Maisteri Eeva jäi työttömäksi 26-vuotiaana Nyt hän on 41 ja edelleen työtön
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/a91cdabf-c375-4fc3-9dd5-66a89aa7c220
"Lapsen saamisen jälkeen töitä ei sitten löytynyt, koska minulla olisi pitänyt olla kokemusta juuri siitä, mitä yritys tekee, muttei ollut"
Eli työnantajien pitäisi vain arpoa se tekijä vailla mitään osaamista siitä mitä yritys tekee?
"Kun pieni lapsi menee päiväkotiin, melkein joka toisella viikolla on joku flunssa. Silloin on melkein helpompaa, että toinen vanhemmista on pois työelämästä"
Eli työnantaja pitäisi palkata tekijä joka on enemmän sairauslomalla kuin töissä?
(huom, myös isä voisi jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta)
"Kun pieni lapsi menee päiväkotiin, melkein joka toisella viikolla on joku flunssa. Silloin on melkein helpompaa, että toinen vanhemmista on pois työelämästä."
Mikä on hakijan ala, jos hän ei ole tehtynyt käytönnössä lainkaan alansa töitä? Tai, kun siitä koulutuksesta on jo lähes 20 vuotta?
"Työttömänä ollessaan Rajala on huomannut, että suomalaiset ovat työkeskeisiä ja esittelevätkin itsensä usein kertomalla ammattinsa."
Pitäisikö meidän sitten olla enemmän ns vapaa-aika keskeisiä?
Kommentit (645)
Vierailija kirjoitti:
Itse hankin ensin vakituisen työpaikan ennenkukn jäin kotiin lasten kanssa. Pääsi ainakin palaamaan oman alan töihin.
Tuolla mallilla voi vaan käydä niin, että jää ne lapset sitten saamatta kokonaan, kun ei sitä vakipaikkaa välttämättä tuosta vaan saa ja sit tulee ikä vastaan lasten saannin suhteen. Mut kuka priorisoi mitäkin.
Jos olet kotiäitinä, olet melkoinen luuseri!
Jos olet tubettaja eli teet videoita omasta elämästäsi, olet nykyainen, osallistuva, arvostuksen ansaitseva etc . Sama näiden only fans- "artistien", influencer- vaikuttajien; tärkeitä ammattilaisia, vaikka ns noopiskelut ovat olleet usein "sitä ja tätä."
Vierailija kirjoitti:
Miksi maisteri ei sitten kelpaa?
On selvää, että korkeakoulututkinnolla ei ole sellaista arvoa kuin ennen. Tämä on oikea ongelma, mutta myös luonnollinen kehitys. Luonnollinen kehitys tarkoittaa, että kun ihmiset kouluttautuvat yhä enemmän, tutkintojen arvo alenee. Ylioppilasta pidettiin hyvin kouluttautuneena 1950-luvulla, mutta nykyään ylioppilastutkinto ei riitä mihinkään. Kun monilla on samanarvoinen tutkinto, kilpailu on kovaa.
On aina ollut illuusio, että koulutuksen arvo säilyy läpi elämän. Maisteri Eeva, sinun tutkinto ei ole enää minkään arvoinen.
Hän on fysiikan maisteri. Vaikea tutkinto. Edellyttää älykkyyttä. Vaikka tutkinto on vanha, se kertoo potentiaalista. Itse olen myös luonnontieteilijä, mutta fysiikan tutkintoa en olisi pystynyt suorittamaan.
Työnantajista on tullut liian vaativia. Ennen riitti, että oli valmis tekemään töitä ja työnantaja jopa koulutti. Perehdytti ainakin.
Nykyään ne vaatii täsmätaitoja yrityksen mukaan eikä mitään koulutusta viitsitä antaa. Ei ihme, ettei työntekijöitä saa. Eikä työntekijät löydä sopivaa työnantajaa.
Eevassa ei ole vikaa vaan meidän yhteiskunnassa. Tämä systeemi ei toimi. Lapsetkin pitää tehdä nuorena, ei niitä voi vanhuuteen siirtää.
