Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisoni kuoli , kuka ilmoittaa hänen lapsilleen?

Vierailija
17.09.2023 |

Menemättä sen enempää yksityiskohtiin, en aio ilmoittaa edesmenneen puolisoni kahdelle aikuiselle tyttärelle isänsä poismenosta. Tyttäret ovat vihanneet minua aina ja useita vuosia sitten estäneet puheluni jne. Syy tähän on, että olen tullut heidän äitinsä paikalle. Puolisoni oli ollut leski 7 vuotta kun tapasimme. En ole koskaan saanut aitoa mahdollisuutta edes tutustua näihin lapsiin, minua ei ole koskaan kutsuttu esim häihin, heidän lastensa ristiäisiin tms. Kaikki nämä vuodet minua ei ole ollut olemassa.

Kuka näihin tyttäriin on yhteydessä? Perunkirjoittaja? Saavatko he tietää kuolinsyyn jostakin? En itse tule kommentoimaan asiaa sanallakaan. Voinko järjestää muistotilaisuuden ennen heidän tavoittamistaan? Kaikki on nyt sekaisin , haluaisin edistää asioita mahdollisimman pian. Edesmennyt puoliso oli meistä varakkaampi ja meillä ei ollut avioehtoa. Ilmeisesti saan pesästä tasinkoni rahana?

Kommentit (746)

Vierailija
321/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: en aio olla missään olosuhteissa tyttäriin yhteydessä, se on minulle tehty heidän toimesta hyvin selväksi. Aion järjestää nyt ne hautajaiset pikimmiten, ja ilmeisesti omilla rahoilla.

Olemme onneksi puhuneet aivan hiljakkoin läpi kuinka kuoleman koittaessa molemmat toivoisi asiat hoidettavan. Kumpikaan meistä ei esim halunnut muistotilaisuutta tai lehteen ilmoitusta. Yhdistävä tekijä on se, että molemmilla hyvin pieni suku, mutta laaja ystäväpiiri. Edesmenneen puolison ystävät voivat sitten keskenään muistella. Aion laskea uurnan yksin tai sitten omien lasteni läsnäollessa (minulla niin ikään aikuisia lapsia). Otan nyt pesänselvittäjän ja palkkaan lakimiehen hoitamaan asiaa.

En tiedä miten annoin käsityksen, että minulla on taloudellisia ongelmia. Ei ole. Asunto jossa asun, on lasteni omistama, minulla tähän ikuinen hallintaoikeus. Minulla ihan kohtalainen rahatilanne. Meillä on pariturva-henkivakuutus, korvaussumma oli 170 000€ kun vakuutuksen muutama vuosi sitten otimme, en ole vielä selvittänyt onko summa pienentynyt/suurentunut ajan kuluessa vai onko se edelleen tuo sama. If:sta jokatapauksessa vahvistettiin, että he saavat tiedon jostain rekisteristä ja korvauksen saamiseksi vakuutusyhtiö on edunsaajaan yhteydessä, eli kertoivat soittavansa minulle kun tieto kuolemasta menee vakuutusyhtiöön. Voi tietysti olla että käsitin jotain väärin, tässä on ollut hirveästi selviteltävää

Vakuutusyhtiö ja pankit saavat tiedon kuolemasta entisestä väestörekisteristä, siinä voi kestää jopa 4 kuukautta.

Nykyisillä sähköisillä yhteyksillä tieto menee välittömästi. Viikon- sisällä tuli postia pankeista ja vakuutusyhtiöistä. Ois varmaan tullut nopeamminkin, mutta postihan on nykyään hidas. Isäni kuoli 20.8. Ja meillä on jo kaikki paperit. Haitajaiset oli eilen. Sovussa ollaan kaikki, niin kaikki sujuu.

Niin, koska omaiset ilmoittavat pankeille ja vakuutusyhtiöille.

No ei! Vaan lääkärin tehtyä kuolintodistuksen meni tieto automaattisesti. Kuolema oli la su välisenä yönä ja tili jäädytettiin heti maanantaina. Ei äitini mitään ehtinyt ilmoittaa. Digi aika nääs!

Nimenomaan, nämä tiedot menevät virallista kautta eteenpäin todella nopeasti. Pankkeihin, vakuutusyhtiöihin jne. Lesken tehtäväksi jää katkaista puhelinliittymät ja perua lehtitilaukset yhdistysmaksut jne. 

Vierailija
322/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota talteen kaikki arvotavarat ja vie turvaan korppikotkalapsilta. Tyhjennä myös tilit ja myy asunto, auto ja muu arvokas omaisuus ja piilota tallelokeroon niin eivät ahneet ja välinpitämättömät pääse käsiksi.

Tuosta tuleekin sitten isoja ongelmia eli ap tekee rikoksen mistä joutuu ongelmiin. Miehen omaisuuden perivät hänen jälkeläisensä, oli ap huonoissa väleissä heidän kanssaan tai ei. 

Hölmöläiset-ette ole lukeneet. Ap on kertonut jo ,että asuu omien lastensa asunnossa, johon hänellä on elinikäinen hallintaoikeus. Eikä hänellä muutenkaan ole pikkurahan puute, lukekaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap on naimisissa ollut, niin leski on vainajan lähin omainen. Ja leski järjestää hautajaiset, ei lapset.

T. Hautausalalla toimiva

Voi olla lähin omainen, mutta jos ei saa lapsilta lupaa, niin hän ei järjestä kuolinpesän varoista yksin yhtään mitään.

Entäs jos aviomies oli tehnyt edunvalvontavaluutuksen vaimonsa hyväksi?

Vierailija
324/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kunnioitan lasten esittämää vaatimusta"

Oikeasti?

Ehkä se oli tarkoitettua siihen, ettei nähdä/tavata/juoda kupposia yhdessä. Eikä siihen ettet ilmoita heidän isänsä kuolleen.

Vierailija
325/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat rintaperillisiä, joten heidät tulee kutsua ainakin perunkirjoituksiin. Puolisosi lapset perivät ensisijaisesti puolisosi. Lapsen perintöoikeus on suurempi kuin vaimon, jollei teillä ollut keskinäistä testamenttia.

Aviopuoliso perii puolet ja lapset jakavat toisen puolen keskenään. Eli yksinkertaisena esimerkkinä: Jos mies kuolee ja hänellä on 120 000 euron omaisuus, niin sen hetkinen vaimo saa 60 000 euroa ja miehen toisen naisen kanssa aikoinaan tehdyt kolme lasta kukin 20 000 euroa.

Ei vainajan puoliso peri mitään, ellei ole testamenttia.

Vainajan perii rintaperilliset.

Juu, mutta ap:llä ja miehellään on tehty testamentti.lukekaa

Vierailija
326/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jösses.

Aviopuoliso EI PERI mitään.

Jos avioparilla oli avioehto, homma menee sen mukaan.

Jos ei ollut, niin tällöin toisen kuollessa puolisoiden omaisuuden arvo lasketaan yhteen ja jaetaan tasan. Jos leskellä on ollut nimissään vähemmän omaisuutta kuin mitä tuossa osituksessa on laskettu, niin kuolinpesä maksaa leskelle tasinkoa. Lesken ei kuitenkaan tarvitse maksaa tasinkoa kuolinpesälle.

Kun ositus on tehty, voidaan toimittaa perinnönjako. Vainajan perivät hänen lapsensa. Vainaja on voinut testamentata puolisolleen omaisuuttaan MUTTA lapsilla on oikeus vaatia lakiosaa. Lakiosa on puolet siitä perittävästä osuudesta jonka lapset saisivat.

Esimerkki: Matin nimissä on pankkitilillä 100 000€ ja Maijan nimissä auto 20 000€. Matti kuolee. Ei avioehtoa. Lasketaan pariskunnan omaisuus yhteen: 120 000€. Maijan osuus puolet eli 60 000€. Kuolinpesä maksaa Maijalle tasinkoa 40 000€. Kuolinpesään jää 60 000€ joka jaetaan rintaperillisten kesken.

TAI: Muuten sama mutta Matti on tehnyt testamentin jolla testamenttaa koko omaisuutensa Maijalle. Tehdään ensin ositus, maksetaan tasinkoa, jää se 60 000€. Testamentin mukaan se menisi kokonaan Maijalle. Ilman testamenttia se menisi lapsille. Lapset vaativat lakiosaa joka on puolet siitä mitä ilman testamenttia he perisivät. He saavat siis 30 000€. Maijalle jää 30 000€.

Vierailija
327/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leski voi järjestää hautajaiset kuten haluaa. Hautajaiset maksetaan aina kuolinpesän varoista. Kuten myös perunkirjoituskulut.

Jos perinnönjaosta tulee riitaa ja mennään oikeuteen niin yleensä häviäjä maksaa kulut.

Kuolinpesästä ei voida maksaa mitään ilman kaikkien pesän osakkaiden suostumusta.

Usko nyt, hautauskulut maksetaan aina kuolinpesän varoista, ennemmin tai myöhemmin, joko ennemmin tai oikeudenkäynnin jälkeen myöhemmin, isojen lisäkulujen kanssa.

Höpönpöö.

Isäni hautajaiset maksoi isän isä, koska kuolinpesän osakkaat olimme minä 7v. ja sisko 1v. Isän isä maksoi ne ihan omista rahoistaan.

Saahan ne maksaa vaikka paavi jos se haluaa, mutta kuolinpesästä ne saadaan veloittaa aina. Ehkä isoisäkin veloitti ne kuolinpesästä jälkikäteen kuitteja vastaan.

Ei veloittanut, koska ei ensinnäkään halunnut eikä varmasti olisi saanutkaan, koska oli yksin tai kaksin isän äidin kanssa päättänyt kaikesta.

Ei sieltä kuolinpesästä muutenkaan niin vaan veloiteta mitä sattuu huvittamaan shoppailla. Varsinkaan ulkopuoliset. Isän isä ei edes ollut kuolinpesän osakas. Osakkaana olimme vain minä ja sisarukseni.

Se on ihan sama kuka ne hautajaiset ensin maksaa, mutta ne saadaan veloittaa kuolinpesästä, ei ne ole mitään shoppailua.

Ei kuka tahansa saa ensinnäkään järjestää hautajaisia koska heillä tuskin on hautauslupaa. Lisäksi koska he ei ole kuolinpesän osakkaita ja ovat maksaneet hautajaiset omasta tahdotaan, ei heillä ole yhtään minkäänlaista oikeutta kinuta rahoja takaisin kuolinpesältä. Lisäksi kuolinpesän kustannusten tulee olla kohtuulliset. Kallein arkku ja autosaattue kaikille vieraille ei kuulu kohtuullisiin kuluihin.

Vierailija
328/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: en aio olla missään olosuhteissa tyttäriin yhteydessä, se on minulle tehty heidän toimesta hyvin selväksi. Aion järjestää nyt ne hautajaiset pikimmiten, ja ilmeisesti omilla rahoilla.

Olemme onneksi puhuneet aivan hiljakkoin läpi kuinka kuoleman koittaessa molemmat toivoisi asiat hoidettavan. Kumpikaan meistä ei esim halunnut muistotilaisuutta tai lehteen ilmoitusta. Yhdistävä tekijä on se, että molemmilla hyvin pieni suku, mutta laaja ystäväpiiri. Edesmenneen puolison ystävät voivat sitten keskenään muistella. Aion laskea uurnan yksin tai sitten omien lasteni läsnäollessa (minulla niin ikään aikuisia lapsia). Otan nyt pesänselvittäjän ja palkkaan lakimiehen hoitamaan asiaa.

En tiedä miten annoin käsityksen, että minulla on taloudellisia ongelmia. Ei ole. Asunto jossa asun, on lasteni omistama, minulla tähän ikuinen hallintaoikeus. Minulla ihan kohtalainen rahatilanne. Meillä on pariturva-henkivakuutus, korvaussumma oli 170 000€ kun vakuutuksen muutama vuosi sitten otimme, en ole vielä selvittänyt onko summa pienentynyt/suurentunut ajan kuluessa vai onko se edelleen tuo sama. If:sta jokatapauksessa vahvistettiin, että he saavat tiedon jostain rekisteristä ja korvauksen saamiseksi vakuutusyhtiö on edunsaajaan yhteydessä, eli kertoivat soittavansa minulle kun tieto kuolemasta menee vakuutusyhtiöön. Voi tietysti olla että käsitin jotain väärin, tässä on ollut hirveästi selviteltävää

Vakuutusyhtiö ja pankit saavat tiedon kuolemasta entisestä väestörekisteristä, siinä voi kestää jopa 4 kuukautta.

Nykyisillä sähköisillä yhteyksillä tieto menee välittömästi. Viikon- sisällä tuli postia pankeista ja vakuutusyhtiöistä. Ois varmaan tullut nopeamminkin, mutta postihan on nykyään hidas. Isäni kuoli 20.8. Ja meillä on jo kaikki paperit. Haitajaiset oli eilen. Sovussa ollaan kaikki, niin kaikki sujuu.

Niin, koska omaiset ilmoittavat pankeille ja vakuutusyhtiöille.

No ei! Vaan lääkärin tehtyä kuolintodistuksen meni tieto automaattisesti. Kuolema oli la su välisenä yönä ja tili jäädytettiin heti maanantaina. Ei äitini mitään ehtinyt ilmoittaa. Digi aika nääs!

Meillä meni lääkärillä 2 viikkoa että hän sai kuolintodistuksen tehtyä ja toimitettua.

Isäni kuoli keskussairaalassa. Oisko siellä modernimmat sähköiset yhteydet?

Vierailija
329/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juristina sekä hirvittää että hihityttää näitä lukiessa.

Vierailija
330/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisitkin estetty, niin laita lapsille tekstari että isänsä on kuollut ja pyydä soittamaan jotta voitte sopia hautajaisista. Jos eivät estettyjä viestejään katso, niin heidän häpeänsä, mutta sulle jää puhtaat jauhot pussiin, olet yrittänyt.

Jos sitten menee riitelyksi, niin kukaan ei riitele yksin. Yritä olla aikuinen.

Ei viestit mene estetystä numerosta läpi, ei niitä voi katsoa.

Ap: perunkirjoittaja ilmoittaa, helpoin on ottaa se hautaustoimistosta.

Perunkirjoitus on tavallisesti vasta hautajaisten jälkeen, ja rintaperillisten ei todellakaan ole pakko hyväksyä ap:n yksin valitsemaa perunkirjoittajaa.

Ei ap voi valita perunkirjoittajaa, ei hän kuulu perikuntaan. 

Hän on kuolinpesän osakas ja voi valita pesän ilmoittajan ja perunkirjoittajan.

Vierailija
331/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea sitä kuulee. Luulin että vain meillä on hullu suku. Tottakai lapsille pitää ilmottaa. !!

Vierailija
332/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että tytärten ei tarvitse olla ap:n kanssa missään tekemisissä tämän jälkeen. Ovat varmasti helpottuneita.

Vierailija
333/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautaustoimilaki

23$

"Hautausjärjestelyt

Jollei vainaja ole eläessään nimenomaisesti toivonut tietyn henkilön huolehtivan hautaamiseen, tuhkaamiseen ja tuhkan käsittelyyn liittyvistä järjestelyistä, voivat järjestelyistä huolehtia vainajan eloonjäänyt puoliso tai kuolinhetkellä vainajan kanssa avioliitonomaisissa olosuhteissa yhteisessä taloudessa jatkuvasti elänyt henkilö sekä lähimmät perilliset.

Jollei kukaan 1 momentissa tarkoitetuista henkilöistä huolehdi järjestelyistä, voi myös muu vainajan läheinen huolehtia niistä. Muussa tapauksessa järjestelyistä huolehtii se kunta, jossa vainajalla oli kuollessaan kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta, tai, jos vainajalla ei ollut kotikuntaa, se kunta, jossa vainaja kuollessaan asui.

Jos hautausjärjestelyistä on huolehtinut muu kuin pesän osakas, on hän oikeutettu saamaan kuolinpesän varoista korvauksen kohtuullisista hautauskuluista.

Jos 1 momentissa tarkoitetut henkilöt eivät pääse yksimielisyyteen hautaamisen tavasta, paikasta tai hautaustoimituksesta, käsitellään asia 1 momentissa tarkoitetun henkilön kanteesta siinä käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiiriin vainajan kotikunta hänen kuollessaan kuului."

Lukekaa nyt huolella tämä te jotka jankkaatte että ette allekirjoita valtakirjaa hautajaisten järjestämiseksi. Maksumiehiksi joudutte käräjien jälkeen.

Sinne ne meneekin kuolinpesän varat kun tällaisista ruvetaan tappelemaan.

