Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisena surettaa, ettei ole osa mitään yhteisöä. Kuten lapsena oli koulussa tai harrastusporukassa. Mistä löytää oma yhteisö?

Vierailija
12.09.2023 |

Opiskeluaikanakin oli luontevaa hengata omassa opiskeluporukassa. Opiskelupaikkakunnalta muuttaessa kaveriporukat hajaantuivat. Työpaikat vaihtuu, asuinpaikat vaihtuu, elämäntilanteet muuttuu.

Miten löytää taas se yhteisöllisyyden tunne, se että kuuluu johonkin? Olen ainoa lapsi joten ei ole edes mitään sisarusporukkaa. Työt etätöitä tai toimiston kahvihuoneessa 5 min jutustelu. Tekee jotenkin pelokkaan olon kun ei ole turvana yhteisöä. Kuin eläin, joka on ajettu laumasta.

Kommentit (404)

Vierailija
381/404 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella paikkakunnalla on erilaisia yhdistyksiä. Martat, käsityöläiset, SPR, maanpuolustusnaiset, sotilaskotisisaret,  seurakunnan ryhmät ym ym..

Vierailija
382/404 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on käynyt niin että yksittäisiä kavereita on säilynyt eri elämän vaiheista muttei ole kaveriporukkaa. Toki olen kiitollinen ystävistäni nytkin, mutta välillä kaipaisin perinteistä tyttöporukkaa. Jotain yhteisöllisyyttä kai.

Onko sulla ap haasteena, ettei ole lainkaan / tarpeeksi kavereita arkielämään, vai että ei ole yhteisöllistä porukkaa?

Tyttöporukassa tulee väistämättä se päivä, kun porukka rakoilee ja juoruilee. Turvallisempaa on henkilökohtaiset ystävyyssuhteet. 

Muuta tiiviiseen rivitaloyhteisöön, esim. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/404 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä ryhmiä löytyy, joihin voi mennä tapaamaan toisia. Esimerkiksi diakoniruokailu on kiva paikka. Tarjolla lounas ja pullakahvit sekä mukavaa juttuseuraa. 

Vierailija
384/404 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AA-kerho.

Vierailija
385/404 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hankkia skitsofreeninen psykopatia ja liittyä perussuomalaisten yhteisöön. Siellä ne on muutkin vesipäät.

Vierailija
386/404 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku hengailukerho ois kyllä jees.. siis semmoinen mihin vois vaan mennä kahvittelemaan, löpisee niitä näitä ja päivän polttavia puheenaiheita.. tarviiko aina jumpata, laulaa, soittaa hanuria? Helevetti :D

Eikö huoltoasemien baareissa ole ukkojen hengailukerhoja?

Vierailija
387/404 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku hengailukerho ois kyllä jees.. siis semmoinen mihin vois vaan mennä kahvittelemaan, löpisee niitä näitä ja päivän polttavia puheenaiheita.. tarviiko aina jumpata, laulaa, soittaa hanuria? Helevetti :D

Meitä muita tarvitsevia varten on esim vertaistukiryhmiä, seurakuntia, harrastuksia, asukasyhdistyksiä. 

Vierailija
388/404 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhat kokoontuvat hypermarkettien kahviloihin juttelemaan. Välillä vaihtavat paikkaa. Olen nähnyt ukkoin ja akkain ryhmiä. 

Vierailija
389/404 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vanhat kokoontuvat hypermarkettien kahviloihin juttelemaan. Välillä vaihtavat paikkaa. Olen nähnyt ukkoin ja akkain ryhmiä. 

Olen itsekin istunut viereiseen pöytään vähäksi aikaa. Vapaata menemistä ja tulemista. Ostokset samalla. 

Vierailija
390/404 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postimerkkien keräily kontraa monipuolinen poliittinen järjestötoiminta ( opiskelu, teema-illat, toritelttailu, yhdistyksen kokoukset, asiantuntijoiden kuuleminen, ruohonjuuritason tempaukset, kunnallispolitiikka - väittelyt, keskustelut, pikkujoulut jen.)

Vierailija
391/404 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saa mennä toimistoon töihin? Meillä pakotetaan toimistoon, jopa sellaisia, joilla on lääkärintodistus, että etätyö olisi sopivampi. Toimistopäivien jälkeen ei jaksa mitään sosiaalista ja flussassa ollaan usein.

Jos olet vielä työelämässä et ole varmana liian vanha harrstuksen aloittamiseksi.

