Puolisoni kuoli , kuka ilmoittaa hänen lapsilleen?
Menemättä sen enempää yksityiskohtiin, en aio ilmoittaa edesmenneen puolisoni kahdelle aikuiselle tyttärelle isänsä poismenosta. Tyttäret ovat vihanneet minua aina ja useita vuosia sitten estäneet puheluni jne. Syy tähän on, että olen tullut heidän äitinsä paikalle. Puolisoni oli ollut leski 7 vuotta kun tapasimme. En ole koskaan saanut aitoa mahdollisuutta edes tutustua näihin lapsiin, minua ei ole koskaan kutsuttu esim häihin, heidän lastensa ristiäisiin tms. Kaikki nämä vuodet minua ei ole ollut olemassa.
Kuka näihin tyttäriin on yhteydessä? Perunkirjoittaja? Saavatko he tietää kuolinsyyn jostakin? En itse tule kommentoimaan asiaa sanallakaan. Voinko järjestää muistotilaisuuden ennen heidän tavoittamistaan? Kaikki on nyt sekaisin , haluaisin edistää asioita mahdollisimman pian. Edesmennyt puoliso oli meistä varakkaampi ja meillä ei ollut avioehtoa. Ilmeisesti saan pesästä tasinkoni rahana?
Kommentit (746)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kallis se henkivakuutus oikein on ollut jos siitä maksetaan 170t (ilmeisesti) melko vanhana tapahtuneen kuoleman jälkeen? Ei kuulosta kovin hyvältä bisnekseltä vakuutusyhtiölle. Kai ne sielläkin tietää, että kaikki me kuollaan joskus. Kuulostaa vähän keksityltä..
Täh? Mulla on henkivakuutuskorvaus 350000€ eikä se siitä laske ajan kuluessa.
No tuollaisesta saa sitten maksaa varmaan lähemmäs puoli milliä koska eihän siinä muuten olisi mitään järkeä vakuutusyhtiön kannalta. Jonain päivänä se viikatemies tulee sinutkin hakemaan, se on varma.
Hallitus on uudistamassa perintökaarta ja perintöverotusta. Jos oikein ymmärsin, niin testamentilla voi määrätä rahansa kenelle haluaa. Lakiosuudet jäävät historiaan. Jos ei ole testamenttia ja on naimisissa, perijänä on leski, vaikka olisi lapsiakin. Näin on muissakin läntisissä maissa. Ainoastaan Suomessa on tämä lasten lakiosuus kummajainen. On perua akraariajoilta.
Trolli. Jos lähiomaista ei tavoiteta, liikkuva poliisi käy ilmoittamassa kotiovella kuolemasta
Vierailija kirjoitti:
Trolli. Jos lähiomaista ei tavoiteta, liikkuva poliisi käy ilmoittamassa kotiovella kuolemasta
Onhan lähiomainen tavoitettu: vaimo.
Kun minun isäni kuoli, ei kukaan tullut minulle ilmoittamaan. Leski riitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kallis se henkivakuutus oikein on ollut jos siitä maksetaan 170t (ilmeisesti) melko vanhana tapahtuneen kuoleman jälkeen? Ei kuulosta kovin hyvältä bisnekseltä vakuutusyhtiölle. Kai ne sielläkin tietää, että kaikki me kuollaan joskus. Kuulostaa vähän keksityltä..
Täh? Mulla on henkivakuutuskorvaus 350000€ eikä se siitä laske ajan kuluessa.
No tuollaisesta saa sitten maksaa varmaan lähemmäs puoli milliä koska eihän siinä muuten olisi mitään järkeä vakuutusyhtiön kannalta. Jonain päivänä se viikatemies tulee sinutkin hakemaan, se on varma.
Jos vanhaksi elää, toki vakuutusmaksuja on maksanut ihan kivasti. Ei kai tuo nyt mikään yllätys ole. Tuo on ollut mulla lapsesta asti, aikuistuttuani se muutettiin hoitokuluvakuutuksesta terveysvakuutukseksi, henkivakuutusosa nousi jonkin verran samalla.
Nämä on vaikeita asioita.
Läheinen ei pitänyt yhteyttä sukuunsa, koki että eivät hyväksyneet hänen elämänvalintojaan. Oli ehkä ilmaissut, ettei halua sukuaan paikalle, jos sattuisi kuolemaan ; en ole aivan sataprosenttisen varma, oliko näin.
No, tämä henkilö sitten kuoli. Vainajan lapsi oli sukunsa kanssa tekemisissä ja tiesi vainajan olleen tärkeä näille läheisille, vaikka yhteys olikin katkennut. Hautajaisiin kutsuttiin suku, jotta myös he saivat hyvästellä rakkaansa.
Oikein vai väärin, mutta ehkä tuossakin selkeästi lähisukulaisten rajaaminen tuollaisen asian ulkopuolelle olisi vain rikkonut lisää 🤔
Vierailija kirjoitti:
Hallitus on uudistamassa perintökaarta ja perintöverotusta. Jos oikein ymmärsin, niin testamentilla voi määrätä rahansa kenelle haluaa. Lakiosuudet jäävät historiaan. Jos ei ole testamenttia ja on naimisissa, perijänä on leski, vaikka olisi lapsiakin. Näin on muissakin läntisissä maissa. Ainoastaan Suomessa on tämä lasten lakiosuus kummajainen. On perua akraariajoilta.
Jos näin on, on se täysin typerää. Enemminkin lesken oikeuksia pitäisi kaventaa entisestään (asumisoikeus pitäisi poista)a. Lesken on ihan turha periä mitään, rintaperillisille se kuuluu ihan kaiken järjen mukaan. Puolisolle saa sit testamentilla antaa mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näin on, on se täysin typerää. Enemminkin lesken oikeuksia pitäisi kaventaa entisestään (asumisoikeus pitäisi poista)a. Lesken on ihan turha periä mitään, rintaperillisille se kuuluu ihan kaiken järjen mukaan. Puolisolle saa sit testamentilla antaa mitä haluaa.
Sana rintaperillinenkin siirtyy historiaan. Omaisuutensa saa testamentata kenelle haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sana rintaperillinenkin siirtyy historiaan. Omaisuutensa saa testamentata kenelle haluaa.
Pitäähän sitä juristeille olla hommia tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hassua, ettei rahojaan ole saanut antaa sille, jolle haluaa.
Hyvin nökee naisen ajattelumallin lapsista. Kun ei ole oma ei niistä tarvi välittää
Lasten kuuluisi kyllä saada heti tapahtuman jälkeen tieto isänsä kuolemasta. Poismenon mahdollisuudesta pitäisi ilmoittaa jo ennen kuin kuolema tapahtuu jos omainen on jo huonossa kunnossa esim. sairaalassa, kuolevan henkilön lapset itse eikä leski päättävät haluavatko he tavata kuolevan vanhempansa vai eivät. Nykyaikana on käytettävissä välineitä joiden kautta voi ilmoittaa tällaiset asiat jos ei halua sitä henkilökohtaisesti tehdä ja jossain tapauksissa poliisiviranomaiset vievät omaisille ainakin kuolinviestin. Lapset ovat kuolinpesän osakkaita ja heillä on oikeus olla mukana hautausjärjestekyissä jos niin haluavat ellei vainaja sitten ole aikanaan kirjallisesti toisin määrännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan lähiomainen tavoitettu: vaimo.
Kun minun isäni kuoli, ei kukaan tullut minulle ilmoittamaan. Leski riitti.
Samoin. Kummankaan vanhemman kuolemasta en saanut mitään tietoa viranomaisilta. Olemme sisareni kanssa läheisissä väleissä, hän ilmoitti minulle, mutta jos olisi jättänyt ilmoittamatta, en olisi mistään saanut tietoa. Eli yhdelle lähiomaiselle ilmoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, onpas typerää. Jos sitä omaisuutta jollekin perittäväksi haalii, tietenkin lapsilleen. Ihat turha mun on periä mieheni ja toisinpäin, omaisuutta on molemmilla ihan riittävästi ja testamenttikin on ihan turha. Lapsille kaikki molemmilta ja sillä selvä. Jos uudistus todella noin menee, täytyy sit testamentata. Turhaa paperinpyöritystä.
Itsellä henkivakuutus reilu 400k euroa sekä vaimo joka vihaa minua niin katsellaan miten loppupeleissä käy
T: Ykä 37v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, onpas typerää. Jos sitä omaisuutta jollekin perittäväksi haalii, tietenkin lapsilleen. Ihat turha mun on periä mieheni ja toisinpäin, omaisuutta on molemmilla ihan riittävästi ja testamenttikin on ihan turha. Lapsille kaikki molemmilta ja sillä selvä. Jos uudistus todella noin menee, täytyy sit testamentata. Turhaa paperinpyöritystä.
No sitäpä sitä. Ennenkin saanut testamentata omaisuutensa ja lakiosaakin pitänyt vaatia. Lapseton pariskunta perunyt toisensa kuitenkin. Ihan turha uudistus. Toki sillä pyritään siihen että kun ihmiset ei tee testamentteja, valtio korjaa potin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita viesti lasten äidille. Jos lapsilla on kysymyksiä äiti toimittaa ne sulle ja vastaa sähköpostilla äidille. Ei ole pakko vastailla suoraan lapsille. Tai joku lasten kummikin käy.
Vainaja oli leskimies.
Kait sitä nyt meedion voi tunniksi palkata jos on tärkeää asiaa.
Luin aloituksen. Voi tulla iso pettymys jos kuvittelet salaamalla kaiken periväsi kaiken. Että kymmenien vuosien kuluttua asiat paljastuisivat. Paitsi jos edesmennyt on toiselta puolelta palloa, se voi hieman hidastaa tiedon siirtoa. Nyt sitten vaan elelemään vieläkin itsellisempää elämää.
Otan osaa.
ArvokasRuumis kirjoitti:
Itsellä henkivakuutus reilu 400k euroa sekä vaimo joka vihaa minua niin katsellaan miten loppupeleissä käy
T: Ykä 37v
Voit nimetä henkivakuutuksesi edunsaajaksi jonkun muun kuin vaimosi. Tee se äkkiä; kuolemasi jälkeen edunsaajaa ei voi enää muuttaa. Meille kävi niin. Eksä oli ottanut henkivakuutuksen jonka edunsaaja olin minä, ja hän unohti päivittää tiedon mentyään uusiin naimisiin. Kun hän kuoli, uusi vaimo eli leski ei saanut mitään. Vakuutusyhtiöstä maksettiin korvaus minulle, entiselle vaimolle.
Ihan hyvä että et tutustunut, vaikutat niin huonolta ihmiseltä että säästyi miehen lapset.