Aina on ihmisiä joilla löytyy kompetenssia niinkuin jutun maisterilla muttei motivaatiota siihen 150% yritykselle elämänsä omistamiseen mitä firmoissa vaaditaan. Moni haluaa tehdä työtä elääkseen ei elää työtä tehdäkseen. Minne katosi tavalliset duunit. Paskaduuni pysyi mutta siitä tuli sellaista että sun pitää olla henkisesti McDonalds Mcduunissa. Kaikenlisäksi palkathan ja työttömyyskorvaukset ei riitä suomen hintatasoon mitenkään. Kaikki ei ole työnarkomaaneja joka on sairaus.
Myös itsensä esim tässä tapauksessa maisteriksi lukeminen on niin vaativaa se työelämän kriteerit täyttäväksi kouluttautuminen on niin uuvuttavaa että moni on valmistuessaan tattis.
Muistan lapsuudesta kun silloin astronautti oli kuvassa sen materiaalin kanssa jonka joutui luikemaan kyetäkseen työhön se oli sen ihmisen korkuinen pino kirjoja. Nykyään ihan normi määrä kanditasolle/korkeakouluissa. Tämän tajusin valmistuttuani. Työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään koulutuksen taso on tippunut roimasti takavuosiin verrattuna. Nykyään AMK insinöörin paperit saa kuka tahansa, joka on valmis edes pikkasen tekemään töitä. Sama tilanne on yliopistoissa.
Ja sitten on meitä, jotka emme saa suoritettua edes tradenomin tutkintoa, koska äly ei riitä.
Mihin meidän pitäisi nyky-yhteiskunnassa työllistyä?
Vierailija kirjoitti:
Työnantajista on tullut liian vaativia. Ennen riitti, että oli valmis tekemään töitä ja työnantaja jopa koulutti. Perehdytti ainakin.
Nykyään ne vaatii täsmätaitoja yrityksen mukaan eikä mitään koulutusta viitsitä antaa. Ei ihme, ettei työntekijöitä saa. Eikä työntekijät löydä sopivaa työnantajaa.
Työnantajat pääsee liian vähällä. Pitäisi olla että ainakin osallistuisivat työttömyyskorvauksiin kun haalivat paikallisen työvoiman tilalle vaikka maailman ääristä (intiasta) jos sillä tienaa taseeseen prosentin enemmän. Firmat nyppii suomessa rusinat pullasta ilman mitään vastuuta työmarkkinoista. Työluvat jöihin. Amerikan malli, jos löytyy kotimaasta tekijä ei heru työlupaa.
Ei se välttämättä ole niistä lapsista edes kiinni. Sitä kun jää työttömyyden kierteeseen niin siinä pysyy. Itse olen Eevan ikäinen ja lapseton enkä minäkään ole töitä saanut. Olen jäänyt työttömyyden kierteeseen. Sitä en tiedä olinko nuorempana uhka työnanatajille. Siis että minun ajateltiin hankkivan lapsia kohta. Olin kyllä kiltin näköinen blondi, joka pukeutui klassisesti ja pastellisävyihin, että varmaankin vaarallista potentiaalista äitityyppiä. Toinen juttu voi olla se että opiskelin liian miehistä alaa enkä ollut ikinä lopulta siinä niin hyvä kuin ne miespuoliset, vaikka panostin opintoihin. Ei siis ihme että ne miespuoliset kelpasi töihin, mutta itse en.
Christiiina kirjoitti:
Jännä, kun puhutaan, että on kova työvoimapula kaikkialla, silti monella tuntuu olevan vaikeuksia saada töitä..
Onhan se törkeää odottaa osaamistakin.
Siis muutamalla ohjelmointikurssilla ei pääse senior full stack devariksi 15k€ liksalle? Sikamaista syrjintää.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään koulutuksen taso on tippunut roimasti takavuosiin verrattuna. Nykyään AMK insinöörin paperit saa kuka tahansa, joka on valmis edes pikkasen tekemään töitä. Sama tilanne on yliopistoissa.
Totta muuten, kun yliopistot saa nykyään rahaa vain ajoissa valmistuneista. Opintoja on tarkoituksella helpotettu, kun pyritään siihen että kaikki valmistuisi ajoissa. Kohta varmaan jää gradutkin pois, kun tajutaan että nehän ne taitaa valmistumista eniten hidastaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se välttämättä ole niistä lapsista edes kiinni. Sitä kun jää työttömyyden kierteeseen niin siinä pysyy. Itse olen Eevan ikäinen ja lapseton enkä minäkään ole töitä saanut. Olen jäänyt työttömyyden kierteeseen.
Näin on. Vähän sama juttu on jos jää ns. paskatyökierteeseen. Ajatus siitä että keski-ikäinen ihminen voisi jostain mäkkärin tiskiltä tai marketin kassalta "ruveta rakentamaan uraa" on ihan huuhaata. Mihin se ura siitä rakentuu? Hesen tiskille? Prisman kassalta Puuilon tai Tokmannin kassalle? 15 viikkotunnin sijasta voit saada joulun aikaan 30 tuntia kun olet pomolle kieli ruskeana.
Voi vitalis tätä maata. Onneksi en ole ihan nuori niin taitaa olla elämän loppupää jo alkupäätä selvästi lähempänä.
Eevan olisi pitänyt lasten välissä hakeutua töihin. Neljän vuoden ikäero on sellainen, että yleensä välillä ollaan töissä
Nykyään pitäis tehdä lapset jo opiskeluaikana. Siinä samalla kun opiskelee maisterin tutkinnon tavoiteaikaan 5 vuoteen ja käy samalla oman alan töissä kerryttämässä työkokemusta. Sitten on kelpo työelämään, lapset tehtyinä, ajoissa valmistuneena ja alan työkokemusta omaavana. Itellä ei ainakaan riitä tehot moiseen ja olen lyönyt hanskat tiskiin jo ajat sitten. Välillä tekis mieli palata ajassa jonnekin 1950-luvulle jolloin ammattikoulututkinto riitti hyvin. Sillä sai töitä kun käveli töihin, palkka riitti omaan hienoon taloon, kesämökkiin ja autoon ja elämä oli kaikin puolin paljon rennompaa.
Voisitteko ilmiantaa tämän ketjun? Aika paljon sivuja, mutta... Sanoin näin:
"Tässä ketjussa on kunnianloukkauksia AIVAN TAVALLISTA ihmistä kohtaan roppakaupalla!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi voinut tuossa ajassa opiskella jonkun duunariammatin. Päätä ainakin opiskeluun riittää.
Putkimieheksi vaan, paska ei lakkaa koskaan kulkemasta.
Totta. Olisin nuorena päässyt opiskelemaan vesi-ja viemäri-insinööriksi ilman pääsykokeita. Vanhemmista kuulosti kauhealta (ei riittävän hieno ala kuulemma), niin en sitten mennyt. Olis kannattanut näin jälkeenpäin..saisin parempaa palkkaa, kun tällä yliopiston maisteritutkinnolla. On hienoa..
Vierailija kirjoitti:
Itse hankin ensin vakituisen työpaikan ennenkukn jäin kotiin lasten kanssa. Pääsi ainakin palaamaan oman alan töihin.
Jos itse olisin odottanut tätä, olisin jäänyt lapsettomaksi. Ikää 44 v ja vieläkin pätkätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin hallitus kaavailee että lähitulevaisuudessa vähintään 50% joka ikäluokasta täytyy olla korkeasti koulutettuja. Mistä työpaikat kaikille, kun tekoälykin rynnii framille kovaa vauhtia??
Se taisi olla Marinin hallitus joka tuota kaavaili. Mutta Orponkinko hallitus myös?
Tämä oli kyllä idioottimaisinta mitä olin kuullut pitkään aikaan. Kolutetaan vain kolulutuksen vuoksi vaikkei töitä olisi. Ja koulutuskin kokee melkoisen inflaation kun koulutetaan älyttömästi vaikkei olisi tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko ilmiantaa tämän ketjun? Aika paljon sivuja, mutta... Sanoin näin:
"Tässä ketjussa on kunnianloukkauksia AIVAN TAVALLISTA ihmistä kohtaan roppakaupalla!"
Saatinhan se HR osastonkin vastine.
Totta kyllä että Suomessa ylikoulutetaan. Tuntuu ettei nykyään maisterikaan ole mitään, vaan kaikkien pitäis olla jo tohtoreita erottuakseen. Siihen menee ihan liikaa aikaa ja työelämä alkaa vasta 30+ useilla maisteriksi opiskelevillakin. Järjetöntä.
-sivusta