Lukupiiri? Punaiseen Ristiin vapaaehtoiseksi? https://www.punainenristi.fi/vapaaehtoiseksi/

Vierailija
392/404 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadehdin torien ukkoporukoita. Siellä ne paasaavat päivästä toiseen, ja aina on tarinaa, ja aina muutamia koolla. Sellaisessa haluaisin olla, mutta olen akkaiässä oleva nainen, ei naisilla ole tuollaisia akkaköörejä torilla.

Vierailija
393/404 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadehdin torien ukkoporukoita. Siellä ne paasaavat päivästä toiseen, ja aina on tarinaa, ja aina muutamia koolla. Sellaisessa haluaisin olla, mutta olen akkaiässä oleva nainen, ei naisilla ole tuollaisia akkaköörejä torilla.

Olisiko ostoskeskuksen kahvilassa tai ABC llä tai pikkupaikassa seurakuntatalolla, vaikka myyjäisistä aloitus?

Vierailija
394/404 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin, mistä?

Kai sinua jokin asia kiinnostaa? Sitten sen pariin. Harrastusten parista löytyy ja niihin liittyvistä somen palstoista. Eikö niihin vanhoihin hyviin opiskelukavereihin voi ottaa yhteyttä ja luoda vaikka Facebook-ryhmää tai WhatsApp-ryhmää? Muillakin on voinut paikkakunta vaihtua ja olla nyt lähempänä. 

Monilla työpaikoilla on harrastustoimintaa, jonka kautta voi luoda yhteyksiä tai kerhoja tai keskustelua, jota kautta voi saada vinkkejä. Kai sinulla on joskus jonkun kanssa juttua myös töissä? Vanhoja muita ystäviä, joiden kanssa rupatella?

Minäkin olen ainut lapsi, mutta ympärillä on serkkulauma ja suuri suku, miehen puolelta lisää. Opintojen ja töiden parista lisää yhteisöjä ja nyt kun olen vauvan kanssa kotona, on odotusryhmästä jäänyt porukka ja aiemman lapsen kautta vastaavaa porukkaa, joista osa asuu lähellä. Täällä päin on aktiivinen seurakunta, josta löytyy erilaista puuhaa, kerhoa ja tapaamista, eikä kaikki liity uskontoon, joten vilkaise lähitienollasi myös sellainen vaihtoehto.

Ja kirjastot, niissäkin on tapahtumia, meidän lähellä on neulontaryhmää, kirjakerhoa, musiikkia, luentoja monesta aiheesta. 

Nyt syksyllä alkoi kansanopistoissa paljon kaikenlaista, niiden parista voi löytyä samanhenkisiä. 

Ja tämä netti. Jos olet seurannut jotakin sarjaa, sille löytyy höpötysryhmä. Siitäkin voi saada yhteisön. Samoin leipomisesta, kivistä, joulusta, eläimistä tms. ihan mistä vain löytyy ryhmiä, monella kielellä.

Vierailija
395/404 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helluntailaiset voisi olla hyvä ryhmä.

Vierailija
396/404 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parinvaihtoryhmät tuovat jännitystä.

Vierailija
397/404 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävystynyt kirjoitti:

"Työpaikat vaihtuu, asuinpaikat vaihtuu, elämäntilanteet muuttuu."

Miten tuo poikkesi opiskeluajoista? Minä menin viidennelle luokalle neljäneen eri kouluun, kun ensimmäinen lakkautettiin, sitten vanhemmat erosivat, joten piti muuttaa ja vielä äiti löysi uuden työpaikan toiselta paikkakunnalta.

Ei peruskoulu ole mitään "opiskeluaikaa". Eikö ihmiset enää käsitä, mikä on opiskeluaika?! Kun puhutaan opiskelemisesta, ei siinä alakoulusta puhuta. Edes lukiota ei lasketa varsinaiseki "opiskeluajaksi". 

Opiskeluaikaa on lukion jälkeinen opiskeluvaihe. Monilla yliopisto, monilla joku muu.

Joo ei nyt vastaa ap:n kysymykseen, mutta ärsytti tää hönöys, vaikka sivuseikka.

Vierailija
398/404 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karhumiesten ryhmissä menee lujaa.

Vierailija
399/404 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa siisteissä pubeissa on esim pubivisa, sinne vaan, 

Vierailija
400/404 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa istahtaa baareissa  e t nis ten  kansoittamiin pöytiin. Saa kohteliasta ja mukavaa jutteluseuraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi