Asunto ei mene kaupaksi --- ostajat jänishousuja
Pk-seudulla mitä hienoin kaksio ja hintaa laskettu. Ei mene kaupaksi, kun ostajat ovat jänishousuja. Pelätään pientä korkoa. Naurettavaa hommaa.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Nyt on asuntomarkkinoiden pohja käsillä,jos aiot ostaa,nyt on oikea aika.Ylöspäin maltillisesti lähtee hinnat kohoamaan.T.asuntoguru
Taantuma on vasta alkamassa ja muka ollaan jo pohjilla asuntojen hinnoissa? Ei todellakaan. Palataan asiaan parin vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n live-love-laugh-sisustus ei välttämättä ole kaikkien mieleen, eikä se ole "mitä hienoin", vaikka itse niin kuvitteletkin.
On kylläkin sisustettu hyvällä maulla boho-tyyliin. Että siitä ei varmasti jää kiinni. Niinkuin sanoin, pelätään korkoja vaikka ne ovat vieläkin matalat ja kääntymässä jo laskuun.
AP
En minä ainakaan tuijota korkoja, ne ovat nyt normaalilla tasoalla. Ongelma on hintataso ja kysyntä. Myyjät eivät ole vielä tajunneet että asunnoille ei ole nyt kysyntää. Kysy vaikka välittäjältä montako katsojaa näytöllä kävi, veikkaan että ei ainuttakaan. Nyt on ostajan markkinat. Nykyisillä hintapyynnöillä kauppaa ei synny, tule ainakin 20% alaspäin kuplahinnoista.
Jos välittäjä pitäisi ylipäätään näyttöjä mutta kun he eivät pidä. Sanovat vaan asunnon omistajalle/myyjälle, että "kukaan ei ole kysellyt". Aika passiivista.
Nyt kun kysyntä on heikkoa pitäisi takoa entistä lujempaa, se opetettiin kauppaopistossa jo 70-luvulla.
Ymmärrän jos pitää kolme näyttöä eikä ketään tule, sit voi pitää vähän taukoa mutta jos katsojia käy niin näyttöä vaan.
Itse olin kiinnostunut vapaa-ajan asunnosta ja soitin välittäjälle ennen juhannusta, että pääsiskö katsomaan. "Voit käydä itse siellä". Okei. No kiva käydä katselemassa tonttia, netissäkään ei ollut sisätiloista montaakaan kuvaa. Ei voi kysellä lisätietoja tms. Ei soitellut välittäjä perään, että kävitkö ja mitä tykkäsit, mennääkö yhdessä vielä. Mökki on edelleen myynnissä, veikkaan ettei omistaja edes tiedä että olin siitä kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pääkaupunkiseudulle enää kukaan halua ryöstelyjen takia.
Perämetsien persun mielipide. Ne 3 miljoonaa muuta suomalaista pääkaupunkiseudulla on eri mieltä.
660.000 + 320.000 + 250.000 + 10.000 ei kyllä mielestäni ole yhteensä 3 miljoonaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian kova hinta on ainoa syy jos ei asunto mene kaupaksi.
Tai sitten ostajilla ei ole varaa siihen. Löydän nopeasti monta kivaa asuntoa, mutta ei vain rahkeet riitä. Pitää tyytyä vaatimattomampaan.
omakotitalot halpuneet, toki pääkaupunkiseudulla jos omakotitalo maksaa jossain Pakilassa 560 000, menikö alakanttiin niin jos nyt sen saa 500 000. Ei siihen kovin monella ole varaa kun pitää ottaa lainaa pankista. Korko onko 4,5 %. Saako korko kuluja vähennyksiin kuten ennenmuinoin.
Nyt kuulemma on vähäistä kauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Asunnon arvo on se mitä joku siitä suostuu maksamaan. Eli asuntosi ei ole niin arvokas kun luulet.
Välittäjä sen usemmiten hinnoittelee. Se on sitten hänen ammattitaidottomuutaan, jos hinta on liian korkea.
Vierailija kirjoitti:
Rahalla on nyt hinta ja näkee ettei myyjät ja välittäjät ole sitä sisäistäneet. Kuinka hiton tyhmiä ja ahneita on välittäjät.
Myös myyjät. Tavaran arvo on aina se, mitä ostaja on valmis maksamaan. Jos se vuonna 2021 oli jotain, se on nyt historiaa samalla tavalla kuin vuosi 2021 on historiaa. Tällä hetkellä mennään vuoden 2023 hinnoilla. Jos ei kelpaa, olkaa myymättä, mutta älkää koko ajan ainakaan valittako. Se on kyllästyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n live-love-laugh-sisustus ei välttämättä ole kaikkien mieleen, eikä se ole "mitä hienoin", vaikka itse niin kuvitteletkin.
On kylläkin sisustettu hyvällä maulla boho-tyyliin. Että siitä ei varmasti jää kiinni. Niinkuin sanoin, pelätään korkoja vaikka ne ovat vieläkin matalat ja kääntymässä jo laskuun.
AP
En minä ainakaan tuijota korkoja, ne ovat nyt normaalilla tasoalla. Ongelma on hintataso ja kysyntä. Myyjät eivät ole vielä tajunneet että asunnoille ei ole nyt kysyntää. Kysy vaikka välittäjältä montako katsojaa näytöllä kävi, veikkaan että ei ainuttakaan. Nyt on ostajan markkinat. Nykyisillä hintapyynnöillä kauppaa ei synny, tule ainakin 20% alaspäin kuplahinnoista.
