Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas seuraan sivusta, kun anoppi hilloaa ja mehustaa ja pakastaa. Edellisvuotisetkin vielä jäljellä

Vierailija
17.09.2023 |

Kertokaa minulle, miksi pitää pakastaa ja hillota pakonomaisesti, kun keittiö on yhä täynnä viime vuoden satoa?

Tähän säilömiseen kuuluu myös aina se, että sitä tehdään hampaat irvessä. Jälleen kerran: mitä järkeä?

En oikeasti ymmärrä.

Kommentit (212)

Vierailija
181/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mustikkametsä ihan vieressä. Asutaan rivitalossa, lähellä järvi. Ympärillä on paljon metsää ja lähinnä yksityisomistuksessa. 

Joskus joku on eksynyt tänne, mutta täällä ei ole pysäköintipaikkaa ja aina joku naapuri on valveilla.

Ollaan porukalla tehty hiekkaranta. Jokamiehen oikeus on. Mutta talot on tehty niin, että ei oikein voi mennä ilman, että menisi toisten pihojen vierestä.

Talvella järven ympäri menee hiihtolatu ja on hyvät mustikkamaat, sieniäkin.

Kerään sellaisen 3 l sangon päivässä.

Itse otan vanhemmilta aina marjoja, kun käyn. Yhtenä vuotena tuli viinimarjoja niin paljon, kuivatin niitä. Silti tuli iso purkki. Aloin heti syksyllä syömään ja kesään meni, että oli tyhjä.

Vierailija
182/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana anoppi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Muista sitten sinäkin, ettet ikinä tarvitse missään apua, et nyt etkä vanhana. "

Entä jos vaan marjastaisi sen verran mitä jaksaa putsata?

Ei sekään ihan oikein ole että kun se keriäly on itsestä niin kivaa niin kerää sankotonkulla marjaa mitä ei jaksa putsata ja sitten kiukuttelee muille kun eivät halua tehdä hommasta sitä osaa mistä ei itsekään tykkää?

Minä tykkään neuloa sukkia ja lapasia. Eilen katselin isoa pussia, missä on varmaan parikymmentä päättelemätöntä paria. Neulominen on mukavaa, valmiiden töiden päättely ei. Yritin houkutella miestä, että jos minä opettaisin hänet päättelemään, niin se voisi olla hänelle mukavaa puuhaa. Ihme kyllä, ei innostunut.

Vierailija
184/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen kaiholla ja rakkaudella kun äidiltä saatiin aikoinaan itse kerätyt ja valmistetut mehut, hillot, kurkku - ja kurpitsasäilykkeet. Sienet.  Kylmiössä oli aina mansikkamehua lasten herkutteluun, mustaviinimarjamehua ( miten hyvää!) ihan päivittäiseen käyttöön. Lettuihin ja kaurapuuroon mansikka- ja vadelmahilloa! Ja äiti teki näitä usealle , aikuiselle lapselleja meidän perheille. Kiitos, muistelen lämmöllä.

Vierailija
185/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surkeaa, metsät pursuavat luonnonantimia ja on ihmisiä, jotka eivät siitä välitä. Laiskuus?

Jos pakastin on jo täynnä? Ei ihminen määräänsä enemmän tarvitse. 

Sittenhän voi myydä taikka jopa lahjoittaa niitä. Kyllä ämpärillinen tai puolikaskin mustikkaa, puolukkaa tai sieniä kelpaisi monelle, jotka eivät itse metsään enää pääse vaikkapa liikuntavaikeuksien vuoksi.

Facessa näkyy välillä ilahduttavia ilmoituksia, että joku haluaa lahjoittaa keräämiään ja valmiiksi siivoamiaan marjoja tai sieniä tms. jollekin joka ei itse kykene keräämään - eikä myöskään ostamaan. Ihanaa lähimmäisenrakkautta. 

