Helsinki sulkee Kaivokadun. Eikö tuota Sinnemäkeä saa kukaan ulos?
Olen helsinkiläinen. En lennä, en autoile, en osta kulutustuotteita. Olen pyöräilijä. Olen aatteiltani hyvin vihreä.
Mutta mullakin alkaa mennä hermo Helsingin liikennepolitiikkaan. Mitta aivan täysi sinnemäkeläistä linjaa.
Helsingin keskustassa ei yksinkertaisesti kohta ole enää mitään, minkä vuoksi sinne kannattaisi mennä joukkoliikenteellä. Yrittäjävihamielisyys on totisinta totta.
Pahinta minusta on se, että kaupungin kauneimpia katuja, Espaa ja Pohjoisrantaa, kehitetään autoilukatuina. Kaivokatu nimenomaan mittakaavaltaan sopii autoilulle; siinä näkyy tsaarinajan leveiden katujen ihanne ja 60-luvun autoilukulttuuri. Kaivokadun liikennejärjestelyjä kehittämällä se pidettäisiin aivan mainiona kauttakulkukatuna. Steissin parkkiksen voisi siirtää Elielin puolelle. Eikun ai niin, sekin aukio tukitaan! Mikään ei kai estaisi vetämästä raitiolinjoja Postitalon ja Alvar Aallon kadun kautta, jos Kaivokadun pysäkki on ahdas?
Ai niin mutta kun kaikki tila tukittiin jo gryndereiden rumilla toimistorakennuksilla
Ei auta muu näköjään kuin laittaa koko kaupunki kiinni. Poistetaan liikenne niin saadaan vielä lisää tilaa rakentamiselle ja pakolliselle kävelemiselle. Osaoptimoimalla voidaan saada liikenne loppumaan ihan vain katutöiden avulla.
Oikeasti: onko tämän kaupungin liikenne- ja tilankäyttösuunnittelussa enää yhtään järjen hiventä?
Kommentit (220)
Passagerarterminalerna i H:fors börjar just bli färdiga, lämpligt till det att man inte längre kan ta sig ut ur dem. Det är bara att stänga och bygga nya utanför H:fors. Välplanerat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastonikkari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreät haluavat kaupungeissa mahdollisimman ahdasta rakentamista, koska se on ekologista kuulema. Siksi kaikki metsiköt rakennetaan. Jyväskylän keskustassa on uusia kerrostaloja Voionmaankadulla, joiden ikkunasta voisi melkein tervehtiä kädestä viereisen rakennuksen asukasta.
Ihmetyttää, että Vihreät vastustavat turkistarhausta, koska eläimiä ei ole tarkoitettu olemaan pienissä kopeissa, mutta haluavat ihmisten elävän pienissä kopeissa ilman lähiluontoa.
Vihreät tarvitsevat tiheää rakentamista, koska siitä seuraavan lämpösaarekeilmiön perusteella he voivat perustella ilmaston muutosta, ilmastovirkoja itselleen ja verorahaa.
Laskevat sitten vielä hiilineutraaliutta niin että kuluttamiensa tuotteiden päästöt menevät tuottajien piikkiin eikä käyttäjien.
Ja sit ollaa farisealaisina nokka pystyssä.
Kyllä, tai sitten täytyy rakentaa mahdollisimman halvalla mahdollisimman paljon koska ulkomaantulijoita ei voida ottaa enempää kuin heitä pystytään asuttamaan. Ajatelkaa tätä, Helsinki kasvaa vain ulkomailta tulevan muuttovoiton ansiosta. Muutenhan se on ollut jo pari vuotta muuttotappiokaupunki maansisäisesti.
Olen yksi poismuuttajista, meitä lähti 6 henkilöä, kun otettiin puolison vanhemmatkin mukaan.
Onko muita?
Saako udella mihin muutatte?
Mä en ole keksinyt Helsingin veroista paikkaa vielä. Kaikesta huolimatta.
Flytta hellre till något bättre. Hos grannarna finns Stockholm, Oslo, Köpenhamn, Vilnius, Riga och Tallinn. Lite vidare finns det ännu trevligare ställen. Bara att välja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreät haluavat kaupungeissa mahdollisimman ahdasta rakentamista, koska se on ekologista kuulema. Siksi kaikki metsiköt rakennetaan. Jyväskylän keskustassa on uusia kerrostaloja Voionmaankadulla, joiden ikkunasta voisi melkein tervehtiä kädestä viereisen rakennuksen asukasta.
Ihmetyttää, että Vihreät vastustavat turkistarhausta, koska eläimiä ei ole tarkoitettu olemaan pienissä kopeissa, mutta haluavat ihmisten elävän pienissä kopeissa ilman lähiluontoa.
Tämä!! Suomalaisesta kaupunkisuunnittelusta puuttuu kokonaan laajempi visio siitä miten ympäristö vaikuttaa yhteisöllisyyteen, luontosuhteeseen, mielenterveyteen jne. Tuijotetaan vaan exceleitä ja hirttäydytään yksittäisiin asioihin kuten että tiivis on ekologista. Varmasti joo onkin, mutta minkä kaiken muun kustannuksella, ja mitä kaikkia kerrannaisvaikutuksia sillä on että ihmiset elää ahtaissa betonikopeissa ilman mitään luontokosketusta.
No juuri ne väljät lähiöt metsän keskellä tai pellolla ovat se suomalaisen kaupunkisuunnittelun omaperäinen visio. Niitä rakennettiin aikanaan kaupunkien laidat täyteen. Lopulta havaittiin että ne eivät luoneet yhteisöllisyyttä eikä niissä ollut oikein mitään. Ne pari ostarin kauppaakin kuolivat ja vaihtuivat kaljakuppiloihin.
Muualla maailmassa se yhteisöllisyys ja viihtyvyys syntyy siitä että se naapuri on ihan lähellä ja ihmisiä on paljon, ei siitä että naapuria ei koskaan näe.
Onhan näitä nappinaapureita ja kaikenmaailman unelmavisioita ihanasta pöhinästä mutta miten totta ne lopulta ovat? En tiedä, enemmän mietin onko tuossa hienoista yliyrittämisen makua. Mikä ihmisiä yhdistää? Kaikilla pitäisi olla jotenkin maton hapsut samaan suuntaan että onnistuu. Cityvihreät varmasti viihtyvät kuplissaan mutta paljon heitä, joille tuo meno ei maistu eikä sovi. Sitten onkin äkkiä outo tai negis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntyperäinen helsinkiläinen, arvoiltani vihreä, kuljen pyörällä ja joukkoliikenteellä. Olen äänestänyt vihreitä valtuustoon. En tiedä mitä puoluetta sinne pitäisi äänestää jotta tässä olisi jotain järkeä. Sinnemäkeä en ole koskaan voinut ymmärtää, en ymmärrä millä pätevyydellä on tehtävässään. Ketuttaa kaupungin liikennesuunnittelu, liiallinen täydennysrakentaminen, lähiluonnon tuhoaminen, kaupunkisuunnittelun ammattitaidottomuus ja loputtomasti nousevat, kohta slummiutuvat laatikkotalot.
Olen muuttamassa ensi kuussa pois Helsingistä, äänestän jaloillani.
Äänestit vihreyttä, sait vihreyttä nyt pakenet vihreyttä. Mietipä tätä yhtälöä ihan vakavasti.
Hillitön täydennysrakentaminen ja lähiluonnon tuhoaminen ei ole mielestäni vihreyttä. Mutta joo, viesti oli ehkä siinä mielessä huonosti muotoiltu, että olen siis elämässäni äänestänyt vihreitä, mutta olen myös äänestänyt montaa muutakin puoluetta eikä vihreät nouse sieltä mitenkään erityisesti. Olen kyllä ihan itsekin ymmärtänyt että vihreä puolue ei ainakaan Helsingissä aja vihreitä arvoja.
Byrokraattinen ahdasmielinen teknokratia heidän unelmansa ennemmin on. Eläimiä ei saa syödä. Hyönteisiä, leviä ja keinoruokaa kohta täytyy, jos he saisivat päättää. Ihmisyys jalostuu jotenkin tällä tavalla vääjäämättömästi. Vielä kun meitä olisi vähemmän. No hyvältähän tämä Suomessa näyttää. Joutomaata, jonka voi rakentaa täyteen etelästä vyöryvinä tuleville pakolaisaalloille. Oliko meillä vaihtoehtoja?
Pääkaupunkiseutu pitäisi eristää muusta suomesta koska siellä ihmiset ovat täysin erilaisia kuin mitä me suomalaiset olemme. Minun mielestä pääkaupunkiseutu ei ole osa suomea enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä takia yhtään kenenkään pitäisi päästä ajamaan Kaivokatua jotain huoltoajoja tai invakuljetuksia lukuun ottamatta? Kuka täysijärkinen menee sinne nytkään autolla?
Olin kauan aikaa samaa mieltä. Mutta sitten tajusin, että vaihtoehdot ovat: Espa, Kaivari, Töölönlahden pohjoisranta Helsinginkadulla. Kaikki kauniita katuja tai vesistön varressa. Miksi haluaisin, että autot kulkevat kaupunkilaisille ja lähiluonnolle tärkeiden virkistysalueen vieressä eikä Makkaratalon edestä?
Haluatko siis että noista paikoista otetaan pois ajokaistat? Niissä kun on nyt vilkas liikenne.
En puhunut mitään mistään ajokaistojen poistamisesta.
Liikenne ei toimi musta-valkoisesti joko-tai. Jos yksi katu suljetaan, toisella kadulla liikenne lisääntyy. Toisin sanoen, jos virkistysalueen vieressä on nyt ollut kohtuullisesti liikennöity tie, jonka kanssa voi elää, se saattaakin muuttua erittäin ruuhkaiseksi tieksi.
Tämä on tämä nykyinen vihreä logiikka, johon minun entisvanhaiset vihreät aivoni eivät nyt enää istu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Sinnemäki on niin korkealla paikalla. Onko hän jotenkin erityisen älykäs. Mitään koulutusta hänellä ei paljon ole.
Oikea puoluekirja.
Työkokemusta ei ole päivääkään kansanedustuksen ja kaupunginvaltuuston ulkopuolella. Se näkyy tällaisena norsunluutornista tulevana todellisuudelle vieraana päätöksentekona.
Jokin pilke on hänen silmistään kadonnut. Hänessä oli jotakin erityistä särmää nuorena, ehkä se oli toiveikkuutta. Unelmat ehkä alkaneet törmätä karuihin realiteetteihin.
Miten kaikki selvisi silloin vähän aikaa sitten kun Kaivokatu oli kiinni sen Ruoholahdenkadun hässäkän takia? Mistä silloin ajoittain te joille Kaivokadun sulkeminen on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä takia yhtään kenenkään pitäisi päästä ajamaan Kaivokatua jotain huoltoajoja tai invakuljetuksia lukuun ottamatta? Kuka täysijärkinen menee sinne nytkään autolla?
Olin kauan aikaa samaa mieltä. Mutta sitten tajusin, että vaihtoehdot ovat: Espa, Kaivari, Töölönlahden pohjoisranta Helsinginkadulla. Kaikki kauniita katuja tai vesistön varressa. Miksi haluaisin, että autot kulkevat kaupunkilaisille ja lähiluonnolle tärkeiden virkistysalueen vieressä eikä Makkaratalon edestä?
Haluatko siis että noista paikoista otetaan pois ajokaistat? Niissä kun on nyt vilkas liikenne.
Liikenne ei toimi musta-valkoisesti joko-tai. Jos yksi katu suljetaan, toisella kadulla liikenne lisääntyy. Toisin sanoen, jos virkistysalueen vieressä on nyt ollut kohtuullisesti liikennöity tie, jonka kanssa voi elää, se saattaakin muuttua erittäin ruuhkaiseksi tieksi.
Tämä on tämä nykyinen vihreä logiikka, johon minun entisvanhaiset vihreät aivoni eivät nyt enää istu.
Ulkoiletko noissa paikoissa? Ei se mitään kohtuullista ole ruuhka-aikaan ja taitaa sieltä kaivokadulta autot noille reiteille muutenkin ajaa. Saattaa vähentyä maalaisten läpiajelu kun mikään kartta ei enää ohjaa tukkimaan steissin eteen.
Ei saa ulos, koska se on turvonnut siinä määrin ettei mahdu ovesta.
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseutu pitäisi eristää muusta suomesta koska siellä ihmiset ovat täysin erilaisia kuin mitä me suomalaiset olemme. Minun mielestä pääkaupunkiseutu ei ole osa suomea enää.
Että en saa kesäksi enää mennä mökille elämään ilman sähköä ja juoksevaa vettä, koska sinun mutu ja sinun ennakkoluulot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoiletko noissa paikoissa? Ei se mitään kohtuullista ole ruuhka-aikaan ja taitaa sieltä kaivokadulta autot noille reiteille muutenkin ajaa. Saattaa vähentyä maalaisten läpiajelu kun mikään kartta ei enää ohjaa tukkimaan steissin eteen.
En tosiaan ole kohtuullista. En olekaan koskaan ymmärtänyt kaupunginpuutarhan vierustan autoliikennöintiä. Se ei yhtään poista sitä faktaa, että Kaivokadun sulkeminen vain todennäköisesti lisää näiden teiden käyttöä.
Matkustajasatamat voisi siirtää Helsingistä jonnekin muualle, ettei meidän ulkopaikkakuntalaisten tarvitse tuskailla tökkivää liikennettä ja loputtomia tietöitä aina, kun on tarkoitus matkustaa laivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan ole kohtuullista. En olekaan koskaan ymmärtänyt kaupunginpuutarhan vierustan autoliikennöintiä. Se ei yhtään poista sitä faktaa, että Kaivokadun sulkeminen vain todennäköisesti lisää näiden teiden käyttöä.
Ja käyttäjät eivät ole vain jotain "maalaisia", vaan niitä kaupunkilaisia, jotka omistavat auton eivätkä halua ostaa kallista joukkoliikennelippua rinnalle. Autolla kun pääsee muuallekin.
Kaivokatu on niin turha pätkä yksityisautolle.
Valitsen aina jonkin muun reitin keskustassa.
Jos saisin päättää niin espalta katukivetys ja penkit veke ja asfaltti tilalle. Paljon järkevämpi poikkikululle kuin Kaivokatu.
Sinnemäki on ja pysyy joten ryytykää tuskaanne ja itkekää verta. Muuta Suomea ei voisi vähempää kiinnostaa yhdenkään kadun kohtalo siellä laitasuomessa!
Vierailija kirjoitti:
Miksi Sinnemäki on niin korkealla paikalla. Onko hän jotenkin erityisen älykäs. Mitään koulutusta hänellä ei paljon ole.
Ultra Bran laulaja
Vierailija kirjoitti:
Hän teki sanoituksia Ultra Bralle ja siksi hän on äänestäjien mielestä pätevä kaupungin johtoon.
Hei kertokaas, eikös näihin suunnitelmiin kuulunut myös Bulevardin ja Hietalahdenrannan välisen yhteyden katkaisu? Mihin sieltä Espalta siis pitää mennä jos sitä kautta pitää kerta ajaa? Vain Manskulle? Vai unohdanko jonkun tunnelin
Saako udella mihin muutatte?
Mä en ole keksinyt Helsingin veroista paikkaa vielä. Kaikesta huolimatta.