Muissa suurissa kaupungeissa 25% lasku on realismia, Hesoissa tullaan alas noin puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon arvo on se mitä joku siitä suostuu maksamaan. Eli asuntosi ei ole niin arvokas kun luulet.
Välittäjä sen usemmiten hinnoittelee. Se on sitten hänen ammattitaidottomuutaan, jos hinta on liian korkea.
Myyjä voi käyttää myös omaa järkeään. Ei kai kukaan sentään myönnä olevansa tahdoton sätkynukke välittäjien kourissa? Jos haluaa todella myydä asuntonsa, sen voi tehdä ihan helposti: ottaa tarjouksia vastaan. Tai sitten ottaa pois myynnistä, koska ei mene kaupaksi oman itsepäisyytensä takia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa vuokralle, jos mahdollista, ja odottaa korkojen laskua, joka on jo näkyvissä. Vuokrat sen sijaan ovat kohta rajussa nousussa inflaation ja tarjonnan hyytymisen takia.
Niinpä.
Voi mennä itse vuokralle ja laittaa omansa vuokralle, näin saa oman asunnon lainan korkokulut 100 % verovähennyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä maalla asunnot menevät kuin kuumille kiville.
Jaa, ei täällä maalla.
Ei ylihintaiset mene maallakaan, tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Hassu asenne, kun syytetään ostajaa, joka ei halua maksaa itseään kipeäksi vain sinun mieliksesi.
Ostajalla nyt vaan ei ole mitään velvollisuutta tehdä mitään sinun mieliksesi.
Kun on lapsesta asti vanhemmat valehdelleet päin naamaa, niin syntyy tällaisia pullamössöpoikia ja -tyttöjä, jotka odottavat saavansa kaiken valmiiksi pedattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian kova hinta on ainoa syy jos ei asunto mene kaupaksi.
Tai sitten ostajilla ei ole varaa siihen. Löydän nopeasti monta kivaa asuntoa, mutta ei vain rahkeet riitä. Pitää tyytyä vaatimattomampaan.
Tuohan on sama asia! Hinta on kova mahdollisten ostajien maksukykyyn nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä voi käyttää myös omaa järkeään. Ei kai kukaan sentään myönnä olevansa tahdoton sätkynukke välittäjien kourissa? Jos haluaa todella myydä asuntonsa, sen voi tehdä ihan helposti: ottaa tarjouksia vastaan. Tai sitten ottaa pois myynnistä, koska ei mene kaupaksi oman itsepäisyytensä takia.
Tämä. Aikanaan kun myimme asuntoa, niin pyysimme kolmelta välittäjälta tarjoukset. Yksi oli ihan utopistisen korkea. Olisi toki ollut hieno saada sellainen summa, mutta tiesimme ettei siinä hinnassa ole mitään tolkkua ja kukaan ei asuntoa osta sillä hinnalla, joten valitsimme toisen myyjän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Jos välittäjä pitäisi ylipäätään näyttöjä mutta kun he eivät pidä. Sanovat vaan asunnon omistajalle/myyjälle, että "kukaan ei ole kysellyt". Aika passiivista.
Nyt kun kysyntä on heikkoa pitäisi takoa entistä lujempaa, se opetettiin kauppaopistossa jo 70-luvulla.
Ymmärrän jos pitää kolme näyttöä eikä ketään tule, sit voi pitää vähän taukoa mutta jos katsojia käy niin näyttöä vaan.Itse olin kiinnostunut vapaa-ajan asunnosta ja soitin välittäjälle ennen juhannusta, että pääsiskö katsomaan. "Voit käydä itse siellä". Okei. No kiva käydä katselemassa tonttia, netissäkään ei ollut sisätiloista montaakaan kuvaa. Ei voi kysellä lisätietoja tms. Ei soitellut välittäjä perään, että kävitkö ja mitä tykkäsit, mennääkö yhdessä vielä. Mökki on edelleen myynnissä, veikkaan ettei omistaja edes tiedä että olin siitä kiinnostunut.
Käy naapureilta kysymässä kuka sen omistaa ja ota suoraan yhteys. Mitä tuollaiselle välittäjälle mitään maksaa.
Voisiko ap nyt kertoa missä ja millainen se asunto on. Voidaan sitten porukalla ihmetellä kuin porvoolainen asunto ei mene kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni minun taloni arvo täällä maalla on 600 000, koska tämä on iso talo, ihanalla paikassa metsässä ja talo on mielestäni kaunis.
Jos laittaisin tämän myyntiin, niin korkein tarjous olisi max 180 000.
Onko taloni arvo 600 000 vai 180 000?
Ainoa asia, minkä tuosta voi sanoa, on ettei omistaja ole ihan heti vaihtumassa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko ap nyt kertoa missä ja millainen se asunto on. Voidaan sitten porukalla ihmetellä kuin porvoolainen asunto ei mene kaupaksi.
No Porvoossahan asunnot tosiaan menevät kaupaksi. Suunta on Helsingistä tänne päin.
Pörssiguru Seppo Saario: markkinat ovat aina oikeassa.
Siinä se fakta ja totuus on, aina.
Talon arvo on se, mitä ostaja on siitä valmis maksamaan. Muutenhan sitä ei osteta ja se jää myyjälle olemaan.
Yksinkertaista.