Vierailija
334/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa vielä kerran. Täällä on ihmeellisiä käsityksiä:

- olimme naimisissa

- ei avioehtoa

- testamentti (lapsille vain lakiosa)

- asunto jossa asuimme (minä asun edelleen) on minun lasteni omistama, tähän minulla elinikäinen hallintaoikeus. Kyseessä ns arvohuoneisto Helsingin keskustassa ja verotuksellisista syistä päädytty tähän. Minulla helposti realisoitavaa omaisuutta+ rahaa yhteensä 60 000€

- edesmenneellä puolisollani kesähuvila (arvo n 500 t), aiemmalla vaimolla ei ollut tästä omistusta. Lisäksi hänellä osakkeita ja rahastoja n 200 t

- minun omaisuus 60 t ja puolison 700 t. Lisäksi IF:n työntekijä sanoi, että henkivakuutusrahat katsotaan minun omaisuudeksi. Näin minun omaisuus on siis ilmeisesti 230 tuhatta (mikäli korvaus edelleen 170 t)

- koska meillä oli testamentti, perin jotain. Sitä en tiedä, tehdäänkö ensin ositus, jonka perusteella minulle tulisi tasinkoa ilmeisesti 235 tuhatta. Tästä jäljellä olevasta sitten lakiosuus ja loppu minulle perintönä ja tästä osuudesta myös perintövero

- olen itselleni laittanut näitä paperille lähinnä vakuutusyhtiön kanssa keskusteltuani. Olen tilanteessa ensimmäistä kertaa ja siksi en tiedä kuvioita

- kunnioitan lasten minulle aiempaa esittämää vaatimusta; älä ole koskaan yhteydessä meihin, emme halua nähdä sinua. Asia on minulle yksiselitteinen. Siksi pesänselvittäjä tai lakimies saa hoitaa yhteydenoton

Mikset kertonut tuota heti alussa?

Vierailija
335/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan mitä kukakin elämältään haluaa. Jos haluaa vaikeuksia niin tekee tilanteesta vaikean. Jos haluaa päästä eteenpäin, niin huolehtii, että joku ilmoittaa lapsille mahdollisimman nopeasti ja sitten edes pyrkii järjestämään hautajaiset jotenkin sovussa. Tuntuu, että tässä yritetään lähinnä kostaa. Siitä tulee yleensä sitten vaan kostonkierre. Itse antaisin olla, pistäisin jotain kautta tiedon menemään ja liittäisin tietoon hautajaisten aikataulun. Ihan vaan itseni takia, ettei tarvitsisi välttämättä sotaa käydä. 

Sitä sanon aina lapsillenikin. Se, että joku on tyhmä, ei tarkoita, että sinun on oltava tyhmä. Voit ajatella mielessäsi, että onpa tuo toinen tyhmä ja sitten tehdä kuitenkin sellaisia ratkaisuja, joilla itse pääset helpommalla. 

Vierailija
336/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa vielä kerran. Täällä on ihmeellisiä käsityksiä:

- olimme naimisissa

- ei avioehtoa

- testamentti (lapsille vain lakiosa)

- asunto jossa asuimme (minä asun edelleen) on minun lasteni omistama, tähän minulla elinikäinen hallintaoikeus. Kyseessä ns arvohuoneisto Helsingin keskustassa ja verotuksellisista syistä päädytty tähän. Minulla helposti realisoitavaa omaisuutta+ rahaa yhteensä 60 000€

- edesmenneellä puolisollani kesähuvila (arvo n 500 t), aiemmalla vaimolla ei ollut tästä omistusta. Lisäksi hänellä osakkeita ja rahastoja n 200 t

- minun omaisuus 60 t ja puolison 700 t. Lisäksi IF:n työntekijä sanoi, että henkivakuutusrahat katsotaan minun omaisuudeksi. Näin minun omaisuus on siis ilmeisesti 230 tuhatta (mikäli korvaus edelleen 170 t)

- koska meillä oli testamentti, perin jotain. Sitä en tiedä, tehdäänkö ensin ositus, jonka perusteella minulle tulisi tasinkoa ilmeisesti 235 tuhatta. Tästä jäljellä olevasta sitten lakiosuus ja loppu minulle perintönä ja tästä osuudesta myös perintövero

- olen itselleni laittanut näitä paperille lähinnä vakuutusyhtiön kanssa keskusteltuani. Olen tilanteessa ensimmäistä kertaa ja siksi en tiedä kuvioita

- kunnioitan lasten minulle aiempaa esittämää vaatimusta; älä ole koskaan yhteydessä meihin, emme halua nähdä sinua. Asia on minulle yksiselitteinen. Siksi pesänselvittäjä tai lakimies saa hoitaa yhteydenoton

Vakuutusyhtiön työntekijä kertoi virheellisesti, henkivakuutusrahoja ei kuulu laskea, koska ne tulee jälkikäteen. Tasinko lasketaan kuolinhetken tilanteen mukaan. Ota ehdottomasti hyvä juristi ettei vakuutusyhtiö huijaa sinua!

Vierailija
337/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ne lapset vihaisivat sinua sydänjuuriaan myöten, niin onhan heillä nyt herranen aika oikeus tietää isänsä kuolleen!!!

On kyllä aika ihme jos lapsista kukaan ei ole yheydessä isäänsä niin etteivät huolestuisi, kun isi ei vastaa..

Tai sitten näissäkin suhteissa on jotain aika paljon vialla. 

Vierailija
338/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leski voi järjestää hautajaiset kuten haluaa. Hautajaiset maksetaan aina kuolinpesän varoista. Kuten myös perunkirjoituskulut.

Jos perinnönjaosta tulee riitaa ja mennään oikeuteen niin yleensä häviäjä maksaa kulut.

Kuolinpesästä ei voida maksaa mitään ilman kaikkien pesän osakkaiden suostumusta.

Usko nyt, hautauskulut maksetaan aina kuolinpesän varoista, ennemmin tai myöhemmin, joko ennemmin tai oikeudenkäynnin jälkeen myöhemmin, isojen lisäkulujen kanssa.

Höpönpöö.

Isäni hautajaiset maksoi isän isä, koska kuolinpesän osakkaat olimme minä 7v. ja sisko 1v. Isän isä maksoi ne ihan omista rahoistaan.

Saahan ne maksaa vaikka paavi jos se haluaa, mutta kuolinpesästä ne saadaan veloittaa aina. Ehkä isoisäkin veloitti ne kuolinpesästä jälkikäteen kuitteja vastaan.

Isoisä ei ole kuolinpesän osakas koskaan, jos vainajalla on kaksi lasta ja ilmeisesti avoliitossa ja näin kuolinpesän osakkaita on automaattisesrti vain vainaja lapset, joten hänellä ei ole mitään oikeutta sieltä maksattaakaan yhtään mitään.

Väitinkö minä jossakin että isoisä oli kuolinpesän osakas?

Sanoin että hautauskulut maksetaan kuolinpesästä huolimatta siitä kuka ne on etukäteen maksanut, vaikka se paavi. Eikä paavin tarvitse niitä veloittaa, jos haluaa maksaa omasta pussistaan.

Mikä tässä on niin vaikeaa?

Paavi ei voi järjestää eikä maksaa hautajaisia koska paavilla tuskin on hautauslupaa. Se annetaan lähimmälle omaiselle.

Samasta syystä Kekkonenkaan ei voi niitä järjestää ja kaiken lisäksi Kekkonenkin on kuollut.

Vierailija
339/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisitkin estetty, niin laita lapsille tekstari että isänsä on kuollut ja pyydä soittamaan jotta voitte sopia hautajaisista. Jos eivät estettyjä viestejään katso, niin heidän häpeänsä, mutta sulle jää puhtaat jauhot pussiin, olet yrittänyt.

Jos sitten menee riitelyksi, niin kukaan ei riitele yksin. Yritä olla aikuinen.

Ei viestit mene estetystä numerosta läpi, ei niitä voi katsoa.

Ap: perunkirjoittaja ilmoittaa, helpoin on ottaa se hautaustoimistosta.

Perunkirjoitus on tavallisesti vasta hautajaisten jälkeen, ja rintaperillisten ei todellakaan ole pakko hyväksyä ap:n yksin valitsemaa perunkirjoittajaa.

Ei ap voi valita perunkirjoittajaa, ei hän kuulu perikuntaan. 

Ai vaimo ei kuulu perikuntaan.

Vierailija
340/746 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset todennäköisesti jo omistaa osan isänsä omaisuudesta, äitinsä kautta. Silloin kun miehen vaimo on kuollut on muodostunut jo yksi kuolinpesä, mitä kautta lapset omistaa osan. Omaisuus ei siis todennäköisesti ole vain miehen, vaan myös miehen lasten. Sille ei ap voi mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi