Brutto 3500€ saman verran jää käteen kuin naapurin tt- asiakkaalla
Vuora 800€
Vesi, vakuutus ja sähkö 200€
Lääkkeet, lääkärit, hammaslääkärit 50€
Eli käteen jää kuukaudessa näiden pakollisten menojen jälkeen hieman alle 1500€
Saman saa naapuri joka elää tt- tuella.
Molemmilla 2 opiskelevaa lasta (17- vuotiaat)
Asutaan naapureina kaupungin samankokoisissa asunnoissa. Molemmilla vuoro-viikko asuminen lasten suhteen.
Pitäisikö verotukselle tehdä jotain? Että työssäkäyvällä jäisi enemmän käteen?
Mitä mieltä olette?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vale, valheempi, ap.
No voit ihan itse tarkistaa kelan sivuilta jos mietityttää.
Ap
Vertaat kahta erilaista elämäntilannetta, jotka eivät ole vertailukelpoisia.
Miten ratkaisisit ongelman? Vähentämällä tukia vai laskemalla omaa vertustasi?
T. Vela 6000€/kk
Kiitos päivän hyvistä nauruista.
Tarkoituksesi toki varmaan oli ärsyttää.
Mikä vtn vakuutus maksaa 200€ kuussa? Vai pidätkö hanat auki 24/7? Elämä on valintoja
Uskon tämän.
Käyn töissä ja kaksi lasta. Olen yksinhuoltaja.
Yhdellä tuttavanaisella on kolme lasta, eikä käy töissä. On myös yksinhuoltaja.Saa bruttona saman verran tukia kuussa mitä saan nettona verojen jälkeen.
Yksi suu enemmän ruokittavana hänellä.Mietityttää että eihän tässä kannata töitä tehdä kun toinen on yhteiskunnan elätti ja elää oikein leppoisasti.
Niin, ja hänellä on 3h tämän lisäksi.Minulla työssäkäyvällä on 2h koska ei ole varaa isompaan. Jos olisin työtön, minullakin saattaisi olla varaa kolmioon (muiden maksavana).
Siis mitä ihmettä.Työssäkäyvän elintason tulisi olla selkeästi korkeampi kuin työttömän.
Ei se taida ihan noin yksinkertaista olla. Elarit ja lapsilisät? Meneekö kaikki ns. läsnävanhemmalle, jos olet etä? Ja jos sillä naapurilla on lapset puolet ajasta, toimeentulotuessa huomioidaan tämä eli saa puolet lapsen perusosasta.
Turpa kiinni ja maksa enemmän veroja. Et osallistu vielä tarpeeksi.
t. Vasemmistoliitto ja SDP
Elämä on. Työnantajasi kuitenkin rikastuu avullasi, joten edes siitä iloinen.
Irtisanoudu, jos kerran saat samanverran työttömänä
En usko. Olen joutunut hetken elämään tt-tuella. Ei siinä jäänyt käteen vuokran, ruoan yms. jälkeen juuri mitään. Just ja just 50e. Eli siis pakolliset menot sai katettua, ei muuta. Onneksi oli itselläni väliaikainen vaihe ja olen nyt paljon varakkaampi. Ainakin omalla kohdallani yhteiskunnan tuki auttoi pääsemään takaisin elämään kiinni ja olen keskituloinen veronmaksaja.
Eikö teillä oikeasti yhtään tule mieleen että missä ongelma on? Naurettavissa palkoissa!! Teidän työpanos (jolla muuten ei usein ole sellaista merkitystä, että kannattaisi kovin ylpeä olla töissä käymisestään) menee muiden taskuun. Enkä tarkoita tuilla elijöitä, vaan firmoja jotka eivät maksa. Eivät veroja, eivät palkkoja. Suuryritysten nousu on muuttanut palkollisten elämän. Tukien pitäisi olla se millä tulee just ja just toimeen, mutta enää ei tule, ja palkka on se millä just ja just toimeen tullaan. Toinen rohmu Suomessa on valtio, joka toimii kuin suuryritys (mikä sen ei kuulu olla). Tukirahat on hiluja kun korruptio jakaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Naapurisi lienee vihervasuri.
Vihervasuri tai niitä "työvoimapulan" paikkaajia...
Jos naapuri tulee sillä summalla toimeen, niin tulet sinäkin.
Joten mitä valitat?
Vierailija kirjoitti:
Uskon tämän.
Käyn töissä ja kaksi lasta. Olen yksinhuoltaja.
Yhdellä tuttavanaisella on kolme lasta, eikä käy töissä. On myös yksinhuoltaja.Saa bruttona saman verran tukia kuussa mitä saan nettona verojen jälkeen.
Yksi suu enemmän ruokittavana hänellä.Mietityttää että eihän tässä kannata töitä tehdä kun toinen on yhteiskunnan elätti ja elää oikein leppoisasti.
Niin, ja hänellä on 3h tämän lisäksi.Minulla työssäkäyvällä on 2h koska ei ole varaa isompaan. Jos olisin työtön, minullakin saattaisi olla varaa kolmioon (muiden maksavana).
Siis mitä ihmettä.Työssäkäyvän elintason tulisi olla selkeästi korkeampi kuin työttömän.
Jää työttömäksi sitten ja kokeile elää niillä jumalattoman runsailla tukirahoilla! Ai miksi ei? Aivan, koska tiedät puhuvasi pelkkää paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Turpa kiinni ja maksa enemmän veroja. Et osallistu vielä tarpeeksi.
t. Vasemmistoliitto ja SDP
No, siis itse asiassa edellisen hallituksen aikana ainakin työkaveri joka yh sai töissä ollessaan asumislisää melkein 300€. Ja nyt ei siis euroakaan vaikka myös vuokra noussut.
Ja siis hänen brutto noin 3000€.
Kovasti sinua mietityttää, mutta et kuitenkaan halua itse työttömäksi ja elelemään tuilla leppoisasti.
Meinasitko, että samojen menojen jälkeen (asuminen, asumiseen liittyvät kulut kuten vakuutus jne., lääkkeet jne mitä listasitkin) se TT-asiakas saa käteen 1500 €? Eli että TT-asiakkaalle maksettaisiin menoja 1050 € edestä + 1500 € elämiseen (sä luettelit 800 + 200 + 50 € menoihin)? Tää yhtälö ei oikein toimi. Missä muka TT-asiakas saa 2500 € tukia yhteensä? Lapsilisiäkään ei saa kumpikaan, jos kerran lapset on 17v.
Vale, valheempi, ap.