Vierailija
186/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistelen kaiholla ja rakkaudella kun äidiltä saatiin aikoinaan itse kerätyt ja valmistetut mehut, hillot, kurkku - ja kurpitsasäilykkeet. Sienet.  Kylmiössä oli aina mansikkamehua lasten herkutteluun, mustaviinimarjamehua ( miten hyvää!) ihan päivittäiseen käyttöön. Lettuihin ja kaurapuuroon mansikka- ja vadelmahilloa! Ja äiti teki näitä usealle , aikuiselle lapselleja meidän perheille. Kiitos, muistelen lämmöllä.

No mikset sinä sitten jatkanut äitisi harrastusta? Varmaan sinun sukulaiset ottaisivat mielellään mehuja, hilloja ja säilykkeitä vastaan.

Vierailija
187/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surkeaa, metsät pursuavat luonnonantimia ja on ihmisiä, jotka eivät siitä välitä. Laiskuus?

Sittenhän voi myydä taikka jopa lahjoittaa niitä. Kyllä ämpärillinen tai puolikaskin mustikkaa, puolukkaa tai sieniä kelpaisi monelle, jotka eivät itse metsään enää pääse vaikkapa liikuntavaikeuksien vuoksi.

Facessa näkyy välillä ilahduttavia ilmoituksia, että joku haluaa lahjoittaa keräämiään ja valmiiksi siivoamiaan marjoja tai sieniä tms. jollekin joka ei itse kykene keräämään - eikä myöskään ostamaan. Ihanaa lähimmäisenrakkautta. 

Ai ne pitää perata valmiiksi. Luulisi, että kun ilmaiseksi niitä saa, jaksaa itsekin tehdä jotain niiden eteen.

Vierailija
188/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonompiakin harrastuksia. Tiedän ihmisiä, jotka nimenomaan rakastavat marjojen keräämistä ja sienestämistä. Pakkohan ne on säilöä.

Mikä pakko? Miksi ei voi syödä tai käyttää tuoreena? Ja ap:ta ihmetytti, että tehdään selvästi yli oman tarpeen.

Tietenkin niitä syödään tuoreenakin. Mutta jos niitä haluaa syödä talvellakin, niin sehän ei onnistu tuoreena, vaan niitä pitää olla säilöttynä jollakin tapaa. 

Vaikkapa tuore mustikka myös pilaantuu nopeasti, vaikka olisi jääkaapissa. Siksi on pakko säilöä, jos sitä on enemmän kuin parin päivän käyttöön sopiva määrä. 

Vierailija
189/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä asia kutittaa tosi paljon ap:n pyllyä, koska...?

Koska siinä ei ole järkeä. Ap

Mutta siinä kun sinä vietät aikasi tässä sontaluukussa on hirveästi järkeä! Tässäkin käydään ikimuistoista ja vaikuttavaa keskustelua, ruoditaan kuvitteellisen anopin tekemisiä, kun me kaikki voisimme tehdä jotain hyödyllistä, jos ei marjastaa, niin tehdä kuitenkin jotain hyvää, muuta kuin haukkua tuntematonta kuvitteellista anoppia. 

Vierailija
190/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ne pitää perata valmiiksi. Luulisi, että kun ilmaiseksi niitä saa, jaksaa its

Varmasti moni jaksaakin, mutta ehkäpä huononäköinen vanhus, neliraajahalvaantunut tai juuri käsileikkauksesta kotiutunut ei vaan pysty. Eikö tullut mieleen? 

Tietenkin voi lahjoittaa myös siivoamattomina, kun vain mainitsee sen ilmoituksessaan, niin ei tule ikävää yllätystä. 

Vierailija
191/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta siinä kun sinä vietät aikasi tässä sontaluukussa on hirveästi järkeä! Tässäkin käydään ikimuistoista ja vaikuttavaa keskustelua, ruoditaan kuvitteellisen anopin tekemisiä, kun me kaikki voisimme tehdä jotain hyödyllistä, jos ei marjastaa, niin tehdä kuitenkin jotain hyvää, muuta kuin haukkua tuntematonta kuvitteellista anoppia. 

Tämä!

Eipä ihminen turhempaan voi aikaansa käyttää kun täällä näiden umpisukeiden provojen kommentointiin. Hyi! Minua hävettää. 

Vierailija
192/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama tuli mieleeni. Lisäksi kun täällä on, huomaa, emuuttuvansa negatiiviseksi ja inhottavaksi. Tämän palstan ilmapiiri on sellainen. Olen nyt lomalla sadepäivinä mökillä täällä käynyt ja ihmettelin, että miksi olen niin pahalla mielellä, kunnes tajusin, että täällä on pelkkää sontaa ja suurin osa kirjoittajista on apn kaltaisia mieli sairaita ää liöitä. Hyi, tosiaan. 

Vuosia sitten täällä oli kivoja keskusteluita, nykyään taso on surkea. Apn kaltaisten sulamaan pas kaa. 

Vierailija
193/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
194/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli tarpeen säilöminen johtunee siitä, että sitä tarvetta vuodeksi eteenpäin on  vaikea arvioida. Optimistisesti ajatellen arvio menee helposti yläkanttiin. Niinhän se on muissakin harrastuksissa ja asioissa, joista innostuu. Juu kyllä minä ensi talvena lenkkeilen ainakin 5 kertaa viikossa ainakin puolitoista tuntia kerrallaan. Juu kyllä minä käyn kesän jälkeen säännöllisesti kuntosalilla. Juu kyllä aion siivota kaikki kaapit kesälomalla. Ja mikä onkaan sitten todellisuus?

Ei se nyt ole mitenkään kamalaa, jos vielä löytyy pakastimesta viimevuotisia kantarelleja, vaikka sinne laittaa jo tämänvuotisiakin. Kannattaa vain käyttää viimevuotiset ensin. Ei siinä sen kummempaa. (Ne sienet, mitkä voi kuivata, kuten suppilovahverot ja tatit, kannattaa kuivata. Kuivatut säilyvät vaikka vuosikausia. Mutta kantarellit eivät ole kuivattuina parhaimmillaan, ne on parempi säilöä muuten.) 

Vierailija
195/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska heillä se on pakonomaista ja eivät vaan osaa olla tekemättä sitä. Sama kuin hullun lailla siivoaminen jouluksi.

Eli pitäisikö antaa joululahjaksi terapiakäyntejä? Ap

Kuuluuko asia sinulle ja millä tavalla? Mene itse terapiaan jankkauksinesi!

Vierailija
196/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat irvessä ei pitäisi tehdä mitään vapaaehtoista.

Vierailija
197/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huononäköinen vanhus, neliraajahalvaantunut tai juuri käsileikkauksessa ollut ei kykene edes marjoja pakastamaan, hilloamaan tai mehustamaan, joten heille pitää viedä valmiit tuotteet, ei mitään sangollista marjoja.

Vierailija
198/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisissa ketjuissa moititaan suomalaisia, kun eivät mene marjametsään. Sitten haukutaan niitä, jotka menevät, ja vielä piru vie säilövät ne marjansa. Mitä niille siis pitäisi tehdä??? 

Kerää vain omaan  tarpeeseen. Tai sitten myy, mutta ei velvoita koko sukua säilömään ylimääräistä satoa.

Vierailija
199/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustikkaa alkaa olla pakastin ja kellari pullollaan. Miniä ei voi ottaa meiltä marjoja lainkaan, koska niissä ei ole tuoteselostetta eikä viimeistä käyttöpäivää. Hän ostaa kaupan pakastealtaasta eikä anna lastenlasten syödä meillä edes mustikkapiirakkaa, koska siinä voi olla jotain myrkyllistä.

Mä en ota mitään vastaan anopilta, koska hygieniataso hänen kotonaan on kammottava. Anopin mielestä olen hysteerinen. 

Vierailija
200/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä luulee joutuvansa siivoamaan kun anoppi kuolee. Vaikka se on miehen tehtävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi