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua näitä "autolla pitää päästä ovelta ovelle joka paikkaan" -ihmisiä. Kaikkien muiden etu pitäisi aina olla alisteista näillä laiskimuksille. Ankea on keskusta, jossa ihmiset istuvat autoissaan.

Vierailija
79/220 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua niitä, jotka vaativat halpaa pysäköintiä keskustaan. Eikö se ole markkinatalouden laki, että suuri kysyntä nostaa hintaa. Iso parkkiluola on esim. Espan päässä, paljon tilaa, parkkeerasimme sinne kun olin hyvätuloisen sukulaiseni matkassa. Helppoa ja kätevää oli.

Vierailija
80/220 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Sinnemäki on niin korkealla paikalla. Onko hän jotenkin erityisen älykäs. Mitään koulutusta hänellä ei paljon ole.

Alkuaikoina vihreisiin mentiin nuorten keskuudesta, koska haluttiin vastustaa ja politikoida, Sinnemäkikin, kommuunissa asuessaan oli tällainen vihervasemmistolainen. Koulutus rajoittuu esiintymistaidon lukioon ja SInnemäen harrastuksena on ollut Venäjän kieli, jota hän oli jossain opiskellut. Näillä tiedoilla sitten ollaan oikean jäsenkirjan kanssa sotkemassa Helsingin keskustaa.