Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Hesarissa syytetään suomalaisia siitä ettei Suomeen muuttaneet opi suomenkieltä?

Vierailija
12.06.2026 |

EIkö se ole heistä itsestään kiinni opettelevatko kielen vai ei?

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000012069422.html

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotko, missä kohdassa tuossa syytetään suomalaisia?

Vierailija
2/18 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuitenkin pyrkinyt integroitumaan vaihtamalla itselleen suomalaisen nimen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syytetä.

Vierailija
4/18 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomen kieltä, ei suomenkieltä Igor

Vierailija
5/18 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo otsikossa. Opettele lukemaan.

T: Eri

Vierailija
6/18 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasitteko, että se edellinen keskustelu lukittiin niin, ettei lukitsemisesta ilmoitettu?

Vierailija
7/18 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ok kolja

Vierailija
8/18 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin toimittajalle kaikki on tässä ja nyt, eikä tulevaisuus juuri kiinnosta.

Propagandan suoltamisesta saa leveän pöydän, niin silloin se pitää käyttää hyväksi.

"Syödään ja juodaan huomenna kuollaan".

Vierailija
9/18 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä, että jos Hesarissa haastateltava sanoo jotain, se on muka Hesarin mielipide.

Persutrollit on typeriä.

Vierailija
10/18 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo otsikossa. Opettele lukemaan.

T: Eri

Ei siinä syytetä suomalaisia. Opettele sinäkin suomea ensin ahkerasti ja tule vasta sitten tänne kommentoimaan.

Vierailija
11/18 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä jutussa missään kohtaa syytetä suomalaisia. Ei otsikossa eikä leipätekstissä. Etiopialainen äiti itse arvelee, että kaksivuotiailta (jossa iässä hänen lapsensa meni päiväkotiin) menevät vielä kielet helposti sekaisin. Siksi hänen lapsensa ei onnistunut oppimaan siellä suomea kunnolla. (Siihen en ota kantaa, onko äiti oikeassa vai johtuiko lapsen oppimattomuus jostakin muusta syystä.)

Vierailija
12/18 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin ei hyvä ole ollut motivaatio tuolla äidilläkään, jos ei suomea 18 (kahdeksantoista) vuoden aikana ole oppinut.

Vahvasti veikkaisin, että jossain maissa tuo motivoiva tekijä olisi voinut leipä olla.

Vierailija
13/18 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se outoa, että päiväkodissa on lapsille omankieliset avustajat, jotka toimivat tulkkeina. Tätä perustellaan sillä, että lapset sopeutuisivat helpommin vieraskieliseen ympäristöön. Ei muunkielisillä lapsilla ole mitään tarvetta opetella suomea, koska päiväkodissa he muodostavat oman yhteisönsä oman hoitajan ympärille, kaikki toiminta on omalla kielellä. Tätä pidetään positiivisena segregaationa, annetaan lupa olla lapsia eikä vaadita raskasta kielenopettelua kuin 20 min päivässä muun ryhmän kanssa laulaen ja leikkien.

Vierailija
14/18 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa, jos jossain päin maailmaa olisi maa, johon voisin minä ja sankka joukko oman maani kansalaisia muuttaa ja perustaa oman pienen yhteisömme.

Tässä maassa olisi asunto odottamassa minua ja kalusteetkim sinne saisin ihan ilmaiseksi vain. Vaatteet päälleni ja ruoan kaappiin. 

Mihin ihmeeseen minä ja tuo pieni joukkiomme tarvitsisimme jotain muuta kieltä.

Hmmm...

Vierailija
15/18 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä jutussa missään kohtaa syytetä suomalaisia. Ei otsikossa eikä leipätekstissä. Etiopialainen äiti itse arvelee, että kaksivuotiailta (jossa iässä hänen lapsensa meni päiväkotiin) menevät vielä kielet helposti sekaisin. Siksi hänen lapsensa ei onnistunut oppimaan siellä suomea kunnolla. (Siihen en ota kantaa, onko äiti oikeassa vai johtuiko lapsen oppimattomuus jostakin muusta syystä.)

MIksi kaikki täytyy tuoda näille valmiina nokan eteen? Miksi eivät koskaan tee mitään itse elämänsä eteen? Miettikää miten outoa se olisi jos suomalainen valittaisi Espanjassa kun ei osaa puhua espanjaa. Jokainen suomalainen joka sinne muuttaa on itse vastuussa integroituuko yhteiskuntaan vai ei.

Vierailija
16/18 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIksi kaikki täytyy tuoda näille valmiina nokan eteen? Miksi eivät koskaan tee mitään itse elämänsä eteen? Miettikää miten outoa se olisi jos suomalainen valittaisi Espanjassa kun ei osaa puhua espanjaa. Jokainen suomalainen joka sinne muuttaa on itse vastuussa integroituuko yhteiskuntaan vai ei.

Mitä Mussa Munalle on tuotu valmiina nokan eteen? Miksi ajattelet, että hän ei tee mitään elämänsä eteen? Epäilen, että et ole lukenut koko juttua. Hän ei "valita", että lapsi ei oppinut päiväkodissa hyvää suomea, mutta asia kyllä harmittaa häntä, koska hän haluaa lastensa integroituvan suomalaiseen yhteiskuntaan mahdollisimman hyvin. Siksi hän kannustaa kaikkia kolmea lastaan mahdollisimman tiiviiseen yhteyteen suomenkielisten kanssa. Häntä lohduttaa hieman lasten hyvä englannin taito, josta hän uskoo olevan heille hyötyä. (Päiväkodin opet kannustivat siirtämään tuon nuorimman, joka ei siis kunnolla suomea oppinut, englanninkieliseen päiväkotiin, kuten sitten tapahtuikin. Itse vähän ihmettelen päiväkodin asennetta.)

Vierailija
17/18 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vokeissa ei aloitetta Suomen opiskelua? Odotellaan useampi vuosi päätöksiä, ilman opetusta.

Vierailija
18/18 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomi, suomen kieli

suomenkielinen, suomenkielistää
s

Vierailija
19/18 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen klassinen kommunisti ja mielestäni pienten kielten puhujia pitää suojella kielikolonialismilta. Suomen kieli on vähemmistö kieli.

Vierailija
20/18 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä Mussa Munalle on tuotu valmiina nokan eteen? Miksi ajattelet, että hän ei tee mitään elämänsä eteen? Epäilen, että et ole lukenut koko juttua. Hän ei "valita", että lapsi ei oppinut päiväkodissa hyvää suomea, mutta asia kyllä harmittaa häntä, koska hän haluaa lastensa integroituvan suomalaiseen yhteiskuntaan mahdollisimman hyvin. Siksi hän kannustaa kaikkia kolmea lastaan mahdollisimman tiiviiseen yhteyteen suomenkielisten kanssa. Häntä lohduttaa hieman lasten hyvä englannin taito, josta hän uskoo olevan heille hyötyä. (Päiväkodin opet kannustivat siirtämään tuon nuorimman, joka ei siis kunnolla suomea oppinut, englanninkieliseen päiväkotiin, kuten sitten tapahtuikin. Itse vähän ihmettelen päiväkodin asennetta.)

Miksi hän ei itse opetellut puhumaan suomea? Itsestähän se on kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän